Sven-Olof Ridder har gått bort

Det är en bister vinter för oss seglare. Efter Peter Norlin och Peter Klock så har ännu en stor seglare och profil lämnat oss.

Jag tyckte att Kåre Ljung, som tänjer designgränserna på Marströms, uttryckte det så bra:

Hej Peter

Jag måste tyvärr meddela att Sven-Olof Ridder har gått bort efter en längre tids sjukdom.

Sven Ridder är nog den svensk som har haft mest inflytande på båtkonstruktioner i ett internationellt perspektiv. Mest känd för att uppfunnit Windexen och den moderna vingkölen men han står även bakom många andra innovationer i båtvärlden.

Sven och Lars Bergstöm jobbade och ägde företag tillsammans ända till Lars tragiska olycka. Sven var innovatören och konstruktören och Lars var framför allt säljaren och ansiktet utåt. Lars var även han konstruktör och innovatör men det var Sven som låg bakom det mesta.

Sven låg bland annat bakom den inre fackverksstrukturen på Ron Holland kanske mest kända båt IMP.

Hans Thursday’s Child är urmodern till dagen alla IMOCA60.

B&R riggen med sina korsstagade diamanter och avsaknad och häckstag som möjliggjorde stora akterrunder långt innan det blev inne på kölbåtar.

B&R 38 som är en av hans sista båtar har hittat hem till Sverige och seglas av seglings entusiasten Jimmy Hellberg,

Skulle man lista alla innovationer han har varit involverad i skulle det bli väldigt många sidor men tyvärr allt för ofta fick han inte äran för vad han låg bakom.

Han var bättre på att hitta på nya saker än att marknadsföra sig själv och förkännar mer uppmärksamhet än vad han har fått.

Själv träffade jag Sven första gången 1987 och han blev snabbt min mentor och senare kollega. Vi arbetade tillsammans i många år och har bollat varandras idéer mellan oss ända fram tills hans bortgång.

Hoppas Sven får det bra uppe i konstruktörshimmelen

Kåre Ljung