Skip to content

29 Comments

  1. Joachim
    Sep 27, 2012 @ 21:06

    Vad har den framsidan med segling att göra?

    Reply

    • Henrik N
      Sep 27, 2012 @ 21:29

      Skulle väl vara vattnet då, även om det känns lite krystat…

      Reply

      • harald
        Sep 27, 2012 @ 22:03

        Vilket vatten, jag ser inget vatten?

        Reply

  2. kalle
    Sep 28, 2012 @ 07:21

    Och så undrar vi varför det är så få tjejer som seglar… Gubbrunk

    Reply

    • Hannu
      Sep 28, 2012 @ 08:44

      Varför är det farligt med en snygg tjej på framsidan? Slutar ni segla då det är snygga killar på framsidan av alla andra seglingstidningar?

      Reply

      • z
        Sep 28, 2012 @ 10:29

        för att hon inte seglar. hennes uppgift är att vara snygg för att du då antas köpa tidningen hellre än om den har en bild på en seglare på framsidan. tidningen utgår alltså från att du hellre köper en bild på en tjej som inte har något med segling att göra en en bild på seglande person. man skulle kunna kalla det läsarförakt. du skulle kunna ta tillfället i akt och visa att du kan förstå en sådan tankebana istället för att följa normen av puckad manlig icke-tänkande selgare.

        Reply

        • Hannu
          Sep 28, 2012 @ 12:58

          “puckad manlig icke-tänkande selgare”
          Citatet ovan visar vilka fördomar du har i alla fall. Tur att tidningen fanns på nätet så jag slapp rusa iväg med andan i halsen för att köpa den då det ju var en snygg tjej på framsidan…..

          Reply

          • Z
            Sep 29, 2012 @ 19:30

            Fördomar är det knappast. Jag har seglat och träffat seglare hela mitt liv och mängden konservativism och könsblindhet överträffar de flesta kontexter.

  3. Peter Gustafsson
    Sep 28, 2012 @ 10:37

    Jag tror tidningen hade gjort sig bra i Pressbyrån där 80% av omslagen ser likadana ut, oavsett om det är lifestyle, resor, foto eller idrott.

    Varför poserade hunken Ben Ainslie i mörk kostym på #5? Varför var det blonda svenskor på #4?

    Tidningsmakare vill göra säljande omslag och har sina mallar för det. Man skall nog inte läsa in mer i det än så.

    Reply

    • z
      Sep 28, 2012 @ 10:39

      Nähä, varför ska man nog inte det då?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 28, 2012 @ 10:47

      För att det är orättvist mot några som faktiskt försöker ta sporten utanför den allra innersta kretsen.

      Javisst är det politiskt inkorrekt. Visst vore det bättre om det inte behövdes för att nå ut i mediabruset. Men tyvärr så är inte världen så enkel (framför allt inte på kontinenten eller i USA) och jag kan förstå att såväl WMRT som deras sponsorer måste spela efter samma spelregler som alla andra.

      Vill ni göra lite ordentlig skillnad så attackera gubbsjuka Sailing Anarchy, som kör lättklädda “sailor chicks of the week” och nu senast hade svenska juniorer på framsidan:

      ksss me

      These typically gorgeous Swedish sailor chicks were spotted at Encinal Yacht Club last weekend…

      … And we’ll be watching, of course. What’s not to like?

      Det är enkelt att dra igång en debatt där.

      Reply

      • Markus
        Sep 28, 2012 @ 11:03

        Hallå Peter,

        du det var inget vidare försvar tycker jag:

        Om “samma spelregler som alla andra” innebär att kvinnor i seglingssammanhang reduceras till objekt för mäns begär (i dagens “äntligen fredag” finns fler exempel på detta) kunde man tänka sig att en kille som som du som i alla möjliga olika sammanhang förtjänstfullt talar sig varm för förändring skulle ta en annan ståndpunkt än status quo. Du som viktig opinionsbildare i svensk segling har ett ansvar i denna fråga och att försvara omslaget ifråga med att “nå ut i mediabruset” och att “världen inte är så enkel” och sedan peka på att på Sailing Anarchy är man minsann ännu värre, låter inget vidare i mina öron.

        I all välmening…

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 28, 2012 @ 11:34

        Jag tycker också att det är tråkigt, men samtidigt så förstår jag varför det ser ut som det gör.

        Tar man jämlikhet på allvar så finns det massor av saker vi alla kan göra på bryggan eller i klubben, och då kommer inte sexistiska omslag att spela någon roll. Tjejer tröttnar inte på segling för att reklamblaskor från WMRT väljer kassa omslag. De tröttnar för att de inte blir tagna på allvar i gubbiga klubbar.

        I år kanske jag har hjälpt 3-4 tjejer att komma igång med kappsegling (och jag tror inte jag skrämde bort dem nu). Om alla hade det som mission under 2013 så tror jag det gör mer skillnad än att skriva ett surt brev till WMRT.

        Jag valde faktiskt bort en story i somras där Anna Tunnicliffe seglade naken:
        http://www.sailingworld.com/racing/olympic/naked-ambition

        Här tyckte båda atleten och landslagets kvinnliga PR-person att det var en lysande idé. Men jag är inte lika säker. Hade det gynnat damseglingen? Eller var det bara ett sexistiskt PR-trix?

        Reply

        • Joachim
          Sep 28, 2012 @ 11:51

          Håller med Markus. Dåligt försvar Peter. Däremot är det en förklaring men var och en av oss har ett eget ansvar att jobba på förbättringar. Här, i båten, på bryggan, i klubbar och alla platser vi finns och agerar. Vad gäller tidningar kan jag välja värderingar före content som en markering.
          Bra av dig Peter att välja bort storyn med Anna. Vem seglar OS naken liksom…?

          Reply

        • Markus
          Sep 28, 2012 @ 11:55

          Din senaste kommentar visar på en lite annan, mindre status quo orienterad, klang i skällan Peter. Bra så! Angående ditt val att inte publicera storyn med nakenseglaren hade ett alternativ till frågan om att publicera eller inte publicera varit att publicera med en kritisk kommentar á la den du presenterar nu: frågan om seglingen verkligen är betjänt av liknande sexistiska PR-trix?!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Sep 28, 2012 @ 13:39

          Ni som har varit med ett tag vet att “status quo” inte är det jag förespråkar och verkar för.

          Snarare tvärt om.

          Men jag har inte heller något behov av att vara politiskt korrekt eller bekväm.

          Vi kan debattera hur layoutare och videoproducenter i Medelhavet borde tänka utifrån vårt perspektiv, men har vi ett verkligt intresse av en mer jämlik sport så måste det ske i den dagliga seglarmiljön. Och jag hoppas att ni driver frågan lika målmedvetet där?

          Vad som gör det hela svårare är att detta nu är “minerad mark” där det är lätt att trampa snett. Senaste exemplet handlade om att i all välmening ge pris till bästa tjejbesättning – vilket raskt vändes till “särbehandling” och gubbigt. Vad är rätt? Vad vet jag?

          Då är det bäst att helt undvika frågan, för man kommer alltid att få kritik från något håll. Då har vi status quo fast ingen egentligen ville det.

          Så vill vi verkligen åstadkomma förändring så skall vi nog ha ögonen på målet och vara försiktiga med att döma folk till höger och vänster.

          Reply

          • Sir
            Sep 28, 2012 @ 13:44

            +1 Helt riktigt!

        • lelle k
          Sep 28, 2012 @ 14:28

          Moralpanik??Jajamänsan.
          Om man går in på sajten och klickar på fler bilder “here and here” i texten finns det nakna män m diskus ,i hoppgropen bl a och en naken handikapps roddartjej utan underben……
          För Annas del hoppas jag att hon både slapp förkylning och fick en bra klädsponsor ;-)))

          Reply

          • Sir
            Sep 28, 2012 @ 14:58

            .

      • z
        Sep 28, 2012 @ 14:30

        Som andra redan skrivit, varför nöja sig med status quo. Ett bra tillfälle är ett bra tillfälle

        Reply

  4. Sir
    Sep 28, 2012 @ 13:23

    Jag djävligt svårt för porr, men När blev hud sexistiskt? Moralpanik säger jag. Det är en dåligt vald bil, men debattera bilden?

    Nakenhet är inte porr och sexistiskt! Snart rodnar halva befolkningen så fort man hamnar på en vanligt badstrand. Vart är vi på väg!

    Det var ingen som tvingade Anna att segla naken, jag tror på hennes egen motivering och eget förstånd. Det känns överförmyndarsktigt att fördöma hennes eget beslut.

    Reply

  5. Andreas Ström
    Sep 28, 2012 @ 18:49

    Omslaget är totalt fantasilöst och pajjigt genomfört. Man förväntar sig aldrig en form i nivå med Transworld Skateboarding när det handlar om seglingsmedia, men detta tar priset. Den som satte omslaget + art directorn förtjänar omedelbart avsked.

    Reply

    • Staffan Calluna S-73
      Oct 2, 2012 @ 09:02

      Håller med dig fullt och helt Andreas. Segling är en gentlemannasport oavsett om utövaren är en han eller hon. Omslag likt detta motarbetar det segling i mitt tycke står för. Fram för fler kvinnliga besättningar och då inte i form av kuttersmycken!

      Reply

  6. Gustaf Dyrssen
    Sep 29, 2012 @ 09:45

    Jag gillar bilden, och då kanske inte för tjejen (även om hon absolut inte förstör) utan för att vattnet skiftar fint mot den blåa himmeln och dramatiskt mot fronten i bakgrunden.
    Bilden på Anna är otrolig cool tycker jag, den visar för mig en seglande atlets kropp i fullt arbete (vilket muskel knippe). Ser inget sexigt med den bilden men heller inget fult eller snuskigt. Jag är övertygad om att framtida OS seglare som vill vinna kan titta på henne och Fredrik Lööf, så där högt ligger ribban.

    När jag läser några av kommentarerna ovan undrar jag om vi tittar på samma bilder över huvud taget. Samtidigt är det väl just det som är så fint med bilder att alla själva kan göra sin egen tolkning.

    Reply

    • Hannu
      Sep 29, 2012 @ 10:16

      ++

      Reply

    • Z
      Sep 29, 2012 @ 19:27

      Sexistisk, inte sexig

      Vilket skulle bevisas. Jösses.

      Reply

  7. Feffe
    Sep 29, 2012 @ 19:47

    Duktig fotograf. Tycker det räcker så.

    Reply

  8. Fille
    Sep 29, 2012 @ 21:44

    En tjej i baddräkt i azurblått vatten – vad är problemet? Hade hon varit naken och gjort en pooldance runt masten hade nog jag reagerat ;-)

    Reply

    • Stefan A
      Sep 29, 2012 @ 22:02

      60-talet ringde och vill ha dig tiilbaka…

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.