Tjörn Runt 2012 | trash talk
Nu är startlistorna uppe. Till slut 436 vilket skall jämföras med 410 förra året och 471 för två år sedan.
Det finns de som söker folk. Eller vill segla. Lägg gärna en kommentar nedan.
I flerskrovsstarten saknar vi de två M32:orna med bland andra Lööf/Salminen och Mattias Rahm. Har de glömt att anmäla sig?
Bland de största kölbåtarna borde det vara någon av First 40:orna (Teknova, Karukera, La Veuve Noire). Startgrupp 3 är jämn. Bavaria 38 match Draklunne, First 35 Kwanza eller någon av 11:orna?
Startgrupp 4 är blandad. I lättvind så skulle X-99 eXilia kunna vara med men blåser det så tror jag någon av Melgesarna tar det. Eller varför inte Team Normar i en First 30JK. Noterar också att Sten Bergqvist håller låg profil genom att anmäla “Alltiett 35 Crusing” i stället för “Performance 35”.
Startgrupp 5 med alla bra Smaragder. Dominant 105 Lady Godiva, J/97 Sailing for Jesus och Turesson i X-332. Startgrupp 6 är också klurig. Full med smarta seglare i 80-talsracers. Omega 30 Lova eller Cumulus Strecket?
Startgrupp 7 är shorthandedklassen som i år samlar 20 båtar. Ingen aning faktiskt.
Startgrupp 8 är väl vikt åt Mats Johansson i Starbåt. Kan någon hota honom? Ristorp i IOD? Kanske Dominant Race Magda eller 707 Exter om det blir en rejäl undanvind. Skall bli kul att se B/One in action. Startgrupp 9 är Expressklassen och ingen kan väl hota Collis? Startgrupp 10 någon av H-båtarna? Håkan Olsson i Drake? Startgrupp 11 är väl Oskarssons. Stargrupp 12. K32 med kändisen Arne Goksöyr. Eller Västbrisen.
Hans
Aug 15, 2012 @ 09:52
Ang startlistorna – hur svårt kan det vara att publicera dem som preliminära…?
Och när det gäller vinden så blir det väl som vanligt: Ingen vind i starten o massor av vind o vågor ute vid Klädesholmen. Ser dock ut att bli sydligt (ev SO) istället för SV
Sir
Aug 15, 2012 @ 14:33
Ägna en vecka åt semestern ideellt för Tjörn Runt seglare det är Stort. Keep up the good work alla Tjörn Runtare som fixar detta kalas åt oss seglare! En prel startlista kan bara förbrylla och skapa missuppfattningar och då ska de hantera de som känner sig missgynnade av ny startgrupp!
Hans
Aug 15, 2012 @ 15:14
Jag dissar inte funktionärernas arbete utan bara oförmågan eller oviljan att möjliggöra lite planering för oss deltagare. För det är väl för oss tävlingen genomförs….? :)
Vi har besättningsmedlemmar som anländer med bil på lördag morgon och det hade tex varit kanon att veta när vår start (troligen) går.
Så åtminstone för oss så hade fördelarna med en preliminär startlista uppvägt ev nackdelar.
Johan
Aug 15, 2012 @ 15:56
Det kan väl högst skilja på 15-20 minuter (fem minuter mellan startgrupperna), vilket startgrupp som man ska segla? :-) Den marginalen får man väl ha en sådan här fin seglardag. Så stora omkastningar mot i fjol blir det väl troligen inte? :-)
Johan
Aug 15, 2012 @ 15:57
* vilken (samt lite andra omkastningar i ordföljden…)
Pelle P
Aug 15, 2012 @ 10:23
Känns som det kan bli ett ganska traditionellt TR; ökande vind med början på nära noll… Har vi (som startar tidigt) tur så lugnar sig vinden efter vår målgång…
Småbåtarna har ju ändå haft fördel av sen start!!
Jag sticker ut hakan; vi (BLUR) vinner vår grupp!!!
Peter Gustafsson
Aug 15, 2012 @ 13:06
Smidigt… du gillar att jobba under lite mer press? Hur var det någon skrev 2010:
Anders R
Aug 15, 2012 @ 13:14
Ser fram emot leverans på lördag!
Pelle P
Aug 15, 2012 @ 14:34
Ja ja ja; känner väl ingen större press-alldeles för kasst motstånd…
Skämt åsido; ska man inte tro på sig själv/båten/besättningen? Plus att vi ska faktiskt ha en ganska bra chans mot First 40:orna om det blir åt det lättare hållet med lite mer krut på utsidan av Tjörn.
Tror vi alla i båten kommer det leverera max!!
Fram med dansbandssåsen Anders!!!
F424
Aug 15, 2012 @ 14:40
+1. Osvenskt, trots färgen på kepsen:-)
Pelle P
Aug 15, 2012 @ 11:23
Bland starbåtarna (som för övrigt ligger bra till för totalen!) tippar jag Philip Carlsson.
Gerhard
Aug 15, 2012 @ 11:52
+1
Fast Mats har en förmåga att hitta runt som ingen annan och om det blir mycket halv vind då är grabbarna troligen för lätta för att hänga med?
Men jag kommer följa dramat med den gröna RIB:en runt banan!
Hoppas givetvis på ungdomen ;)
John
Aug 17, 2012 @ 10:19
Vad väger Mats Johannsons besättning resp Philip Carlssons besättning?
Gerhard
Aug 17, 2012 @ 21:51
Mats och Henrik väger troligen 15kg mer vilket är massor i Starbåt
John
Aug 20, 2012 @ 11:55
Tack för svaret. Vad väger Philip och hans gast om man får fråga? Hur mycker under maxvikt är det?
mvh
John
Gerhard
Aug 21, 2012 @ 12:35
Beklagar det sena svaret!
Totalvikten i Starbåt bestäms av en formel som man hittar på ISCYRAS hemsida, men enkelt är att om rorsman väger 100kg så får gasten väga 100 också = 200kg
Philip väger ca 80 och då får gasten max väga 113,3=193,3, Benjamin väger ca 95kg idag vilket ger 175kg tillsammans.
Nu spelar det inte så stor roll alltid då man kan kompensera med trim och segel en hel del, vilket dom har hittat, så dom är snabba i de flesta förhållande.
Problemet är när det är halvvind vilket det aldrig är på en bansegling eller kryss i hög krabb sjö då det kan vara svårt att behålla trycket genom vågorna om man är för lätta.
Vår erfarenhet är dock att det ofta är en fördel att inte vara för tung som rorsman.
Killarna började segla Stare efter E-Jolle när dom vägde ca 140kg tillsammans och det gick också, men tuffare i vindstyrkor 9-14knop då dom fick börja spilla, över 13knop får alla spilla mer eller mindre, då spelar det inte så stor roll.
Sedan var dom alltid väldigt snabba på undanvind.
Tycker det är skönt med en två mans klass där fullvuxna ungdomar inte behöver banta för att ha en chans.
Att det sedan är en internationell, krävande klass som det finns otroligt mycket seglings kunnande i är ju ingen nackdel som jag ser det.
John
Aug 23, 2012 @ 22:58
Oh tack för intressant svar! Tror nog ändå att det är anmärkningsvärt att grabbarna lyckats så bra med tanke på deras (lätta) vikt.
Per
Aug 15, 2012 @ 11:46
Arne med K32. Riktigt tuffa killar kör med hampa istället för spectra.
Carl Fjällman
Aug 15, 2012 @ 11:56
Trodde inte man kunde ha plast på träbåt? Tygsegel, hampa och träblock :)
Nicke S
Aug 15, 2012 @ 12:41
Själv tycker jag det är högst rimligt att man kan familjesegla hem totalsegern i TR. Utan att ens fälla upp badstegen…
niclas
Aug 15, 2012 @ 17:10
OM du har rätt SRS, annars kan det kvitta..
:)
Gert F
Aug 15, 2012 @ 22:09
Kan man få med nedfälld badstege i mätbrevet tro?
Gillan
Aug 16, 2012 @ 08:47
Man kan ju lära sig segla också…. :-)
Krister Gustafson
Aug 15, 2012 @ 20:52
Hej Carl ! Har du med en Volvo iår ?
Carl Fjällman
Aug 16, 2012 @ 08:21
Alltid kört Volvo när det gäller båt.
Kul att vi är i samma startgrupp i år :)
Krister Gustafson
Aug 16, 2012 @ 11:27
Hur många får plats !!!
Peter K
Aug 15, 2012 @ 12:36
Enligt inbjudan till TR kan man anmäla sig till shorthandklassen om; “den ordinarie
besättningsstorleken på båten är 4 eller fler.”
Hur vet man att den ordinarie besättningsstorleken är 4 eller fler om det inte står någonting om besättningsantal eller vikt i resp båts klassregler?
Peter Gustafsson
Aug 15, 2012 @ 13:28
Nu är gänget från Hönö med på listan:
X-50 SWE 62 Krabat Håkan Svensson
M32 SWE 1 Berg Propulsion Mattias Rahm
M32 SWE 2 Berg Propulsion Fredrik Lööf
http://www.sandaker.no/seilnetttonull/deltagerliste.aspx?seilasid=233
Andreas
Aug 15, 2012 @ 15:15
Öhh.. gick det bra för dem att efteranmäla sig å hamna med på resultat listorna ? absolut skoj att de är med, inte så jag menar..
Peter Gustafsson
Aug 15, 2012 @ 15:28
“Efteranmälan kan göras fram till den 15 augusti och är ordinarie avgift + SEK 200 beroende på SRS tal. Detta är sista datum för anmälan”
Så, “fram till och med” idag är ok.
Peter
Aug 15, 2012 @ 18:00
då finns det chance att det blir 410 som föra året ;-)
Staffan Calluna S-73
Aug 15, 2012 @ 14:38
Kul med en nybliven OS-guld-medaljör i svensk SRS-segling! Kommer bli en hård fight mellan de två M32:orna kring snabbast runt Tjörn. Kan möjligen Hennix utmana i Seacart 30:an eller finns det andra kandidater till “line honour”?
Per
Aug 15, 2012 @ 19:35
Ser ut att bli full fart genom djävulshålet. Tungan rätt i mun då.
Kåre
Aug 16, 2012 @ 19:04
Enligt prognosen kommer det vara mycket snabbare för M32:na att segla den yttre vägen men jag misstänker att Bergs Propulsion gänget med Lööf och Rahm vill visa upp båtarna och kommer att segla genom djävulshålet i alla fall. :)
Peter Gustafsson
Aug 15, 2012 @ 22:01
Johan
Aug 15, 2012 @ 22:08
Det tycks vara 434 båtar anmälda nu…!
Johan Fredriksson
Aug 15, 2012 @ 22:19
Har lyckats övertala Daniel Birgmark att segla med på vår båt under TR. Han kommer segla med som strateg/taktiker på First 40.7 an Royal Marine som seglar för Stss….. Kul att fler olympier ställer upp i år!
Pelle P
Aug 15, 2012 @ 23:14
Kanon Johan! Vi ses.
Peter Gustafsson
Aug 15, 2012 @ 22:33
Nu finns startlistorna här:
http://www.sandaker.no/seilnett/startliste.aspx?seilasid=233&langid=3
4 NF på Tjörn Runt nu i helgen - NFseglare
Aug 16, 2012 @ 09:53
[…] tar hem spelet? Oerhört svårt att säga. Bland de förhandstippade för totalen förekommer ingen NF än så länge, men det kan ju bli en perfekt NF-helg? Hoppas […]
Nicklas Molin
Aug 16, 2012 @ 10:21
Någon båt som behöver gast?
Kontakta mig för mer info.
Tel: 0701-474774
Mail: Mollax@spray.se
Fredric Jansson
Aug 16, 2012 @ 10:53
Kan ställa upp som gast:
Helst båt > 30 fot
Erfaren, flera TR
Kontakt: FredricJa@gmail.com
eller 070-266 10 25
Bosse Bergqvist
Aug 16, 2012 @ 11:05
Himla skönt att det inte är lördag idag!
Imorse kl 09.02 när jag körde över Tjörnbron var det fantastiskt vackert men….!
Inte varje torsdagmorgon man blir så glad att det inte är lördag.
Solidtango
Aug 16, 2012 @ 11:12
Härlig taggning inför racet, glöm bara inte bort oss som sitter på land eller i en båt på ostkusten, dela med er av ert race, spela in video med era smartphones och ladda upp på blurlive.solidtango.com, går allt som planerat sänder även Teknova live. Publicerade videos och livesändning visas på samma adress.
Solidtango
Aug 16, 2012 @ 16:55
Pratade precis med Anders på Teknova, livetesterna verkar falla väl ut :)
Solidtango
Aug 16, 2012 @ 18:02
Och nu sänder dom också, bra bild! http://blur.solidtango.com/play/gxkb3qb624
Anders Averdal
Aug 16, 2012 @ 22:27
Kul att bilden såg Ok ut!
Peter Gustafsson
Aug 16, 2012 @ 18:09
Tjörn Runt Start- och målgruppsövning.
Start 18:30.
Anders Averdal
Aug 16, 2012 @ 22:29
Det blekte ut helt.
Ev gick Progresiva imål inom maxtiden, troligen ingen annan.
Ola
Aug 17, 2012 @ 08:28
Progressiva fick skottet vid 20.45 ungefär..vi såg och hörde när vi kom maskinerande över Askeröfjorden med tre IOD på släp upp till Almösund.. Kan ju inte bara lämna dem därute S om Brattön..det är långt att paddla hem.. :-)
Peter Gustafsson
Aug 16, 2012 @ 22:41
Då missade vi ju ingenting…
Vi kör Sunneskärs tillfartsrace i morgon. Ser ut att bli en fin dag på sjön i alla fall.
No show
Aug 17, 2012 @ 12:41
Inte direkt. Men det var varmt och skönt.
Ser ut att vara en bättre dag för segling idag!
Peter Gustafsson
Aug 16, 2012 @ 22:23
Anett
Aug 17, 2012 @ 19:24
Apropå välmeriterade seglare, vad sägs om Jesper Bank i en Hallberg Rassy?……
Patrik Måneskiöld
Aug 17, 2012 @ 20:02
Inga seglingsföreskrifter online?
Bosse Erlandsson
Aug 18, 2012 @ 16:05
Grattis Blur till en grymt bra start och 1:a kryss ut till Bjerkholmarna! Där var ni i ledning, sen var det “följa John” tills ni som 1:a båt valde det berömda DJ-s hålet! Vad händer?? Är ni tuffast nu?? ;) Som tur är för oss andra har ni dock tränat för lite gennaker-segling annars hade ni nog tagit hem det idag!?
Bengt “Trumpeten” Falkenberg vann helt rättvist och mkt välförtjänt efter en miserabel start som tvingade dem att segla under Källö-bron (vilket visade sig vara riktigt bra idag).
Trots att vi låg som ett plåster på dem kunde de (Teknova) slinka förbi och dra ifrån ut genom Hakefjorden.
De seglade helt enkelt bäst idag, det går inte att snacka bort även om det gör ont i både själ och hjärta.
Som taktiker ombord på First 40 Karukera gjorde jag mig skyldig till ett klassiskt misstag, nämligen att inte i tid inse faran med att båtar akteröver seglar högre i ny vind och därmed tar sig förbi i lovart.
Ett oförlåtligt misstag som dessutom inträffar när jag för första gången lyckats få med äldste sonen Emil (35 år) ut på en kappsegling! Dj-a typiskt!!!
I övrigt måste vår besättning gjort ett hyggligt jobb ombord då vi trots allt har de flesta båtarna efter oss i resultatlistan.
Bra kämpat Ola och grabbarna!!
Reflexer från Bosse E ombord på First 40 Karukera
Peter Gustafsson
Aug 18, 2012 @ 16:11
Snyggt seglat både Teknova och Karukera. Kul att vi hade samma fight som på Faerden även om vi inte tog er idag.
Vi körde inte djävulshålet utan snek ön på västsidan. Sedan har vi fortfaranda lite bekymmer att tygla 157 m2 gennaker när det blir brant. Det var bra underhållning i alla fall :-)
Full rapport kommer efter helgen. Nu laddar vi för soloracet runt Tjörn: http://www.blur.se/2012/08/13/solorace-mellan-broarna-198/
Anders Averdal
Aug 18, 2012 @ 18:34
Bosse: Jag måste få kommentera ditt inlägg.
Beslutet att segla under lilla tjörnbron togs redan innan start. Det har vi lärt oss av dig att det är lönsamt i denna typ av förhållanden. Vi blev förvånade att du inte gick där.
Starten var inte så bra. Där har du rätt.
Bosse: Om Bengt är en trumpet så vad är du då? Mistlur?
Snyggt seglat av både Karukera och Blur. Det är alltid utmanande och kul att segla mot er!
Sir
Aug 19, 2012 @ 20:38
Var ligger Bjerkeholmarna?
Kjell Marthinsen
Aug 18, 2012 @ 17:25
Grattis Bengt, snyggt rattat.
Kul att kunna följa er “live”!
/K
Mikael Stock
Aug 18, 2012 @ 20:07
Spännande vägval. Vi gick exakt där också. Ni verkar ha missat 1,7 m-grundet på 6m-kurvan i sjökortet utanför Snugge precis väster om Djävulshålet. Vi skyller således allt på NV Verlag och hoppas att vi får mycket uppmärksamhet i den kommande filmen om årets TR ;-) Tv-teamet var snabbt på plats när vi gick på. Nåja båten höll och nu har vi ju nåt att dkylla vårt dåliga resultat på! Kan man få ett grund uppkallat efter sig så här lättvindigt?
O
Aug 19, 2012 @ 00:10
Eller inte exakt.
Thomas Lydhig
Aug 21, 2012 @ 12:45
Vi gick också på Snugge och vi tyckte också att S57 korten visade att det skulle vara ok att gå där vi gick… Men ack!
Har ni någon track så ni kan se var ni gick på?
Här är vår track:
http://lydhig.no-ip.com/t/Snugge1.PNG
http://lydhig.no-ip.com/t/Snugge2.PNG
Patrik Måneskiöld
Aug 21, 2012 @ 16:17
Vad är det för GPS? Spåret ser lite skumt ut. Eller drev ni verkligen in med båten på det sättet?
Hannu
Aug 21, 2012 @ 18:53
Han säger ju att han gick på, och då blir ju spåret lite skumt när båten tvärstannat och börjar driva innan man får fart igen….
Thomas Lydhig
Aug 21, 2012 @ 19:01
Spåret är från SeaPilot för iPad. Efter grundstötningen åkte vi in mot land och hade jätteproblem att komma ut igen. Vi gick på både när vi körde fram och backåt! Det var inte kul!
Jag är väldigt säker att spåret överensstämmer med verkligheten.
Gustav
Aug 23, 2012 @ 22:41
Här kommer vår track:
http://forumbilder.se/images/ad32012103848ef35.jpg
Vi gick på precis på 6m-kurvan, sedan kom vi av grundet innanför den – klart djupare på andra sidan grundet…
Thomas Lydhig
Aug 27, 2012 @ 22:50
Intressant att se att vi gick nästan identisk väg! Och träffade samma grund!
Gustav
Jan 24, 2013 @ 12:18
Nu har sjöfartsverket uppdaterat sina sjökort så detta grund finns med som en sten…
Pelle Lindell
Aug 23, 2012 @ 22:59
Nästan alla digitala vaektorkort är baserade på sjöfartsvekets S57 data så se till att tala om för verket att korten inte stämmer…http://sjofartsverket.se/sv/Snabblankar/Kontakta-oss/Rapportera-faror–fel/Fel-i-sjokort–andra-produkter/
Iofs gör dom nog inte mer än att rita om 3 m kurvan men det minskar i alla fall risken i framtiden
Kåre
Aug 18, 2012 @ 21:12
Jag väntar med spänning på videon på Fredrik’s och Max’s vurpa med M32:an. Den ska vara spektakulär enligt ögonvittnen. Rahm missade rekordet med 2 minuter, skulle nog klarat rekordet om man hade kört för fyllt. Perfekta vindar för Seacart 26:an som vann på SRS.
Kåre
Aug 19, 2012 @ 09:00
En sjyst bild i expressen http://www.expressen.se/gt/osannolikt-oflyt-for-guldkillar-i-tjorn-runt/
Peter
Aug 19, 2012 @ 08:36
hur var förhållanden på banan? det verkar så om grupp 2, 3 och 4 var något gynnade om man gör en statistisk analys? de tre emellan så verkar det att fördelan avtar från grupp 2 till grupp 5.
gustav
Aug 19, 2012 @ 12:06
Det vred på väst sedan så det blev kryss runt tjörnekalv och dyrön…
Erik Barkefors
Aug 19, 2012 @ 12:40
Var hittar man resultaten för flerskrovsbåtar? Har tittat på 2011 också och även där saknas det.
Pelle Lindell
Aug 19, 2012 @ 12:44
http://www.sandaker.no/seilnett/resultatliste.aspx?notop=1&seilasid=233&start=0&WPid=143&langid=3
Pelle Lindell
Aug 19, 2012 @ 12:46
förlåt…fel länk..här är rätt:
http://www.sandaker.no/seilnett/resultatliste.aspx?seilasid=233&langid=3
Erik Barkefors
Aug 19, 2012 @ 14:25
Tack för tipset. Nu har resultat per startgrupp kommit upp på Tjörn Runts hemsida men även där har de valt att inte ta med flerskrovarnas startgrupp.
Kåre
Aug 19, 2012 @ 14:10
Här är en länk till filmen om Tjörn Runt 2012
http://stss.se/play/index.php?videoId=88
Lasse Bergkvist
Aug 19, 2012 @ 15:16
Om jag har läst rätt i resultatlistan så vann Teknova med Bengt Falkenberg både stora klassen och Tjörn Runt totalt för kölbåtar – ett stort GRATTIS till er alla ombord – mycket starkt seglat! // Lasse Bergkvist
Johan
Aug 19, 2012 @ 23:39
Fel i resultaten? I resultatlistan kom Collis först i mål bland Expresserna, men har sämre korrigerad tid än Amnäs. Eller har han fått “ca 15 minuter” extra minuter för tjuvstart eller liknande?
Fredriksson
Aug 19, 2012 @ 23:49
Tjuvstart, hela båten var över linjen.
Johan
Aug 20, 2012 @ 00:01
OK. Såg ingen notering om tjuvstart i resultatlistan.
Jag missade starttiden och passerade startlinjen strax före bakomvarande grupps starttid. Hur sent får man starta efter sin egen starttid, är det fem minuter som gäller?
I fjol såg jag att en båt fick tidsavdrag med ett antal minuter. Det vore intressant höra vad de fick tidsavdrag för. Hjälpte de någon nödställd?
Anders Averdal
Aug 21, 2012 @ 19:53
Jag hittade någon kommentar om att en Bavaria 38 Match nästan sjönk. I listorna är det bara Wilson med en 38a Match.
Någon som vet vad som hände?
Peter Gustafsson
Aug 21, 2012 @ 20:07
Det är Draklunne som ligger på Mossholmen (bilder). Ryktet säger att de gick på i Djävulshålet och tog in vatten. Lyckades precis ta sig till Mossholmen. Men jag har bara hört det i andra hand.
Även Amundins J/92 verkar ligga på varv efter grundstötning.
Som vanligt har varven fullt så här veckan efter Tjörn Runt.
Peter
Aug 21, 2012 @ 21:21
…skrämmande bilder och säkerligen inte speciellt bra reklam för Tjörn runt…
Pelle
Aug 21, 2012 @ 21:39
.. snarare mer skrämmande att skeppare/ båtägare är beredd att ta risker i vägvalet resulterande i nära katastrof! Gott sjömanskap?
Peter Gustafsson
Aug 21, 2012 @ 21:50
Det är en av västkustens allra mest rutinerade besättningar, så vi kan säkert veva igång samma debatt som vi hade 2009.
Jag fick utstå mycket kritik för att vi “fegade” och “inte seglade för fullt” när vi körde safe härom året. Skall man vinna det här racet så krävs risktagande i allt för hög grad.
Teknova var mycket nära att lägga spinnakern i havet och segla in i den vid Flatholmen. vad hade hänt då?
Det finns en anledning att stora båtar seglar en annan bana nästa år.
Fredriksson
Aug 21, 2012 @ 23:14
Draklunne gick väl inte igenom Djävulshålet utan utanför? Tjörn Runt har förändrats under åren i och med att båtarna har blivit större och mer djupgående. Man har också lyssnat på er med större båtar och gör två banor i samband med 50-årsjubiléet nästa år. En lång havsbana och en traditionell inomskärs. Båda banorna går motsols. Båda banorna har med säkerhet att göra, den långa för att slippa segla i gruset och den traditionella för att inte behöva skicka ut små båtar i grov sjö vid Pater Noster om det brallar. Detta tillsammans med en massa andra aktiviteter före, under och efter tävlingen ska förhoppningsvis hjälpa till att öka antalet deltagare och att skapa ett kul race för både seglare och folk på land.
Anders Averdal
Aug 22, 2012 @ 11:20
Man kan ju diskutera hur när det egentligen var.
Jag tror att den situationen kändes mycket värre bak i båten än för oss framme på fördäck.
Jag skall försöka få tid att klippa lite i filmen från den situationen så får ni se.
Sen vill jag också påpeka att man behöver inte köra kortaste vägen för att vinna. Vi på Teknova körde tex inte i Djävulshålet utan gick öster om det och väntade med att sätta spinnakern till efter Klädesholmen. Sen rev vi den på väg in till Flatholmen för att få en lite lugnare passage igenom där och för att lättare klara lovningen ut ur Flatholmsleden.
Så man kan vinna utan att chansa allt för mycket.
Sture Smith
Aug 23, 2012 @ 13:15
Vi låg intill Draklunne och dom valde den inre vägen vid Klädesholmen vi tog den yttre innanför Eggskär gick som tåget och vann klart på detta i år.
Vi såg Draklunne sätta Spinnaker efter Klädesholmen och sedan vet vi inte vilken väg dom tog, vi såg masten. Efter Flatholmen kom ingen båt ut det var helt tomt.
Det var relativt bra tryck i vinden man kan anta att dom fick platt läns, vi skar lätt ut.
Jag var lite förvånad av att dom satte, bra tryck i vinden och ström med så det gick undan mellan gruset.
Men ok, Draklunne har ju en västsveriges mest erfarna besättning.
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Anders Averdal
Aug 21, 2012 @ 21:42
Så det var deras. Såg bilderna häromdan men det stod inte vilken båt.
Trist!
Gillan
Aug 21, 2012 @ 21:48
Jag gick för första gången in efter de andra bland genvägarna och kan bara säga att det var den mest idiotiska transportsträcka jag varit med om, definitivt ingen ren segling, att få plats för land av upphinnande båtar är ju en omöjlighet och borde därför inte godkännas som bana. Förstår inte att seglarna genom åren godtagit det överhuvudtaget. Jag hade dessutom förmodligen tjänat på att gå utanför i fri vind med surf som jag gjorde förra året.
Jag kommer då inte att segla TR om inte banbegränsning införs(kanske ingen vill kryssa där nästa år ändå).
Adde
Aug 22, 2012 @ 12:48
Det bästa vore nog att låta tävlingen avgöras på land framöver. I en simulator där man matar in båtarnas data samt aktuella väderförhållanden. Då borde riskerna bli minimala.
Det är för övrigt betydligt farligare att följa TR från land än att segla det. Allra helst om man som publik använder bilen för att ta sig från starten till ap-berget / kyrkesund / ängeviken.
Undantaget blir TR2013 då man får följa racet på GARMIN TRACKER. Det kommer bli spännande att se prickarna röra sig på den blå bakgrunden. Hoppas bara samtliga båtar förses med GPS-sändare så att man inte missar ngn spännande duell.
Seglare
Aug 21, 2012 @ 22:03
Vi snackar nog om över miljonen i reparationer efter Tjörn runt i snitt varje är. Vi klarade oss i år skönt. Tog inga chanser i år. Pengarna var slut.
Peter A
Aug 21, 2012 @ 22:18
Det stämmer tyvärr. Vi studsade på en sten utanför Härön. Vår “Ninja” står nu på land i Almösund i väntan på reparation.
Peter A
Aug 21, 2012 @ 22:26
Detta trots att vi körde safe och medvetet valde att inte ta några onödiga risker…
Peter
Aug 21, 2012 @ 22:46
ja, ibland är det bra med säkerhetsmarginal… ;-)
niclas
Aug 21, 2012 @ 23:00
Krya på båten Peter, önskar J/92 Jalla..
Vi valde att gå en “dum” väg upp genom, men för oss kändes det supersafe då bla att vi valt att köra med en mindre gen, samt att vi i princip var ensamma i klädes-hålet/djävulshålet/flatholmspassagen. Jag har personligen badat och dykt på antal intressanta grund i gruset för sisådär 10 årsedan och vi hade i alla ”utsatta lägen” en safe plan-B för att ta sig ut om det blir för brant/för platt eller för trångt.
För oss så kändes det oerhört soft trots att vi sticker 2m med Jalla….. Då var ägarna mer nervösa när jag navigerade in oss mot tjörnlandet på kryssen ner och vi passerade en landtunga och det stog 2,5m på lodet innan det dök iväg neråt igen.
Jag har så svårt att se varför folk blir så upprörda över att kappseglare tar väl underbyggda och kalkylerade risker, man väljer själv hur mycket risk man vill ta. Ju mer man förbereder sig, sin båt och sin besättning, desto större chans att inte dyka på något oväntat.
Att besättningen på Draklunne är het och sugen på att vinna vet alla som seglat mot dom och man måste respektera deras ställningstagande, Mattias har gått genom djävulshålet säkert 10 ggr och vet precis vart han skall vara och inte vara.
Är man beredd att ta en väl underbyggd och kalkylerad risk har du möjlighet att vinna, har du inte koll eller inte villig att ta den kalkylerade risken så har du inte heller en speciellt stor chans att vinna heller. Jämför man med många andra sporter funkar det EXAKT lika där, inte alla vinner.
Även om du inte tillhör den enda vinnaren och dom 10-12 startgruppsvinnarna har du förhoppningsvis haft en härlig upplevelse på sjön i din favoritbåt, med din favoritbesättning..
Jag tror att paniken i debatten kring banbegränsningar på TR som startar att bubbla upp här ovan (igen) kommer från seglare som har TR som enda kappsegling, man har en besättning som kanske inte är fulltalig eller väl sam-trimmad, och man tycker att det är bökigt att bara ta sig runt. Att då döna lite för brant eller för platt genom en passage man i princip kan hoppa torrskodd över i +10 knop kanske verkar världsfrånvänt för dem.
Sen så kan jag äta upp min hatt på kostnaderna för försäkringsbolagen är en piss i Nissan för skador under kappsegling, jämfört med skador på semestersegling. Kappsegling gör DIG dessutom till en bättre seglare, du får bättre koll på din båt, dess gränser mm. Under industrisemestern är det ofta ganska underhållande och inte sällan ganska riskigt att segla runt på västkusten då det verkar vara si och så med båtmannaskapet numer.
Adde
Aug 21, 2012 @ 23:05
+1
Johan SWE256
Aug 21, 2012 @ 23:10
+1
Peter Gustafsson
Aug 21, 2012 @ 23:17
Det är inte sant Niclas!
En majoritet av de stora båtarna vill ha en banbegränsning inklusive Teknova, Blur och ett antal andra båtar som definitivt har fulltalig och samtrimmad besättning.
När Jalla har koll på båten och chans på topp 10 så åker den stora gennakern upp. Efter det kan vi ta ett nytt snack :-)
Men vi behöver inte ta den diskussionen igen. Vi har hört alla argument och nästa år får vi prova lite nya varianter.
Adde
Aug 21, 2012 @ 23:27
TILL alla banbegränsningspåhejare
Sån tur att TR2013 inte blir ngt riktigt Tjörn Runt för smaragder å “snabbare”. Istället blir det en garanterat publikfri utomskärssegling som vid väderlek anno TR2011 kommer rendera ett eftersnack av betydligt allvarligare karaktär än dagens (som mest handlar om bortslipad bottenfärg och enstaka avseglade kölar).
Det farligaste med årets stora bohusländska seglarhelg var för övrigt stollerierna som skedde på söndagen. Ensamseglare som i sina stora båtar roade sig med skärgårdssegling bland kobbar och skär. Master som gick i bitar, skeppare som flög överbord och herrelösa båtar som seglade upp på land. Milda makter!
I TR2013 verkar man för övrigt vilja bjuda den icke båtburna publiken på en enda sak: ”den spännande målrakan med sina många heta dueller”. Själv tolkar jag detta som att man tänkt tillämpa jaktstart. För annars vet jag inte om det blir så jävla spännande att se en 11:a segla om en X-35:a precis innan mållinjen. Eller har man tänkt sätta upp en 1000” skärm som visa korr.tider i real-tid?
Tur att det bara är 50-års jubileum en gång.
Adde
Aug 21, 2012 @ 23:31
Därmed inte sagt att jag tycker det var fel att köra “söndags-racet”. Vuxna människor får göra vad de vill med sina båtar. Segla genom jävulshål eller segla ensamma i skärgården. Fritt val. Egen risk. Eget ansvar.
Peter
Aug 22, 2012 @ 09:13
helt rätt, vuxna människor får göra vad de vill med sina båtar vad de vill. detta inkludera avstår från kappsegling (en del hitta andra båtar att leka med i och för sig som gast).
Jag har inte sgelat TR ännu men har sett neråtgående trender efter t.ex. krockar vid starten, rundingar och dylikt som skulle kunna undvikas. även banor som medför ökade risker. så länge inget händer så är allt frid och fröjd men när det ske händer det lätt att antal deltagare minskar snabbt.
Risker finns i valje kappsegling men om de kan begränsas lockas säkerligen fler som kommer med sin båtar.
Johan SWE256
Aug 22, 2012 @ 09:29
Det känns väldigt överdrivet att avstå Tjörn Runt för att en del går på grund. Den som inte vill ta risker kan gå säkert!
Speciellt trångt är det ju inte i Kyrkesund heller de sista fem åren jag har seglat. För fem årsedan var det möjligen något trångt i Kyrkesund, men det är nog inte värre än att ta sig in i en hamn eller köra in i Marstrand eller Sotefjorden under högsommarn.
Det krävs dock att deltagarna tar hänsyn till varandra och är medvetna om riskerna. Det tycker jag att deltagarna har gjort i de trånga passagen.
Värre har det varit med båtar som redan har hunnit gå i mål och ska visa upp sig i Kyrkesund när de är på väg tillbaka i Stigfjorden. Det var dock lugnt på den fronten i år också. Tävlingsledningen påpekade detta vid rorsmansmötet i år, det verkar som det gav resultat direkt.
Peter Gustafsson
Aug 22, 2012 @ 09:38
Återigen. Hur kan du bestämma vad ägare av större/finare båtar skall känna och tycka? Många säger att det är för farligt. Många väljer att avstå. Det är väl bara att acceptera.
Vill du få ett annat perspektiv så prova att lägga alla dina besparingar på en riktigt fin båt och segla på samma sätt som du gör i din Accent. Det är inte samma sak!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Empati
Johan SWE256
Aug 22, 2012 @ 10:12
Jag bestämmer väl inget? Det är upp till var och en och avgöra vad de vill göra efter det som tävlingsledningen bestämmer.
Hm… vill du få bort de som har en annan uppfattning än vad du har från din sida? Snacka om empati.
Peter Gustafsson
Aug 22, 2012 @ 10:19
Alla är välkomna att tycka vad de vill.
Men på samma sätt som jag förstår att inte folk vill ta ut sin 606:a i öppen sjö när det blåser ollonborre (och accepterar att man kör PNR inshore vissa år), så måste du förstå att jag inte vill segla i 15 knop genom gruset med extremt små marginaler.
Johan SWE256
Aug 22, 2012 @ 10:28
Ja visst är det så.
Jag seglar inte Bohusracet – överdrivet eller inte, men jag anser mig inte behärska den tävlingen. Jag sitter inte på land och tjurar över att 150 gubbar och gummor har förbaskat roligt på sjön medan jag “skrivbordseglar racet”.
Din hänvisning till empati och psykologiska förklaringar på Wikipedia känns för mig som ett grovt övertramp. Jag kan gott förklara att det “känns inte bra” att få den förklaringen upptryckt i facet på en offentlig sida. Du och jag känner inte varandra och har inte pratat med varandra. Jag vet mycket väl vad empati betyder och innebär.
Peter Gustafsson
Aug 22, 2012 @ 10:56
Och då kan du sätta dig in i min situation och förstå mig och alla andra som inte vill ta dessa risker.
Din argumentation bygger enbart på hur det ser ut från ditt perspektiv. Om hur trångt eller farligt det är för en Accent.
Så antingen så får du lita på mig, Bengt Falkenberg och alla andra när vi berättar hur vi känner. Eller så får du självt ta reda på hur det känns.
Jag försöker lyssna till dina synpunkter när det gäller jakstart och korrigerade tider. Jag kan inte alltid se problemen, men blir racet roligare för er så är jag öppen för förändringar. Det hade varit kul om denna förståelse fanns från bägge håll.
Johan SWE256
Aug 22, 2012 @ 11:23
Jag kan förstå hur ni känner det i små passager, du behöverabsolut inte tvivla på det. Vi kör väldigt försiktigt även med en båt som Accent. Jag kanske har fel, men jag tror inte någon rorsman oavsett värdet på båten vill sätta sin båt i graniten. Tjörn Runt är öppen för alla kölbåtar oavsett storlek och fart.
Sture Smith
Aug 23, 2012 @ 13:42
Jag trodde vi var klara med den debatten.
Att dra 8-10 tons båta med 200m2 segel i 9-10 knop med försäkringsvärden väl öven 2 millar in i gruset är inget annat än idioti.
Vi låg intill Wilson som valde inre vägen, vi tog yttre och tjänade mkt.
Vad som hände med Draklunne såg vi aldrig men dom satte spinnaker och kom aldrig fram efter Flatholmen. De var i stort sett ensamma.
Försäkringsbolagens kostnader efter TJ överstiger lätt 1.
mille.
2010 Seglade vi till Skottland och blev nedbjudna i en båt på en, just de, Whisky.
När artigheterna var avklarade kom frågorna om Demolition Rally. Dom trodde hela filmen var fake och om den mot förmodan skulle vara sann. Var konklusionen, vad har vikingarna innanför pannloben. Dom skakade bara på sina rödhåriga kaluvser, betalar verkligen försäkringsbolagen ut ngn. ersättning.
Nu vänder vi blad och seglar vidare mot ett växande Tjörn Runt, och en seglarfest för alla. För min del det 35e.
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Adde
Aug 23, 2012 @ 14:48
Att debatten var klar trodde (hoppades) säkert PG också nu när han genom flera års stenhård lobby-verksamhet lyckats förvandla jubileet till något som bara delvis liknar Tjörn Runt.
Sture Smith
Aug 23, 2012 @ 15:45
Vem är PG ? Ingen har lobbat mig för en viss given utveckling.
Däremot har STSS skickat flera frågeformulär kallat till flera seminarier för debatt de senaste åren, om hur TJ skall utvecklas.
Vid mötet på båtmässan senast var det egentligen ingen större diskussion. STSS redovisade sina tankar om hur man skulle kunna utveckla evenemanget och ville höra vad vi seglare tyckte om deras idee´r .
Dom fick ett bra stöd från mötet och kände sig säkert stärkta av två banor andra hållet och party i Stengungsund.
Det kan ju inte vara fel att prova detta koncept inklusive en ordentlig fest när seglarna vill ha det, vad är det för fel i det.
Marstrand Big Boats regatta middag var hel bra, fantastiskt roligt. Seglingen var rena propagandan.
Vår utlänska besökare undrar vad vi håller på med. Vi har bland Nord Europas bästa segelvatten men verkar inte förstå det själva.
Vi har inte haft några riktiga kölbåtsseglingar för större båtar, Havs eller Banracing. Efter att SKAW Race Med Skagerarack CUP försvann för 15-20 år sedan
Nu skall vi inte ha med större båtar på TJ heller. Samtidigt som utvecklingen runt om kring oss går vidare.
Faerder Race har nästan 1100 båtar och man seglar flera olika banor med banbegränsningar, med alla typer av köl båtar, inklusive skutor. Man har ett ordendligt party efter målgång. Vad är problemet ?
Förloraren har ursäkter,,,,Vinnaren har en plan,,,,,
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Adde
Aug 23, 2012 @ 17:03
Ja inte är det Gyllenhammar som åsyftas.
Speciellt EN fråga enar TR-seglarna mer än någon annan, nämligen den om gemensam bana:
”Även på denna frågan är bilden klar bland de 330 seglare som har valt att svara på enkäten. Seglarna vill inte att det är två olika banor under Tjörn Runt (86,7 %).”
http://www.blur.se/2009/10/18/skall-det-vara-banbegransning-pa-tjorn-runt/
SS: ”Nu skall vi inte ha med större båtar på TJ heller.”
Missat Hyundai, Progressiva etc.???
Vill minnas att J Berntsson nyligen uttryckte en stark önskan om att båtarna tar vägen genom Kyrkesund. Liksom många andra anser han tydligen att publikefesten på land utgör en stor del av tävlingens själ.
Håller med dig i det sista dock: ”Förloraren har ursäkter”
-Det är fel på banan
-HR 41 har 3-5% för lågt SRS-tal. Helt obegripligt.
Låter det bekant?
Sture Smith
Aug 24, 2012 @ 01:39
Det var många år sen vi hade EN bana på TJ… nämligen då storleken på båtarna var mer lika.
Dagens bana skiljer sig rätt radikalt för de olika båtarna med säg längder mellan 20 – 100 fot och djupgående från säg 0,6 m till 4,0 m vilket betyder att du har massor av banbegränsningar och dom är olika för olika båtar.
Jag tycker J Berntsson mkt väl kan segla Kyrkesund om han vill och dom som vill segla utanför Härrön gör det, precis som idag. Precis som i Östersjön, Valfritt.
Helt enig, TJ skall vara en publikfest. Det är ju bara att leda banan så att publiken kan se.
I djävulshålet som är så viktigt har jag aldrig sett ngn publik under mina 34 TJ. I Flatholms rännan satt det tidgare några förskämda själar, men efter Falkenbergs mastsvepningsmanöver 2009 sitter det in käft där. Så här behöver ju då inte banan gå. Fortsätter antalet deltagare att minska löser sig publik frågan automatiskt.
Stigfjorden kommer att kunna erbjuda ett antal mkt bra publikplatser där man på mkt nära håll kan se en intressant kryssbatalj.
Jag seglade inte ens i samma klass som HR 41. Men Du tycker tydligen att det OK att det skiljer 2 pinnar och tre meter i vattenlinjelängd mellan en X99 och en HR 41 !?!?!?! Jag tror inte Stino håller med.
Antalet större båtar har minskat drastiskt dom senaste åren och kompenseras inte av Hunday och Progresiva. Samt hur många av dina 86,7% utgörs av kategorin mindre båtar.
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Johan SWE256
Aug 21, 2012 @ 22:59
“Olyckor kan hända när som helst och kan drabba alla, oftast när man som minst anar det.” Har man ju hört och det stämmer väl…
Det var ju tyvärr två som fick bryta SOLO-köret… en mastade av och en åkte upp på land. Tillfälligheter, jag gissar att ingen av dem tog några onödiga risker.
Gillan
Aug 22, 2012 @ 08:59
I hur många sporter accepterar man osynliga(okända) stopp/hinder där man dessutom saknar broms? För publikens skull?? Skall jag som deltagare bara nöja mig med en trevlig nöjessegling och gå utanför? Jag vill väl också kunna vinna utan att riskera båten (utan att göra en månfärdsförberedelse).
Johan SWE256
Aug 22, 2012 @ 09:56
De som vinner Tjörn Runt tävlingen har ofta seglat tillsammans många många år. Vinner gör man inte utan många års hårt arbete.
Bästa Tjörn Runt-placering jag har gjort (49:a total) i Tjörn Runt seglade vi utanför alla trånga passage.
Adde
Aug 22, 2012 @ 13:09
Jasså. Du vill vinna utan att förbereda dig? Nu funkar ju inte tävlingar på det sättet. Förberedelser brukar ge resultat nämligen.
Du refererar till andra sporter och då kan jag inte låta bli att dra en parallell till utförsåkning. Tror du tex att en slalomåkare brukar bli förvånad under sina åk: ”jävlar, kom det en skarp sväng här”. Knappast, givetvis har de förberett sig och om de mot förmodan missat ngt parti i banan så kör de förmodligen inte som idioter just där. Samma sak med segling.
Hört talas om sjökort förresten. Där kan man se de sk ”osynliga hindren”.
Gillan
Aug 22, 2012 @ 22:35
Synd att du inte visar minsta förståelse utan bara häver ur dig ihåliga argument, helt klart blir det ingen konstruktiv diskussion med den typen av snorkighet, det verkar ju som om fler än jag som har samma åsikter om TR, en del med över 20 TR bakom sig.
Adde
Aug 23, 2012 @ 12:32
Det är svårt att argumentera mot någon som vill kunna vinna utan att förbereda sig.
Och det är just det detta handlar om. RESULTAT. En liten klick vinstgiriga seglare i stora fina båtar som vill kunna vinna totalsegern. Uppenbarligen tror de sig ha större chans att göra detta (år efter år) om TR förvandlas till en publikfri utomskärssegling.
2013 får man som man vill och dessutom slipper man över hälften av konkurrenterna då dessa seglar en annan bana. Enklaste sättet att slå starbåtar, accenter och h-båtar är tydligen att slippa tävla mot dem.
Men är det verkligen Tjörn Runt då?
Peter Gustafsson
Aug 23, 2012 @ 12:45
Lägg ner det där snacket. Du försöker avfärda folks åsikter med att de “borde förbereda dig” och “skaffa sjökort” och antyder att de inte har koll. När det visar sig att de har riktigt bra koll så är de “vinstgiriga seglare”. Svår argumentation.
Att få segla ett race med vettiga förutsättningar är inte för mycket begärt. Det tycker över hälften av de som har båtar >33 fot. Och 28% av de som har mindre båtar. Och troligtvis också några av de som väljer att stanna hemma… Det tycker några som uppenbarligen kan vinna sin klass. Det tycker också de som är nya och osäkra.
Är det verkligen Tjörn Runt när vi är hälften så många båtar som förr?
Är det verkligen Tjörn Runt när alla drar hem lördag eftermiddag?
Det är helt andra saker än bansträckning som gör Tjörn Runt till vad det är.
Adde
Aug 23, 2012 @ 14:30
Jag anser att förberedelser är av godo ja. Likaså basala kunskaper då det gäller sjökort etc. Därtill skadar det inte med en gnutta gott omdöme och sjömanskap.
Kul förresten att du (återigen) refererar till de ”nya och osäkra”. Dessa funderar inte ens på att segla genom Jävulshålet. Det vet du lika väl som alla andra. Det blir bara löjligt när du försöker använda dessa som slagträ i debatten.
Angående deltagarantalet så blundar du ständigt för det faktum att det numera är fler personer ombord på varje båt. Det viktigaste måste väl ändå vara hur många människor som deltager och inte hur många båtar dessa personer är fördelade på?
Tror du att ”alla” drar hem på lördag eftermiddag pga utebliven banbegränsning eller för att de inte fick segla ut till Pater Noster? Fattar ärligt inte vad du vill ha sagt med den meningen.
Du hänvisar ofta till undersökningar om än det ena än det andra och tolkar gärna utfallet till din egen fördel. Men du kan knappast förneka att den fråga som ger mest samstämmigt svar är den om huruvida Tjörn Runt skall ha en ller två banor.
EN FÖRKROSSANDE MAJORITET VILL HA EN ENDA BANA – ETT ENDA TJÖRN RUNT – EN ENDA TOTALVINNARE – ALLA MOT ALLA.
Det ÄR Tjörn Runt.
Gillan
Aug 23, 2012 @ 15:13
Jag åkte där för första ggn i år och jag åkte direkt hem efteråt.
Oavsett graden av förberedelse är bansträckningen efter “tratten” inte fair segling då andra (och en själv) inte har eller kan använda sitt sjömanskap då det inte finns ngnstns att ta vägen vid trängningar.
Att jag åker hem beror på att tävlingen känns opersonlig med så många båtar, jag saknar väl ngn slags gruppkänsla i startgruppen.
Prisutdelningarna känns också opersonliga, priserna tveksamma och allt bilåkande stönigt.
Kanske man får ta vissa saker iom tävlingens storlek men hoppas att en enkät efter nästa år kan ge tillskott i utvärderingen.
ClassicRacet nästa år ser jag framemot, det är på tiden att västkusten får ett sådant.
Adde
Aug 23, 2012 @ 15:41
Att SRS-tävlingar skall bjuda på “fair-segling” är en vanlig missuppfattning. Det blir nämligen lätt orättvist när olika båttyper tävlar mot varandra. Faktum är att till och med vädergudarna behandlar deltagarna olika. Vissa får segla i SO, andra i SSV.
Det sistnämnda brukar dock jämna ut sig över en 20års-period.
Gillan
Aug 24, 2012 @ 08:19
Då är det väl bra om det blir en orättvisa färre!?
Totalvinare skulle man också kunna ta bort de ggr vinden varit unfair, samlar man dessutom båtarna lite gruppvis i hamn kan det kanske bli lite mer socialt…
Peter Gustafsson
Aug 22, 2012 @ 22:49
De som kom 1:a, 2:a och 3:a totalt i år är alla för en begränsning. Och Gillan vann väl sin klass förra året. Så det är inga blåbär som inte har en aning om hur man tar sig runt. Även om många blåbär tycker likadant :-)
Låt oss lägga diskussionen på is och se hur det funkar nästa år.
Joakim Axelsson
Aug 22, 2012 @ 23:26
För vilka kommer begränsningen ske?
Jag får erkänna att jag inte uppdaterat mig men i det förslag jag läste verkade det som att de mindre båtarna kommer segla samma bana som alltid fast åt motsatt håll.
Stämmer det?
Mvh Joakim
Sir
Aug 23, 2012 @ 06:19
Vem snackar om blåbär? Jag ser bara din kommentar. 1, 2, 3:an behöver ju inte ha rätt.
Anders
Aug 22, 2012 @ 10:20
Är detta med placeringen ett problem egentligen? Alla båtarna i den startgrupp som drog vinstlotten i år är dyra båtar. Ett annat år när vädergudarna vill annorlunda så vinner en annan startgrupp på det. Att gena 20m är sällan det som avgör. Men alla med stora båtar tycker tydligen inte lika de heller om vägval o risker lika lite som småbåtsägare gör.
Peter Gustafsson
Aug 22, 2012 @ 10:43
Vår fight är bara inom startgruppen! Valet är att ta en kalkylerad risk för att bli topp 3 – 20% chans att det går åt helvete och man får lägga båten på varv – eller köra safe och sänka ambitionen. Svåra val som man egentligen inte vill göra. Det blir som rysk roulette och jag är inte säker på att man korar den bästa seglaren på det sättet:
1% risk att du går på om du kör “safe”
10% risk = du vinner 10 båtlängder
20% risk = 15 båtlängder
30% risk = 25 båtlängder
Det är ingen exakt vetenskap – men ni fattar säkert grejen.
Johan SWE256
Aug 22, 2012 @ 10:57
Okej – då handlar det alltså inte om liten eller stor båt?
Utan om båtarna i samma startgrupp – i princip samma båtstorlek?
Jag vågar påstå att även i andra sporter som downhill mtb, cyklister, rallyförare och F1 förare får ta hänsyn och köra safe mellan en del kurvor, gupp, nedförsbackar, ojämnheter, stenar osv.
Gillan
Aug 22, 2012 @ 13:23
Eftersom jag åkt Svenska cupen i både Downhill och Mtb kan jag säga att inga överaskningar dyker upp då det är obligatoriska träningsåk efter obligatorisk besiktning av banan(DH), skall du jämföra det med segling skall vi i så fall få veta exakt var hindren finns, vara ensam i banan, ha bromsar och ha lika billig utrustning.
Varför så angelägen att få segla i gruset om det ändå inte är ren segling?
Johan SWE256
Aug 22, 2012 @ 13:52
Ok! Det är du som är Ingemar Stenmark? ;)
Jamen då är du ju bare o åk! 100% från start till mål! Tjohooooo!
Adde
Aug 22, 2012 @ 14:12
Det där med träningsåk löser vi enkelt genom att ”solo-racet” i fortsättningen äger rum på fredagen. Och dessutom har man ytterligare 363 dagar på sig att genomföra ytterligare träningsåk.
Och vill du veta exakt var de sk ”osynliga hindren” finns utan att bemöda dig med att kika i ett sjökort så får vi väl försöka suga upp allt vatten så att “hindren” går att se med blotta ögat.
Men din önskan att vara ensam på banan har jag ingen lösning på. Ett tips är att du hittar på en egen tävling och seglar själv. Troligtvis kommer du då stå som segrare.
Utomskärs- eller havskappsegling kan väl vara trevligt. Men inte på Tjörn-Runt-helgen. Tjörn Runt Original är REN och skär njutning.
Gillan
Aug 22, 2012 @ 22:26
Som jag trodde….era argument tog slut.
Lars M
Aug 22, 2012 @ 22:45
Broms finns även på segelbåtar (omedelbar tvärnit på undanvind kan dock vara svårt att få till).
Björn Svala
Aug 22, 2012 @ 10:58
Hur räknar du ut de riskerna Peter?
På Exilia gick vi iofs samma väg som “vanligt” inklusive “Djävulshålet och Flatholmen. Vi valde dock att inte sätta spinnaker eftersom vi då hade kört ikapp båtar framför och därmed haft svårt om vi inte kunnat gå förbi innan de trängsta passagerna.
Synd bara att vi tydligen varit över i starten annars hade det varit ett bra Tjörn Runt.
Björn S
Calle P
Aug 22, 2012 @ 11:18
Vi får öva mer på starter för barbord med mötande fraktfartyg och lotsbåtar :-)
Björn Svala
Aug 22, 2012 @ 11:34
Ja precis, kanske Rivöfjorden är lämpligt träningsområde inför nästa år. :-)
Gillan
Aug 22, 2012 @ 13:34
Tyvärr är det inte alla som kan eller förstår att det är olämpligt att gå ikapp och knö sig in vid närmandet av en trång passage, hur säkert JAG än seglar hjälper inte då ANDRA ändrar mina säkerhetsmarginaler.
Antar att det i soloracet inte var så tätt mellan båtarna och att hänsyn inte saknades mellan deltagarna.
Med andra ord: så länge man inte får rå om sitt eget risktagande så är det idiotisk banform, kul med jolle/bräda men inte med dyra båtar.
Sir
Aug 23, 2012 @ 06:12
Följer inte båtarna reglerna menar du?
Janne E.
Aug 22, 2012 @ 13:39
Funderade oxå på hur Peter kom fram till dessa %-satser…
Stino körde spinnarn genom “Djävulshålet” och även vid Flatholmen, men där valde vi att plocka ner 30m tidigare än vad vi behövde, just för att inte sätta oss och kanske även andra i ett kasst läge. Jag anser inte vi tog några större risker i rådande väder, detta var ändå första gången jag navigerade med den lite djupare kölen… Jättesynd att ni “tydligen” var över i starten Björn… Nu fick ni stryk av ett gäng föredettingar på Stino… igen… =)
Björn Svala
Aug 22, 2012 @ 15:08
Life sucks…;-)
Nej då, det var en kul segling ändå och ni måste ha gjort sista halvan mycket bra Janne!
Att jag skrev tydligen berodde på att det kom som en överaskning, jag kan tyvärr inte bedömma om vi var över eller inte eftersom jag trimmade för glatta livet.
Björn
Mattias Alm
Aug 23, 2012 @ 14:16
Peter Gustafsson: Om det bara är er startgrupp det handlar om, och om alla där är överens så kan ni väl bara internt bestämma hur ni skall segla runt?
Och låta oss andra segla som vi vill? För mig är en av poängerna med TR just detta, jag seglar nog med triangelbana annars.
Peter Gustafsson
Aug 23, 2012 @ 14:27
Önskemålet om benbegränsning fanns ju framförallt bland båtar >33 fot, så jag antar att det är där någonstans StSS väljer att dela fältet. http://www.blur.se/2012/02/07/tjorn-runt-2013/
Jag förstår mycket väl att ni vill köra den klassiska vägen och har inget problem med det.
Bosse Bergqvist
Aug 22, 2012 @ 11:44
Hur kommer det sig att “racet mellan broarna” seglades med samma “riskfyllda” bansträckning, in i gruset, som ett vanligt TR. Nu bestämde du/ ni banan själva. Bedömdes riskerna vara mindre med en ensam person ombord än med en hel besättning?
Adde
Aug 22, 2012 @ 12:55
+1
:) :) :) :) :)
Janne E.
Aug 22, 2012 @ 13:40
+1
:-)
Peter Gustafsson
Aug 22, 2012 @ 14:35
Ja, ni som har seglat Tjörn Runt, Bohusracet och något solorace vet att det är lite olika saker.
På Tjörn Runt seglar man mot många av Sveriges bästa seglare och varje meter och sekund är viktig om man vill vara med. Ingen ger bort något frivilligt och man måste köra 100%. Många har dessutom kommersiellt intresse av hur det går och satsar ännu hårdare. Och skulle något skita sig så räddas det ofta av en bra besättning.
På ett shorthandedrace så är det en helt annan sak. Då kan ingen köra 100% och tumma på marginalerna. Det görs massor av misstag och gör man något färre än konkurrenterna så är man bra med. De som vinner tar inga onödiga risker alls.
Bertil
Aug 22, 2012 @ 13:26
känslorna är starka i kappsegling både på och utanför banan !!
vi i X3M hade också en del “känslor ” under TJ 2012, men de har jag klippt bort ur filmen, vi gick ” också safe ” igenom djävulshålet utan spinnaker trots att vi var få båtar och dessutom bara sticker 1,85.
så istället för massa argumentering så luta Er tillbaka och segla runt Tjörn på 7 minuter.
https://www.youtube.com/watch?v=fmClIbg2DUM&feature=plcp
hälsn X3M
Johan SWE256
Aug 22, 2012 @ 13:58
Jag fotade och filmade tillfartseglingen från Björlanda i fredags. Den finns här http://youtu.be/qhAaOdTL4Fc inget mästerverk direkt.
Calle P
Aug 22, 2012 @ 14:00
Bertil är också känd från STSS film om Tjörn runt 2012. Kolla mannen i den gula handduken :-))
Carl Fjällman
Aug 22, 2012 @ 13:46
Vårat race: http://madambla.blogspot.se/
Vad gäller vid plats för land ?
First 40.7
Erik Barkefors
Aug 22, 2012 @ 14:09
§20 sid 22:
http://www.svensksegling.se/ImageVault/Images/id_88/ImageVaultHandler.aspx
Bertil
Aug 22, 2012 @ 14:07
Calle den hade jag hoppats på att ingen såg, men du missar inget !!
Calle P
Aug 22, 2012 @ 14:10
:-)
Peter Dahlsten
Aug 23, 2012 @ 14:14
Ytterligare ett trevligt Tjörn Runt fullföljt och det är dags att summera i ord o bild.
5 Dahlstenar, en Falkhede och två Pilupsar ombord startar med att hamna i vakum bakom “Rasker”. Kom sedan igång och tog oss ut på fjorden för att plocka vindvridet mor Väst. Strategin var att segla så ostört som möjligt ut mot “kalven” . Vi kände att vi låg långt från toppen fortfarande när Vi rundade o gick mot Klädesholmen. Fortfarande många X99 o First 36,7 före. Gasade så gott det gick och plockade en efter en långsamt. Vid Djävulshålet blev det gentlemannasegling. Braveheart tog första slot tiden , vi andra och CanVac tredje. Tack för visat sjömannaskap! Fel ställe att vara offensiv på.
Resten av banan lirkade vi oss förbi ett 10 tal båtar och klarade 9:e platsen 2 ynka sekunder före Evan i Cheetah(ursäkta!). Roligare att se min skröna i bild o ljud. Viktor Pilups hittade nya kameravinklar i år och resultatet är han värd en eloge för:
http://vimeo.com/47809044
Sture Smith
Aug 23, 2012 @ 14:47
Mkt bra film med fräcka vinklar och bra klippt, denna gång var det ju folk i sittbrunnen hel tiden, vilket det som bekant inte alltid är på Chamsiins filmer. Bra jobbat Viktor.
Med “Rasker” vakumet i minnet kan det ju vara intressant starta en ny SRS tals diskussion.
Hur kan en splitter ny design från en av världens bästa design hus med mkt segel och 2 meter längre vatten linje längd ha i stort sett samma mätetal som Chamsiin är för mig en gåta.
Vi pratar inte om att HR 41an har ngn tusendel för lågt tal, det är ju snarare 3-5 % för lågt. Helt obegripligt.
Vi som låg i startfältet före kunde bara notera att Rasker startat i fel startgrupp.
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Carl Fjällman
Aug 23, 2012 @ 15:44
+1
Vi fick jobba hårt för att hålla dem bakom oss, dom gick om när vi valde att bevaka en 40.7 (i vår startgrupp). Vattenlinjen…
Peter Dahlsten
Aug 23, 2012 @ 15:47
+2 :-( Rassker har seglat väldans bra det skall de ha en eloge för. Men vägval o båtfart utöver vanligt folks kapacitet förklarar nog inte den enormt överlägsna segern…….
Johan SWE256
Aug 23, 2012 @ 16:04
Hur går båten i lättare vindar tro?
Sture Smith
Aug 23, 2012 @ 16:19
Tror jag inte är några större prolem.
Inne i Stigfjorden blåste det inte speciellt mkt. Med en effektiv undervattenskropp som bär upp deplacementet och att Du får i gång alla tonnen så rullar den på.
Krydda med lite Code 0 och Du har en bra anrättning.
Moderna cruising båtar är designade och byggda för detta.
Sture Smith
Dehler 39 SQ
“Sjöglans”
Mats V
Aug 26, 2012 @ 09:55
Fantastiskt kul att se en besättning med så många familjemedlemmar och tjejer! Kul!
En fråga, Peter D; hur fäster ni kameran så snabbt och lätt på alla olika platser ombord.
Peter Pilups
Aug 26, 2012 @ 10:52
Vi har Victor Pilups med oss ombord som fotograferar. Filmar och redigerar förutom att han är en bra fördäcksgast. På shorthandseglingar när vi filmar så är det Victor som redigerar efteråt. På Tjörn Runt använde vi ett sugkoppsfäste. Det fungerar på släta ytor som skrovet. masten och bommen (glöm ej säkerhetslina). Finns att köpa på Happy Yachting.
Tjörn Runt 2012 http://www.vimeo.com/47809044
Bohusracet 2011 http://www.vimeo.com/26004454
/Peter Pilups
Mats V
Aug 26, 2012 @ 11:55
Tack, Peter! Snyggt jobbat, Victor.
Team exilia
Aug 23, 2012 @ 15:41
Om det införs två banor hoppas jag man får välja vilken bana man skall segla.
Peter Gustafsson
Aug 23, 2012 @ 20:21
Som på Færdern då. Jag vill gärna starta i Son.
Anders Averdal
Aug 23, 2012 @ 21:09
Om det blir en bana där jag inte får segla igenom Kyrkesund och vid Klädesholmen så stannar jag hemma!
Jag seglar inte Tjörn Runt för att det är speciellt kul, det är en OK segling, inget mer.
Jag seglar Tjörn Runt av den enkla anledningen till att vi får publik.
Om STSS väljer att ta bort oss från publiken när alla andra vill komma närmare den.
Ja, då gör jag helt osentimentalt slut med Tjörn Runt!
Adde
Aug 23, 2012 @ 22:09
Då har Teknova dementerat PG:s falsarier om att de skulle vara för banbegränsningar och andra publikfientliga åtgärder. PG har ju även hävdat att årets 2:a skulle vara för banbegränsningar av allehanda slag. Det är förmodligen inte heller sant.
Det är helt enkelt så att de flesta seglare inte är vana vid publik och applåder då de tävlar. Men på TR, en gång om året, får de det i massor och säg den idrottsman/kvinna som vill gå misste om det.
Tjörn Runt är till för seglare OCH publik. Så har det alltid varit.
Peter Gustafsson
Aug 23, 2012 @ 22:47
Ja, för visst är det fördäckarna som tar dessa beslut :-)
Du kan läsa vad Bengt tyckte 2009 här: http://www.blur.se/2009/08/18/tjorn-runt-2009-teknova-kinesar/#comment-46842
Jag hade en mailväxling med honom senast i går, just om det här, och jag har en löpande dialog med de flesta som kappseglar lite större och snabbare båtar här på kusten. Så jag tror jag har ganska bra koll på var de står i viktiga frågor.
Sedan får du gärna påstå att jag ljuger.
Anders Averdal
Aug 24, 2012 @ 08:15
Adde: Nu var det ju min personliga åsikt som jag uttryckte. Den behöver nödvändigtvis inte vara densamma som Bengts. Vilket den inte är i detta fallet.
Jag är också för banbegränsningar i viss mån.
Men inte till bekostnad av att vi missar Klädesholmen och Kyrkesund. Framförallt inte Kyrkesund. Det är lite svårare att hitta en riktigt säker väg att gå efter Klädesholmen om det är många båtar, så på det har jag ingen bra lösnign på. Men att gå igenom Kyrkesund kan vi lösa utan att “tvinga” folk att segla rakt igenom gruset.
Bosse Bergqvist
Aug 23, 2012 @ 16:02
Riskanalys 2013?
Varför lägga diskussionen på is?
Långa nya banan – många nya grund är satta i spel från utloppet Stigfjorden och söderöver till Hätteberget. Spana in sjökortet och tänk er S till SV och nordgående ström. Jag tror inte att någon av årets topp tio kommer välja att segla ute i motströmmen, efter Härön, för att slippa gruset om det är nordgående ström. Flertalet kommer söka strömlä, som alltid. Den nya bansträckningen kommer bli roligare i och med att seglingen blir längre och kommer säkert locka fler seriösa seglare men kommer de som slörkryssar från sida till sida i Hakefjorden uppskatta att bli skickade utomskärs. Hur många är det utav alla med båtar större än 32 fot? Om det blåser som förra året eller som idag? Kommer de att starta? Kommer de “större” båtarna tillåtas att segla genom Kyrkesund om man vill och vad händer i Kyrkesund då:-o?
Vanliga omvända banan – vore roligt att veta hur tanken är att vi mindre båtar skall segla? Kyrkesund med vind från S till V och motström:-). Kommer kanske kunna bli en riktig publiksucce’:-) med nerseglade bryggor och sjöbodar. Kommer de “mindre” båtarna tillåtas att segla utanför Härön?
Har personligen varit förespråkare för att vända håll pga L:a Brattön men är det verkligen rätt? Sitter just nu och tittar ut över området söder om Härön till Flatholmen. Fantastiskt vackert men definitivt inget jag skulle vilja Tjörn Runta i med en icke samtrimmad besättning. Ser faktiskt inte lockande ut alls såvida jag inte sitter med ny/ uppdaterad båt, nya segel och en samkörd besättning.
Hur man än vänder sig så har vi alla rumpan bak:-) och gruset/ graniten är lika hård kring Härön som kring Flatholmen. Risktagarna som vill vinna kommer alltid finnas oavsett vilken bana man seglar. Räkna antalet nya grund som kommer i spel och jämför med hederliga TR mellan D-hålet och Flatholmen!!!!! Syns rätt så tydligt på Eniro. Hur många brukar kryssa söderöver på Hjärteröfjorden när det blåser SV 11-13 m/s. Ifall något händer har man ingen tid att rädda upp situationen förrän man har graniten i skrovsidan och i bästa fall kommer iland efter en simtur.
STSS har ett jätteansvar och frågan är om man vägt in alla risker när man bestämmer sig för att vända på varvet. Riskerna är avsevärt mindre om man, som idag, kan passera på undanvind eller gå inomskärs norröver förbi Skärhamn. Det är som ni alla vet mycket enklare att segla undanvind förbi ett grund än att kryssa ibland dem speciellt i hög sjö. Personligen tror jag att riskerna är betydligt större för de mindre båtarna på Hjärteröfjorden än någon annanstans för de stora båtarna på den “yttre banan”.
Peter G – istället för att idiotförklara mig nu så är du välkommen ut till Skärhamn en blåsig dag så ska du få se och känna. Vi kan ta en sväng ut med Expressen så att du får känna på hur det är att kryssa en dag som denna på Hjärteröfjorden. I och för sig inga styrbord/babord situationer fast det kan nog vara tillräckligt tufft ändå. Vill du ha en inbjudan? Vem på STSS vill följa med?
Notera att jag är för en förnyelse av Tjörn Runt men att vända varv för de mindre båtarna, nja. Att köra olika håll beroende på klass, nja.
Vore bra ifall STSS släpper information kring hur de har tänk sig att banorna skall seglas. Uppenbarligen finns det flera än jag som undrar och det förvånar mig att inte du gör det Peter. Kanske att du sitter i STSS´s grupp som jobbar med detta och vill ha arbetsro, eller?
Hur ser STSS´s riskanalys ut?
Om det blir som det sägs 2013 så får vi sannerligen hoppas på att det blir bra väder med lagom vind för annars är nog risken att TR får ta mycket stryk med svarta rubriker.
Adde
Aug 23, 2012 @ 22:25
+1
Otroligt klokt skrivet.
Delar man upp TR i två tävlingar går man emot 90% av seglarnas vilja.
Vänder man på varvet försämrar man säkerheten samt riskerar att förvandla TR till ett spektakel.
Det är dags att ta sitt förnuft till fånga StSS:
Låt seglingen vara precis som den är. Det har fungerat i 50 år.
Fokusera istället på festen efter racet. Det är det som “alla” saknar!
Johan SWE256
Aug 23, 2012 @ 23:01
+ 1 – Men jag kommer segla årets höjdpunkt oavsett!
Jag skulle även vilja lyfta vår SRS Liros Cup! Det kändes tyvärr som den dog i våras. Hur ska vi få den lyfta ett par snäpp? Idéer?
Vad sägs om:
* Tre regionala grupper Bohuslän / Södra Bohuslän med Gbg
/ Halland
* Samma tävlingar? Själv saknar jag bl a Nordön Race.
* Samma beräkningssystem, ska platssiffrorna bara räknas inbördes mellan de som deltar tre, fyra eller fem tävlingar.
* Hitta beräkningssystem som innebär att man räknar de fyra bästa resultaten. Hamnar man på samma poäng så räknas inbördes möten.
* Flera avstod tävlingar en helg i våras då en ny tävling dök upp. Det är inga tävlinga som dragit några mängder med båtar, men om man tittar på de som varit med i de tävlingarna så är det många av de som försvann till den nya tävlingen som varit med vid något eller några tillfällen i någon av dessa tre tävlingar. Alla fick inte vara med den nya tävlingen och de dök inte heller upp i de andra tävlingarna. Jag gissar att dessa helt enkelt valde bort den då de visste att flera inte skulle dyka upp i tävlingen på grund av den nya tävlingen.
Jag tycker det är synd om vi kölbåtkappseglare längs kusten inte värnar om Cupen och gör Cupen till något prestigefyllt och roligt när det dessutom finns en bra sponsor.
Peter Gustafsson
Aug 23, 2012 @ 23:17
Bra tankar. Skall jag göra en separat tråd av det?
Johan SWE256
Aug 27, 2012 @ 07:34
Ja, gärna det!
Andreas i HP
Aug 23, 2012 @ 23:44
Adde o nån mer…
Jag kommer deltaga nästa år TACK VARE de vänder håll!
Jag vill ha nått nytt. För mig har Stenungsund varit dött på lördagen efter racet då vi vill ta en matbit o träffa seglare o umgås.
Jag tycker STSS varit bra på att lyssna (till slut) o jag tror att vända håll blir en nytändning på racet som jag inte e ensam om att längta efter!
Men jag hoppas fortfarande på en del banbegränsningar för den sakens skull:-)
Adde
Aug 24, 2012 @ 00:15
Det var du som avstod från TR2012 pga att det är så “riskabelt” va? Och så funderar du på att köra solo-racet nästa år läste jag.
Komiskt.
Pelle P
Aug 24, 2012 @ 07:59
Är det inte bäst Adde att du spaltar upp EXAKT hur du vill ha det och slutar med hackandet på andra? Så kan den här tråden få självdö.
Anders Averdal
Aug 24, 2012 @ 09:37
+1
Adde
Aug 24, 2012 @ 10:05
Av alla inlägg på denna sida väljer du att kommentera mitt till AiHP?
Varför inte bemöta det Bosse Bergqvist eller Exilia skriver om risker förknippade med tänkt 2013-upplägg istället?
Eller det faktum att ca 90% av seglarna vill ha en enda gemensam bana.
Eller problematiken med att distansera sig från publiken, när ALLA andra sporter världen över gör allt för att komma närmare sin publik.
Och när/om du bemöter det kan du utelämna påhittad försäkringsstatistik och märkliga uträkningar om risktagande (%) versus vunna båtlängder (st). Din kapten har redan publicerat detta.
Anders Averdal
Aug 28, 2012 @ 16:27
Adde: Det var en båt som gick på grund på Gotland Runt, så illa att de inte kunde fullfölja.
Skall vi ha ännu mer banbegränsningar där ochså??
Adde
Aug 28, 2012 @ 22:34
Du har förstått att jag är EMOT alla former av banbegränsningar va? Speciellt på Tjörn Runt.
Ap-berget på Klädesholmen och Kyrkesund är tillsammans med starten de viktigaste åskådarplatserna. Och publiken är för mig en otroligt viktig del av Tjörn Runt.
Man skall inte glömma bort att publiken till mycket stor del består av de tävlandes familjer.
Dessutom finns det ju en och annan som seglar runt med massa reklam på båten och den är förmodligen inte riktad mot måsarna ute vid Pater Noster.
Målgången får de gärna flytta tillbaka till ursprunglig plats så att folk utan båt kan se den.
Jag är FÖR att TR skall fortsätta seglas som det alltid gjort. En enda bana för alla båtar så att tävlingen är alla mot alla. Med EN totalsegrare.
Inte vända på varvet tack. Ställer till allför mkt problem. Kan tom vara en stor säkerhetsrisk vid ”fel” vindar. Om inte annat kan det leda till ett spektakel av stora mått vid Vannh. och Kyrkesund. Det vore en katastrof för TR.
Precis som alla andra tycker jag att det är beklagligt med materiella skador i samband med segling men det är omöjligt att undvika med så mkt båtar tillsammans. Dessutom händer det, som någon skrev, förmodligen mer i gästhamnarna på västkusten en vanlig sommardag.
Dessutom inser jag liksom de flesta andra att det är ett stort partaj efter tävlingen som är det som saknas. Seglingen är bra som den är.
Får hoppas att Stenungsund låter gris-festen göra comeback 2013.
Tydligt nog? :)
Joakim Axelsson
Aug 23, 2012 @ 22:31
Bra analys.
Jag kan heller inte se hur man skulle minska risken för grundstötningar och annat genom att vända på banan.
Publikt kanske det är kul att se båtarna gå imål och plocka ner spinn men är det inte roligare att se dem under seglingen. Vänder man banan så lär nog många välja bort Kyrkesund.
Som seglare tycker jag att det är gott att ha nära till startområdet på morgonen och stör mig inte på att behöva transportera en stund efter målgång.
Hur många tillbud rapporterades i år förresten?
Mvh Joakim
Peter Gustafsson
Aug 23, 2012 @ 23:13
Skillnaden är väl att man på kryss söderut kan välja många vägar utan att en enskild väg är tydligt “kortast”. Men det kan så klart bli farligt på helt andra sätt. Det finns inga enkla svar, och man kommer inte att kunna tillfredsställa alla.
Gällande tillbud, så tror jag inte att StSS har statistik och skickar ut någon pressrelease. Men alla varv i regionen sätter ungefär lika många båtar på land varje år vid den här tiden (2009 ringdes det runt en del, och det var “ungefär som vanligt”). Kanske 10-15 båtar drar på rejält varje år.
Apropå att allt är bra som det är: Tjörn Runt hade i år 397 startande vilket är 105 färre än 2009. Så klart behövs det mer party. Men också att man lyssnar med de som valt bort racet (inte bara frågar de som seglar).
Bjørn V
Aug 23, 2012 @ 23:59
Vi seglade TR för första gång i år, och var nöjda med seglingen
Men:
Vart tog alla vägen efter seglingen? Vi gick bort till Stenungsbaden fOör at lysna på Hr. Lööf. och ta ett par öl. Vi var väl ca 30 pers der, varav minst hälften hade seglat med NOR i seglet. Lite tunt när vi var ungefär 2000 pers som hade varit ute på sjöen.
Reply
Joakim Axelsson
Aug 24, 2012 @ 07:34
Jag tycker också det är viktigt att få ut fler båtar på sjön och skulle själv inte dra den kortaste vägen om jag rattade en stor båt så två banor tycker jag är rätt väg att gå.
Dock anser jag personligen att det är fel att byta varv. Klassiska banan och en havsbana tycker jag vore trevligt. Det skulle ju kunna täta till målgången något också beroende på starttider naturligtvis.
Segla Tjörn Runt kommer jag göra nästa år oavettt i och för sig.
Janne E.
Aug 24, 2012 @ 07:27
100% rätt!
Mattias
Aug 24, 2012 @ 11:18
Fast nu låter det ju som om vi aldrig haft nordlig vind på TR. Jag kan iaf minnas ett antal Kyrkesund där vi kryssat, och de flesta har inte gått utsidan Härön bara för att det varit mot där. Enda stället där det kan betraktas som trångt på Hjärteröfjorden är väl vid pricken egentligen, och folk slutar väl inte att använda sjökort bara för att banan går år andra hållet, så att säga? (OBS nu att det inte är ett försök att raljera). Så just den invändningen hajar jag inte riktigt, men det kanske blir tydligt när väl racet går, jag vet inte. Det är ju givetvis väldigt mycket vanligare att det blåser S till V historiskt.
Enda passagen som jag minns som stökig på riktigt är just Djävulshålet av den enkla anledningen att när fler och fler började “upptäcka” det och gå där, blev man ibland rätt många om budet när passagen skulle ske och det var si och så med sjömannaskapet att ge plats för andra båtar. Och blåser det mot så går man givetvis nån annanstans. Men en banbegränsning just där har jag inget emot av ovanstående skäl, dvs just där är det påfallande ofta inte helt upp till mitt eget omdöme hur farlig situationen blir. Vi har genom åren seglat olika båtar, djupgående som mest 1.90 och har nog aldrig ombord resonerat kring farligheten med gruset i sig utan väl betraktat det som en del av tävlingen. Men om man i takt med att båtarna blir ännu större inte vill riskera prylarna och därmed vill ha begränsningar för en viss storlek så har jag full förståelse för det. Dock håller jag med om att det troligtvis blir ett mycket “tråkigare” race för publiken.
Mikael Vesala
Aug 23, 2012 @ 20:42
Läste någons inlägg att somliga helst ser att båtarna fås att gå genom kyrkesund. Jag hoppas verkligen att det då sker på frivillig basis och absolut inte som banbegränsning. Har aldrig gillat att segla genom Kyrkesund, det är trångt, stöningt och med land och båtar som ger störd vind. Enda roliga är förstås all publik, men det hjälper inte mot alla nackdelar. seglar hellre den längre vägen i 13 knop än kyrkesund i störd vind i 4 knop…. Snälla låt det vara valfritt runt Härön oavsett med eller motsols bansträckning!
Bosse Bergqvist
Aug 24, 2012 @ 02:18
För de stora båtarna är det nog inte roligt bara för att man byter varv utan även för att bansträckningen görs om på stora banan med renare segling som Peter redogjort för. Så snabba som de moderna båtarna är krävs nya utmaningar och längre banor för att det skall ge er något förutom transporter till och från. Det är trots allt så att de häftiga båtarna lyfter alla kappseglingar där de deltar så givetvis måste ni få vad ni efterfrågar.
Problemet är väl att de mindre båtarna har kommit i skymundan och en förändring av TR 2013 kommer i första hand gälla storbåtarna förutom att vi mindre skall segla motsols, ryktas det! Det stora tappet genom åren har väl inte varit bland de större båtarna utan bland båtarna under 32 fot.
I vilken spann/ båtstorlek hittar man det största deltagartappet? Har inte gjort någon närmare analys men klassbåtar såsom Express drog nästan 50 båtar förr och Maxi Racer ett 40-tal båtar. Totalt 90 båtar, i år var det knappt 20 totalt.
Sen måste vi nog inse att det inte är det uteblivna festandet som är den största boven till varför deltagarantalet minskat genom åren. Vädret har verkligen varit emot TR med omväxlande kuling eller bleke under många kritiska år.
Team exilia
Aug 24, 2012 @ 09:08
Hur kommer det se ut vid Vannholmen när alla kryssar åt väster och möter grov sjö i ett smalt sund med många båtar. Där får de stora antalet små båtar ganska stora problem tror jag. Finns det senariot med i riskbedömningen när TR går motsols?
Peter K
Aug 24, 2012 @ 10:55
Att vända på varvet tycker jag känns spännande och en ny utmaning. Säkerhetsmässigt finns det dock stora skäl att anta att det är en mental härdsmälta som ligger till grund (!)
För några år sen kryssade jag igenom Kyrkesund i hård vind, mitt i näbben, pga avsaknad av kylvatten genom en läckande slang. Att gå utsidan var ingen option då sjön var alldeles för grov och motströmmen för stark.
Den gången var jag ensam kryssande båt och de enda som blev störda var de jag mötte varav en del valde att lufta sina strupar..;-) Speciellt första smala inloppet norrifrån kommer jag ihåg som ganska tjorvigt med en byig vind vilket gjorde att vi fick lägga ett par (onödiga?) extraslag. Längre söderut är det rätt lerigt vid kanterna och sticker man 2 meter blir det inte så brett där heller..
Hade vi, den gången, varit 30-50 kryssande båtar finns det ingen marginal för misstag utan alla får lägga sig på rulle fram till fyren ungefär.
Så är det säkerhetsmarginalerna man vill höja föreslår jag en boj på Marstrandsfjorden att runda i höjd med Skäreleja och att alla går ut vid Åstol, Söder eller norr om spelar mindre roll, för att sen gå i farleden mot Kyrkesund alt utsidan Härön.
Vill man skapa dramatik och en ny utmaning vänder man på varvet och låter båtarna fritt välja Kyrkesund eller utsidan.
Jag misstänker dock att det är målgången i Stenungsund man är ute efter. Det är den som skall lösa “problemet” med att så många drar från Stenungsund på lördagseftermiddagen. Det är den som skall skapa partyt på lördagskvällen. Och det är den som skall vända den nedåtgående trenden….
Bosse Bergqvist
Aug 24, 2012 @ 11:25
Varför vill STSS att jag skall segla Tjörn Runt?
Eftersom Peter G inte verkar vilja diskutera TR2013 och hans gast Pelle P vill att tråden skall självdö så varför inte låta TR gå samma öde tillmötes. Att lyssna på de som redan har slutat segla TR istället för att vinna kvar de som faktiskt deltar är en klart förvånande inställning.
Skulle gärna skriva som några andra gjort. -Jag kommer 2013 oavsett!! Så blir inte fallet för det går inte att kryssa på Hjärteröfjorden i 11-13 m/s bland bränningar, brottsjöar och andra båtar. Att en av Sveriges mest rutinerade besättningar fick sin 606:a sänkt där säger väl lite om vad som kan vänta och då är det inte just där som de största vågorna finns. Längre norröver där det är som smalast är sjön som värst, mellan Kyrkesund och Skärhamn.
Jag har inviterat Peter G och STSS att få följa med ut på Hjärteröfjorden en blåsig dag. Ännu ingen kommentar angående det utan som jag förstår det är inställningen att “alla kan inte tillfredställas” och diskussionen skall läggas på is. Olyckligt!
Ifall STSS grupp bestämmer att varvet för oss mindre båtar skall seglas omvänt men på vanliga banan blir det till att ta motorbåten istället. Bättre att lyssna på de som redan slutat segla TR var det ju och i så fall kan jag ju få ett bättre genomslag för mina åsikter inför 2014:-).
z
Aug 24, 2012 @ 11:56
Tänk vad många STSS kan vända sig till hösten 2013 då ännu fler har avstått. Då kan vi få njuta av nya statistikbaserade resonemang om hur många som vill gå den gamla vägen och hur många båtlängder (i procent, självfallet) de kan tjäna på att jämföra hur de inte gick 2013 och ännu mer förr.
Apropå förr så minns jag TR på 70-talet då färjejävlen gjorde sitt bästa för att göra det surt för oss som seglade. Vi kom med 707, bra fart med blåsa och fick ta köra in i en brygga. Fast det går ju med en 707a om gastarna tar i och emot av bara fan.
Hur det ska gå till nästa år med de, det heter “fina” och “fräcka” båtarna som trängs i Kyrkesund blir spännande att se. Fast de har väl redan fastnat i gyttjan norr om själva Kyrkesund. Fest!
Pelle P
Aug 25, 2012 @ 13:43
Bosse B, varför fortsätta här? Ta detta med STSS!
Bosse Bergqvist
Aug 24, 2012 @ 11:33
+1000000000000
Peter K – Det roligaste och bästa jag läst här på länge:-), klockrent!
Micke
Aug 24, 2012 @ 12:38
Hej Bosse.
Häng Me!
Låna en trailer av Stefan Falkenberg, han har ett par :) , lasta Expressen och kom upp till Oktoberpokalen 22-23 september o segla på baggen med oss andra Expressgalningar, vi närmar oss 20 anmälda med en månad kvar, kan bli riktigt kul! Topp 8 från SM anländer liksom En båt från Norge.. Som vanligt startar Sune Carlsson med sin hagelbrakare och det är alltid svartflagg, kul som bara den …
Bosse Bergqvist
Aug 24, 2012 @ 15:37
Hej Micke!
Låter sanslöst kul fast ett år för tidigt vad gäller att komma med egen båt men däremot skulle jag kunna tänka mig att gasta. Kul att det redan är ett 20-tal båtar:-) och det skulle inte förvåna om det blir ett 70-tal båtar på SM 2013:-).