Seglingsvärlden sörjer Peter Norlin
Peter Norlin var en av mina stora idoler.
Så klart var Scampi revolutionerande när den kom. Men då hade jag inte ens börjat skolan. Men sedan började Norlins båtar fylla pojkrumsväggen. Stress, Big Foot, Hurrycane, Butterfly och många andra kopierades på ritbordet och väckte drömmen om havskappsegling. När det sedan blev dags att kappsegla stora båtar så var det på, och mot, många av hans designer.
Express ver min första riktiga båt som jag var med och ägde. Som för så många andra. En tuff båt som samlade över 100 ekipage på SM. Helt otroligt. Och sedan en Nova som blev min första alldeles egna båt. Den första som hette Blur. När den var ny kryssade vi non-stop från Luleå till Stockholm. Då skänkte jag en tanke till Peter som ritade så fantastiska kryssbåtar.
Många andra designer känns snabbt omoderna, men de flesta Norlinbåtar ser fortfarande fantastiska ut trots att de ritades för nästan 40 år sedan. Jag kan fortfarande stå och titta länge på en Avance 36 eller Omega 42.
Till julen skall jag läsa “Rena linjer, ren segling” igen.
För mig, och många i min generation, så var Peter den designer som haft störts påverkan på svensk segling.
Det känns overkligt att han är borta.
Men hans båtar kommer alltid att göra våra vatten och hamnar lite vackrare.
Sam V
Dec 14, 2012 @ 22:49
Ledsamt. Minns ett citat där han pratade om sin mustasch som ett bogsvall. Känsla och känslighet för hur en båt bör se ut, snarare än ren matematik, var väl ett av hans signum. Sådana konstruktörer finns inte längre men vi får vara glada över alla hans båtar som seglar vidare.
Pelle P
Dec 14, 2012 @ 23:02
Vet inte Bengt Jörnstedt läser detta men var det inte Peter som fick frågan “E du hungrig” under ett GR i en Fingal, svaret var “ja” och repliken blev “käka höjd”! Flyger igenom mitt huvud ofta…
Tack Peter för alla vackra och snabba båtar
Tompa
Dec 14, 2012 @ 23:02
Tack Peter, för oändligt många härliga seglingstimmar.
I allt från lilla lätta Jolly till alla race i Expressen och när jag som 20-åring skeppade en skolsegling på slagskeppet Norlin 41.
Segla vackert!
Thomas Ottosson
Dec 14, 2012 @ 23:19
I mina ögon har han alltid varit nummer ett. Det störste vi har haft här i Sverige.
Magnus v. Friedrichs
Dec 14, 2012 @ 23:27
Som 18-åring fick jag möjligheten att se urscampin, OR S142, som för övrigt fortfarande seglar, korsa mållinjen som totalsegrare i Sandhamn i Half Ton Cup 1969. Det var inledningen på en fantastisk resa för Peter. Idag seglar jag en Albin Alpha, ett av hans mästerverk. Vackra och välseglande båtar var hans signum. Tack Peter. Segla vackert
Pelle Lindell
Dec 14, 2012 @ 23:28
Helt klart en av dom stora……Fair winds
srsseglaren
Dec 14, 2012 @ 23:40
Instämmer större blir svårt att finna.
Vi har nyligen fått lära oss att vindmotståndet för hikande gastar är en viktig faktor:
http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Marketstore/Foto/?msobjid=6219
Prittel = trimtampar på Norlin slang.
Segla vidare
Team Dehlerdoris
Dec 14, 2012 @ 23:48
Riktigt sorgligt. Just kombinationen snygga o välseglande båtar var hans signum. Undrar hur lång hans båtlista är… ?
Peters båtar kommer att leva länge länge.
Stefan K
Björn Adamsson
May 8, 2020 @ 05:13
Uppvuxen med en Albin Accent 1979 med segelnummer 579 av 650 tillverkade. Dom sista gjordes 1980. Farsan,jag och hunden Buster seglade från Oxelösund till Nynäshamn i upp till 27 sekund meter i byarna. Kryss dessutom. Buster en Flatcoated Retriever låg och sov hela resan bland segelsäckarna i en av stickkojerna. När vi kom fram var han helt utvilad och vi ändra helt slut förstås. Vi hade bottenrevad stor och stormfock. Inget gick sönder på båten. Det var bara att hålla i sig och på med selen.
En riktig havskryssare. Farsan hade den båten i 19 år.
1981-2000. Inköpspris 1981 100000:- och försäljningspris 2000 90000:-. Inga problem med den båten alls. Sedan köpte han motorbåt Orrskär 27-77 2000-2002 och sista båten blev en Flipper 640 HT-88 2002-2004. Problemen uppstod vid byte till motorbåtarna. Men det är en annan historia.
Hade Peter Norlins bror Mats Norlin som båt granne i Fisksätra Båtklub 1981-2004. En trevlig person.
Det roliga var att han hade en Omega 34 1982.
Med teakdäck för mer träkänsla som han uttryckte
det. Han hade haft träbåt tidigare. Kanske för reta sin berömda bror och välja en Ron Holland ritad båt.
Peter Norlin bodde i Solsidan Saltsjöbaden och hade en Omega 42 som han bröt masten på under en segling på Ålands hav. Näst snyggaste Norlin båten Omega 42. Snyggaste Norlin båten är enligt mitt tycke Avance 36.
Tack för ordet!
Claes
Dec 15, 2012 @ 01:06
Tack Peter, för vår underbara Cumulus. Efter 24 års ägande är hon lika vacker och härlig att segla.
Lätta moln…
Dan E
Dec 15, 2012 @ 01:32
Växte upp i förpiken på en Scampi..och har haft några Norlin skapelser själv under årens lopp.
Har någon en lista över alla båtmodeller han satt i dagens ljus?
Han lär ju ha haft ett betydligt mer intressant liv än många andra.
Team Dehlerdoris
Dec 15, 2012 @ 12:15
Dan E det finns några serieproducerade på Wikipedia.. sedan en massa one-off.
Säkert minst 100 designs totalt.
2.4mR
Accent
Amoress
Albin 78 Cirrus
Albin Cumulus
Albin Alpha
Albin Delta
Albin Express
Albin Nova
Albin Stratus
Avance 24
Avance 245
Avance 33
Avance 36
Fabola Scanper
Gambler 37
Gambler 38
IW 26 / Lill-Scampi
Monark 700
Najad 37
Najad 371
Norlin 34
Norlin 37
Norlin 41
N-Yachts 41
N-Yachts 411
Omega 42
Scampi
Scampi 34
Scanper 22
Super Swede 53
Swede 37
Sweden Yachts 340
Sweden Yachts 36
Sweden Yachts 370
Sweden Yachts 38
Sweden Yachts 390
Sweden Yachts 40
Sweden Yachts 41
Sweden Yachts 42
Sweden Yachts 45
Sweden Yachts 50
Sweden Yachts 52 Classic
Sweden Yachts 54
Sweden Yachts 70
Tiger 22 (A22)
Triss 570
Triss Norlin
Stefan K
Per Svanberg
Dec 15, 2012 @ 20:16
Jösses vilken lista. Saknar fö fortfarande min Express #594. Bästa båt jag ägt…
Kände inte Peter, men var en stor beundrare.
Gissar att han nu seglar vidare i en Omega 42:a ..en helt gudomligt vacker båt
RIP
Erik Barkefors
Dec 15, 2012 @ 20:29
Det finns en bok “Peter Norlin och hans båtar” skriven av Bengt Jörnstedt. Recenserad i Hamnen för några år sedan:
http://www.hamnen.se/ovrigt/peter-norlin-och-hans-batar
Linus S
Dec 15, 2012 @ 02:01
På prisutdelningen av lilla SRS-klassen förra årets ÅFOR var Peter med och jag tror det var hans konstruktioner som var topp 6 med en Accent. Det var bara vår minitonnare som klämde sig in och störde.
Peter såg medtagen ut men glad och stolt!!
Kris
Dec 15, 2012 @ 05:21
Norlin 37 och Omega 42 är bland de stiligaste båtarna jag kan tänka på. Inga undanvinds-slädar direkt men vackra och gedigna kryssbåtar. Med en Norlinare är det liksom bara att kötta på. Dina båtar är tidlösa Mr Norlin, ses på nästa bog
kurt
Dec 15, 2012 @ 06:46
Fick en pratstund med Peter under denna regatta, En sann seglare.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YBd8zoRzo5w
Peter i SWE 433, Lånta Fjädrar
Se bl a 4:22
Stefan Blom
Dec 15, 2012 @ 09:56
Tråkigt!! Jag fick privilegiet som relativt ung att få möta honom vid ett flertal tillfällen i olika miljöer. Några av dessa tillfällen kommer jag aldrig att glömma. Härlig person på alla sätt. Tack Peter!
Hoppas han får Svensk seglings Hall of Fame postumt!
R.I.P
Stefan Blom
Clifford
Dec 15, 2012 @ 10:05
Fasen vad många gånger jag stått på en brygga eller ett varv och beundrat Scampi och Norlin 34an.
Senast i september seglade Peter VM i 2.4a , 18e plats blan 90 startande! Respect och R.I.P
Erik Barkefors
Dec 15, 2012 @ 10:17
Peter Norlin hör självklart till Hall of Fame i seglarsverige – både för hans konstruktioner och för hans aktiviteter på kappseglingsbanorna världen runt. Han lyckades också rita konkurrenskraftiga prototyper som han sedan lyckades konvertera till familjebåtar utan att alla fina egenskaper försvann helt.
Jag kan inte påstå att jag kände honom men jag har stött på honom genom gemensamma bekanta ett antal gånger. Den intressantaste diskussionen var nog på isen utanför Täby någonstans när Anders Ansar kom med sin Ice Wing.
Jag har kappseglat ombord på många olika båttyper men när jag tänker efter har jag nog misslyckats att komma ombord på någon Norlinbåt under kappsegling. Ganska liten sannolikhet och lite tråkigt när jag kom på det…
Team Dehlerdoris
Dec 15, 2012 @ 13:15
Erik var inte du med då vi spikade Nyköpings SS Gustaf Dahlen köret med Janne:s Omega 42:a? Tror det var 1999.
Stefan K
Erik Barkefors
Dec 15, 2012 @ 13:38
Bra att du påminde mig. Det hade jag glömt och får ta med som båttyp nr 28 jag kappseglat med ;-)
Team Dehlerdoris
Dec 15, 2012 @ 16:52
F-n Erik vi satt ju uppe på berget på Broken o käkade&drack bärs då 2:an (Xo355) gick i mål…
Stefan K
Erik Barkefors
Dec 15, 2012 @ 17:00
Får ursäkta med alzheimer light…
Kom på att jag t.o.m seglat Express SM som inhoppare på en 08:a-båt när det gick på hemmaplan…
Kanske finns det fler Norlinbåtar jag gastat på?
Hannu
Dec 15, 2012 @ 10:41
Idag var det inte kul o komma in på blur.se
R.I.P Peter!
Peter Norlin, pappa till Albin Delta | Albin Delta
Dec 15, 2012 @ 10:41
[…] Läs mer hos Åke Fredriksson och ”blur Peter”. […]
Jonas Claesson
Dec 15, 2012 @ 10:50
RIP Peter!
Kåre
Dec 15, 2012 @ 11:16
En mycket tråkig nyhet.
D35 Aurora
Dec 15, 2012 @ 12:49
Otroligt tråkigt. Familjen har aldrig ägt en Norlinare, smaken var mer åt det “deplacementiga” med tung rejäl ek-koster, Forgus 31 och en Ohlson 28 med osannolikt bukig genua. Inga höjd-käkare direkt, så nog var man som fjunig tonåring avundsjuk både på den stolta mustaschen och de graciösa båtarna.
Vila i frid.
/Mats
Odd Lindqvist
Dec 15, 2012 @ 12:52
Ja nog blir Peter ihågkommen för sina båtar och jag håller med om att han var en idol.
Men för mig blev Peter främst en fantastisk medmänniska som verkligen gjorde skillnad. I Peters sällskap mådde man mycket bra.
Saknaden är oerhört stor!
Krull
Dec 15, 2012 @ 12:52
Tack Peter för att jag fick segla några av dina skapelser..
RIP
Björn
Dec 15, 2012 @ 17:35
Såg honom senast på Båtmässan i Globen och var nära att gå fram och tacka honom för min fina båt SY 340. Kommer ihåg första turen, jösses vad känslig hon är på rodret men oj vilket bett på kryssen. Underbart, började skratta av ren glädje. Så tittade jag akterut och såg det följsamma släppet Jörnstedt beskriver i boken. Norlinkänslan, måste upplevas. Rest In Peace old chap.
Åsa
Dec 15, 2012 @ 18:52
Som peters fru blir jag så rörd av att läsa alla era inlägg. Han var en stor seglare och konstruktör. Men oxå stor som peron, han såg och mötte varje männika för vad de var. Trots sin svåra sjukdom gav han aldrig upp, han var kämparnas kämpe in i slutet.
Genom er som seglar hans båtar kommer han alltid leva kvar i våra minnen.
Tack
Robert Eriksson
Dec 15, 2012 @ 22:29
En stor personlighet har gått vidare.
Fick äran att träffa honom vid ett par tillfällen då vi diskuterade Expressen och dess konstruktion.
Peter lever vidare via hans konstruktioner som vi alla älskar att använda som tävlingsredskap och semesterbåtar!
/Robert Eriksson
Ordförande Sveriges Expresseglares Riksförbund
Mattias
Dec 16, 2012 @ 09:31
Inser nu att han faktiskt varit med och präglat mitt liv en hel del fast jag inte tänkt på det riktigt tidigare – uppvuxen i en Avance 36, min första egna båt en Express och nu en Alpha. Tack Peter för alla fina seglingsupplevelser!
jens östmann
Dec 16, 2012 @ 12:09
jag har hat den stora förmånen att arbeta med Peter i över 30 år med att skapa
alla Sweden Yachts båtar.Han var en stor estet och en underbar människa att
samarbeta med.Hans alla båtar kommer att leva vidare länge-länge.Du saknas
redan,Peter.
Janne Svedjefält
Dec 16, 2012 @ 14:45
Jag instämmer i allt ovan sagda! Sveriges störste båtkonstruktör genom tiderna!
Vilka äventyr familjen upplevt i våran Albin 78 Cirrus, med flera modeller, i nordiska farvatten. Vi ses på nästa bog.
Vila i frid .
Peter P
Dec 16, 2012 @ 16:11
Instämmer med alla hyllningar. Var hjälte efter att ha slagit igenom med ur-Scampin. Jag följde äventyren därefter, inte minst via Bengt Jörnstedts artiklar. Kom sedan nära några av de verkligen hotta, snygga one-off båtarna (Stress, Big Foot, Big Shadow etc). Seglade själv Scampi under några år på 80-talet. Fantastisk konstruktör och person. Förtjänar verkligen Hall-of-Fame postumt.
Per Säve
Dec 16, 2012 @ 17:41
Tack för allt, vi ses på andra sidan
Alla vi som seglat på Big Foot båtarna,
genom
Per/Putte Säve
Per J
Dec 16, 2012 @ 23:52
Tack Peter för alla dina vackra båtar och gädjen jag haft av min Express. Jag känner mig previligierad att ha arbetat med dig och imponerades av din vänlighet, styrka och kunnighet.
Du lever vidare i våra hjärtan
/Per
Urban Andrén
Dec 16, 2012 @ 23:59
Tack Peter för all glädje du gett oss och självklart för vi den vidare genom att segla dina båtar.
Tänker nu speciellt på de tillfällen när vi träffades där du skissade en seglande Omega 42 i boken Rena Linjer Ren Segling. Du är alltid med oss.
Martin
Dec 17, 2012 @ 07:50
Tack Peter för alla sköna stunder du givit oss i vår Nova.
Micke Ö
Dec 17, 2012 @ 08:40
Tack Peter
Har haft 25 år med scampi. Jag är fortfarande för undrar hur otroligt lyckad scampin är.
Du har ritat så många vackra båtar.
När familjen blev större var det lätt att välja ny båt en Nova.
Michael Österdah (Scampimicke)
Nova swe95
Mackan
Dec 17, 2012 @ 08:43
RIP Peter!
Tack för alla dina vackra välseglande båtar. Så mycket fantastiska seglings upplevelser Expressen har skänkt är otroligt. Det tar aldrig slut.
Måns H
Dec 17, 2012 @ 12:56
Kryssa vackert, Peter!
Tack för alla fantastiska båtar och för oöverträffad känsla och konstnärskap som spridit oerhört mycket glädje under åren som gått och som kommer fortsätta göra det lång tid framöver.
Kjell Vågfelt
Dec 17, 2012 @ 15:53
Tack Peter!
Jag tubbade min far att köpa en Scampi 1979. Jag har den i min ägo nu, 33 år senare. För mig är det en underbar båt! Den blir bara vackrare med åren och känslan på kryssen är fortfarande fantastisk!
Bernt Lindquist
Dec 17, 2012 @ 17:28
Linjernas mästare
Hade förmånen att arbeta med Peter strax efter framgången med Ur-Scampin.
Vi sydde bl.a. segel på Norlin Segel i Uppsala med Solna Marin, som levererade de seriebyggda Scampi båtarna, som huvudkund. En fantastisk tid för mig med Peter som inspiratör och båtdiskussioner varje dag.
Vi seglade en höstsegling från Värtan vid Djurgården till Vaxholm med Ur-Scampi. En av Peters vänner kom från USA med flyget på morgonen och Peter hade lovat honom att vara med ombord. Vi väntade in honom och kom iväg en halvtimme efter start men var ändå först i Vaxholm. En av mina starkaste seglingsupplevelser att skära genom fältet, i lä eller lovart, som vi gjorde. Idag är det svårt att förstå vilket stort kliv Peter tog med utvecklingen av Scampi. Båten var helt överlägsen allt annat som ett resultat av Peters nytänkande.
Jag trodde till att börja med att det var enbart Peters fantastiska båtar som var skälet till hans framgång på banan. Vid ett tillfälle var vi bjudna att delta i kvällskappsegling på Ekoln utanför Uppsala. Vi fick låna varsin Finnjolle. Själv hade jag en lite framgångar i jolle och Drake i ryggen så jag var ganska säker på att spöa Peter i en Finnjolle. Den tron kom naturligtvis på skam. Peters fantastiska känsla båt, vind och vatten visade sig tydligt för alla deltagare. Som seglare har ju Peter bevisat sin förmåga gång på gång sedan dess.
CG Pettersson, Knud Reimers och Olle Enderlein, vi har haft många stora konstruktörer med känsla för linjer i Sverige. För mig är dock Peter den störste, otrolig känsla för linjer och form. Oavsett vilken typ av båt han ritat finns skönheten där, en sann konstnär!
År 2000 förärades min Diva 38 utmärkelsen Sailboat of the Show på Stockholmsmässan.
Vem var först fram att gratulera om inte Peter, en gest som verkligen värmde. Så var Peter, generös som människa, bjöd på sin erfarenhet och kunskap alltid varm och vänlig.
Jag saknar dig Peter!
Bernt Lindquist
Ståle Larsen
Dec 17, 2012 @ 20:46
Takk Peter for alle dine fantastiske båter.
Jeg har hatt gleden av å ha hatt tre stykker, SwY 340, SwY 390 og min nåværende båt SwY 40.
Ståle Larsen
Lars Engström
Jan 9, 2013 @ 16:29
Peter var en fantastisk båtkonstruktör, en otrolig seglare och en mycket ödmjuk medmänniska! Han har betytt så oerhört mycket för svensk segling. Låt oss hedra Peter genom att tillsammans göra svensk segling ännu starkare. Låt Peters mod, ambition, prestigelöshet och hjälpsamhet leva vidare!
– Om du är duktig seglare, var fadder för några unga talanger.
– Om du är duktig konstruktör, hjälp yngre konstruktörer att våga och nå framgång.
– Be en journalist att skriva en artikel om segling. Bidra med kunskap!
– Om du känner någon på TV be dem göra en dokumentär om Peter Norlin eller ett reportage om segling, G.R., Tjörn Runt, jollesegling etc.
– Om du är företagare eller äger en bank, hjälp klubbar att finansiera ungdomssegling.
– Om du är journalist eller äger en tidning ge segling mer utrymme.
– Om du jobbar på TV eller äger en TV-kanal ge svensk segling mer uppmärksamhet.
– Hjälp till att lyfta fram alla fina förebilder som finns inom svensk segling i media.
– Ta med en potentiell seglare ut på sjön.
– Uppskatta och stöd andras initiativ.
– Försök att delta på klubbdagar, kvällsseglingar, klassträffar mm.
– Tänk nytt! Det har Peter, Pelle, Mange, Roger, Bernt, Stefan…. mfl gjort
– Du som är duktig seglare, var en Zlatan eller Klüft och ta media med storm!
– Visa Peters mod, målmedvetenhet, hjälpsamhet och ödmjukhet.
– Ha roligt!
Alla kan vi göra något och tillsammans gör vi underverk!
Genom oss alla lever du vidare Peter!
Tack för allt! / Lars
Mats W
Feb 16, 2013 @ 05:15
Tack Peter
Den första och enda idol jag haft :-)
I ljust minne bevarad
/Mats
Calle
Sep 10, 2013 @ 20:39
Någon som sitter på info/bilder/historier om 40-fots entonnaren Hurrycane som Norlin ritade 1984. Maila gärna mig i så fall!
Bengt knaust
Jul 28, 2018 @ 16:39
Hej, jag köpte hurrycane 1989 av Åke Nordin och renoverade hela båten med ny inredning och teakdäck m.m hälsningar Bengt Knaust
dag Örtqvist
Feb 16, 2023 @ 15:16
I mitten på 80-talet ägde jag en Norlin 37, “Stormpippi”, som jag undrar var den finns nu?
Hans Kjellberg
Apr 24, 2023 @ 19:08
Jag var ägare till en Nova under 25 år och seglade 30000 distanser. Seglade två gånger till Medelhavet och ner mot väst Afrika. Fantastiska linjer på Nova. Raka vattenlinjer och mjuka runda spant. Helt enkelt väldigt lik linjerna till Cutty Shark. Det värsta var att varvet slarvade med plastjobbet, maststödet säckade ihopa och läck rätt igenom däcket. Samt däcket började spricka midskepps på grund av momentet koncentrationen och vantfästet rök. Men vad gjorde det då båten gick som att spjut utan att vatten for över däcket. Tack Norlin för en fin design och för kopior på Novan.