Skip to content

89 Comments

  1. Förundrad
    Aug 27, 2012 @ 16:28

    Är inte SWE Sailing School/team inblandat så är det inga seglare.
    Då är det inte värt att skriva om det annat än om dom blir hotade!
    Men nu har ju seglingen fått så mycket publicitet från övrig media så det behövs väll inte mera?
    Alla vill troligen segla Olympisk klass nu under Grävare och kompanis ledning? så det är bara att gräva fram Lasern, damma av Kiten eller ställa sig på kö för att få köpa en Nacra 17. Då skall ni få se på reportage! Det är ju bara fyra år kvar till OS.

    Reply

  2. TG
    Aug 27, 2012 @ 16:39

    Blur bloggen gör förmodligen mer för svensk klubbkappsegling än SSF vad gäller god promotion. Att svensk breddsegling håller på att avfolkas beroende på att 40-talisterna lägger ner verksamheten beror till stor del mycket på detta, varför kan inte förbundet se till att ge klubbarna det stöd som behövs för att ha lokal marknadsföring(läs via bloggar sammanhållen evenemangskalender etc) och få upp intresset för kappsegling och sporten som helhet bland yngre längs våra kuster? Tack Peter för att du tar initativet i frågan!

    Reply

  3. Per
    Aug 27, 2012 @ 17:01

    Kollade snabbt tre andra nationella idrottsförbund: Svenska Fotbollsförbundet, Svenska Handbollsförbundet och Svenska Hockeyförbundet. De skriver inte heller så mycket om bredd eller korpen. Kanske taskig jämförelse men jag tror att Seglarförbundet vill vara med i samma gäng som de andra elitförbunden.

    Reply

  4. Anders B
    Aug 27, 2012 @ 17:06

    Seglarna är sin egen publik, det var ganska många tusen som både seglade och var åskådare. Utan Blur hade jag nog inte tagit upp kappseglingen igen efter många års träda (tillhör dom förhatliga 40-talisterna). Som nån sa i en diskussion (i ett helt annat ämne) häromdagen: mha Internet så hittar nördarna varandra. Man nördar inte längre i sin ensamhet, man har kul med andra. Shorthanded hade jag aldrig hittat utan Blur, premiär den 8/9 sept. Mycket spännande!

    Reply

  5. Per L
    Aug 27, 2012 @ 17:18

    En helt annan vinkling…
    En allmän insikt när det gäller elitidrott är att man behöver lägga ca minst 10 000 träningstimmar under sin karriär för att nå nationell elitnivå (allsvenskan eller liknande). Jag tror att 95% av SRS seglarna i Sverige har max tränat en dag i veckan under säsongen vilket kanske blir 150h per år. Högt räknat. Tävlingar inte inräknat. 10 års träning – 1 500 timmar. Alltså…. SRS är inte elit. Inte ens div 1, 2 eller 3. Därav Svenska Seglarförbundets njugga rapportering. Rätt eller fel är en annan fråga.

    Reply

    • Andreas i HP
      Aug 27, 2012 @ 17:23

      Med det resonemanget faller alla SM klasser och SSF skulle bara bevaka ca 15 seglare?
      //A

      Reply

      • Per L
        Aug 27, 2012 @ 17:49

        Men det är ju min poäng. De bevakar ju bara 15 seglare… :-)

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Aug 27, 2012 @ 18:08

          SSF känner väl inte ens till namnen på oss andra seglare.

          Intressant resonemang också av Max Salminen i Sydsvenskan om att han inte fick sin OS-satsning löst av Malmö Segel Sällskap. Vilka klubbar är idag elitsatsande i Sverige? Stöttar breddseglarna dessa elitsatsande klubbar?

          I Limhamn har vi idag tre klubbar delvis på grund av tidigare elitsatsningar. Medlemmarna tyckte pengarna gick bara till några få aktiva. Gillade inte inriktningen och startade ny klubb. Idag har dessa klubbarna i princip ingen verksamhet.
          Det kostar att betala SOK och SSF. De aktiva elitseglarna inser kanske inte alla kostnader som läggs på vad de själva vill få ut för att genomföra sin satsning.

          Reply

          • Pontus
            Aug 27, 2012 @ 21:30

            Man kan ju fråga sig vad som räknas som träning i vår sport? Att segla aktivt i alla dess former är ju ett sätt att lära sig hur båtar, vatten och vind. Skall man bara räkna de timmar då man seglar runt bojar med full besättning så är det inte många som tränar värst många timmar, men om även aktiv crusing räknas med kan det bli betydligt fler.

  6. Andreas i HP
    Aug 27, 2012 @ 17:21

    Hej

    Att jämnföra med andra förbund som fotboll eller ishockey där vi har hundratusentals licensierade spelare känns fel.

    I segling kan jag verkligen hålla med Peters fråga då SM deltagare ofta oxå kör SRS tävlingar och inte befinner sig på en “egen nivå”

    Skillnad är nog Lööf o co dvs de som seglade OS, men dessa 15 personer får väl uppmärksamhet.

    Frågan som jag läser är varför inte SRS seglingarna får samma uppmärksamhet som andra SM seglare som är 14 deltagare på en regatta.
    Har det varit kval in till tävlingarna som gör att det kan kallas ELIT de som deltar?

    I Golfen har man amatör vs PRO status och tourer där det gäller kvalgränser. Där spelar man inte SM i Callaway eller Titleist…

    Undantag är vänsterhänta där alla får vara med…

    Så SSF, stick hål på bubblan!

    Eller SM i SRS :-) och SRS förbundet!!! (lite på skoj)

    Reply

  7. JonasJ
    Aug 27, 2012 @ 18:11

    Om arrangörerna skickar in material till SSF så kommer det nog in på SSF´s webb skall ni nog se! Gjorde så med ett repotage från 606 SM och det var upp på SSF web samma dag.

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 27, 2012 @ 18:56

      +1 ( tex den bristfälliga resultatrapporteringen)

      Reply

    • Raketen
      Aug 27, 2012 @ 22:50

      Håller med på den punkten. Behövs garanterat jobbas mer med att vara aktiv
      med att skicka in resultat och repotage från arrangörernas sida.

      Men samtidigt ska det väl inte vara så svårt att slänga upp lite från de största
      regattorna, självmant..

      Reply

    • nja
      Aug 28, 2012 @ 07:30

      Jag vet om att SSF fått info även om dessa seglingar.

      Reply

  8. Bengt Waller
    Aug 27, 2012 @ 18:17

    Ju större bredd desto högre topp. Det borde SSF begripa.

    Reply

    • Lars M
      Aug 27, 2012 @ 19:54

      +1

      Tyvärr var det länge sedan SSF begrep detta (om dom någonsin har gjort det)

      Reply

  9. Mikael Stock
    Aug 27, 2012 @ 20:51

    Seglingssporten dras med en hel del problem och det här är ganska typiskt. Jag minns att jag debatterade frågan en sen kväll efter ett antal öl i samband med Västervik Shorthanded för några år sen. Min egen erfarenhet kommer från en liiiiten seglarklubb med ytterst begränsade resurser som bara existerar 8 veckor per år – men så har den hållit på i 45 år! Där jobbade jag som jolleinstruktör i 10 somrar och såg väldigt många barn och ungdomar passera.

    Jag ser två problem:
    1. Var gör man sen… när man väl lärt sig segla?
    Alla vill inte tävla men även bland de som tycker det är roligt att tävla så är det en väldigt stor tröskel att komma över för att faktiskt tävla. Hur får man tag i en båt att tävla med? SRS-racen är i min åsikt en helt suverän väg till att få tävla! Jag vill definitivt jämföra dem med de klassiska loppen som Vasaloppet, Vätternrundan eller Lidingöloppet. Det är i SRS-seglingarna du hittar bredden och det borde gå att göra lika bra TV som av Vasaloppet!

    2. Det är för dyrt att segla för gemene man!
    Efter att i många år (sporadiskt men entusiastiskt) ägnat mig åt jollesegling blev jag övertalad att börja vindsurfa för ungefär 10 år sen och vilken skillnad i attityd och tröskel till sporten!!! Seglingen har verkligen något att lära från vind- och kitesurfingen. För 10000 kr får du en bättre begagnad utrustning och kan lätt ge dig ut och tampas med kompisar och elementen! För 10000 kr kan du även backa ut nåt år senare och säga “Njae, det här kanske inte var något för mig” och du får ändå tillbaka hälften när du säljer dina grejer. Det är så man värvar anhängare till sporten.

    Så vad gör man åt det hela? Några spridda skurar av förslag:
    * Om det slår väl ut med förslaget att vända på Tjörn runt så tror jag det kan vara en väg att gå. För målgång under broarna skulle ge väldigt mycket större möjligheter för publik att faktiskt följa upplösningen.
    * Inrätta någon form av “Klassiker” för seglingssporten eller för den delen vattensport i allmänhet. Efter att ha seglat årets Bohusrace så ser jag den som en klockren ersättare till Vätternrundan. Så vad ska vi dra till med? Bohusracet, Vansbrosimmet och ett havskajakmaraton i St Annas skärgård kanske?
    * Något måste göras åt kostnadströskeln för att ha råd att tävla. Uthyrning av båtar i samband med större tävlningar? Jag vet att segling är en materialsport, men får man in utmaningsaspekten för den större massan så kommer folk vilja hyra båtar bara för att fixa utmaningen, inte nödvändigtvis på snabbaste tiden.

    Reply

  10. jonas w
    Aug 27, 2012 @ 22:31

    Något jag funderar över (och som kanske någon här sitter inne på svar om), är om SRS-breddsegling leder till elit? Blir man proffs eller olympier av att börja sin bana med SRS eller är det bara jollespåret som gäller?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 27, 2012 @ 22:54

      Måste man bli proffs eller olympier? Svenska systemet med Riksidrottsförbundet har en grundsyn på idrott för alla och fritt och frivilligt även det kanske drunknar i elitiseringen ibland.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 27, 2012 @ 23:05

      Först och främst så är det väl inte så viktigt att det leder till elit? Måste seglarskolor, segling för rörelsehindrade och motionssegling leda till något annat? Eller är segling en så fantastisk sport just för att den går att utöva på så många sätt?

      Diskussionen har varit uppe tidigare, och Search Magazine gjorde en reportageserie, där det visar sig att många av våra “rock-stars” och proffs idag inte kommer den traditionella jolle-talang-landslags-vägen. Aktuella exempel kan ju vara Strömberg, Dahlsjö och Krite.

      Men som sagt. Det är inte det som är viktigt.

      Reply

      • jonas w
        Aug 27, 2012 @ 23:12

        Haha, oj.

        Min tanke var egentligen att försöka ta reda på hur läget se ut, inte ifrågasätta “motionsaktivteterna” som breddseglingen innebär. Om man hänvisar idrotten till en pyramid med basen i bredden och stigande/avsmalnande bredd till seriösa tävlande och sist elit, så är det väl intressant att veta om basen är möjlig att utgå ifrån?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 27, 2012 @ 23:24

        Helt rätt.

        Och jag tror “basen” mycket väl kan vara en alternativ karriärväg för de seglare som inte är supertalanger i e-jolle, utan har andra egenskaper som gör dem till proffs och vinnare av VOR.

        Och den är också ett sätt att få massa duktiga seglare att fortsätta vara aktiva när de tröttnat på att träna 7 dagar i veckan. Att Dennis Connor seglar J/105 på onsdagskvällarna inspirerar säkert några juniorer att vara med.

        Reply

      • Lasse
        Aug 29, 2012 @ 21:38

        Strömberg och Krite hat båda gått på elitseglargymnasium och var duktiga jolleseglare!

        Reply

        • Stefan
          Aug 30, 2012 @ 05:31

          Stämmer gott det, Peter har väl själv ingen bakgrund som jolleseglare och med det lite dålig koll på vissa seglares bakgrund. Hittade en länk som kan vara till hjälp http://2.lerum.se/Invanarservice/Skolsidor/Seglargymnasium/Elever/Tidigare-elever/Gamla-elever/

          Någon skrev om det kom gram några elitseglarr ur SRS seglingen? Dessvärre är det inte så, för att bli elitidrottsman måste man börja väldigt tidigt. Det handlar om att träna segling 3-4 gånger per vecka, seglingssäsongen pågår året runt, tävla extremt mycket (150 – 200 starter)och i tillägg till det 5-7 pass på gymmet/cykeln/löparspåret!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 30, 2012 @ 07:21

          Nu var det inte det jag skrev.

          Att de varit duktiga jolleseglare som gick seglargymnasium vet jag. Men de tog snabbt steget upp i kölbåt utan att gå den “traditionella vägen” med en tuff OS-satsning.

          http://www.martinstromberg.com/om-martin

          Det finns många olika vägar till samma mål. Det var därför som jag uppmanade Search Magazine till att intervjua massa duktiga seglare för att få veta vilka moment som var avgörande för deras seglingskarriär.

          Framförallt gäller det så klart VOR-seglarna, men även våra matchracingstjärnor har brokiga bakgrunder:
          http://fredriksson.tv/2011/12/13/johnie-berntsson-etta-i-matchracing-i-sverige-trea-i-varlden/

          Jag säger inte att SRS-segling skapar elit. Men en hälsosam storbåtsmiljö fångar upp många seglare som inte passar in i mallen så som SSF har definierat den.

          Reply

    • Christian Husvik
      Aug 29, 2012 @ 13:27

      Nja, man blir kanskje ikke olympisk mester av å starte seilkarrieren i SRS (eller LYS i Norge), da er det nok kun jolle som teller. Om man kan bli proff, vet jeg ikke, vet for lite om bakgrunnen til de som seiler sånt som AC, VOR og lignende, men har inntrykk av at veldig mange, særlig rormenn og skippere, har bakgrunn fra jolle.

      Men om respitt-seiling med turbåter kan være med å danne en solid base for elitesatsning? Det tror jeg absolutt. Denne basen skal ikke bare være rekrutteringspool for landslaget, den vil også utgjøre kjernen av de som gidder å se på og følge med. Det er viktig å ha mange nok her for at sponsorer skal komme på banen.

      Reply

  11. Fredriksson
    Aug 27, 2012 @ 22:34

    Reply

  12. Peter Gustafsson
    Aug 27, 2012 @ 22:54

    Nu menar jag inte att SSF skall skriva om det här för att seglarna är så himla duktiga :-)

    Men det är viktigt för Seglarsverige att det finns en bredd. Att fler inspireras till att kappsegla. Att arrangörer som gör ett bra jobb uppmärksammas lite extra. Att sponsorer ser att deras insats leder till lite uppmärksamhet.

    Och det kostar bara ett par timmars engagemang.

    Mycket av tänket finns ju i SSFs måldokument

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 27, 2012 @ 23:19

      En fråga är verkligen SSFs sida rätt forum för breddseglingen. Kanske finns en bättre lösning att samordna info från hobbyseglarna.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Aug 27, 2012 @ 23:26

        Det krävs att man (skepparen) är medlem i en SSF-ansluten klubb för att man ska få delta i sanktionerade seglingar. Då borde det finnas utrymme för information om de seglingarna tycker jag.

        Reply

        • Piraten
          Aug 29, 2012 @ 17:05

          Vore kanske klokt att försöka knyta till sig alla besättningsmedlemmar, fritidsseglare mm

          Så att man har koll på vilka som är med..
          Fler medlemmar…

          Fast då kanske man också måste skriva några rader om Tjörn Runt mfl…

          Reply

      • Fredrik Lönegren
        Aug 27, 2012 @ 23:38

        Jag tänker på alla eldsjälar, kunde man skapa nått forum sida blogg där denna energi kunde samordnas så…..Inget ont om SSF dom ska självklart stötta och vara aktiva

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 28, 2012 @ 00:08

          Detta löser sig på ett naturligt sätt. No-crew.se är väl ett utmärkt exempel på detta?

          Men när man struntar i etablerade strukturer och klubbar och upptäcker att kappsegling är både enklare och roligare utan dessa, så väcks ju en del andra frågor. Och är inte SSF relevanta för sina medlemmar, så behöver man ju fundera på hur man hanterar det. Framförallt i en tid då man utreder hur båtlivet egentligen skall vara organiserat.

          Reply

          • Fredrik Lönegren
            Aug 28, 2012 @ 09:37

            Men samtidigt så blir all info väldigt uppdelad och svårfunnen med för många olika infokanaler, (för tex en regatta).

    • Peter Gustafsson
      Aug 27, 2012 @ 23:32

      Hey. Det är SSF som vill ha verksamheten under sina vingar?

      SSF utbildar funktionärerna och sanktionerar seglingarna. Seglarna måste vara medlemmar och vi seglar efter SSFs respitregler.

      Och i alla andra länder så är det naturligt att olika typer av kappsegling (och i vissa fall även cruising) kan samsas inom samma organisation. Efter att ha varit runt på jordklotet så får jag ibland känslan av att vi i Sverige har lite mer vattentäta skott än på andra ställen. Och jag är inte säker på att en “separatistisk” linje är bra för någon del av seglingen.

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Aug 28, 2012 @ 11:04

        Undrar hur elit/breddseglarfrågan är kopplad till SSF:s tänkta samgående med hamn/motorbåtsorg. SBU?
        Läste SXK ordf. Anders Perssons klarsynta ledare i senaste “På Kryss”, som var tankeväckande. Borde inte ett samgående mellan SXK och SSF vara rimligare med tanke på att båda organisationerna mest är till för seglande folk? Både elit och bredd.
        Stefan

        Reply

  13. JonasJ
    Aug 28, 2012 @ 06:40

    Det är där som SSF/SBU kommer att kunna bli bättre för elitsegling, breddsegling och båtlivet i allmänhet om det hanteras på rätt sätt

    Reply

  14. ?????
    Aug 28, 2012 @ 07:48

    Finns det någon annan segling i Sverige som har med lika många “Elit” seglare som Tjörn Runt hade i år?
    Flera av “Eliten” seglade inte SM i sina “hemma klasser” men valde Tjörn Runt. Kanske seglarna ser vad som är viktigt på ett annat sätt än SSF?

    Om inte SSF skall arbeta med annat än “Elit” är det då riktigt att man tar pengar för reklamlicenser för dessa seglingar?

    Med det nya SRSV systemet så får man även in 50 kr per inmätt segel. Det är nog ingen annan “klass” som drar in liknande pengar till SSF? Kolla hur många mätbrev det finns, och hur många segel dessa båtar har.

    ?????

    Reply

  15. Johan Lundqvist
    Aug 28, 2012 @ 08:45

    För att svara på frågan som Peter ställer i detta inlägg så är nog svaret nja. Pengarna man får in på breddseglingen skulle man nog inte tacka nej till men konkret vad man gör för breddseglingen är man nog inte så bra på att förmedla. Kan någon som är insatt i detta i punktform tala om vad SSF gör för svensk breddsegling?

    Reply

  16. niclas
    Aug 28, 2012 @ 10:27

    Samma sak häner inom bilsport, som växer i “korpen-klasserna” så det knakar.
    SBF kräver en hel del av utövarna och arrangörer, men ger ungefär ingenting tillbaks.
    Det knorras i leden och man blev automatiskt avstängd om man deltog i ett icke sanktionerat event (och det uppdagas). Trakasserier, hot och annat otrevligt förekom (och förekommer fortfarande) mot arrangörer, funktionärer och utövare.

    Svenska Motorsport Alliansen som växte ur missnöjet är etablerat och har stämt och vunnit mot SBF i marknadsdomstolen för brott mot konkurrenslagen. Detta skapade ett prejudicerande fall för Sveriges ca 70 specialidrottsförbund som i princip kan konkurrensutsättas….. Domen är givetvis överklagad av SBF.

    Jag skulle lätt kunna tänka mig att stötta något som gynnar mig som korp-seglare och domen innebär att man kan lösa medlemskap i bägge organisationer.

    SBF riskerar att förlora bidragspengar, men SMA säger sig vara självfinansierat och kan därför inte “slösa med pengar”. Internet och kraften i fri och gränslös kommunikation är givetvis en ev nycklarna till att detta är möjligt. Diskussionerna kring detta startade på ett fritt community (rejsa.nu, inte helt olikt blur.se) obundet till SBF som samlade folk som just älskade racing på korp-nivå. Underskatta inte breddens makt.

    Googla lite på SBF SMA och SVEMo så finns det spaltmil att läsa.

    Reply

  17. Sture Smith
    Aug 28, 2012 @ 10:39

    Bredd & Elit och lyckade elitsatsningar är ju alltid en balansgång inom alla idrotter. De nationella förbunden har många gånger endast som målsättning att stötta elitsatsning eftersom de är helt beroende av sponsorsbidrag som tex. Sv Skidförbundet. Där har man inte ens pengar till sina landslag, även i OS grenar där Sverige är på världstoppnivå, freestyle.
    Kölbåtssegling i Göteborgsområdet, har den resursstarkaste klubben GKSS lagt en blöt filter över, Skaw Race Skagerack Cup dog. Sv Havskappseglingsförbundet tog up Göteborgs Offshore Race som sedan GKSS tog över och nu är GOR oxå död. Marstrandsregattan har i princip ingen kölbåts del kvar. Detta är resultat av att en av Sveriges största Segelklubb helt koncentrerar sig på OS/VM klasser som naturligtvis drar enorma resurser.
    Breddsegling läs i detta fall SRS på västkusten är TR, Bohusracet, Pater Noster, Hermanö Runt osv. Seglingar som GKSS tidigare fnyste åt. Och vad detta hade varit utan BLURs eminenta hemsida kan vi bara drömma om, jag tror ingenting.
    Den krassa sanningen är nog att breddsegling endast kan byggas upp av bredden själv, SSF bryr sig inte, Storklubben(arna), i alla fall på västsidan bryr sig inte.
    Det är ett mödosamt jobb att bygga upp detta igen, men jag tror att vi ser ljuset i tunnel på västkanten med, BLUR, ägar möte, lägga upp ett program med ett antal seglingar, St Oset, Pater Noster, Marstrand Big Boat, BohusRacet, Hermanö Runt, TR, Sista Chansen osv. Double/Single Handed är en mycket viktig ingridiens i denna brygd.
    Allt detta är ju bredd segling när den är som bäst och att man ur detta kan vaska fram VOR,AC,VM,OS seglare är ju helt klart. Frågan blir ju då vad har SSF med denna utveckling att göra !?!?! Inte speciellt mycket, administrera SRS.

    Sture Smith
    Dehler 39SQ
    “Sjöglans”

    Reply

    • niclas
      Aug 28, 2012 @ 10:45

      +1

      Reply

    • Team exilia
      Aug 28, 2012 @ 11:04

      På Marstrandsregattan iår var det bara kölbåtar och inga jollar

      Reply

      • Johan
        Aug 28, 2012 @ 11:50

        Marstrandsregattan är väl per definition kölbåtsregatta?
        Däremot var det längesedan dom hade en öppen/LYS/SRS-klass för dom som inte seglade entyp.

        Reply

        • niclas
          Aug 28, 2012 @ 14:27

          2012:
          Drake
          X99
          CB66

          Reply

      • Sture Smith
        Aug 28, 2012 @ 14:23

        Med kölbåt avser jag kölbåtar oavsett mät regel och eller entyp.
        Vi som kappseglar till husbehov vill gärna lufta familjeklenoden utrustad för cruising och klubbracing, vilket då blir själva kärnan av breddsegling.
        Det finns ett djupt rotat intresse i norden för denna typ av segling man seglar med familj goda vänner och väljer efter ambition och förmåga de tävlingar man vill deltaga på.
        Det finns många många båtägare som skulle aktivera sig mer om det fanns fler möjligheter. Det har sålts rätt mycket båt de senaste 10 åren, moderna mkt välseglande cruiser/racers men dom ligger och sliter i tamparna när det kappseglas. Här har vi en stor potential till positiv utveckling av vår sport.
        Men att dra klenoden mellan klipporna på TR skrämmer många från att över huvudtaget kappsegla då det sänder helt fel signaler till denna grupp.
        Gör kappsegling, tillgängligt, enkelt, attraktivt och säkert med bra arrangemang runt om kring, då kommer det att växa, jag är helt övertygad. Bohus Racet och Marstrand Big Boat är bara två exempel.
        20.000 besökare på öppna varv, det räcker ju om en procent är intresserade så skulle antalet deltagare öka dramtaiskt.

        Sture Smith
        Dehler 39SQ
        “Sjöglans”

        Reply

        • Janne E.
          Aug 28, 2012 @ 15:09

          Sture, de låter nästan som du kappseglar aktivt. :-)
          Hur många starter har du gjort de senaste 3 åren?
          När va du med på en klubbsegling senast?
          Komma och snacka om att TR skrämmer folk från att kappsegla över huvudtaget blir ju löjligt…
          TR är väl en av de få seglingarna du gör trots att du behöver dra klenoden mellan klipporna…

          Reply

          • Sture Smith
            Aug 28, 2012 @ 22:55

            Janne, jag kappseglar till husbehov… vilket inneburit 16 starter de senaste tre åren med kappseglingar i Sverige Norge och Skottland.
            Jag har inga problem med att dra klenoden mellan klipporna för 34e gången. Men dom som inte är med har det.
            Vi måste göra den formen av korpkappsegling som vi ägnar oss åt tillgänglig, enkel och säker gärna med lite fest ala Marstrand Big Boat, hellyckat.

            Sture Smith
            Dehler 39SQ
            “Sjöglans”

        • niclas
          Aug 28, 2012 @ 16:51

          Jag tror att det främsta hindret mot att folk seglar kapp med sina klenoder är okunskap och osäkerhet, att båten är full i platt-tv’s och att man allt som oftast halkar runt med storen skotad i mitten och motorn som framdrivning 90% av säsongen.
          Man har helt enkelt inte kunskap eller ork att engagera sig mer.
          Under dom snart 20 år jag semestrat i båt på västkusten ser jag en klart nedåtgående trend i hur aktivt man framför sin segelbåt. (sen att större båtar kräver större crew och mer logistik är givetvis en bidragande orsak)
          Det är sällan man ser folk åka med spinn eller gen och man får ibland spontanapplåder när man kör om folk på E6:an med undanvindssegel.

          Kappsegling är nog något av det bästa man kan göra om man är osäker på sin båts egenskaper och gränser vilket gör det en smula ironiskt att kappseglandet går ner.

          Ta med er båtgranne som gast och få fler att hooka på kappsegling! Det tror jag är mycket mer konstruktivt än att diskutera en höjning eller sänkning på 1 pinne som hinder/ursäkt för att inte kappsegla.

          mina 2 cent.

          Reply

    • Team exilia
      Aug 28, 2012 @ 11:05

      Varför är du inte med och seglar på torsdagarna i Björlanda?

      Reply

      • niclas
        Aug 28, 2012 @ 14:29

        Jalla har legat i Engewiken hela sommaren och ligger nu i Fiskebäck, har för avsikt att vara med på kvälls-köret i Hinsholmen eller GKSS.

        Reply

        • Sir
          Aug 28, 2012 @ 15:03

          Har GKSS kvällsseglingar för kölbåt?

          Reply

        • Calle P
          Aug 28, 2012 @ 15:22

          Kom till Björlanda istället. Det är fler som kappseglar där

          Reply

          • niclas
            Aug 28, 2012 @ 16:52

            I know, men det är epsikt långt dit. Har ni plats i exilia så kommer jag gärna och b-maxar.

    • Raketen
      Aug 28, 2012 @ 20:10

      +++1000!!

      Reply

  18. Johan SWE256
    Aug 28, 2012 @ 11:59

    Vad gör klubbarna för fel?

    Reply

  19. Johan
    Aug 28, 2012 @ 12:59

    SSF kanske saknar någon med insikt vad som verkligen sker, eller kanske inte har någon som kan författa ihop något vettigt…?
    Dom saknar någon som kan sitta och posta 4 inlägg om dagen och vara med i debatten som dom artiklarna skapar?

    Reply

  20. Atle Hetland
    Aug 28, 2012 @ 15:13

    SSF ser snart til Norge og NSF, innfører lisens for at dere skal sponse SSF. Så vårt tips, voks uten at SSF får vite om dere.

    Reply

  21. Tomas Skålén
    Aug 28, 2012 @ 17:23

    Jag kan inte låta bli att reflektera över att många i denna tråd, på denna och andra bloggar allt som oftast frågar sig vad “Dom” gör eller snarare vad “Dom” inte gör.
    “Dom” refererar då oftast till SSF eller klubbar.
    Vad de flesta inte verkar tänka på är “Dom” i själva verket är du själv.
    Det är vi seglare som är våra klubbar, klassförbund och i förlängningen också seglarförbundet.
    Det är så lätt att sitta på häcken och skriva ett inlägga att “dom” inte gör något för mig och min klass eller min typ av segling.
    I själva verket går många klubbar på knä eftersom det inte finns tillräkligt med ideella krafter som är beredda att jobba för klubben eller klassförbundet.
    Och anser vi att seglarförbundet inte utför rätt arbete så är det upp till oss att motionera till seglardagen eller att välja nya ledamöter till styrelsen.
    Det är upp till oss att förändra om vi anser att saker och ting är fel och det gör vi inte genom att skriva inlägg på bloggar (henskt ledsen Peter) utan genom att engagera oss och jobba aktivt i klubbar, klassförbund mm.
    Så lyft på häcken och kavla upp armarna!!!

    Reply

    • niclas
      Aug 28, 2012 @ 17:48

      indeed herr Skålén.

      Reply

      • niclas
        Aug 28, 2012 @ 17:51

        men mötesplatser på nätet är bra ställen att skapa en rörelse för mer engagemang i föreningslivet, jämför vad jag skrev ovan om SBF mm.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 28, 2012 @ 19:43

      Nu var det precis “lyfte på häcken och kavlade upp armarna” som hundratals ideella funktionärer och eldsjälar gjorde senaste helgerna. Därför kände jag att det var extra viktigt att det uppmärksammades.

      Och förresten funkar det alldeles utmärkt att driva opinion på det här sättet.

      http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2012/3eKvartal/Medvindforbreddseglinginforhostsasongen/

      Reply

    • Raketen
      Aug 28, 2012 @ 20:41

      Det är ett rätt bra gäng, som kavlat upp ärmarna i vår klubb. Det går frammåt med kappseglingen. Fördubblat (minst) kappseglandet. Enkla kvällseglingar och klubbregattor där ALLA kan vara med. Oberoende av ambition eller båt. Grundfilsofin är att det ska vara kul. Annars kommer väl ingen…

      Vi är en 100% kölbåtsklubb. Jolleseglarna har egen klubbverksamhet.
      Klubben har betalat in till SSF i alla år. Klubben har funnits i hundra år.
      Hur länge man betalat medlemsavgifter till, SSF, Båtunionen osv vet nog ingen. Dock undrar jag vad man fått tillbaka i utväxling.

      Säkerligen, mycket som är svårt att peka på. Myndighetslobbing mm.

      Säkert, är det förmodligen låg åtebäring i form av hjälp, med att driva den enskilda verksamheten framåt.

      Ett stort, starkt förbund är bra. Men, det blir svårare och tyngre demokrati. Risken är att den enskilde (framförallt mindre) klubben “försvinner”.

      Men, utan eget engagemang, hjälper inget stöd från något förbund ialla fall. Men, ett lättåtkomligt stöd kan vara gld värt när man behöver det.

      Reply

    • Tomas Östling
      Aug 28, 2012 @ 22:42

      +1

      Reply

  22. Tommi
    Aug 28, 2012 @ 19:16

    Får man spekulera?
    Jag tror att SSF’s presstab har jobbat stenhårt hela sommaren med satsningen inför OS och unnar sig lite välförtjänt semester efter allt ståhej?
    Jag har inte haft några större problem att få in material där så länge det håller någon slags regional/nationell intressenivå, bara att skicka in. Så det är nog upp till arrangörerna att se till att infoverksamheten kring regattorna fungerar.

    Reply

    • Stefan
      Aug 30, 2012 @ 05:10

      Det finns ingen presstab på SSF, otroligt dålig koll på hur SSF fungerar.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 30, 2012 @ 08:50

        Man har i alla fall en post i resultaträkningen för “Information & PR”:

        SEK 1.090.695 (2010)
        SEK 1.273.977 (2011)

        Reply

  23. Raketen
    Aug 28, 2012 @ 20:45

    Såg precis på SSF sida att man uppdaterat nyheterna med “Medvind för breddsegling inför höstsäsongen”

    En reaktion på Blur? Förmodligen.

    Positiv reaktion!

    Reply

  24. Anynomous
    Aug 28, 2012 @ 22:23

    Vad är det för fel på SM i Trissjolle?
    För mycke breddsegling kanske?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 28, 2012 @ 22:32

      Det är inget fel alls!

      Men det var intressant att det blev en nyhet när ett race med 2000 seglare och 150 funktionärer 10 mil norrut inte blev det.

      Kör hårt!

      Reply

      • Anynomous
        Aug 28, 2012 @ 22:36

        Helt riktigt, håller med till 100%

        Reply

      • Sture Smith
        Aug 28, 2012 @ 23:23

        Det är inte alltid man ser skogen för att de är så mkt träd i vägen….. Det uppenbara är inte alltid det enkla, mkt bra tråd.

        Sture Smith

        Reply

  25. Doc
    Aug 28, 2012 @ 23:07

    Var i Ellös i lördags. Underbara båtar.
    Outstanding vackrast, snyggast o häftigast.
    SwedeStar 415, wow!
    En utsökt kombination av race-machine och cruieser!

    What a yacht!

    http://www.swedestar.se/

    kolla in fördäck och skarndäck,
    lite av de gamla Herreshohh, Fife och Nicohlson. Däck och lanteriner!
    Stora svepande ytor och en knappt skönjbar överbyggnad från
    förstaget.

    Året Båt, utan tvekan.
    Kul att se så många unga kölbåt intresserade besökare!
    Talar för breddsegling i framtiden

    Trevligaste utställningen på 20 år!

    Reply

  26. Björn
    Aug 29, 2012 @ 08:07

    Det är lite kul att Huyndayi cup är så omskrivet i många forum. T ex så lockar Pater Noster Race fler seglare än vad de gör. kanske borde ha lite mer skandaler här på västkusten så vi oxå syns i pressen :)!

    Reply

  27. Christel Söderberg
    Aug 29, 2012 @ 11:50

    Det glädjer mig att se att den positiva mediabevakningen av HYUNDAI Cup uppmärksammas :-) Vi vill tacka alla deltagare som var med och bidrog till att göra Hyundai Cup 2012 till en sådan succè! Vi ser redan nu fram emot 2013!!

    // Organisationen bakom Hyundai Cup

    Reply

    • anders svensson
      Aug 29, 2012 @ 12:01

      Christel – är inte så säker på att du skall uppfatta all mediabevakning som positiv.

      Bevakning om att vinnande båt fuskade är inte direkt positiv. Inte heller att man inte kan räkna ut rätt resultat året efter. Inte heller att det tar lång tid att publicera resultaten.

      Reply

      • JIMMY
        Aug 29, 2012 @ 19:10

        “All PR är bra PR” brukar det väl heta? När man sedan rättar till ett misstag med att skänka bort ytterligare en ny bil så är ju det ett ganska tydligt budskap på att man både “vill och kan” och det är knappast dålig PR. Vidare har man tagit till sig kritiken och blivit bättre på alla punkter för varje år. Jag kan inte hitta något att klanka ner på angående årets Hyudai Cup:

        Välkomnandet var grymt, en båt kom och välkomnade när man kom in på fredagskvällen, restaurangen var öppen till midnatt så alla fick god mat och dryck, bra långbord under tak så att man inte ens märkte av regnet som drog förbi, liveband, kappseglingsbanan var perfekt, man såg alla båtar under racet och det var en härlig blandning av kryss, läns, slör etc, Wallmans på scen på lördagen, kartongny bil i förstapris igen, bra regattamiddag, etc, etc… För oss som var där var det ett grymt arr med skön stämning som kommer värma långt in i höstmörkret.

        All cred till Christel, NSS, Hyundai och alla andra som roddade denna seglarfest, jag tycker ni har lagt ribban för hur en regatta ska vara!

        Reply

        • Johan
          Aug 30, 2012 @ 07:12

          +1

          Reply

        • Christel Söderberg
          Aug 30, 2012 @ 11:21

          Tack Jimmy! Det är upplevelser som denna som ger oss glöd och energi till att fortsätta att utveckla Hyundai Cup ytterligare till nästa år. Jag tror att att jag kan tala för många arrangörer när jag säger att “visst kan vi alla göra misstag” men vi försöker rätta till dem och har som ambition att utveckla tävlingarna till det bättre för seglarna och breddseglingens skull!!

          Reply

          • Staffan Calluna S-73
            Aug 30, 2012 @ 13:49

            Jag håller helt med Jimmy om att Christel, NSS, Hyundai och alla andra inblandade arrangörer har gjort ett otroligt arbete som resulterade i ett succéarrangemang. T o m vädret hade de beställt till bästa tänkbara sensommardag och skjutit på regn och rusk till dagen efter. Ser redan fram emot Hyundai Cup 2013. Har t o m blivit “stödmedlem” i NSS p g a arrangemanget. Kanske kan Hyundai Cup och DataCom prata ihop sig inför 2013 så att de båda arrangemangen inte krockar med varandra tidsmässigt?

  28. Christel Söderberg
    Aug 29, 2012 @ 12:59

    Tack för tipset Anders;-)

    Reply

  29. Team Styrbord
    Aug 29, 2012 @ 16:42

    Vem är det som sköter SSF web?. Enligt vad som står på hemsidan så är ordförande ansvarig för kommunikationen och det är kansliet som ska sköta den dagliga kommunikationen enligt organisationsschemat, men ingen på kanliet har den funktionen enligt hemsidan…

    Någon kanske kan berätta hur det ligger till???

    Reply

    • Fredrik Lönegren
      Aug 29, 2012 @ 21:11

      Lite historia kommer ni ihåg bröderna Göthlins roll (med glöden och andan “inget är omöjligt”)

      Reply

  30. Lasse Bergkvist
    Aug 30, 2012 @ 17:34

    Kanonbra förslag! Jag har också varit nere i Nynäshamn för ett par år sedan och kappseglat och arrangemangen var kanon för oss seglare – bra genomgångar efter seglingarna och bra kalas med trevlig stämning.
    Om Datacom Cup och Hyundai Cup skulle ligga olika helger skulle det bli många fler seglare på båda evenemangen – varför inte lägga till ett totalpris för sammanräknade evenemangen om de ligger helgerna efter varandra. Folk vill kappsegla och båda evenemangen är roliga. /Lasse

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 30, 2012 @ 17:57

      Det är alltid känsligt att säga att en viss kappsegling borde byta datum men Hyundai, Datacom och Arkö Runt ligger nu samma helg. Om Hyundai flyttar en helg så kan båtar härifrån och Stockholm komma till Nynäshamn, och Nynäshamnarna kan välja mellan Arkö Runt och Datacom den andra helgen.

      Reply

      • Kåre
        Aug 30, 2012 @ 18:18

        Hyundai cup sammanfaller med Nynäshamns skärgårdsdag och detta vet KSSS om, ändå går Datacom alltid på samma dag som.

        Reply

      • Christel Söderberg
        Aug 30, 2012 @ 18:57

        Diskussionen är redan uppe på bordet och så jag hoppas och tror att redan nästa år kommer ni att kunna segla både Hyundai Cup och Data Com Cup! Det vore absolut det mest optimala för alla parter, såväl seglare som för oss arrangörer!

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 30, 2012 @ 19:01

      Jag vet att frågan var uppe på StSF förra året och att de skulle ta den diskussonen med arrangörerna. Uppenbart kom man inte i mål då, men jag hoppas det går bättre denna gång.

      Reply

  31. Peter Gustafsson
    Aug 30, 2012 @ 19:19

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.