Skip to content

65 Comments

  1. JIMMY
    Aug 15, 2012 @ 00:00

    Vi har några sena avhopp så det finns platser över om någon är sugen.
    Meddela oss i så fall via meddelande-fliken “Kontakta oss” på http://www.no-crew.se

    Reply

  2. Gasten
    Aug 15, 2012 @ 07:38

    Att segla en Laser är väl knappast “Solo Challenge”? Nästan lite skymf mot de som kör en flermansbåt solo Ta med två gubbar till ombord, att segla en Laser på tre är en riktig utmaning.

    Kred till de som ställer upp med riktigt stora båtar som tex First 50, Firt 36.7 och Swan 65. Det är verkligen modigt och utmanande.

    Reply

    • JIMMY
      Aug 15, 2012 @ 08:49

      Detta race handlar mer om att ALLA ska kunna vara med oavsett flytetyg.

      Jag håller med om att det normalt inte är en utmaning att hantera en Laser på en person, men att segla 20dist i en Laser kan mycket väl vara det.

      Att segla 20 distans solo på en skärgårdsbana med en mer vanlig kölbåt kanske inte heller är en så stor utmaning för vissa rutinerade seglare medans andra tycker att det ska bli jättespännande att segla båten helt själv. Utmaningen är på ett personligt plan och det blir kul att träffa alla andra efter racet på regattamiddagen och dela med sig av äventyret.

      Jag tycker vi fått ihop en underbar mix av mäniskor och båtar!

      Reply

      • Gasten
        Aug 15, 2012 @ 10:59

        Jag tycker initiativet är kanonbra, fantastiskt att ni lyckats få ihop så många deltagare, det visar ju att intresset för att utveckla kappseglingsformatet är stort. Jättebra idé att alla ska känna sig välkomna oavsett flytetyg, så är det inte alltid idag på svenska kappseglingar.
        Mitt inlägg handlade mer om vart gränsen går för vad som är att segla “Solo”. I teorin är ju alla enmansjollar, windsurfing och kite också solosegling.

        Reply

        • JIMMY
          Aug 15, 2012 @ 12:25

          Du har rätt, det kan man ju debattera. Vårt ställningstagande var klart redan från dag ett, prioritera enkelhet och gemenskap framför prestation, prestige och resultat men kryddat med lite utmaning och adrenalin. Hittills verkar det som att detta är vad folk vill ha men racet har ju inte ens vart än så vi får utvärdera efteråt vad som kan göras bättre utan att tappa grundfilosofin.

          Reply

  3. classe
    Aug 15, 2012 @ 08:00

    Håller en slant på Harald Axling i X-332 och Håkan Karlssoni aspect40. Båda har kört doublehanded flera gånger på W2S

    Reply

  4. Göran Säwensten
    Aug 15, 2012 @ 08:36

    Omöjligt att tippa! En hel hög med jätteduktiga seglare. Lycka till!

    Reply

  5. Mats V
    Aug 15, 2012 @ 08:37

    Harald Axling – där har ni en man som seglat många distans på egen hand och kan sin båt utan och innan. Go Harald!

    Reply

    • Peter
      Aug 15, 2012 @ 09:14

      +1
      kom väl även bra på fastnet för ett antal år…duktig seglare.

      Reply

      • Niklas/Tangosailing
        Aug 15, 2012 @ 10:16

        Japp. Harald vann Fastnet 1997. Då hade han ju iof besättning med sig. Men han är en mycket van shorthanded-seglare. Förutom alla W2s så vann han Trosa BKs Höstseglingen förra året som körs doublehanded. Han har även turseglat singlehanded runt nordens kuster för några år sedan då han seglade hela vägen från Trosa, runt Skåne, via Danmark upp längs Norska kusten till Narvik där båten sedan transporterades på tåg till Svenska kusten för att segla vidare ner till Trosa.

        Reply

  6. Per Svanberg
    Aug 15, 2012 @ 09:19

    Tror på Jimmy om det blir lite mer vind än prognosen säger nu. 750 liter vatten i lovart vid behov är ju allas (våta) dröm. Fast det kanske vore synd med vinst. Ser redan nu framför mig “gnället” här på blur. “PAC-MAN optimerade banor”. “Arrangören partisk vid banläggning”
    ;)

    Vid lättare vind håller jag med ovan…då finns det massor av favoriter. Omöjligt att välja

    Reply

    • JIMMY
      Aug 15, 2012 @ 09:54

      Ja jag hoppas ju på PAC-MAN ska käka upp allihop! Men just nu ser det väl ut som lätta vindar och då är det en annan femma. Tror på någon av NF:arna, både Virving och Barthelson är supervassa och blir det inte mer vind än 3-4 m/s så tror jag på Woxén, Farr 30 utan 6 man låter som superlätt i mina öron.

      Reply

  7. Lars
    Aug 15, 2012 @ 10:13

    Jag sätter jag min peng på Arcona 340 Imbrugglia, Staffan hade en enorm speed på Roslagen Sea Race där han seglade skjortan av alla utom de minsta båtarna (som seglade mer i hård vind). En 340 går fort i 5 m/s utan besättning…….

    Reply

  8. Micke
    Aug 15, 2012 @ 11:03

    Kanske Expressen kan gå bra, Wennerström har ju seglat ett antal varv runt Gotland med sin nu sålda J80 dessutom two handed.. Om starttiden stämmer så tror jag dock att det blir svårt, brukar inte vara mycket vind den startiden vid högtryck vilket det verkar bli.

    Reply

    • Björn Wennerström
      Aug 15, 2012 @ 20:21

      Haha, ja det var ju smickrande. Men innan nån satsar pengar på mig kan jag nämna att jag ställer upp med en cruising-express med segel från förra årtusendet och vattenlinjetejpen fortfarande kvar…

      Men om Express blir singlehanded onedesign klass blir det andra bullar, då blir jag den förste som bygger gennakerpeke

      Reply

  9. sillstryparn
    Aug 15, 2012 @ 12:47

    Tippar NF: “Borta med vinden”
    Bra båt för solosegling
    Bra skipper.

    Reply

  10. Johan
    Aug 15, 2012 @ 13:19

    Är det mätbrev på Aquawith? SRS-talet är lägre.

    Reply

  11. 3st NF på Harken Solo Challenge i helgen - NFseglare
    Aug 15, 2012 @ 14:12

    […] och Roger Hellström är 3 NF som ställer upp med sina NF. Roligt är att både Ola och Nisse är förhandstippade för att ta hem hela klabbet. Vi håller naturligtvis en tumme för “våra” tre båtar. […]

    Reply

  12. Per
    Aug 15, 2012 @ 22:42

    Uffe Myrin på korta banan supersnabb i M22:an själv ska jag göra allt vad som går för att göra en bra segling på långa banan i Scampi Jubilee

    Reply

  13. Johan S
    Aug 16, 2012 @ 10:16

    Precis som Peter kommenterar är det fantastiskt hur det som började som en idé i en bloggdiskussion nu har tagit fast form och förhoppningsvis blir precis den blandning av äventyr, utmaning, race och social samvaro som var avsikten från början. Jag är superimponerad av hur Jimmy&Co med bra idéer, små resurser, god kommunikationsförmåga och smart användning av internet (virtuellt skepparmöte, briljant!) har tagit idén hela vägen hit. Högsta betyg!

    Mitt stalltips är således att det blir braksuccé. Blandningen av båtar är fantastisk. Personligen hoppas jag nästan på att det blir 30nm banan, då den bör ge goda möjligheter att se stora delar av fältet en stor del av seglingen (för visst är det väl roligare att kolla på andra båtar än att stirra sig blind på några ulltrådar i fockens förlik…). Om SRS-talen är rättvisande, vindarna håller sig enligt antaganden för starttidberäkning, kommer det att bli galet kul att gå imål. I teorin 55 solobåtar skall då samtidigt korsa mållinjen strax utanför Sandhamn.

    Vem som vinner? Inte en susning. Personligen kommer jag som vanligt att vara nöjd om jag kan hålla Johan Granath i sin Omega 10 i sikte, mest för att jag inbillar mig att våra båtar har liknande karaktär och att det då kan bli bra sparring (och lite för att han kanske kan ta en fin bild på mitt ekipage om jag håller mig i närheten).

    Johan S

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Aug 18, 2012 @ 06:36

      Japp, superimponerad av Jimmy och Co.

      Reply

    • Tompa Ö
      Aug 18, 2012 @ 10:02

      +1.
      Virtuellt skepparmöte, hur smart som helst. Och så enkelt!
      Attans att man inte anmälde sig.

      Reply

  14. Jesper Hoffstedt
    Aug 16, 2012 @ 10:25

    +1. Det är en riktig bragd Jimmy & Co gör. Konceptet är ju helt underbart med sin enkelhet och sitt moderna upplägg. Enkelt för oss som deltar men jag vet hur ni sliter där bakom! Nu får vi alla deltagare se till att tillsammans göra detta till årets största seglingssuccé efter Lööf, Salminen och Myrgren. Chears!

    Reply

    • Solidtango
      Aug 16, 2012 @ 11:16

      Instämmer, men glöm för guds skull inte bort att dokumentera denna världspremiär. Slå på autopiloten, fiska upp smartphonen, spela in 30 sek video, skicka upp på blurlive.solidtango.com mer info här: http://www.no-crew.se/harken-solo-challenge-live/

      Lycka till!

      Reply

    • Ola Danielson
      Aug 16, 2012 @ 13:40

      +1

      Reply

    • Raketen
      Aug 16, 2012 @ 16:33

      +100!!
      Nästa år ska jag vara med!! (tyvärr omöjligt i år :(
      När kommer anmälan upp till nästa år? ;)

      Reply

  15. nils virving
    Aug 16, 2012 @ 11:43

    Dark horse Passad spec Peter Skoglund SSK

    Reply

    • Roger H NF Magda
      Aug 16, 2012 @ 17:11

      Jag håller med..Passaden flyger förbi!

      Reply

    • Staffan Larsson
      Aug 16, 2012 @ 22:34

      Är det verkligen en dark horse? Mycket halvvind passar väl Passaden som hand i handske även om den kanske skulle vilja ha lite mer vind? Kommer nog gå bra tror jag. Själv hade jag hoppats på mer kryss/läns än vad det verkar bli.

      Ses snart!

      S

      Reply

      • JIMMY
        Aug 16, 2012 @ 23:14

        Jag tycker jämt att det är kryss vart man än ska, vore ju kanon om man fick slippa det denna gång… (Men så lär det nog inte bli, möjligtvis lång-kort).

        Reply

  16. Ove Hägg
    Aug 16, 2012 @ 15:57

    Jag håller på Micke på Net 1 han harseglat mycket shorthanded och har byggt om sin 332:a i år med peke, Får han chansen att rulla ut sin code så blir han livsfarlig :-)

    Reply

  17. JIMMY
    Aug 17, 2012 @ 11:37

    Sent om sider anmälde sig nu Per Lindstedt med Fingulf 33:an La Dolce Vita och då åker ju han upp på min lista som en av storfavoriterna! :)

    Reply

  18. Solidtango
    Aug 17, 2012 @ 13:59

    Nu börjar det hända saker på http://blurlive.solidtango.com/ Net 1 ligger i Sandhamn och sänder live, på positioneringssidan kan man se båtar som är på väg till Sandhamn och på videosidan har det börjat komma in en del filmer. Kul!

    Reply

  19. Stefan Kolmodin
    Aug 17, 2012 @ 14:03

    Henkan på Trio blir livsfarlig bara det blåser över 4 m/s, nya gaffelstoren levererar.

    Reply

  20. Lasse Bergkvist
    Aug 17, 2012 @ 22:54

    Väldigt imponerad över att det är så många som ska köra helt solo – tänk att dra runt en 50-fotare själv – starkt!
    Tror att M22:an blir vass i lilla klassen och Arcona 340 blir nog stark i stora klassen.
    Oavsett vem som vinner ser jag alla som kommer i mål som vinnare – skulle vara roligt att vara där och se båthanteringen!

    Reply

  21. Stefan Melander
    Aug 18, 2012 @ 12:19

    Borta med Vinden, Virving och Ola Bartelsson Kölbåten blir farliga :-)

    Reply

  22. ErikG
    Aug 18, 2012 @ 15:47

    Refanut går i mål som vinnare strax på långa banan. Jimmy kämpade hårt men lyckades inte komma ikapp men går i mål som tvåa.
    Undras om vinden har hållit sig inom begränsningarna så att målordning gäller eller om de kommer räkna om?

    Reply

  23. Stefan A
    Aug 18, 2012 @ 17:55

    Någon som vet var resultaten publiceras?

    Reply

  24. Birgitta FH
    Aug 18, 2012 @ 21:48

    Undrar också var man hittar resultat?

    Reply

  25. Per Svanberg
    Aug 20, 2012 @ 11:31

    Stort tack till hela NO-CREW gänget med Jimmy i spetsen för den bästa kappseglingen i mannaminne!!

    Konceptet!
    Arrangemanget!
    Banan!
    Regattamiddagen!
    Bildspelet/videos!
    Vänligheten mellan båtarna före/under/efter räjset!
    Partyt!

    Världsklass! Hoppas verkligen ni orkar göra detta igen nästa år!

    Stort tack!
    /Per

    Reply

  26. Kåre
    Aug 20, 2012 @ 12:57

    Man får gratulera Jinmy och Jonas.
    Jimmy med Pacman som blev snabbaste enskrovaren, inte illa för en nästan 20år gammal konstruktion :) samt Jonas som vann flerskrovsbåtsklassen och snabbast av alla.

    Reply

    • Kalle
      Aug 20, 2012 @ 14:28

      PAC-MAN 38 fot har kortare seglat tid än 50 fot Spirit!??!! öööhhh!?

      Reply

      • JIMMY
        Aug 20, 2012 @ 17:21

        Det handlar inte bara om vem som har längst… ;)

        Reply

    • Kalle
      Aug 20, 2012 @ 14:36

      Å designen är väl ännu äldre? Är inte PAC-MAN en nedskalning/kopia på “Thursdays Child” från början på 80-talet?

      Reply

      • Kåre
        Aug 20, 2012 @ 15:23

        I princip, förskeppet är lite justerad och båten är bredare i förhållande till sin längd.

        Reply

        • Kalle
          Aug 20, 2012 @ 16:09

          Dvs (nästan) alla fick stryk av en 30 år gammal design….å den enda som inte fick stryk av PAC-MAN hade en ännu äldre design
          :)

          Reply

          • Kåre
            Aug 20, 2012 @ 19:34

            Jag funderar på att skaffa mig en vikingabåt och ställa upp. Åldersavdraget i SRS för en över 1000år gammal konstruktion måste vara gigantiskt :) Så länge som ingen annan kommer på samma ide’ så är segern nästa år i det närmaste säkrad.

  27. Lars Rönnberg
    Aug 20, 2012 @ 13:39

    Bästa tävlingen i år! Jag tror att potentialen att utveckla tävlingen till något ännu större finns.
    Banan är perfekt, permanenta den, vinklarna mellan märkena gör att man får in alla typer av bogar. Vi seglare slipper vara vakna till kl 01 på natten för att ta del av beslutad bana.

    Nästa år ska jag ha en Autopilot och då blir Grym farlig…….; )

    Reply

    • kim
      Aug 20, 2012 @ 18:44

      Jag noterar att det är viktigt att speca om man kör undanvindsegel eller ej. Men aldrig något om autopilot.
      Från åskådarbänken kan man tycka ett det ger större utslag resultatmässigt(?)
      Framförallt vore det kul att få veta vilka som kör som kör barbacka och vilka som kör med AP.

      Stor eloge till Jimmy som konstant matade med muntlig och pedagogisk info precis hela racet! Fyllning/tömning av ballast, trix vid sättning och nedtagning av segel, hur han låg till mot omgivande båtar, hur vrid och vinklar ligger, ja allt! Mycket underhållande!

      Vem vill backa till svartvit TV nu liksom.

      Reply

      • Stefan A
        Aug 20, 2012 @ 22:22

        +1

        Reply

    • Patrick L
      Aug 20, 2012 @ 19:12

      Lars, hur gippar du utan autopilot?

      Reply

      • Lars
        Aug 20, 2012 @ 22:57

        Jag körde bara med fock.

        Reply

        • Patrick L
          Aug 20, 2012 @ 23:20

          Ok, då förstår jag. Fick ångest där ett tag, har försökt lura lite på hur jag kan gippa bättre under semestern men utan AP skulle jag nog stå mig slätt känns det som… :)

          Reply

          • Kalle
            Aug 21, 2012 @ 07:52

            Med hackbräda går det bra…eller sådan däringa tamp som låser rodret i önskat läge. Men man måste vara snabb. Med AP kan man ta det lite lugnare…

          • Patrick L
            Aug 21, 2012 @ 08:00

            Jo, det funkar kanske med friktionsbroms på rodret i rätt läge också. Åtminstone om det inte är för mycket vind. Får testa det, det är mycket segel att dra runt och måste man fram på fördäck så finns ju inga marginaler.

          • Lars
            Aug 21, 2012 @ 12:58

            På min båt går det inte med friktionsbromsen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.