Skip to content

14 Comments

  1. Peter
    Oct 29, 2012 @ 09:51

    Ice Cup 17-18 nov

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2012 @ 10:07

      Fast racet är fullt med lång väntelista, och då verkar det dumt att “promota det”? Det kommer så klart i “What’s Up” när det är dags.

      Ni som vill ha nästan samma upplevelse på Västkusten kör i Tanum helgen efter. Vi kommer med ett eller två team.

      Reply

  2. Anders B
    Oct 29, 2012 @ 10:33

    Öresund Cup 2013 – Seglarmöte den 3 november 2012 i Malmö
    MSS klubbhus 12.30

    Reply

  3. lelle k
    Oct 29, 2012 @ 14:08

    Goa kommentarer från China Cup:

    Boats Aground, Masts Down, but Still Great Fun

    . Although some teams are fairly new to the sport, head of the international jury, Bernard Bonneau, says they have to apply the Racing Rules of Sailing the same way in all instances, regardless of the experience of the sailors involved.

    Reply

  4. Scott
    Oct 29, 2012 @ 16:19

    Student yacht world cup i frankrike, med ett lag från handelshögskolan i göteborg ;)

    http://www.sywoc.org/

    http://www.facebook.com/pages/HSS-Handels-Segels%C3%A4llskap/209054159108153?ref=ts&fref=ts

    Reply

  5. Team exilia
    Oct 29, 2012 @ 16:50

    GREFAB söker ny VD.
    En seglingsintresserad VD borde kunna göra mycket nytta för GBG regionen…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2012 @ 17:06

      Det lät inte som de var överens om utvecklingen. Någon som vet vad som är på G?

      Peter Hartzell har varit VD i det kommunala bolaget Grefab, Göteborgsregionens Fritidshamnar AB, sedan år 2000. Under de snart 13 år som Peter lett bolaget har bland annat omfattande upprustning av anläggningarna och stora miljösatsningar genomförts. Peter har utvecklat bolagets hamnar allt mer till marinor med ett större serviceutbud för båtägarna. Under Peters Hartzells ledning har Grefab byggt närmare 1000 nya båtplatser i sjön och fler hundra nya uppställningsplatser på land.

      Nu är det dags för en ny fas i driften av Grefab. I samband med det har styrelsen och Peter Hartzell kommit överens om att Peter slutar som VD. Parterna har olika syn på hur bolaget bör utvecklas framöver och båda parter anser därför att det är bättre att en ny VD tar vid.

      Peter Hartzell avslutar sin tjänst för Grefab vid årsskiftet. Rekrytering av en ny VD påbörjas snarast.

      Reply

  6. Hans
    Oct 29, 2012 @ 19:20

    En del inom kommunen (och Grefab?) verkar mer sugna på att sälja ut hamnarnas mark till bostadsbyggnation än att förvalta båtägarnas intressen…

    Reply

  7. Pär Schöldström
    Oct 30, 2012 @ 00:32

    Franska mästerskapen i J/80, 1-4 november
    79 båtar varav 1 svensk med besättning från MK-Produkter och Happy.

    http://www.sr-douarnenez.com/

    Reply

  8. Mats
    Oct 30, 2012 @ 11:39

    Imponerande med 11 SOTO 27 i China

    Reply

  9. Patrick L
    Nov 4, 2012 @ 09:54

    China Cup: Kan verkligen rekommendera alla svenskar att segla detta event. Det var en spektakulär upplevelse, högsta nivå på organisationen både på vattnet och på land. Tror det var deltagare från 35 länder där. Röster som har varit med på det mesta i seglingsväg tyckte att organisationen låg fullt i klass med VOR In port organisationen.

    Arrangemanget inkluderade bl.a buffé med fri dryck efter varje dags race, uppträdanden, daily first awards, busstransport/shuttle service från alla hotell till kappseglingsområdet, caféer, ölstånd, seglarservice m.m. på yachtklubben och en allmänt härligt skön känsla. Bra täckning av media och jag hade nöjet att en dag få köra Kinas guldmedaljör från OS I RIBen efter en uppvisningssegling som visade på hennes rockstjärnestatus då fotograferna var så många att de knappt gick att räkna.

    Gällande Corum Soto 27 så görs de ju i Taiwan och har väl inte seglats entyp i Sydamerika på ett tag nu så det känns som en naturlig klass i ett sådant här sammanhang? Tycker själv nog att det var mer imponerande att Beneteau tagit dit, iordningsställt och chartrat ut inte mindre än 30 st First 40.7:or med likadana segel från UK, det var en imponerande syn och tight segling.

    Också imponerad av Fareast Boats som tagit dit 11 st av sina Fareast 26:or (som vi seglade) och chartrat ut i en bra entypsfleet, kul båt att segla och bra motstånd i fältet med bl.a Chinese Yachting Associations Olympiska lag på en av båtarna.

    Får jag möjlighet kommer jag definitivt att vilja segla China Cup igen. Deras ambition med eventet är inte låg. Detta var 6:e året regattan körs och det är redan Kinas största internationella regatta.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 4, 2012 @ 10:31

      Kan du berätta mer om China Cup. Hur lång tid är lämpligt att avsätta för resa, på plats före, själva kappseglingen och hem igen? Är det någon form av inbjudan eller “bara” att anmäla sig? Hur många är bäst att segla båten på? Någon form av budget? osv…

      Reply

      • Patrick L
        Nov 4, 2012 @ 11:45

        Svårt att svara på dina frågor på rak arm men jag skall se om man kan få någon bra sammanfattning från arrangören i sinom tid.

        Själv ångrar jag att vi inte avsatte lite mer tid för att se andra saker i Kina när man ändå är där. Kappseglingen är som vanligt väldigt intensiv så man hinner/orkar inte se så mycket annat under själva kappseglingsveckan.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.