Ny köl på en Dynamic 3000?

dynamic3000-remake-00
Det har ju pratats mycket om kölar, och här kommer en läsarfråga från Johan Söderström på samma tema.

Hejsan,

jag har sedan ett par år med stort nöje följt Blur. Jag har lärt mig mycket, och blivit inspirerad att utveckla mitt seglande. För tillfället har jag en frågeställning som kanske kan vara intressant för Blurs läsare…

Vad finns för för- och nackdelar med att lägga på mer vikt på min kölbulb. Och om fördelarna överväger, hur skall en ökning av bulbvikten utformas och utföras?

Jag hade länge funderat på hur den perfekta “skärgårdsrallybåten”, dvs. en båt med mycket seglingsglädje och begränsat djupgående och tillräcklig komfort för långhelger 1-3 personer, borde se ut. Efter att ha hyrt lite olika båtar för semestersegling, och åkt med på kappseglingar köpte jag vintern 2010 min första segelbåt, Cloud Nine, en Dynamic 3000. Dynamicen är, vad jag förstår, en typisk dansk skapelse ritad av Jan Kjaerulff, och byggd av det numer nedlagda Bachs Båtvarv. Målsättningen var att bygga en båt med tidens bästa material och konstruktion. En slank båt med en slank mast, fiolstag, häckstack, backstag, checkstays, genua och spinnaker.

dynamic3000-remake-sailplan

dynamic3000-remake-deckplan

Säsongen 2011 körde jag Watski2Star Baltic, och en hel del skärgårdssegling. Det gav mersmak, men eftersom jag ofta seglade ensam, eller med oerfaren besättning bestämde jag mig för att förenkla riggen. Till säsongen 2012 hade jag installerat ny mast, med svepta spridare, röstjärn i skrovsidan och peke. Mått i SRS-mätbrev. En fock-code1-gennackerbåt enligt dagens ideal.

dynamic3000-remake-10

Säsongen 2012 seglade jag mycket och är på det stora hela väldigt nöjd med mitt båtprojekt. Extra kul är shorthandseglingarna som No-Crew-gänget dragit igång i Stockholmstrakten.

dynamic3000-remake-turbo
Rolig kuriosa är att Dynamic 3000 sedan ett antal år har byggts av Ott Yachts i Tyskland under namnet Diamant 3000. 2012 lanserade de “die neue Diamant ***” med en ny rigg, väldigt liknande min, men med en modernare köl.

Nu sitter jag här mitt i smällkalla vintern och följer med intresse den senaste tidens diskussioner om båtkonstruktion här på Blur. Kölen är snart det enda jag inte varit och petat på, så självklart har jag börjat fundera på om det är värt att försöka sig på en modifiering. I dagsläget är uppskattat RM 11,3 kNm @30°. Diamat ***, som har samma skrov och kölinfästningskonstruktion har gissningsvis en bra bit högre RM. Min bedömning är att båten skulle må bra lite extra styvhet, och att båt och rigg väl klarar ett högre RM.

dynamic3000-remake-keelgrid
Kölinfästningen på min båt är identisk varför jag skulle kunna köpa en ny köl från Ott Yacht:

dynamic3000-remake-keelnew
Den nya har ett djupgående på 180 cm, och bulben nära 2 m lång. Vikten är samma som min köl. Enligt Ott yacht har den nya kölen tyngdpunkten ca 300 mm längre ned. En sådan köl kostar ca 8.000 Euro, fritt varv i Tyskland. Priset är såklart en nackel, liksom det ökade djupgåendet.

dynamic3000-remake-keel1
Min befintliga köl ser ut så här (fler bilder nedan):

Frågor att sätta tänderna i är

  • Hur mycket ökar RM med Ott-kölen jämfört med min nuvarande?
  • Hur skulle jag som cruiser/racerseglare uppleva att Cloud Nines egenskaper skulle förändras med den djupare Ott-kölen?
  • Hur kan jag, designmässigt, modifiera min nuvarande köl för att få samma ökning i RM som med Ott kölen? Jag antar att jag då måste öka båtens totalvikt, var ligger brytpunkten mellan förlust pga ökad vikt jämfört med vinst för ökad styvhet?
  • Hur gör jag i så fall rent praktiskt?
  • Om jag bestämmer mig för att ge mig på kölen, är det något annat jag ändå bör göra (förutom att se till att finishen är på topp)?
  • dynamic3000-remake-keel2

    dynamic3000-remake-keel3

    dynamic3000-remake-keel4

    dynamic3000-remake-keel5

    dynamic3000-remake-keel6

    dynamic3000-remake-keel7