Skip to content

47 Comments

  1. Feffe
    Sep 16, 2012 @ 07:27

    Kul att det gick så bra, både med tanke på att gänget inte kört ihop och vädret. Det brallade bra utanför Lerkil i går :-)

    Reply

  2. Johan SWE256
    Sep 16, 2012 @ 11:23

    Ja DMI, SMHI hade 8-12 m/s under dagen, men de hade ju fel och hade så redan från början. Det blåste konstant över 12 m/s innanför Vinga redan från 6:00 och Yr som låg rätt förutsåg snittvindar på 13-14 m/s ute vid Yttre Tistlarna under hela dagen och förutsåg ingen avtagande vind.

    Beslutet att starta satt långt inne. En start kändes inte vettig. Beslutet att starta tog jag 8,55, nio sekunder före starten. Jag ångrar att jag startade. Det var inte vettigt efter tre dagars ihållande vind så var det lätt att inse att vågorna var väl stora runt Tistlarna för att de ska vara vettigt för kappsegling. Jag “bröt” och försökte segla tillbaka, men det var försent. Vi insåg att det var för osäkert att segla en annan väg än tävlingsbanan och lämna resten av startfältet. Så det vara bara att segla vidare efter att ha tappat säkerligen 10-15 minuter i “omväg”.

    Frågan är om jag återvänder till denna typ av tävlingar. Det hade gått att lägga en bana i skydd från vågorna. Tävlingsledningen valde att inte visa hänsyn till den prognosen som förutspådde över 12 m/s, jag tycker det är synd. De hade gått att köra en bana ner till Knalten och tillbaka och få till en kryss i Rivöfjorden för att undvika de värsta vågorna, om man nu ska starta när det blåser över 12 m/s.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 16, 2012 @ 11:28

      Du menar att man borde anpassa banan för att passa alla deltagare?

      ;-)

      Reply

  3. Johan SWE256
    Sep 16, 2012 @ 12:52

    Nej det menar jag förstås inte ;) Det är ingen som tvingar dig att segla genom smala passagen i Tj R. I Höstknalten har du inga alternativa vägval…för att segla för “att överleva”. Viss skillnad eller hur? ;)

    Reply

  4. MeaDiva
    Sep 16, 2012 @ 13:13

    Hej
    Jag skall bara bygga klart, se får vi se hur det blir med deltagande i kappseglingar framöver!

    Tack för förmedlad kontakt Peter!

    /Tobias, som hamnade på rätt båt ;-)

    Reply

  5. Hans Granhed
    Sep 16, 2012 @ 14:20

    Visst var det rätt så tufft utanför tistlarna vilket vissa insåg före start och utgick. Några båtar vände när de mötte havet efter Valö. Jag tror det är viktigt att behålla de traditionella banorna även om de som i år bara bjöd på ett slag och en alldeles för kort kryss för för att passa oss, men ett annat år bjuds det på andra förutsättningar. Det är aldrig lätt för en tävlingsledning att ställa in och kritik utgår oavsett beslut när man ligger nära gränsen. Det går som sagt att utgå om inte båt besättning eller väder inte matchar varandra. Vi med lite större båtar som jagat besättningar under långa perioder uppskattar att få testa i lite hårdare väder ibland.

    Hans /maniX2/

    Reply

    • Johan SWE256
      Sep 16, 2012 @ 14:51

      – Håller till fullo med att banorna ska vara de traditionella.
      – Prognosen löd över 12 m/s och efter så många dagars blåsande så var jag inställd på att tävlingsledningen skulle blåsa av eller alt leta alternativ bana som man gjorde 2010.
      – Jag insåg att det inte var vettigt att starta, men jag vill ju så gärna slå Blur i Cupen! ;) Så jag kunde inte stå på land och titta på. Nu hade räckt att segla till Valön och få en DNF. Det känns inte så sportsligt… :)
      – Någonstans vill man ut och testa gränser och jag förstår er. Jag inte om min 26 fotare är mindre sjöduglig de flesta andra större båtarna. Sedan är det frågan om det blir så mycket kappsegling att bara försöka ta sig runt och ha hela prylar kvar.
      – Jag hade gärna sluppit att segla i går, men nu gäller det cupen som jag gärna vill få lite drag i. Då kan jag ju inte stå på land själv… Lite dum prestige kan man väl få stå för…
      – Sedan håller jag kanske inte med om att tävlingsledningen ska ge avkall på säkerheten för att båtar har svårt att få ihop med folk. Nu kanske det blir färre småbåtar nästa år. 606:a och Maxi 77:a drog sig ur under veckan, de gjorde rätt (tycker jag).
      – PolySkagen och Bohusracet känns som en bra tävling för de större båtarna, där avstår jag frivilligt av ren försiktighet. SRS-deltävlingarna vill jag segla till varje pris och önskar att tävlingsledningarna faktiskt sätter gränserna för vad som är vettigt. Jag vet att jag har det yttersta ansvaret, försöker inte lasta över det från mig själv, men jag vill att det ska vara någorlunda tävlingsmässigt. Synd att ni större inte har några fler havskappseglingar i för det måste ni verkligen sakna.
      – Jag har ifrågasatt Bohusracet Solo och nu har man tagit bort den klassen – verkar vettigt tycker jag.

      Reply

  6. Johan SWE256
    Sep 16, 2012 @ 14:53

    * “till varje pris”

    Reply

  7. Scott
    Sep 16, 2012 @ 15:31

    Tack så mycket att man fick vara med ombord!

    Lärorikt och kul :)

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Sep 16, 2012 @ 15:47

    Nu med en liten videosnutt ovan.

    Reply

    • Scott
      Sep 16, 2012 @ 20:36

      Splash!

      Reply

  9. Bertil R
    Sep 16, 2012 @ 16:32

    det var lite kryptiskt att hitta resultat listan på hemsidan ( LDSS verkar ha 2 hemsidor !), men hursomhelst här är länken
    http://www.ldss.se/nya/node/2185
    det känns i magmusklerna / kroppen idag att det var en hel del sjö igår, trots hög sjö kunde vi ha både fart och höjd,dock var det stundtals väldigt bött, framför allt för gastarna på railen som tog mest ” stryk “, gött jobbat grabbar på X3M

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 16, 2012 @ 17:12

      Tack, jag hittade dem inte heller:

      Sjukt jämt i toppen. Fyra helt olika koncept inom 1.5 minut.

      Dominant 105 äldre cruiser/racer med SRS 1,24
      J/111 modern racer med SRS 1,399 hade behövt segla 21 sekunder snabbare
      707 billig liten sportbåt med 1,078 = 45 sekunder
      Cumulus standardbåt från 80-talet med 1,104 = 74 sekunder

      Reply

  10. Ulf Palm
    Sep 16, 2012 @ 17:25

    Jag var en av de som bröt. Varför kan man läsa på weblänken.
    Jag vill också poängtera att innan vi bröt upplevde vi inte det som att förhållandena var oacceptabla. Det var inte kappsegling, mer överlevnad, men det fungerade. Mina funderingar har mer kommit till efterhand.
    Jag vill egentligen inte kritisera men visst har tävlingsledningen ett ansvar i sådana här lägen. Man visste ju hur startfältet såg ut: många mindre båtar som skulle få problem ute på havet. Självklart har man som skeppare ansvaret för att ställa upp, jag vill absolut, absolut inte friskriva mig från det, och som förhållandena var borde jag inte seglat. Men. Tävlingsledningen visste vilka båtar som anmält sig och ville vara med. Många av dem skulle få problem. Att då starta seglingen med de förhållanden som rådde är för mig att säga antingen att man inte bryr sig om de mindre båtarnas säkerhet eller att man inte bryr sig om att de är med.
    Betydligt mer ansvarsfullt hade varit att ha en reservbana på lut i händelse av “gränsfallsväder”. Det har man ju om det blir litet vind! “Knalten” är alltså inte helig!
    Nästa år kommer jag inte att vara så snabb med att anmäla och betala startavgiften om jag inte känner att vädret är mer lovande. Nu vet jag ju hur LSS resonerar…

    Reply

    • Johan SWE256
      Sep 16, 2012 @ 20:06

      Jobbig tur ni hade, bra att ni kom i hamn. Den prognosen jag läste var från Yr och Yttre Tistlarna den sa konstant över 12-13 m/s över dagen.

      Jag blev väldigt förvånad att man inte blåste av tävlingen. LDSS brukar ta kloka beslut på tisdagsseglingarna när det blåser och har ju gjort det tidigare.

      Sedan var det ju inte vinden som var det värsta, utan vågorna som legat på några dagar.

      Pratade med ett par Hummerfiskare som anmält till Länsstyrelsen att deras tinor ligger i över sista dagen. De hade försökt att ge sig ut för att få upp tinorna, men gett upp. Länsstyrelsen hade sagt att det inte är meningen att de riskera sina liv för att få upp sina tinor i tid, men att det är bra att man meddelar det…

      Vi ses nästa år på Höstknalten för det är normalt sett en riktigt bra tävling som är värd att återkomma till!

      Reply

      • Mikael Vesala
        Sep 17, 2012 @ 22:25

        Johan: Jag har förstått att det blev en blåsig tillställning och att det var läge att överväga att segla eller inte, men jag tycker det finns starka skäl att inte lasta över beslutet på klubben. Om man lyfter blicken lite längre än den omedelbara säkerhetsaspekten, så ska man vara medveten om att för varje litet krav man ställer på en klubb gällande ansvar och säkerhet så slår det tillbaka på oss seglare med ökade krav på säkerhetsprylar och utbildningar och annat som gör seglandet mer tungrott. Sen tror jag att ju mer ansvar som läggs på klubbarna ju mindre ansvar tar seglarna själva på lång sikt. Till slut tar alla mer eller mindre för givet att det är ok att segla bara för att tävlingsledningen har skickat iväg båtarna..
        Nej, jag tror det är bättre att det är skepparens ansvar helt och hållet att avgöra om det är lämpligt att segla eller inte. Vi är alla olika och det som är helt vanvettigt för en människa är en spännande utmaning för en annan. Det är min övertygelse att vi blir bättre seglare om vi lär oss att ta det ansvaret själva, och inte förlitar oss på klubbar eller förbund, dom ger oss bara fler trubbiga påbud eller regler, för ingen vill egentligen stå där i klubben med eget ansvar! Så min paroll får bli ” frihet under ansvar”…

        Reply

        • JIMMY
          Sep 17, 2012 @ 22:34

          +1

          Reply

        • Ulf Palm
          Sep 18, 2012 @ 09:54

          Eftersom jag yttrade mig tidigare känner jag att jag vill gå i svaromål här.

          Jag vill absolut inte lasta över ansvaret att besluta om man ska segla eller inte på arrangörerna – ett sådant beslut måste alltid ligga på den enskilde skepparen. I mitt eget fall skulle jag ha valt att inte segla. Fel av mig där. Jag vill också påpeka att jag inte upplevde att vi hade problem förrän vi verkligen hade det. Innan dess tyckte jag att det flöt på rätt OK även om det var stökigt. Delar av min besättning har troligen en annan åsikt ;)

          Det jag menade var att som förhållandena nu var med en kulingnatt innan seglingen och hårda vindar hade det kanske varit mer ansvarsfullt att ha en annan bana på lut, precis som man har om det blir lite vind. Detta eftersom det i startfältet fanns flera mindre båtar som, man kunde anta, skulle få vissa problem i den hårda vinden och den stökiga sjön. Facit visar ju att det inte bara var de mindre båtarna som hade dessa problem. Alternativet äv väl annars bli att rekommendera att de mindre båtarna inte bör anmäla sig. Samtidigt inser jag att det inte är ett lätt beslut för en tävlingsledning att ta. Knalten är ju delvis en havskappsegling och då får man kanske räkna med en del stök. Poängen här måste nog ändå bli att titta på hur startfältet ser ut och därifrån fatta ett beslut. Jag hade i alla fall uppskattat en alternativ bana. Men det är min åsikt.

          Med detta sagt vill jag ändå framföra ett STORT tack till LSS för ett trevligt arrangemang (jag gjömde visst det i mitt förra inlägg). Jag hoppas att jag kan vara med nästa år – men jag kommer att avvakta med anmälan och betalning tills jag “gillar” väderprognosen. Jag ser också fram emot den utlovade “Trubaduren” till våren!

          Reply

          • Hannu
            Sep 18, 2012 @ 10:01

            Jag kan ju säga att jag aldrig gått ut med detta vädret med en 8 åring ombord när man har valet att stanna i land.

        • Johan SWE256
          Sep 18, 2012 @ 10:11

          Micke: Jag har aldrig velat ta i från seglarna sitt eget ansvar. Nu säger man själva vid registereringen dagen inan att det inte blir någon tävling om prognosen lyder på över 12 m/s. Prognosen för Tistlarna löd på 13-14… :)

          Reply

          • Patrik Måneskiöld
            Sep 18, 2012 @ 21:03

            De tre olika prognoser jag såg pekade mot 9-11…

          • Johan SWE256
            Sep 19, 2012 @ 00:08

            Jag följde vädret och de olika prognoserna från kl 5 och det stod klart redan vid åtta att prognoserna som sa lägre än 10 var fel. Det blåste konstant över tolv på de vindmätare jag höll koll på i Göteborgs skärgård. Det var markant skillnad från t ex DMIs prognos som man lämnade kl 5:00, den var konstant fel. De missade var vinden skulle komma med drygt halva Halland. Det visste LDSS, men de trodde inte på den prognosen som YR hade, trots att jag visade dem denna. Den fick de reda på mig kl 7:45 då jag ringde och undrade om det verkligen skulle bli tävling. Så att turen från Björlanda till Långedrag inte var förgäves.

            Kollade in på sjöräddningen vad som hände de här dagarna. Det var ett roderhaveri som fick den följden att segelbåten sjönk vid Väderöarna i måndags (framgår inte vad det var för båt). En man föll i vattnet utanför Lysekil från en IF-båt som fått roderhaveri och gled in mot klipporna. Om det inte varit tävling så hade troligtvis ingen gett sig ut i de vågorna och vinden. Möjligen en vågsurfare som äntligen fick se fina vågor i Sverige.. :)
            http://sjofartsverket.se/sv/Om-oss/Organisation/Affarer/Sjo–och-Flygraddningscentralen/JRCC-Online/IF-bat-med-motorhaveri-driver-mot-klipporna-2-pob/

            http://www.sjoraddning.se/jrcc/norsk-segelbat-med-roderhaveri-vaderoarna/

            Jag stötte på en man i båtaffären i våras som enligt affären är expert på båtrenoveringar sa att många av de nyare båtarnas genomföringar är av riktigt dålig kvalité och att det är lätt att de nya kulventilerna spricker i kylan under vintern. Det är inte alla som har koll på dessa på nyare båtar. Han har sett flera alldeles nya fräscha båtar fått läckande kranar. Nu är ju inte sannolikheten att genomföring ska gå sönder just under en tävling, men nu kan det där osannolika ögonblicket skulle inträffat i lördags. Det var ju ändå riktigt hårt tryck på grejerna i vind och vågorna í lördags. Det är ju inte helt osannolikt att någon hade fått masthaveri, någn hade fallit överbord, någon fått roderhaveri eller fått en massa vatten i båten i misslyckat slag eller i en av de vågor som bröt med våldsamkraft runt omkring oss. Det är inte okomplicerade farvatten just runt Tistlarna.

            Jag upplevde att att tävlingsledningen kände tryck att de skulle skicka i väg oss, annars skulle en del bli besvikna. “Det är inte lätt att göra alla nöjda”. Jag tror en del arrangörer gärna hellre skulle vilja kunna hänvisa till en regel där man inte seglar om det blåser X m/s eller ha en reservbana vid hårda vindar eller tuffa förutsättningar vid skärgårdstävling där olika båttyper tävlar mot varandra i en cup.

            Jag har ju ingen personlig vinning av att tävlingen skulle ställts in utan tvärtom. Jag tycker det hade varit sunt!

          • Johan SWE256
            Sep 19, 2012 @ 00:49

            *IF:n fick motorhaveri… + lite annat…

          • SWE54
            Sep 19, 2012 @ 09:00

            Så här såg prognoserna ut från klart.se och yr.no veckan före start

            http://picasaweb.google.com:80/m/viewer#album/Banner28SWE54/5789773262985953041

          • Johan SWE256
            Sep 19, 2012 @ 09:37

            Länkten fungerar inte för mig.
            Du menar att jag skulle hittat på Yr’s prognosen jag visade för tävlingskommittén (TK) på morgonen? Skojar du?

          • SWE54
            Sep 19, 2012 @ 09:57

            Skickade från telefonen och det blev kanske inte helt rätt.
            Jag menar ingenting. Jag såg ingen prognos på yr över 11 m/s dom närmsta dagarna före. Det visar ju bara på problemet med en absolut gräns. Ska man ha det så måste man ju också ange vilken prognos man går efter. Just i det här fallet så saknade jag skepparmötet. Då hade det ju funnits en möjlighet att diskutera saken.

        • Leino
          Sep 18, 2012 @ 20:30

          +1

          Reply

        • Carl Fjällman
          Sep 19, 2012 @ 09:02

          +1
          Beslutet att segla måste ligga på skepparen, vem annars vet hur bra båt och besättning klarar vind och sjö ?

          Reply

          • Johan SWE256
            Sep 19, 2012 @ 09:32

            Jag skulle gott kunna + med jag också, för jag har inte sagt något annat. Jag trodde att vi höll på en sport där det ska vara hyggligt lika villkor och inte att en stor del av startfältet står på land. Sedan ligger en prognos och vädret över den gräns arrangören själva har satt och använt sig av tidigare. Det finns väl ingen sport där deltagaren ställer upp på eget ansvar, men tävlingsarrangören ställer in för att förhållandena är för dåliga? Nu sätter jag punkt, jag tycks vara helt ensam om denna uppfattningen i alla fall som vågar stå för det. Väl mött på lördag! :-)

      • Bertil
        Sep 18, 2012 @ 11:18

        Hej Johan,

        funderade bara på vilka hummerfiskare du pratat med ! eftersom det är förbjudet att fiska hummer innan den första måndagen efter 20 September

        Reply

        • Johan SWE256
          Sep 18, 2012 @ 11:42

          @Bertil, är det så? Jag kan inget om fiske är det månne något annat redskap som ska upp före hummerfisket? Jag är väl lättlurad när jag pratar med ett par i hamnen. Men det var så de sa.

          Reply

        • Johan SWE256
          Sep 18, 2012 @ 12:03

          @Bertil… Nu har jag kollat upp det med Lagstiftningen. Det är redskapsförbud fram till Hummerpremiären från den 15 september. Så jag kunde lita på dem.

          Reply

  11. Stefan A
    Sep 16, 2012 @ 17:52

    Blöt, blötare, Blur…  ;)

    Reply

  12. Joakim Axelsson
    Sep 16, 2012 @ 19:27

    Skulle nog tro att 707 besättningen var blötare=).
    Mvh Joakim

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 16, 2012 @ 19:47

      Det tror jag helt säkert. Imponerande seglat av dem och alla andra i mindre båtar.

      Jag förstår de som tyckte det var för tufft. Men med vetskapen om att kryssen var mycket kort så var det smart att segla konservativt för att spara på besättning och material.

      Reply

  13. Bertil R
    Sep 16, 2012 @ 22:55

    Vi lyckades få ihop en film som kanske kan vara en fingervisning om förhållandena, dock är film och verklighet annorlunda, men även om det var tufft var det seglingsbart då vi kunde hålla både fart och höjd, visst kanske inte så mycket kappsegling med tanke på lite kryss ( kanske var tur i den sjön ), vi stagvände en gång efter Knalten på layline och lyckades hålla höjd till Vanguards grund,
    håll till godo med X3M´s resa
    http://www.youtube.com/watch?v=_YwtUXmP_BM&feature=youtu.be

    Reply

    • z
      Sep 17, 2012 @ 17:17

      Här var det jag tyckte storskotandet kunde analyseras lite, är han väldigt trött, skotarn?

      Reply

  14. SWE54
    Sep 17, 2012 @ 09:20

    Synd att man inte kan se den på smartphone bara…
    Jag och Rolf i Banner 28.an tyckte att det gick helt ok att segla. Visst var det hårt och med det gamla cruisingstället var det svårt att hålla fart över vågorna ibland. Fockvagnen gav upp och skenan böjde sig rejält av lasten men i övrigt inga problem. Ja förutom en rejäl brottsjö rakt in i sittbrunnen som spolade ner mig i vattnet på läsidan men med lite hjälp så var jag uppe igen inom 60 s. Ingen skada skedd och jag bytte väst och vilade mig lite så körde vi på. Resten gick fort och ärtor med punsch satt ju perfekt efter den här dagen. Då skulle man bara hem till Björlanda ige…:)
    /Micke

    Reply

  15. z
    Sep 17, 2012 @ 11:03

    ni skulle kunna analysera hur ni arbetar med storskotet, och varför inte fundera på att lovartsskota folken.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 17, 2012 @ 11:36

      Svenske mästaren i Starbåt hade lite svårt på storen, så han tar säkert emot alla tips.

      Vi pratade om att lovartsskota, men bestämde oss för att inte göra det. I dessa förhållanden så kör Fredrik vagnen lika mycket som skotet och jag ville inte ha mer komplexitet än nödvändigt i dessa förhållanden. Dessutom växlar vi mellan skot på skenan och i railen. Keep it simple…

      Reply

      • Z
        Sep 17, 2012 @ 12:57

        Felklickat härifrån, jag menade ombord på x3m. Ska analysera mitt klickande.

        Reply

      • Henrik
        Sep 17, 2012 @ 13:21

        Varför inte köra vagnen i lovart också? Har ni samma gubbe till både vagn och fockskot, hinner han med det? Delar man upp detta jobb blir det ganska komplext i huvudet på vagngubben då det blir mycket indata som avgör vart den ska, men med lite övning funkar det. Hur står toppen, hur lutar vi, vad gör skotgubben…

        Reply

  16. Bertil R
    Sep 17, 2012 @ 20:15

    anledningen till att storen inte skotades tillräckligt var att vi körde med den gamla slitna storen, dessvärre började den sköra så vi var försiktiga med att öka pressen, allra helst med tanke på att den ” nya ” storen skörades i akterliket vid hårdvindstorsdag i Björlanda ( se länk http://www.youtube.com/watch?v=uuzMCR2F-rs&feature=relmfu
    lovartskotning av focken hade varit att föredra med tanke på att vi var få gubbar på railen, sanningen är också att båttypen är ny för oss i år så vi praktiserar och lär

    Reply

    • Z
      Sep 17, 2012 @ 20:27

      Aha.

      Reply

      • schvidja
        Sep 18, 2012 @ 21:35

        Det här ger blur en ny dimension, man filmar lite när man seglar, lägger upp en länk på blur och plötsligt kan man få trimtips från en massa duktiga seglare.

        Reply

  17. Johan SWE256
    Sep 19, 2012 @ 13:23

    Helt appropå ingenting… ;)
    – Tävlar man bryr man sig inte om det regnar blåser eller om det är busväder!
    http://kappsegling.wordpress.com/2012/09/19/sicken-small/

    Reply

  18. Peter Gustafsson
    Sep 19, 2012 @ 13:31

    Vi funderade också allvarligt på att bryta…

    Men då för att falla 30 grader och sätta gennakern :-) Att få segla riktig undanvind i de där vågorna hade varit obetalbart. +20 knop lätt. Och alla nya ombord suktade efter lite ordentluiga surfar. Men vi höll oss i skinnet.

    Och det hade ju varit jobbigt att segla hem igen efter att ha landat i Bua eller nåt annat konstigt ställe…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.