Skip to content

8 Comments

  1. Erik Barkefors
    Jan 13, 2013 @ 17:52

    Lite Batmobile över de aktre hörnen men de fyller helt klart en funktion för att få ut/bak backstagsfästena.
    Sittbrunnen på Calss 40 är på väg att bli allt mer skyddad för besättningen och Ker följer den trenden. Övrig sittbrunnslayout är ofta designad för respektive skeppare med en eller två rorkultar, placering av trim osv…
    Ser kul ut och det vore bra om fler än Pogo och Akilaria lyckas få till serier av Class 40.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 13, 2013 @ 18:05

      Hörnen är också bra för att få upp skotpunkterna för undanvindsseglen. På både IMOCA och nya VO65 får man dessutom ha små utriggare som håller ut/upp skoten ytterligare. Osäker på Class 40.

      Reply

  2. Pelle Lindell
    Jan 13, 2013 @ 19:43

    Fenorna är troligen också ett sätt att kringgå stabilitetsreglerna i Class 40. Klassregeln förskriver ett max rätande moment vid 90 graders krängning och en minsta medelfribordshöjd. Genom att höja fribordet i aktern kan man sänka det på mitten vilket sänker RM90 eller snarare tillåter en lägre tyngdpunkt vid max RM90 vilket ger större rätande moment vid de krängningsvinklar där man seglar. Ren rule-cheating :-)

    Reply

    • srsseglaren
      Jan 13, 2013 @ 23:23

      Hade man aldrig gissat från bilden.
      Kul att ngn har koll, lite varför man hänger på Blur : )
      Ser ut som trimtamparna går rätt igenom mitten på salongen ?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 14, 2013 @ 00:02

        +1, men “salong”???:)

        Reply

        • srsseglaren
          Jan 14, 2013 @ 07:26

          Salong eller svit på Lido däck, nära till spa avdelningen: )
          Undrar om det finns Egyptiska bomullslakan samt badrockar från Mascaloni, fri mini bar samt Dorelan kuddar ?

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Jan 14, 2013 @ 07:48

            Bar då?:)

  3. Dennis
    Jan 13, 2013 @ 21:56

    kanske det sexigaste i monohull-väg hittils…!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.