Skip to content

10 Comments

  1. Per
    Oct 17, 2012 @ 08:50

    Lite dyrare än att knäcka övermasten på lasern.

    Reply

    • J
      Oct 17, 2012 @ 09:27

      Allt är ju relativt.. ;)

      Reply

  2. David
    Oct 17, 2012 @ 09:12

    Är det detta som kallas tvärnit?

    Reply

  3. Johan
    Oct 17, 2012 @ 10:17

    Bara att bygga en ny…

    Reply

  4. fills
    Oct 17, 2012 @ 10:33

    Årets flip? Larry äger numera kolfiberfabriken/varvet där de byggs? Vad händer med Artemis? Har ju inte sett deras AC72 segla någonting sedan de kom till USA..

    Reply

  5. Raketen
    Oct 17, 2012 @ 10:34

    Jösses!!
    Dyrt sätt att utforska foiling.

    Nu är jag glad amatör.
    Men trycker att det ser ut som om vingen trycker ner fören. Samtidigt som farten minskar något.
    Behöver foils i fören om man ska foila på undanvind.

    Igentligen förutsägbart?

    Spännande.

    Reply

  6. Mattias Bodlund
    Oct 17, 2012 @ 10:48

    Tycker TNZ för ser lite bättre ut i förhållande till lift. Oracles ser ju nästan mindre ut än på 45orna.

    Reply

  7. Sam V
    Oct 17, 2012 @ 11:05

    Vinglöst eller rentav ett skrov till AC35?

    Reply

  8. Eivind Haugan
    Oct 17, 2012 @ 14:34

    New Zealand ser ut til å ha kontroll på sin AC 72, men det kan være at bølgene er større i San Fransisco.
    http://www.sail-world.com/Europe/Americas-Cup:-Emirates-Team-NZ-sailing-in-35kt-winds/102903

    Og i følge ryktene har de jibbet båten mens de foilet i ca 40 knops fart!

    Reply

  9. Staffan Calluna S-73
    Oct 17, 2012 @ 20:06

    Ser ut att ha haft bra fart innan flippen! Kan orsaken till det hela månde vara wavepiercingförarna? Om man vänder en spade med bladet neråt vattenytan, kör den snabbt över ytan så strävar den troligen mycket snabbt neråt. Vänder man på bladet och gör om samma experiment blir troligen resultatet en planande spade. Detta är min amatörteori. Kanske finns det andra mättekniska fördelar som upphäver ökad risk för flipp som gör att risken är värd att tas?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.