Spacklat roder
När min “nya” Dehler 34 SV -09 lyftes i höstas upptäckte jag att akterkant på rodret är omspacklat (lyfte aldrig vid köpet). Det visade sig att tidigare ägare hade klagat hos den tyska Dehler-återförsäljaren om mindre vibrationer vid motorgång.
Återförsäljaren, Schwern Yachten, har då spacklat om roder enligt bilder.
Jag ställde frågan till dom hur detta påverkar seglingegenskaper och hur själva spacklingen gått till. Ingen big deal att spackla om men det hade varit intressant att höra expertisen som hänger på Blur om svaret nedan:
would strongly recommend to leave the shape of the aft of the rudder as it is now. We have done this several timealso for other Dehlers (for example 35th, 39 th and 47th and so on) which are doing also racing etc. And it is confirmed by many owners, that it has also positive aspects when sailing, because of the now excellent water flow break-away edge.
Nov 4, 2012 @ 17:16
Svårt att se. Rundat av?
Nov 4, 2012 @ 17:19
Har du inte några problem med vibrationer eller annat nu så låt det vara. Osymmetriska bakkanter är standardtrick 1a för att komma tillrätta med vibrationsproblem. Motståndsökningen är försumbar.
Nov 4, 2012 @ 19:34
+1, std fix. Vissa kallar det “antising”.
Nov 4, 2012 @ 21:18
Lugnande ord Pelle, tack för det.
Har hört liknande svar från andra håll.
Fast man undrar ju när man ser “knäcken” på akterkanten, -hur mycket mer
virvel man får jmf. med en tunn och rak akterkant ?
Jag har inte känt några vibrationer alls men har å andra sidan bara “fis-seglat” denna första säsong.
Nov 4, 2012 @ 17:38
Överdelen ser spacklad ut, normalt är bakkanten väldigt tunn.
//Johan D35 #232
Nov 4, 2012 @ 17:58
Har du mätt så köl och roder står vinkelrätt ner i förhållande till skrov? Vi var med vid ett båtköp där en försäljare försökte “fixa” en båt som alltid svängde styrbord kraftigt oavsett segelsättning och vilken bog man än seglade på när man släppte rodret, spackling och slipning av köl och roder i ett antal olika varianter innan vi lyckades få dom och ta tillbaka båten….
Nov 4, 2012 @ 19:07
Mätte många Expresskölar, hittade ibland väldigt fina varianter med 45 grader fasad bakkant. Riktigt skarpa kanter överallt så att bakkantvirveln inte flyttar omkring. Om man inte orkar fixa till eller klassregeln inte tillåter (tex Express) tunn bakkant på köl och roder är fasning OK. Hade rak bakkant på min Express med väldigt skarpa kanter. Det var också OK. Nu har jag väldigt tunna bakkanter, rodret vibrerar vid 11 knop, första kölvibrationen vid 12 och andra vid 14 knop. Funkar bra istället för logg!
Nov 4, 2012 @ 19:33
45 graders fasning på Expressköl är ajabaja, däremot ok på roder.
Ofta fasas halva övre delen åt ena hållet för att på andra halvan fasas åt det andra, detta görs bara vid vibrationer som enligt mig är mer störande än prestanda nedsättande. D35 kölen har utan extra spackel ca 10mm tjock bakkant som en del ägare spacklar bakåt till en tunn avslutande profil, jag har inte tänkt spackla ut kölen utan mer förstärka kanterna med skarpa hörn. Rodret som är väldigt symetriskt och välgjort har redan en tunn kant på max 2 mm, vet inte om vibrationer kommer uppstå, båten sjösätts för första gången i vår.
Skulle vara intressant om Pelle L. kan skriva en kölartikel, Expresskölen är mer klassiskt utformad enligt naca, men en tunn köl med bulb, hur ska kölbladets framkant utformas osv.
Nov 5, 2012 @ 08:09
Blur har kanonbra kölprofil med tunn/skarp akterkant. På samma sätt som Anders har vi små vibrationer i kölen i ett litet fartregister runt 8 knop.
Är det dåligt rent fartmässigt?
I annat fall är det mer en indikator på “nu börjar det roliga” och man måste upp i 9 knop :-)
Nov 5, 2012 @ 11:51
I min Laserjolle sjöng det så fort man kom igång och planade. Så kallat Glädjetjut. ;-)
Nov 5, 2012 @ 14:13
+1
Nov 4, 2012 @ 19:48
Ocke Mannerfelts daytripper ser ut ungefär sådär på både köl och roder.
Nov 4, 2012 @ 22:06
Majander höll en workshop om hydrodynamiskt motstånd (Havskappseglarna i Finland). Som exempel tog han en 30+ fotare som seglar 6 knop. Han visar att det lönar sig att ha rätt så vass bak kant på roder/köl:
6,8 mm -> 6 N
14 mm -> 20 N
40 mm -> 100 N
Det är min uppfattning att det kan vara värt att fundera på om undervattenskroppen i övrigt är i topp skick.
Nov 4, 2012 @ 22:29
Eftersom rodret inte har kvar orginalprofilen antas att det fodras mätbrev vid kappsegling ?
Nov 4, 2012 @ 22:39
Hej.
Et standart ror fra alle producenter er altid ude af facon, grundet måden de fremstilller det på, og alt for tungt, det ødelægger perfomance, virker som en køl.
Jeg lavede nyt ror til matcher 31 og han sparede mange kilo og vægten blev 13 kg
Og fik de nyeste profil, og har vundet næsten alt lige siden.
Dybt og smalt ror støbt med vacum og epoxy
masser af grip og kontrol.
Jørgen bådebygger
Nov 4, 2012 @ 22:42
Køb aldrig aldrig båt uden løft og syn af bunden fra bådebygger
brug de penge det koster
Nov 4, 2012 @ 23:13
Kenneth. Hur fort seglar du om du får kavitation och vakum bakom rodret?
Var kommer det vakumet ifrån?
Nov 5, 2012 @ 01:36
Tryckskillnaden mellan profilens tryck- och sugsida skapar en virvel när vattnet lämnar kölen/rodret. Virveln är en följd av att profilen genererar sid kraft och därför nåt vi ska gilla. Med rundad bakkant blir inte separationslinjen stabil utan kan vandra från sida till sida – ger vibrationer. Med skarp kant flyttas den inte. Köl/roder vibrationer handlar vare sig om kavitation eller luftnedsug,
Nov 5, 2012 @ 07:55
Dessa vibrationer är kopplade till stora motorn om jag kommer ihåg rätt från andra diskussioner jag haft. Tror faktiskt det är relaterat till egenfrekvenser.
De finns inte där vid segling eller båtar med standardmotorn.
Nov 5, 2012 @ 08:59
Tycker att det verkar märkligt att rodret har olika profil/utseende på resp sida. Då är ju inte förhållande symmetrisk när du seglar mellan köl, roder och skrov…..
Nov 5, 2012 @ 10:14
Lite knepigt att se på bilderna.
Tycker att nedre delen pekar lite åt babord.
På BB hals borde ju underdelen ge en fall tendens
Övre delen ser ut att vara orginal, utan spackling.
Borde inte i såfall övre del vara spacklad åt SB, då vore det på något sätt vara symmetri över ändringarna.
Övre åt SB och undre åt BB.
Ska slipa ner färgen och förhoppningsvis se hur de spacklat.
Svåra grejer det här när man är lekman på området
Nov 5, 2012 @ 08:57
Jag har bara vibrationer när rodret är neutralt, aldrig när båten känns lovgirig. Finns då ingen tryckskillnad, vill likna det med en flagga som vajar som en sinuskurva. På samma sätt beter sig vattenvirvlarna i bakkant. Från ena sidan till den andra, jäkligt snabbt.
Att skapa turbulens kostar energi, tas från segeln.
Bakkanten på svärdet på min RJ är knappt 10mm bred, låter som en geting är i båten när vi ligger runt 8 knop, rodret har en antydan till vibration när vi närmar oss 9 knop. Då det är en RJ så kan jag stå ut med det ;-).
Mina kanter är helt skarpa men optimalt vore 50mm 45grader och nästa 50mm 45 grader åt andra hållet. Eller en helt skarp avslutning.
Nov 5, 2012 @ 10:57
Vibrationer kan också komma pga glapp i roderlagring eller fjädrande hjärtstock. Borde inte vara nåt problem med nytt JEFAroder eller JEFA hjärtstock/lagring. På Expressen bytte jag roderlagring varje år.
Nov 5, 2012 @ 16:48
Jag tror inte det är bra, har ingen förklaring varför men det står tydligt utryckt i min F18 manual.
Finns några sätt att komma runt detta, som någon nämnde är 45 graders slipning bra , ett annat välfungerande men kanske inte super bra sätt är om man slipar (ruggar upp) med lite grövre papper (240) sista 2-3 cm så kommer antagligen sången att försvinna men som Jimmy har rapporterat tidigare kommer man också förlora den ytan (blir overksam då den är helt avlöst).
MVH,
Nov 5, 2012 @ 18:07
Det finns faktiskt experter. Lyssna nu på Pelle L pojkar.
Nov 5, 2012 @ 18:35
Jag brukar nog nöja mig med det Pelle säger och sen hitta något annat att förbättra.
Känns som Pelle har en del kunskap efter alla år :)
Nov 5, 2012 @ 18:44
Om man har ett perfekt inslipat, balanserat roder utan lagerglapp så kommer man ha vibrationer från rodret i vissa lägen om man inte snedslipar bakkanten. Detta beror på som flera har förklarat under denna post på att avlösningsvirveln i bakkanten hoppar från sida till sida med en frekvens som är beroende av farten.
Denna effekt finns i alla farter men märks självklart mest när den sammanfaller med någon av rodrets egenfrekvenser. Ett enkelt sätt att avhjälpa detta är att slipa av bakkanten med en snedställd slipkloss, håll klossen ca 60 grader (90 grader= tvär avslutad bakkant), man behöver inte så kraftig fas som 45 grader. Styr båten normalt åt barbord slipa då bort mer på styrbordsidan och vise versa. Detta ska man göra oavsett om bakkanten är vass eller inte. En bakkant på en vingprofil skall aldrig vara rund. Detta är normalförfarande på tävlingsbåtar nuförtiden även om det tog 30 år av propagerande från t.ex. S-O Ridder.