

Related Posts
Seglingens Mästare 2023 | trash talk
I helgen är det dags igen. Alla som vunnit nåt SM i någon klass skall slåss om titeln Seglingens Mästare, och det brukar blir rejält med prestige när det drar ihop sig till final. nedan mina stalltips. Man följer seglingarna live på YouTube (lördag + söndag) och på Facebook. 505 606 2 Krona JSM 29er […]
Marstrand Big Boat inställt
Med bara 19 båtar anmälda tre veckor före start så var det natutligt att ställa in. Framförallt så saknas de lokala båtarna 33-41 fot, de cruiser/racers som regattan skapades för och de som alltid utgjort kärnan. 2019 var vi nästan 25 båtar i detta spann. Nu är det en enda. Frågan är vad som ändrats? […]
Hett i Marstrand Big Boat Race?
I år är väl första året på ett tag som vi kör ett “riktigt” Big Boat och förhoppningsvis ser vi att deltagarantalet är tillbaka på nivåerna vid hade innan pandemin. Det lär inte vara något fel på nivån i alla fall. Senast anmälda båt är tyska Mills 45 Halbtrocken som var Europamästare förra året och […]
32 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Jan 20, 2013 @ 16:47
Hörde ryktas att den fick pris i Düsseldorf ?
Jan 20, 2013 @ 18:24
Man vann “European Yacht of the Year” före B/One och Seascape 27.
Jan 20, 2013 @ 19:13
*ler*
“priset fördelaktigare”. Då har dom knappast jämfört med SSC27 och vad man får för en hundralapp till.
Skulle väl vara kappseglingsbiten som den har lite mer att komma med…
Jan 20, 2013 @ 19:31
Provseglade idag. Det var betydligt kallare och hårdare vind än när Blur seglade häromdagen så det blev bara några korta repor. En kanonfin båt. Lätt på vattnet och reaktionssnabb på styrning och trim. Stor och lättjobbad bra sittbrunn som på alla moderna J båtar. Upplevde stabiliteten som helt tillräcklig på kryssen. Tyvärr fick vi inte segla med gennakern pga nåt tillfälligt strul med peket. Men hon stack iväg väldigt lätt ändå.
Man förstår lätt utmärkelsen till årets båt. Den har väldigt mycket av det man vill ha i en modern kappseglingsbåt. Klassreglerna verkar ha täppt till en del av de värsta excesserna. Vi får se om vi byter klass…. Man vill ju såklart segla entyp om man köper en sån här båt.
Det är ändå en hel del pengar som skall fram. Ca 375K beroende på växelkurs. Kan vara värt en hel del att slippa mekandet som hör till en 80 tals båt innan man är konkurenskraftig. Sen behöver man ju inte ha båtplats heller utan tar hem båten på trailern när man är klar för dagen.
Jan 21, 2013 @ 15:22
Behöver vi verkligen ännu en entypsklass i Sverige?!!
Jag gillar egentligen inte att vara negativ och vill absolut inte klanka ner på J/70 som båt men jag anser ändå att frågan är befogad.
Entypsseglingen i Sverige har definitivt gått ner totalt sett under ganska många år och det är många klasser som slåss om de seglare som finns kvar.
Jag inser givetvis att det finns kommersiella krafter som vill lansera en ny båt och inget ont i det men vi seglare måste nog tänka efter.
Det kommer mycket få nya seglare till entypssegling så vi ägnar oss åt kanibalism när vi konkurerar med varandra.
I det segmentet som J/70 erbjuder så finns i dag redan åtminstone 2 andra klasser som erbjuder mycket nära det som J/70 erbjuder, nämligen Melges 24 och CB66 samt att klasser som Express, C55 och 606 också kommer att tappa om det kommer till ytterligare en klass.
Så åter igen, det är vi seglare som bestämmer!
Frågan vi måste ställa oss är om vi vill bygga ytterligare en klass och därmed utarma de som redan finns när den nya båten egentligen inte erbjuder något som inte redan finns.
Ja, jag pratar givetvis i eget intresse men vem gör inte det i denna spalt.
/Skålén
Jan 21, 2013 @ 15:32
+1
Jan 21, 2013 @ 15:38
Ur ett objektivt perspektiv så behövs så klart inga nya entypsklasser, vare sig här eller någon annanstans :-)
Men att man ändå säljer 300 båtar på ställen där det finns stora fleets i J/22, Viper och SB3 tyder ändå på att man har någonting som seglarna vill ha.
Som jag skrev i min artikel så är J/70 en mycket snällare båt än CB-66 och Melges 24 (som ju passar er ambitionsnivå perfekt). De flesta jag pratar med som är sugna på J/70 kommer inte från någon av de klasser du nämner – och är alltså nya (eller återfallande) entypsseglare.
Som du skriver så har entypssegling på många håll tappat attraktionskraften. Då är det väl kanon att det tas nya grepp. Oavsett om det är koncept a la NESL som tillhandahåller båtarna eller nya modeller som lockar nya seglare.
Jan 21, 2013 @ 15:58
Jag förstår ditt resonemang men fakta talar ändå för att det handlar om kanibalism.
I USA har man sålt många J/70 men till stor del på bekostnad på J/80. Om man kollar på deltagarlistan på Key West Race week så är där 38 J/70 men endast några enstaka J/80 som hade stora startfält för bara några år sedan.
Jag vill endast flagga för att denna typ av konkurens slår mycket hårt i lilla Sverige.
Om det är som du säger att det kommer nya samt nygamla seglare (vilket är extremt positivt) som är intresserade vore det då inte roligare för både dem och befintliga seglare om de slussades in i befintliga klasser.
Givetvis ligger inte det i kommersiella intressen men kanske i seglarnas!
/Skålén
Jan 21, 2013 @ 16:03
Med det resonemanget skulle du segla 606 eller Express? Eller Folkbåt? Genom att välja två modernare båtar i stället har du ju själv gått i spetsen för “kanibaliseringen”.
;-)
Jan 21, 2013 @ 18:27
Det har du naturligtvis rätt i att jag är en del av detta.
Dock har jag gått från att segla traditionell kölbåt (606 o Express) till sportbåt så som CB och Melges vilket är byte av typ av segling.
Kan menar att det inte behövs en sportbåt till i Sverige när det redan finns 2 etablerade klasser lika lite som det behövs en Expressliknande vårryps till.
Jan 21, 2013 @ 15:44
Kanske är det också så att – så länge folk har pengar i överskott så har man också råd att köpa det som man är sugen på. Och det gäller inte bara båtar. För många gäller – nytt är kul!
/Niklas
Jan 21, 2013 @ 16:14
Extremt kul om J70:an lockar nya och nygamla OD seglare tillbaka till OD, kannibaliseringen är förståss myntets baksida…
Jan 21, 2013 @ 16:47
Att den skall vara så dyr…man får tre begagnade CB66 och pengar över till sjöställ för hela besättningen för samma pengar som en J70 kostar.
Jan 21, 2013 @ 16:58
Och för en ny CB66 (som kostar som en J/70) får du ju fem beggade 606, sjöställ till alla och en helkväll på Harrys i Varberg ;-)
Jan 21, 2013 @ 17:05
“Paket 1:
Komplett CB66 Racer mkII med exklusivt Harken däcksutrustning, tampar från Liros och rigg från Seldén. Obromsad Fogelsta trailer (80 km/h EU). North Sails Racing segelställ (stor, fock och gennaker).
Pris: 278 000 kr inkl moms (222 400 kr exkl moms)”
Knappast i samma prisklass som j70, steget från 300 000 till 400 000 är rätt stort i min mening.
Jan 21, 2013 @ 17:08
I jämförelse med svårsålda begagnade båtar så är det mycket pengar i vilket fall, oavsett om det är en CB, J/70, Melges 20 eller 24. Inga nyheter där.
På samma sätt så kostar en modern 40-fotare 3 millar. Men man kan få en 80-talare för en halv… Vad som är prisvärt eller ej avgör ju marknaden.
Jan 21, 2013 @ 17:19
Nytt kostar, så är det tyvärr. Slå er ihop 3 st och lägg 25 000 kontant sedan kostar det er 750 kr per månad per gubbe. Det är ungefär som en kväll på krogen!
Jan 21, 2013 @ 17:35
Här har du helt fel!
När räckte det med 750kr för en kväll på krogen? ;)
Jan 21, 2013 @ 21:19
På min tid!!
Jan 21, 2013 @ 23:33
:)
Bara att erkänna…samma här…
Jan 21, 2013 @ 17:32
Tycker att om man ska jämföra något. så ska man kanske jämföra med B/one?
Mycket närmare typ av båt och prestanda.
Sen vilken båt man vill ha, är ju smaken som avgör. (ekonomi oxå naturligtvis)
Man köper sällan något bara för att det är billigt. Det måste
finnas ett behov/begär. Om man skulle vara riktigt intelligent och ekonomisk.
Så skulle man kanske inte segla alls? För det är det billigaste.
Men hur kul är det? :)
Jan 21, 2013 @ 17:42
Lyckligtvis är det en fri marknad:). Utveckling kommer genom att var och en får avgöra vad som känns rätt:).
Jan 21, 2013 @ 17:53
Äsch! Håll er till ämnet =) Vi måste får diskutera pris utan att filosofitroll kommer och förstör. @Peter G, Raketen å Per
Den ser harmonisk ut, skön design och lite mer cruise.
Lugn på kryssen och närmaste vild på undanvinden. Vem vill inte ha det så?
Jan 21, 2013 @ 23:36
Filosofitroll..Tack! :)
Jan 23, 2013 @ 18:19
Senaste från Key West där man försöker få fason på trimmet!
http://www.murrayyachtsales.com/j70-tuning-boatspeed-panel-talking-about-ways-in-which-to-make-the-j70-go-faster-and-sail-better/
Jan 24, 2013 @ 11:29
>350 st J/70 sålda nu!!
Jan 24, 2013 @ 11:48
Fantastiskt, hoppas det inspirerar den svenska marknaden!
Jan 24, 2013 @ 13:40
Dejligt med skarpe HD-billeder Peter men den musik du bruger …;-)
I øvrigt er J/70 en perle af en båd – håber der kommer en klasse i Skandinavien. Jeg så at der var 39 både på startlinjen i Key West i denne uge!
/Morten
Feb 1, 2013 @ 15:30
http://us1.campaign-archive2.com/?u=1efe1999a3cf99000c29f8528&id=912f81573f&e=17510368e6
Feb 1, 2013 @ 15:45
LOL!!:) Så länge trollspöt är i kol så…
Feb 8, 2013 @ 07:10
Tre J/70 sålda på mässan. Två till Marstrand och en till Moss i Norge där det tydligen är 4-5 seglare till på gång. Kul.
:-)
Mar 27, 2013 @ 21:54
J/70 påskseglingar
Nu kör vi igång provseglingar igen, det är lovat lite varmare väder än i mitten på januari, välkomna.
Plats: Stenungsunds SS
När: långfredag och påskafton
Kontakta oss för tidsbokning:
Jan Nilsson 0760-244 077
Jan.nilsson@marstrandyachts.com