Skip to content

61 Comments

  1. /HenrikB
    Nov 24, 2012 @ 09:20

    Härligt!!

    Reply

  2. Johan R
    Nov 24, 2012 @ 09:31

    Positivt överraskad, ska bli kul att se och segla live nästa år.

    Reply

    • Team YXI (Mårten)
      Nov 24, 2012 @ 13:41

      Nu blev jag nyfiken Johan…… Betyger “segla” att det är ny båt på gång? ;-)

      Reply

      • Johan R
        Nov 25, 2012 @ 17:40

        Ingen planerad men jag hoppas att tillfälle att segla XP 33 ges i samband med X-Yachts Gold Cup i Köpenhamn. Vi tänkte segla där som uppvärmning inför VM.

        Reply

  3. Sam V
    Nov 24, 2012 @ 11:20

    Det där med planing. På en motorbåt eller jolle är det ju rätt tydligt men finns det en definition för kölbåt? Att vattnet släpper i häcken är väl en rätt generös tolkning.

    Reply

  4. Lars Rönnberg
    Nov 24, 2012 @ 11:47

    Hur mycket blåser det och hur fort gick den?

    Reply

    • morten brandt
      Nov 26, 2012 @ 16:16

      Det blæste 8-10 m/sek og vi loggede 14,8 knob. Det virker ikke som om vi var i nærheden af bådens grænser.
      /Morten

      Reply

      • Anders Nilsson
        Nov 27, 2012 @ 11:29

        Enligt baadmagasinet så var loggen uppskruvad så den gjorde 7.2knop på kryssen och det trodde ingen på. I den sjön så borde båten kanske göra 6.4knop.
        Med okalibrerad logg så blir vindhastigheterna TWS också fel. Det är nog så att ingen vet vad det blåste eller hur fort det verkligen gick men det ser kul ut.

        Reply

        • morten brandt
          Nov 27, 2012 @ 11:55

          Der var rigtig meget strøm – måske der for at “bådmagasinet” mente at loggen ikke var kalibreret rigtigt.
          Båden var utrolig stabil på løberen og der skulle meget til at man tabte den påroret.
          Jeg min vurdering uden instrumenter er at vi gik 14-15 knob ned af bølgerne og at det blæste 8-11 m/sek.
          http://www.baadnyt.dk/page200.aspx?recordid200=1265
          Der kommer mere video fra testen op på fredag … beklager at solen ikke skinnede, at det regnede og at luften var fuld med saltspray :-)

          Reply

        • Pelle P
          Nov 27, 2012 @ 13:10

          Bra iaktagelse Anders, otroligt att dom hade så dålig koll på instrument mm, det är väl bara att kolla på gps:en och skilja ut hur mkt stöm det var mm och ur det skaffa sig fartdata.

          Reply

    • Lars Rönnberg
      Nov 27, 2012 @ 08:50

      Jag har själv en Arcona 340 med en ganska stor Genaker, så arean på undanvinds segel borde vara jämförbara med XP 33. Har aldrig loggat mer än ca 10-12 knop på platt vatten där vi upplever en markant tröskel, beror det på att båten är för tung (5700 kg), har för lite segel eller seglar vi för snällt då vi seglar shorthand?
      Hur mycket lyckas ni andra skrämma upp era normala cruisers till?

      Reply

      • Pelle P
        Nov 27, 2012 @ 09:10

        Lars, det här stämmer väl med vad J109 Blur presterar, någonstans där tar det liksom stopp på plattvatten. Med 111:an stoppar det dock inte…

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 27, 2012 @ 16:52

      Jag förstår inte hur folk tänker. Om man nu har lagt mellan 50 och 100.000 på instrument på en ny performance-båt, varför vill man då inte lägga 20 minuter på att kalibrera dem?

      Samma sak med båttester. Hur kan man bjuda in media och köra jämförande tester utan att ha koll på detta? De senaste åren så har 2 av 20 båtar haft ordning på detta (manix2 och Feelgood som vi testade i Lysekil). Alla andra har ursäkter för att det inte stämmer.

      Och i det här fallet så är det stor skillnad på “8-10 m/s och plattvatten” eller “11 m/s och surf utför en våg”. Nu blir det mest en kul grej. Som här den här med nästan 100.000 visningar http://www.youtube.com/watch?v=C30axjKAyZI

      Tack för filmerna Morten. Men det är nog viktigare att ni skaffar en HD-kamera än att ni får solen att skina :-)

      Reply

      • Putte
        Nov 30, 2012 @ 16:43

        Ser ut att gå grymt fort…, kul oxå att se placeringen av alla ombord. Det måste vara ett bra tryck i båten eftersom att alla befinner sig i sittbrunn…..:)!!

        Reply

  5. Pelle Lindell
    Nov 24, 2012 @ 11:48

    Planing är inte så lätt att definiera för några slags båtar. För de som har tid över finns en bra (och lång) diskussion här: http://www.boatdesign.net/forums/hydrodynamics-aerodynamics/definition-planing-45248.html
    En rimlig första approximation är väl kanske halvplaning (eller “forced mode”) då 0.5<Fn<1 dvs mellan ca. 9-18 knop för en 10m båt och ren planing i högre hastighet men det finns som sagt lika många uppfattningar som det finns båtmänniskor. Hur som helst ser ju XP-33 ut att vara en trevlig segelbåt.

    Reply

    • Tommy L
      Nov 24, 2012 @ 13:32

      Intressant länk Pelle, tack! En annan intressant aspekt av planing är den “hump-less hull” effekt som Bethwite beskriver i sin bok: dvs att de flesta ” planande” skrov har en markant motståndspuckel just i transitionen till planing, dvs motståndet ökar initialt kraftigt när båten ska ta sig upp i planing. Enl. Bethwite så är det ytterst få båtar som inte har denna puckel, 29:er o 49:er är bra exempel på “hump-less” skrov. Själv hade jag inte upplevt en humpless kölbåt innan jag köpte B&R 23:an.

      Reply

      • Pelle P
        Nov 25, 2012 @ 00:22

        Prova J111…

        Reply

        • Tommy L
          Nov 25, 2012 @ 00:59

          Gärna, ser fram emot en inbjudan att testköra J/111… :-9

          Reply

    • srsseglaren
      Nov 25, 2012 @ 09:33

      Intressant ämne, planing borde kanske beskriva ngt som förändras i ett objekt som rör sig i vatten jmf med ngt som rör sig och inte planar ?

      Finns det ngn skillnad på det sätt en segelbåt rör sig i vatten då den färdas i 17,18,19 el. 20 knop utöver själva farten ?
      Om det finns nåt, så är det inget jag kunnat upptäcka ?

      Gillade beskrivning att det är:
      När ett föremåls vikt övergår från att det hålls upp av dess flytkraft till att det hålls uppe av hydronamiska krafter(dålig översättning?).

      Problemet med beskrivningen är att den antagligen innefattar halvplanade föremål också ?
      Dom som försökt sig på kneeboards har kanske kunnat notera det ?

      Men det är ju rätt intressant att även experter verkar ha svårt att beskriva vad det är ?
      Så till dess att ngn lyckas med att klargöra vad som gäller får kanske var och en ha sin uppfattning ?

      Reply

  6. Micke
    Nov 24, 2012 @ 12:26

    Det sägs ju att ett skrov börjar plana när den största delen av bärkraften uppstår genom acceleration av vatten nedåt och båten därigenom lyfter och går högre i vattnet.

    Reply

  7. Dan
    Nov 25, 2012 @ 11:39

    Man kan anta att vikt effekt förhållandet är ganska avgörande gällande hur lätt ett skrov går upp i planing:

    Downwind:

    49:er = 1 m2 segelyta får släpa på ca 1,2 kg båtvikt
    J111 = 1 m2 segelyta får släpa på ca 25 kg båtvikt

    Och då är J111:an ändå en väldigt potent seglare. Om man sedan räknar med det faktum att besättningsvikten används som rätande moment på ett klart effektivare sätt än på en kölbåt förstår man att 49:ern och liknande måste vara en Formel 1 i jämförelse mot det mesta.

    Reply

    • Peter
      Nov 25, 2012 @ 13:51

      normalt räknas med roten ur SA/3:de roten ur depl. och då blir det andra siffror.
      11 för J/111 och 17,9 för 49:er

      Reply

      • Dan
        Nov 25, 2012 @ 14:41

        Peter,

        Intressant! Utveckla gärna kalkylen så vi mindre belästa hänger med :-)

        Och vad innebär resultatet, 11 kontra 17,9?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Nov 25, 2012 @ 15:29

          För att få en relevant jämförelse av olika stora båtar måste jämförelsetalen vara dimensionslösa. Om man tar SA/depl så har ett sådant tal dimensionen 1/längd eftersom yta har dimensionen längd i kvadrat och deplacement (som ju är en volym) har dimensionen längd^3. För att få ett dimensionslöst tal så får man ta SA^1/2/depl^1/3 eller depl^1/3/L. Gör man inte dimensionslösa tal beror förhållandena framförallt på båtens storlek eftersom om man skalar upp en båt med längdskala 2 så ökar SA med 2^2=4 ggr och deplacementet med 2^3=8 ggr.

          För att få relevanta tal för jollar bör man nog räkna med besättningsvikten.

          Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 25, 2012 @ 14:42

        Bör man räkna med besättningsvikt? För J/111 blir det inte stor skillnad men däremot för 49:er…

        Reply

      • Anders Nilsson
        Nov 25, 2012 @ 14:57

        Roade mig med att räkna ut SA/kubikroten ur Displ. Då blir vår Dehler 34SV med genua sportigare än en J-111 på kryssen i alla fall så länge vi bär genuan. Undanvinden är det ju en annan sak.

        Upwind SA/3root(Displ)
        SA Displ
        85 5733 17,8976 4,749240122 Dehler 34 SV, gen
        74 5733 17,8976 4,134632576 Dehler 34 SV, fock
        70 4216 16,1547 4,333104298 J-111

        Downwind
        146 5733 17,8976 8,157518326 Dehler 34 SV, genua
        146 5733 17,8976 8,157518326 Dehler 34 SV, fock
        167 4216 16,1547 10,33754882 J-111

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 25, 2012 @ 15:23

          Låter ju bra i teorin :-)

          Reply

          • Anders Nilsson
            Nov 25, 2012 @ 15:50

            :-)

          • Anders Nilsson
            Nov 25, 2012 @ 16:05

            Vi behöver en spinnare på 185 sqm sen har du inte en chans, Peter. ;-)
            Bara nu Andreas i HP inte räknar på det här. :-D

          • Andreas i HP
            Nov 25, 2012 @ 16:31

            ;-)

          • srsseglaren
            Nov 25, 2012 @ 16:48

            Det kan kanske bli lite fix och få plats med den på den befintliga masten ?
            Kanske en sån här på 100kvm i tillägg till den vanliga går att hissa ?
            http://www.omegasails.com/

          • Erik Barkefors
            Nov 25, 2012 @ 17:01

            Eller en riktigt maffig IOR-blooper. Finns säkert ett antal i garderoberna från 1979 som man kan få näst intill gratis…

        • Peter
          Nov 25, 2012 @ 16:24

          Anders, bör nog vara rot ur SA också för att få det hela dimensionslöst men det har du kanske gjort men inte skrivit?

          Reply

        • Anders Nilsson
          Nov 25, 2012 @ 17:15

          Säg den glädje som varar: Så då blir det rätt.(Tror jag)

          Upwind 2rootSA/3root(Displ)
          SA Displ
          85 5733 0,515124933 Dehler 34 SV, genua
          74 5733 0,480639862 Dehler 34 SV, fock
          70 4216 0,517867865 J-111
          Downwind
          146 5733 0,675118452 Dehler 34 SV, genua
          146 5733 0,675118452 Dehler 34 SV, fock
          167 4216 0,799940575 J-111

          Reply

          • Peter
            Nov 26, 2012 @ 09:30

            men nu stämmer det väl bättre. räknad med ton (för kubikmeter) då segelytan anges i kvardratmeter så flyttar sig decimalen ett snäpp åt höger.

            man kan konstatera att man kan förväntar sig en J111 accelererar snabbare. Siffran, som för övrigt kallas segeltragzahl av tyskarna, visar att J111 är sportigare än Dehler 35SV.

            med mindre sportigare båtar kan man kommer än högre och det är väl inte så konstigt…

            testade min egen och då vart det 5,36 på kryss och 7,15 på länsen.

            http://de.wikipedia.org/wiki/Segeltragzahl

          • Peter Gustafsson
            Nov 26, 2012 @ 09:45

            Puh, jag var lite orolig där ett tag :-)

            Sedan kan man kanske reflektera lite över skrovform. Med spikade SA och Displ så kan man åstadkomma många olika båtar.

          • Anders Nilsson
            Nov 26, 2012 @ 09:53

            Jag är mest orolig för hur det går mot HP1030´n. :-D

          • Peter
            Nov 26, 2012 @ 17:17

            “seegeltragzahl” ger ingen som helst indikation om själva hastighet där behövs en ehl del andra faktorer.

          • Anders Nilsson
            Nov 26, 2012 @ 19:04

            Nä, det är klart att man måste multiplicera med (diametern på propellern/båtenslängd)*periferihastigheten på vindgivarens skovlar för att få ut en hastighet.
            Själv litar jag mest på VPP.

  8. Erik Barkefors
    Nov 25, 2012 @ 16:23

    Lasse Norlin lärde mig för många år sedan att “Belastningstalet” är viktigt för en båts möjlighet att lura våglängden (surfa/plana). Det får man fram genom att dela 3roten av depl (ton) med skrovlängden. Talet bör bli ≤ 0,16 för att det ska vara sweet ;-)
    Dehler 34DD = 0,165379
    Dehler 34SV = 0,170459
    J/111 = 0,156061

    Reply

    • Peter
      Nov 25, 2012 @ 16:26

      intressant, fick min båt till 0,156 fast jag tycker att den är något tyngt.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 25, 2012 @ 16:42

        Då behöver du inte skaffa en J/111 ;-)

        Reply

        • Peter
          Nov 26, 2012 @ 09:14

          borde dock räknar med besättning och då blir det en annan femma…
          men visst är det en annan kostnadsbild. J/111 kanske dröm, båten jag har = verklighet.

          Reply

    • Henrik
      Nov 25, 2012 @ 23:23

      Se där, dehler 33 cr 0.159 räknat på 4 ton.

      Reply

      • Dan
        Nov 25, 2012 @ 23:35

        Tyckte väl att den var sweet :-)

        Reply

    • Anders Nilsson
      Nov 26, 2012 @ 09:57

      Hade han inte uppfunnit formeln när han designade Fortissimo?

      Reply

  9. Dan Turesson
    Nov 25, 2012 @ 21:57

    Ser ju kul ut. Hoppas den kan kryssa också. De flesta nya båtar går ju fort på öppna bogar.

    Reply

  10. Team Dehlerdoris
    Nov 26, 2012 @ 22:39

    Lasse Norlin låg långt före i utvecklingen… LYS, chines o 9/10 rigg..:-)
    Lasse brukar säga att han vill att folk ska kunna komma ut på sjön o ha trevligt och också kunna ta sig hem.. o då i samma båt.
    Stefan K

    Reply

  11. srsseglaren
    Nov 27, 2012 @ 06:29

    Hur var det med 1/4ton Furioso ? har för mig att den var tänkt med Cat-rigg från början ?
    Fanns det några planer att storseglet var dubbellt typ ljungström för att fällas ut på varsin sida vid undanvind ?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 27, 2012 @ 11:07

      Furioson var ritad med Catrigg men sen kom Lasse på att den då inte gick under Lidingöbron…

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Dec 5, 2012 @ 19:40

    Intressant analys: http://www.bayarea.dk/?p=977

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.