Skip to content

23 Comments

  1. Per
    Sep 18, 2012 @ 08:52

    Det verkar som att man inte får sitta med fötterna utåt. Den optimala dagseglaren enl min mening.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 18, 2012 @ 08:56

      http://www.jboats.com/newsletter/J70_Class_Rules_081512.pdf

      (A) CREW POSITIONING

      (i) Except for momentary sail handling and/or repair needs, crew shall remain aft of the mast while on deck.

      (ii) Crew shall not stand and lean out over the cockpit safety lines or stern rails to promote roll tacking, roll gybing or to increase hiking leverage.

      (iii) While seated on deck, crew shall have the base of their spine on the deck and inboard of the cockpit safety lines at all times.

      (iv) When tacking or gybing, crew shall not hang, push or pull on the shrouds, mast, cockpit safety lines, stanchions or any other item to promote the maneuver

      Reply

    • Patrick L
      Sep 18, 2012 @ 09:16

      Så är det väl även i Laser SB3 och Melges 20? SB3 får man visserligen hänga i hängband men även Melges 20 har ju mantåg som man inte kan hänga utanför. Skulle vara kul att se jämförelser mellan Melges 20 och J/70. Båda kommer från tillverkare som är bra på att bygga klass och sälja många båtar. Jag har varit sugen på Melges 20 något år nu men inte hunnit med att testsegla. De var 25 båtar i Viareggio i helgen.

      Reply

      • Adrian
        Sep 18, 2012 @ 11:46

        Är det verkligen hängband på en sb3? Trodde det var hälstöd och räcke samt “no hiking rule”. No hiking verkar vara receptet från amerikanarna och de lata europeerna.

        Reply

        • Patrick L
          Sep 18, 2012 @ 11:56

          Hmmm jag minns nog fel… Stärker då ytterligare tesen att “no hiking” i denna storleksklass inte är något nytt.

          Reply

        • Patrick L
          Sep 19, 2012 @ 08:01

          Adrian, jag har sett lite bilder från någon SB3-regatta där besättningen hänger i skoten, det var nog därifrån jag fick det och så blandade jag ihop hängbanden med CB66. Sorry.

          Reply

  2. Martin
    Sep 18, 2012 @ 15:35

    Jag kanske är korkad och inte kan engelska, men det finns väl inget i regelutdraget ovan som förbjuder att man sitter med benen utåt?

    Reply

    • Adrian
      Sep 18, 2012 @ 16:20

      Du är inte korkad, ser man på bilder och tolkar reglerna så är det ben ut som gälller.

      Reply

      • Leino
        Sep 18, 2012 @ 20:11

        Ser då inte ett enda ben ut… Om bara båten funkar utan hiking så är väl det perfekt. Man kan då ta med sig familj eller seglingsovana polare ut. Nice med en klass där akrobatik och hög smärttröskel inte är avgörande ;)

        Reply

        • Adrian
          Sep 18, 2012 @ 20:36

          Har sett det på en del andra bilder, men det var kanske inte under race.

          Reply

  3. Peter Gustafsson
    Dec 4, 2012 @ 23:10

    Just nu 37 J/70 anmälda till Key West 20-24 januari. Inte illa för en ny klass…

    http://www.yachtscoring.com/current_event_entries.cfm?order=make

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 5, 2012 @ 08:40

      Mycket bra…jag såg en uppgift på att sålt nästan 300 stycken. Någon som vet hur det ligger till?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 5, 2012 @ 08:50

        I september var man på 220 så det verkar väl inte helt orimligt… Man har ju taktat ungefär 20 båtar i månaden i USA, men nu har ju J/Europe kört igång så då vet jag inte riktigt vad status är…

        Reply

        • Pelle Lindell
          Dec 5, 2012 @ 10:46

          Försäljningen är klart imponerande i dessa tider. J/Boats har förutom ett urstarkt varumärke en grym förmåga att avgöra vad som är “lagom” prestanda för att en båt skall sälja.

          Reply

          • Sam V
            Dec 5, 2012 @ 10:55

            Och så är de grymma på att satsa på och bygga upp entypsklasser. Något många andra varv verkar givit upp. Hatten av.

          • Pelle Nihlmark
            Dec 5, 2012 @ 11:01

            Jag har provseglat båda, visserligen under helt olika förhållanden, M20 i hårdvind och J/70 i lättvind. Under en kvarts lättvindskryss (ca 4-5 knop) kunde vi komma ikapp och med lite höjdjagande klämma oss förbi en starbåt på kryssen och när man faller av och hissar nylonet fattar ni ju själva vad som händer. Båda är superfina, men jag har en känsla av att J/70 kan nå ut till en större krets.

            Det vore väldigt kul om några svenska besättningar ville satsa på J/70 så att vi kan ha lite kvalificerade seglingar här hemma emellanåt. Sen kanske man kan komma iväg någon gång om året ut i Europa eller ännu längre?

          • Patrick L
            Dec 5, 2012 @ 11:31

            Pelle, har du koll på försäljningsläget M20 vs J/70 i Europa? Prisskillnader och antal båtar? Melges 20 samlar ju bra fält i Italien, 25 båtar i Viareggio nu i september. Men den var ju tidigare också. Har J/70 kommit igång än i Europa?

          • Johan R
            Dec 5, 2012 @ 13:00

            Hittade följande priser på sailingworld.com,
            Melges 20: 47 kUSD (2008)
            J/70: 45 kUSD (2012)

          • Mattias
            Dec 5, 2012 @ 14:31

            Pelle N – varför tror du att J/70:an kan nå ut till en större krets? Är Melgesen för extrem eller hur är din känsla? Det känns lite som om Sverige liksom går och väntar på vilken modell det “ska bli”, håller ni med om det? Tror själv att lågt antal besättningsmedlemmar är en förutsättning för att något ska bli riktigt stort, och någon av ovanstående ligger väl bra till för att ta över pinnen efter CB och 606 (om det nu blir så).

          • Pelle Nihlmark
            Dec 5, 2012 @ 21:32

            Mattias, jag har bara en känsla av att J Boats är grymma på att nå ut till breda kretsar. Båda båtarna är jättefina, fattas bara, men J/70 är kanske lite “folkligare” och med klassregeln kanske lite lättare att seglas av flera olika varianter av besättningssammansättningar. Borde passa perfekt att blanda stora och små seglare.

            Jag är grymt sugen på endera. Har kollat in crowden som seglar M20 och det är klart mer Monaco än vad jag är van vid. Sen tycker jag faktiskt att det verkar bättre med L-bulb än T av rent praktiska skäl.

            Patrik, jag har inte jättebra koll men det verkar som att M20 är den (oerhört fina) serien i Italien, that’s it. J/70 lär vara på G i Holland och Frankrike, är redan på god väg i USA (tänk Key West…) osv. Är det någon som är sugen på J/70 så sök upp mig i telefonboken och ring! Jag finns på Nihlmark & Zacharoff.

          • Patrick L
            Dec 5, 2012 @ 22:21

            M20 finns ju även i USA, samlar väl ungefär 25 båtar där också om jag har sett rätt. Blir intressant att följa utvecklingen. Min känsla är att Melges är vassare på att driva klass medan J-boats är bättre på att sälja båtar brett.

  4. Peter Gustafsson
    Dec 5, 2012 @ 22:30

    Kanske dags att uppdatera den här: http://www.blur.se/2008/09/22/entypsklasser/

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.