Skip to content

16 Comments

  1. Henrik N
    Sep 15, 2012 @ 19:22

    Lite kort varsel, synd!

    Reply

  2. Jocke_R
    Sep 16, 2012 @ 09:32

    Det känns ju väldigt trångt i det här segmentet så det skulle vara intressant och höra hur man tänker sig sitt “business case”? Det är ju inte så etablerat att köra handikapp med den här storleken så därför måste väl målet vara att bygga en entypsklass.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 16, 2012 @ 09:49

      Vad jag förstår är att man vill att det skall vara en enklare båt att segla jämfört med t.ex. Melges 24 som är väldigt teknisk och kräver en riktigt duktig besättning på maxvikt. Här skall man kunna segla med polarna eller barnen och ändå känna att man har kul.

      På kryss skall den segla som en “stor båt” och med en moderat segelyta så borde den kunna bli hanterbar. Utför så skall det så klart gå fort utan att det blir allt för skrämmande.

      Man skall i första hand jämföra den med Melges 20 eller Laser SB3 som lyckats väldigt bra i det här segmentet.

      J/Boats har ju ett hyfsat track record med J/24, J/22 och J/80 så oddsen för att man lyckas få till kritisk massa ganska stora. Jag tror redan att man sålt ett par hundra båtar.

      I Sverige så finns ju många andra alternativ, men kanske kan man locka seglare som vill ha något sportigare än C55, 606 och Express men inte känner sig redo för en rejäl Melges-satsning. Vi får väl se…

      Reply

      • Adrian
        Sep 16, 2012 @ 20:21

        Cb66 finns ju redan ;) En sån får man ju för runt hundringen begagnad.

        Reply

        • niclas
          Sep 16, 2012 @ 20:39

          CB66:an är en fin båt, men man blir begränsad till att segla i Sverige/Danmark då den knappast är en stor entypsklass utanför våra gränser… Det blir lite som att segla Express mao… lite special olympics över det hela.

          Sverige är lite litet och lider svårt av “not invented here” och tyvärr så lider entypssegling i Sverige imho lite av Expressen, CB66 osv… Tänk om alla hoppat på tåget med J/24 och Melges istället.

          Niclas, som förhoppningsvis kommer segla CB66 nästa sommar och lever lite sådär som han lär…

          Reply

          • Adrian
            Sep 16, 2012 @ 22:20

            Kul! Vore trevligt med lite återväxt i den klassen.

          • anders svensson
            Sep 17, 2012 @ 13:15

            Och hur många seglare är det som brukar åka runt till regattor runt om i världen med egen båt?

            Tror det är väldigt får som har det på kravlistan när man tittar på båt.

            Jag vill ha en entypsbåt där jag skall segla försäsongen i Australien och hösten i Kroatien medans sommaren i sverige……

          • JIMMY
            Sep 17, 2012 @ 16:57

            Har själv en CB som seglas alldeles för lite, mycket pga jag orkar/hinner/prioriterar inte att köra den till västkusten, Danmark, etc där 95% av CB66-regottorna hålls. Det måste vara enklare än så för min del. Hade det varit mer race i Stockholm hade jag kört. Drömmen vore ju att ha tisdagsrace ala 606 på Lidingö.

          • Adrian
            Sep 17, 2012 @ 18:17

            Sant, har själv en och det är ju bara 2 race som anordnas i Sthlm, bl.a den 30e september – Nacka!

          • P
            Sep 17, 2012 @ 21:21

            Varför skulle man åka med egen båt, det brukar finnas andra som man kan segla. Eller å ordnar man klassen för internationellt utbyte, se t.ex. På IOD

          • JIMMY
            Sep 17, 2012 @ 22:31

            En CB är ju inte direkt skitjobbig att traila så om man ändå orkar/har tid att sitta i bilen en dag dit och en dag hem så kan man ju lika gärna ta med sig båten, det är liksom inte just det som är problemet, i alla fall inte för mig, det är helheten, allt mek med boende, extra tid, extra utgifter, extra övertalning av besättning etc, i förhållande till hur mycket man får segla som gör att jag avstår och istället seglar någon lokal SRS-regatta.

      • Peter Gustafsson
        Sep 16, 2012 @ 20:38

        Ja, nån måste ha glömt att informera J/boats ;-)

        Reply

      • Jocke_R
        Sep 16, 2012 @ 21:58

        Man får väl ytterligare en konkurrent i form av b-one också :)
        Framtiden får väl utvisa hur det går.

        Reply

  3. Peter Gustafsson
    Sep 16, 2012 @ 14:21

    Ändrat datum ovan.

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Sep 17, 2012 @ 16:56

    J/70 NEWS

    Provsegling
    lördagen 22 Sep seglar vi i Kappeln igen,
    En bekväm väg dit är Kryssning till Kiel, sedan är det 56 km till Kappeln.

    Sålda båtar
    Vi har nu sålt de 3 första J/70:orna, som levereras i slutet November. Vi har fortfarande 7 st kvar att sälja till vårt introduktions pris!

    Priser
    Priset är 28 900 € + moms, detta inkluderar:
    · Kolfibermast, bom,
    · Utdragbart gennaker peke i kolfiber
    · 2 st Winchar
    · Kran, till köl lyft
    · Storskot skena med travare
    · Utombordarfäste,
    · 2 kojer
    · Lätt att sjösätta och ta upp själv med trailer (men även centrumlyft finns som standard).
    · Låg vikt
    · Låga “running costs”
    · FAST and FUN
    · J/70 entypsseglingar över hela världen

    * Spinnacker-säck i nedgångsöppning som också skyddar så att inget vatten kommer ner i båten

    Det finns ett utrustningspaket till J/70:
    * EU godkänd trailer med bromsar och belysning som tål att vara under vatten. Speciellt anpassade ramar, så att båten hamnar rätt vid upptagning i trailern,
    * Honda 2,3 fyrtakt utombordare,
    * Tacktick instrument, Logg, Lod, och Tacktick Racemaster, kostnad för paketet är 5000 € + moms

    Segelpaket. stor, fock, gennaker Norths bästa alternativ enlig klassregeln. 33 000 SEK + moms

    Hör av er snarast till jan Nilsson, jan.nilsson@marstrandyachts.com 0760-244 077

    Reply

  5. Gunnar Klintarp
    Sep 19, 2012 @ 10:33

    Var och såg många J-båtarna på Southampton Boat show och fastande lite extra vid J/70. Det verkar kunna bli en riktig kul båtklass, priset är ju dessutom väldigt bra tycker jag. Var provseglar man den på östkusten?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.