Jag fick ju förmånen att styra en på Tjörn runt. Som väntat väldigt lättdriven o pigg från minsta vindpust till ca 8-9m/s. Över det blev det jobbigt på kryssen, skulle säkert mått bra av häckstag så man kunde fått bättre stuns i förstaget. Direkt efter Klädesholmen fick vi upp blåsan, tyvärr blåste det ju då lite mindre. Iallafall så fick vi upp farten genom att skära fram o tillbaka, trots längre väg så gick vi förbi många större båtar då. Kändes väldigt kontrollerat och hon svarade snällt på rodret även då vi pressade höjd för att komma förbi båtar o stenrösen.
Klart kul o pigg liten båt.
Måste vara Skärgårds 22:an du menar. Den ska enl. mätbrevet ha många år kvar till 100. Den är över 11 meter lång mot Bavarians 7 och om du tittar lite noggrannare så var den andra Bavarian faktiskt någon minut före 22:an i mål.
Att jag med besättning kom långt efter får väl skyllas på att vi träffades för första gången kvällen innan och jag aldrig sett båten mer än på bild tidigare, att jag gjorde taskiga vägval och att vi tog ner storen vid Rönnäng o försökte trycka tillbaks en latta som slitit sig.
Det var bara en båtklass som var 101 år gammal i startgruppen och det var inte 22:an, utan evigt unga 7 meter långa Starbåten som visade att dom är snabba även när det blåser, ingen Bavaria i närheten ;=)
Kul båt – lite som en förstorad E-jolle! Kanske kan man jämföra Seascape 27 och kalla den förstorad Laser?
Men varför har de kicken med en råtta framme vid mastfoten?
Om jag läser resultatlistan rätt ser det ut så här när det gäller seglade tider.
Starbåt 1, 4.41:34 Starbåt 2, 4.43:22 B/one 1, 4.55:41 Starbåt 3, 5.08:35
Starbåt 4, 5.13:50 Starbåt 5, 5.14:22.
Imponerande av de extremt välseglade gamla damerna men visst var B/one i högsta grad i närheten.
Vet inte om det är i närheten när man är 14min efter på seglad tid, och vad det är korr tid vågar jag inte kolla på? Men det är kul med nya klasser så att fler kommer ut och seglar, fast sportbåt?
Nu var det ju så att 5 av 6 CB66:or var långsammare än B/one med mellan 7 till 54 minuter mer seglad tid. Man får förmoda att dessa besättningar genom sin aktiva klass var något bättre förberedda en de amatörmässiga B/one besättningarna. Man får nog ändå tro att det är en “sportbåt”! I övrigt kan man ju av resultatlistan konstatera att det inte var de planande båtarnas dag.
Inte de planande båtarnas dag? Blåste det för dåligt, till och med Staren planade utan både gennaker och peke. Fast den är ju bara en 100år gammal kölbåt ingen ny häftig sportbåt ;=)
Tror påståendet grundar sig på en analys av resultatlistorna.
Adrian
Sep 23, 2012 @
22:48
Jag var med i en cb men fick bryta pga segelbrott, jag är osäker på om de andra besättningarna var klassaktiva mtp mästerskapet i Danmark som pågick samma helg.
Andres
Sep 21, 2012 @ 16:20
Looks rather flimsy…
wietz
Sep 21, 2012 @ 18:36
This is what happens when you put muppets in a racecar :) clearly these people in the movie only ave sailed a true bavaria under 8kts boatspeed.
Martin B
Sep 21, 2012 @ 21:06
I am sure they will learn in this boat, and some day maby will be as skilled as you!
Sillstryparn
Sep 21, 2012 @ 20:18
Får kontra med en liten Seascape 27 video: seilmagasinet provseglar.
Ser väldigt kontrollerat ut, i jämförelse med B/One, men iofs en större båt.
http://www.youtube.com/watch?v=ZYPiu_VlATM&list=FLYlr3SfLQHrsRYOjbgmNICA&index=3&feature=plpp_video
Leino
Sep 22, 2012 @ 09:49
Najs!! Finns d inga filmer på lite hård kryss??
Leino
Sep 22, 2012 @ 09:42
Jag fick ju förmånen att styra en på Tjörn runt. Som väntat väldigt lättdriven o pigg från minsta vindpust till ca 8-9m/s. Över det blev det jobbigt på kryssen, skulle säkert mått bra av häckstag så man kunde fått bättre stuns i förstaget. Direkt efter Klädesholmen fick vi upp blåsan, tyvärr blåste det ju då lite mindre. Iallafall så fick vi upp farten genom att skära fram o tillbaka, trots längre väg så gick vi förbi många större båtar då. Kändes väldigt kontrollerat och hon svarade snällt på rodret även då vi pressade höjd för att komma förbi båtar o stenrösen.
Klart kul o pigg liten båt.
gurra
Sep 22, 2012 @ 10:04
Kostar den nåt !
Peter K
Sep 22, 2012 @ 10:11
253 000 sek ink moms uppger http://bavariaone.wordpress.com/about/
Adrian
Sep 22, 2012 @ 11:18
plus trailer och riktiga segel, runt 300+ får man betala om man ska ha den raceraedy
Mr G
Sep 22, 2012 @ 10:47
Oj vad den ser snabb ut! Ändå kom den långt efter en hundra år gammal båt i samma startgrupp på TR gissa vilken :=)
Leino
Sep 22, 2012 @ 11:31
Måste vara Skärgårds 22:an du menar. Den ska enl. mätbrevet ha många år kvar till 100. Den är över 11 meter lång mot Bavarians 7 och om du tittar lite noggrannare så var den andra Bavarian faktiskt någon minut före 22:an i mål.
Att jag med besättning kom långt efter får väl skyllas på att vi träffades för första gången kvällen innan och jag aldrig sett båten mer än på bild tidigare, att jag gjorde taskiga vägval och att vi tog ner storen vid Rönnäng o försökte trycka tillbaks en latta som slitit sig.
Mr G
Sep 23, 2012 @ 12:57
Det var bara en båtklass som var 101 år gammal i startgruppen och det var inte 22:an, utan evigt unga 7 meter långa Starbåten som visade att dom är snabba även när det blåser, ingen Bavaria i närheten ;=)
Erik Barkefors
Sep 22, 2012 @ 11:10
Kul båt – lite som en förstorad E-jolle! Kanske kan man jämföra Seascape 27 och kalla den förstorad Laser?
Men varför har de kicken med en råtta framme vid mastfoten?
Adrian
Sep 22, 2012 @ 11:21
Du menar väl tvärtom?
Laser-ostabil och lite oskön, (men snabb – har ingen anknytning här)
E-jolle-skön, stabil.
Om b/one är en förstorad laser så fattar du väl att dom måste, precis som Lasern, montera kickestroppsråttan på masten ;=)
Allvarligt så tror jag inte att man ska skala upp och jämföra dessa båtar alls.
27an är rätt så mycket större och kostar med segel minst dubbelt så mycket.
Erik Barkefors
Sep 22, 2012 @ 11:25
Jag tänker mer på botenformen. E-jollen har betydligt mer rocker än Laser.
Angående kicken så jobbar vi mycket med den på slörar för att bibehålla balansen i båten. Det kan man inte göra om den sitter vid mastfoten.
Adrian
Sep 23, 2012 @ 13:49
Du menar så.
Håller med om att snörena på bavarian sitter lite dåligt.
Martin B
Sep 23, 2012 @ 17:14
Om jag läser resultatlistan rätt ser det ut så här när det gäller seglade tider.
Starbåt 1, 4.41:34 Starbåt 2, 4.43:22 B/one 1, 4.55:41 Starbåt 3, 5.08:35
Starbåt 4, 5.13:50 Starbåt 5, 5.14:22.
Imponerande av de extremt välseglade gamla damerna men visst var B/one i högsta grad i närheten.
Mr G
Sep 23, 2012 @ 18:43
Vet inte om det är i närheten när man är 14min efter på seglad tid, och vad det är korr tid vågar jag inte kolla på? Men det är kul med nya klasser så att fler kommer ut och seglar, fast sportbåt?
Göran
Sep 23, 2012 @ 22:19
För mej ser det ut som B/one var före 3 av 5 starar, men det är inte lätt det här!
Adrian
Sep 23, 2012 @ 19:10
Cb66 4:39:36 för att jämföra
Mr G
Sep 23, 2012 @ 21:51
Den första Cb66 gick inte samma väg som övriga, dom gick inte genom Kyrkesund vilket dom tjänade massor på. Övriga Cb66 var en stund efter!
Martin B
Sep 23, 2012 @ 22:12
Nu var det ju så att 5 av 6 CB66:or var långsammare än B/one med mellan 7 till 54 minuter mer seglad tid. Man får förmoda att dessa besättningar genom sin aktiva klass var något bättre förberedda en de amatörmässiga B/one besättningarna. Man får nog ändå tro att det är en “sportbåt”! I övrigt kan man ju av resultatlistan konstatera att det inte var de planande båtarnas dag.
Mr G
Sep 23, 2012 @ 22:25
Inte de planande båtarnas dag? Blåste det för dåligt, till och med Staren planade utan både gennaker och peke. Fast den är ju bara en 100år gammal kölbåt ingen ny häftig sportbåt ;=)
Göran
Sep 23, 2012 @ 22:35
Tror påståendet grundar sig på en analys av resultatlistorna.
Adrian
Sep 23, 2012 @ 22:48
Jag var med i en cb men fick bryta pga segelbrott, jag är osäker på om de andra besättningarna var klassaktiva mtp mästerskapet i Danmark som pågick samma helg.
Martin B
Sep 23, 2012 @ 21:49
Eller 20 minuter före om man så vill!