Skip to content

32 Comments

  1. Ulf brändström
    Jan 20, 2013 @ 16:47

    Hörde ryktas att den fick pris i Düsseldorf ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 20, 2013 @ 18:24

      Man vann “European Yacht of the Year” före B/One och Seascape 27.

      Familjeklassen: RM 1260 Segelbåtar byggda i plywood och epoxi är inte så vanliga, men det är den här styva franska båtens koncept. Den något minimalistiska interiören, som badar i ljus från de stora glaspartierna, attraherar också.

      Prestandaklassen: Dufour 36 Denna franska båt har mycket standardutrustning utan att priset skenat iväg. I kombination med bevisat goda seglingsegenskaper, seger i första svenska regattan Lidingö Runt, gör det henne till en vinnare.

      Lyxklassen: Italia 13,98 Succé direkt för detta lilla, unga italienska varv, med sina elegant designade segelbåtar. 13.98 erbjuder excellent segling och komfort, med en imponerande utrustningslista som standard.

      Specialklassen: J/70 Denna nya fransk-amerikanska entypsbåt lanseras med välgenomtänkta klassregler. Addera kompletta paket för enkelt handhavande och konkurrenskraftig kappsegling, så framstår priset ännu fördelaktigare.

      Flerskrovsklassen: Outremer 5X Från styrplatser långt ut på båda sidor av denna gigantiska franska katamaran har rorsman både överblick och kontroll. En säker långdistansseglare som kan lyfta ena skrovet i rätt vind.

      Reply

      • Adrian
        Jan 20, 2013 @ 19:13

        *ler*
        “priset fördelaktigare”. Då har dom knappast jämfört med SSC27 och vad man får för en hundralapp till.

        Skulle väl vara kappseglingsbiten som den har lite mer att komma med…

        Reply

  2. Mackan
    Jan 20, 2013 @ 19:31

    Provseglade idag. Det var betydligt kallare och hårdare vind än när Blur seglade häromdagen så det blev bara några korta repor. En kanonfin båt. Lätt på vattnet och reaktionssnabb på styrning och trim. Stor och lättjobbad bra sittbrunn som på alla moderna J båtar. Upplevde stabiliteten som helt tillräcklig på kryssen. Tyvärr fick vi inte segla med gennakern pga nåt tillfälligt strul med peket. Men hon stack iväg väldigt lätt ändå.
    Man förstår lätt utmärkelsen till årets båt. Den har väldigt mycket av det man vill ha i en modern kappseglingsbåt. Klassreglerna verkar ha täppt till en del av de värsta excesserna. Vi får se om vi byter klass…. Man vill ju såklart segla entyp om man köper en sån här båt.
    Det är ändå en hel del pengar som skall fram. Ca 375K beroende på växelkurs. Kan vara värt en hel del att slippa mekandet som hör till en 80 tals båt innan man är konkurenskraftig. Sen behöver man ju inte ha båtplats heller utan tar hem båten på trailern när man är klar för dagen.

    Reply

  3. Tomas Skålén
    Jan 21, 2013 @ 15:22

    Behöver vi verkligen ännu en entypsklass i Sverige?!!

    Jag gillar egentligen inte att vara negativ och vill absolut inte klanka ner på J/70 som båt men jag anser ändå att frågan är befogad.
    Entypsseglingen i Sverige har definitivt gått ner totalt sett under ganska många år och det är många klasser som slåss om de seglare som finns kvar.
    Jag inser givetvis att det finns kommersiella krafter som vill lansera en ny båt och inget ont i det men vi seglare måste nog tänka efter.
    Det kommer mycket få nya seglare till entypssegling så vi ägnar oss åt kanibalism när vi konkurerar med varandra.
    I det segmentet som J/70 erbjuder så finns i dag redan åtminstone 2 andra klasser som erbjuder mycket nära det som J/70 erbjuder, nämligen Melges 24 och CB66 samt att klasser som Express, C55 och 606 också kommer att tappa om det kommer till ytterligare en klass.
    Så åter igen, det är vi seglare som bestämmer!
    Frågan vi måste ställa oss är om vi vill bygga ytterligare en klass och därmed utarma de som redan finns när den nya båten egentligen inte erbjuder något som inte redan finns.
    Ja, jag pratar givetvis i eget intresse men vem gör inte det i denna spalt.
    /Skålén

    Reply

    • Edward Hartung
      Jan 21, 2013 @ 15:32

      +1

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 21, 2013 @ 15:38

      Ur ett objektivt perspektiv så behövs så klart inga nya entypsklasser, vare sig här eller någon annanstans :-)

      Men att man ändå säljer 300 båtar på ställen där det finns stora fleets i J/22, Viper och SB3 tyder ändå på att man har någonting som seglarna vill ha.

      Som jag skrev i min artikel så är J/70 en mycket snällare båt än CB-66 och Melges 24 (som ju passar er ambitionsnivå perfekt). De flesta jag pratar med som är sugna på J/70 kommer inte från någon av de klasser du nämner – och är alltså nya (eller återfallande) entypsseglare.

      Som du skriver så har entypssegling på många håll tappat attraktionskraften. Då är det väl kanon att det tas nya grepp. Oavsett om det är koncept a la NESL som tillhandahåller båtarna eller nya modeller som lockar nya seglare.

      Reply

      • Tomas Skålén
        Jan 21, 2013 @ 15:58

        Jag förstår ditt resonemang men fakta talar ändå för att det handlar om kanibalism.
        I USA har man sålt många J/70 men till stor del på bekostnad på J/80. Om man kollar på deltagarlistan på Key West Race week så är där 38 J/70 men endast några enstaka J/80 som hade stora startfält för bara några år sedan.
        Jag vill endast flagga för att denna typ av konkurens slår mycket hårt i lilla Sverige.
        Om det är som du säger att det kommer nya samt nygamla seglare (vilket är extremt positivt) som är intresserade vore det då inte roligare för både dem och befintliga seglare om de slussades in i befintliga klasser.
        Givetvis ligger inte det i kommersiella intressen men kanske i seglarnas!
        /Skålén

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 21, 2013 @ 16:03

        Med det resonemanget skulle du segla 606 eller Express? Eller Folkbåt? Genom att välja två modernare båtar i stället har du ju själv gått i spetsen för “kanibaliseringen”.

        ;-)

        Reply

        • Tomas Skålén
          Jan 21, 2013 @ 18:27

          Det har du naturligtvis rätt i att jag är en del av detta.
          Dock har jag gått från att segla traditionell kölbåt (606 o Express) till sportbåt så som CB och Melges vilket är byte av typ av segling.
          Kan menar att det inte behövs en sportbåt till i Sverige när det redan finns 2 etablerade klasser lika lite som det behövs en Expressliknande vårryps till.

          Reply

    • Niklas
      Jan 21, 2013 @ 15:44

      Kanske är det också så att – så länge folk har pengar i överskott så har man också råd att köpa det som man är sugen på. Och det gäller inte bara båtar. För många gäller – nytt är kul!

      /Niklas

      Reply

  4. Pelle Pedersen
    Jan 21, 2013 @ 16:14

    Extremt kul om J70:an lockar nya och nygamla OD seglare tillbaka till OD, kannibaliseringen är förståss myntets baksida…

    Reply

  5. Viktor
    Jan 21, 2013 @ 16:47

    Att den skall vara så dyr…man får tre begagnade CB66 och pengar över till sjöställ för hela besättningen för samma pengar som en J70 kostar.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 21, 2013 @ 16:58

      Och för en ny CB66 (som kostar som en J/70) får du ju fem beggade 606, sjöställ till alla och en helkväll på Harrys i Varberg ;-)

      Reply

      • Adrian
        Jan 21, 2013 @ 17:05

        “Paket 1:
        Komplett CB66 Racer mkII med exklusivt Harken däcksutrustning, tampar från Liros och rigg från Seldén. Obromsad Fogelsta trailer (80 km/h EU). North Sails Racing segelställ (stor, fock och gennaker).
        Pris: 278 000 kr inkl moms (222 400 kr exkl moms)”

        Knappast i samma prisklass som j70, steget från 300 000 till 400 000 är rätt stort i min mening.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 21, 2013 @ 17:08

        I jämförelse med svårsålda begagnade båtar så är det mycket pengar i vilket fall, oavsett om det är en CB, J/70, Melges 20 eller 24. Inga nyheter där.

        På samma sätt så kostar en modern 40-fotare 3 millar. Men man kan få en 80-talare för en halv… Vad som är prisvärt eller ej avgör ju marknaden.

        Reply

    • Peter Johansson
      Jan 21, 2013 @ 17:19

      Nytt kostar, så är det tyvärr. Slå er ihop 3 st och lägg 25 000 kontant sedan kostar det er 750 kr per månad per gubbe. Det är ungefär som en kväll på krogen!

      Reply

      • Raketen
        Jan 21, 2013 @ 17:35

        Här har du helt fel!
        När räckte det med 750kr för en kväll på krogen? ;)

        Reply

        • Peter Johansson
          Jan 21, 2013 @ 21:19

          På min tid!!

          Reply

          • Raketen
            Jan 21, 2013 @ 23:33

            :)
            Bara att erkänna…samma här…

  6. Raketen
    Jan 21, 2013 @ 17:32

    Tycker att om man ska jämföra något. så ska man kanske jämföra med B/one?
    Mycket närmare typ av båt och prestanda.

    Sen vilken båt man vill ha, är ju smaken som avgör. (ekonomi oxå naturligtvis)
    Man köper sällan något bara för att det är billigt. Det måste
    finnas ett behov/begär. Om man skulle vara riktigt intelligent och ekonomisk.
    Så skulle man kanske inte segla alls? För det är det billigaste.
    Men hur kul är det? :)

    Reply

  7. Per
    Jan 21, 2013 @ 17:42

    Lyckligtvis är det en fri marknad:). Utveckling kommer genom att var och en får avgöra vad som känns rätt:).

    Reply

  8. Adrian
    Jan 21, 2013 @ 17:53

    Äsch! Håll er till ämnet =) Vi måste får diskutera pris utan att filosofitroll kommer och förstör. @Peter G, Raketen å Per

    Den ser harmonisk ut, skön design och lite mer cruise.
    Lugn på kryssen och närmaste vild på undanvinden. Vem vill inte ha det så?

    Reply

    • Raketen
      Jan 21, 2013 @ 23:36

      Filosofitroll..Tack! :)

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    Jan 23, 2013 @ 18:19

    Senaste från Key West där man försöker få fason på trimmet!

    J/70 TUNING & BOATSPEED PANEL TALKING
    ABOUT WAYS IN WHICH TO MAKE THE J/70
    GO FASTER AND SAIL BETTER

    At the end of the day, there was a J/70 Tuning & Boatspeed Panel that had Dave Ullman, Jeff Johnstone and Al Terhune talking about ways in which to make the J/70 go faster and sail better.

    http://www.murrayyachtsales.com/j70-tuning-boatspeed-panel-talking-about-ways-in-which-to-make-the-j70-go-faster-and-sail-better/

    Reply

    • Peter Johansson
      Jan 24, 2013 @ 11:29

      >350 st J/70 sålda nu!!

      Reply

      • Pelle
        Jan 24, 2013 @ 11:48

        Fantastiskt, hoppas det inspirerar den svenska marknaden!

        Reply

  10. morten brandt
    Jan 24, 2013 @ 13:40

    Dejligt med skarpe HD-billeder Peter men den musik du bruger …;-)

    I øvrigt er J/70 en perle af en båd – håber der kommer en klasse i Skandinavien. Jeg så at der var 39 både på startlinjen i Key West i denne uge!

    /Morten

    Reply

  11. Peter Gustafsson
    Feb 1, 2013 @ 15:30

    Peter Pan lives and sails in Sweden? Flying all over the place magically happens to be one of those things that Peter Gustafsson and buddies do well with their BLUR Sailing Team. While Peter G may not have the magic wand, certainly he and his crew have the gift and passion for sailing anytime, anywhere and make the most fun of it! Their most recent most excellent adventure happened to be the delivery of the first J/70 to Sweden. Imagine the circumstance. Middle of the winter next to the Arctic Circle. Sunny. Gentle breeze. Snow on the rocks, next to the tide-line! OK, so it’s really cold. But, like their Viking brethren, it’s yet another excuse to go sailing– sunny with breeze! And, so they did.

    http://us1.campaign-archive2.com/?u=1efe1999a3cf99000c29f8528&id=912f81573f&e=17510368e6

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 1, 2013 @ 15:45

      LOL!!:) Så länge trollspöt är i kol så…

      Reply

  12. Peter Gustafsson
    Feb 8, 2013 @ 07:10

    Tre J/70 sålda på mässan. Två till Marstrand och en till Moss i Norge där det tydligen är 4-5 seglare till på gång. Kul.

    Recently, Peter Johansson from Marstrand Yachts in Sweden reported that “our first three J/70’s just arrived, we launched one boat and test sailed yesterday in -4 degrees Celsius. This coming weekend we have eighteen people booked for test sailings in the freezing winter weather. There is a lot of action right now around the J/70, many prospects coming in every week.” One of those “ice-pumping-in-their-veins” Vikings happened to be Peter Gustafsson who went for a spin with the famous offshore BLUR SAILING Team (blur.se), seen pictured here off gorgeous, sunny Marstrand!

    :-)

    Reply

    • Peter Johansson
      Mar 27, 2013 @ 21:54

      J/70 påskseglingar

      Nu kör vi igång provseglingar igen, det är lovat lite varmare väder än i mitten på januari, välkomna.

      Plats: Stenungsunds SS

      När: långfredag och påskafton

      Kontakta oss för tidsbokning:
      Jan Nilsson 0760-244 077
      Jan.nilsson@marstrandyachts.com

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.