Sweet… J/88
Det här ser väl helt ok ut? Nya J/88. När både J/70 och J/111 har funkat bra, så finns väl förutsättningarna för den här också…
From the J design/build team that launched the J/70 and J/111, comes the NEW J/88, a 29’ mid-size family speedster with stability, style and sailing comfort. J/88 hits the sweet spot in J Boat’s performance sprit range – large enough to provide the creature comforts of a sit-in cockpit, inboard diesel, overnighting interior and head; and small enough to be single-point lifted, owner trailered and stored. If sailing is having your cake and eating it too, then the J/88 is like ordering the whole dessert menu.
Specification Highlights:
– Infusion molded composite construction.
– High aspect, non-overlapping sailplan with carbon fiber deck-stepped mast.
– 6.5’ fixed, low VCG keel with molded GRP finish.
– J/111 style T-shaped cockpit with tiller steering and seating (with backrests) forward of the floor mounted traveler.
– Indeck jib furler, retractable carbon bowsprit, and cockpit led sail controls.
– Two-cylinder inboard diesel with keyless cockpit panel.
– Weekending layout with two full length settees, Igloo cooler, galley sink, private head forward of bulkhead, and optional V-berth.
– Trailer capable with single-point lift.The J/88 hull plug is underway at CCF Composites and hull #1 is projected to launch by June 1st. Final pricing, specs and deposit requirements will be confirmed very shortly. The target base price is under $125k. Production output will begin at two boats per month and then be increased as needed to match demand. We will be sharing more details and pix as the hull and deck plugs take shape in the coming weeks, and also look forward to firming up plans for a dealer meeting to coincide with the launching and sea-trialing of hull #1.
Feb 22, 2013 @ 07:17
Nice!
Feb 22, 2013 @ 07:36
Snygge.
Dom är förbannat vackra båtar.
/pg
Feb 22, 2013 @ 08:34
Sweet indeed. Storleken är perfekt, hanterlig men hyfsat bekväm. Och rullen under däck, hoppla!
Feb 22, 2013 @ 09:05
Var skriver jag på?
Feb 22, 2013 @ 09:19
:-) Visst ser det ut som den optimala Bohusrace-båten?
Skall du eller jag tippa ett SRS?
J/70 = 1.20
J/88 = ??
J/111 = 1.38
Feb 22, 2013 @ 09:35
1.27
Feb 22, 2013 @ 10:26
Den spekulationen får nog anstå tills vi vet lite mer om måtten ;-)
Feb 22, 2013 @ 14:18
Blanda inte in fakta i den här diskussionen nu Pelle!
:-)
Feb 22, 2013 @ 14:32
:), 1,277 tror jag.
Sålt Café´t än Mattias??:)
Feb 22, 2013 @ 11:15
SA gissning:
“A carbon J29! No sprit, non-overlapping headsails, updated foils. IRC ~1.009 PHRF ~87 “
Feb 22, 2013 @ 09:34
Fin båt, jag blev väldigt sugen på att se lite mer detaljer men du Peter är typ först på internet med j88. Så man får kanske invänta tillverkarens info..
Feb 22, 2013 @ 10:30
Sweet var ordet! Hade jag inte varit så fäst vid Cafét så hade jag lagt en order på studs!
Feb 22, 2013 @ 10:47
Åh! Vill ha!!!!
Feb 22, 2013 @ 11:05
Hög vill-ha-faktor och passar perfekt in på hur jag använder båten idag!
Feb 22, 2013 @ 11:06
… dessutom bör den gå att segla Cat3 med ;-)
Feb 22, 2013 @ 11:38
Här kommer lite mer mått!
Längd (LOA) 8,90 m
L vattenlinje 7,96 m
Bredd 2,93 m
Djup 2,01 m
Segelyta 40,9 m2
Vikt 2 200 kg
Kölvikt 840 kg
Pelle, Jag skickar ett avtal så kan du skriva på längst ner på sidan 2.
Feb 22, 2013 @ 11:58
Men shit va lyckat koncept!
Mitt i prick! Vill ha!
Mackan
Feb 22, 2013 @ 12:16
Ohhh sweet…
Feb 22, 2013 @ 14:31
Men vänta nu, 2 meters djupgående?
Då kan man ju glömma skärgårdsklippan…
Vem sa fällköl?
Feb 22, 2013 @ 14:44
Håller med Mackan; 1,45 på 70:an och 2,2 på 111:an; låter som lite väl mycket med 2,0 på 88:an.
Feb 25, 2013 @ 15:02
Snälla nån, hur svårt ska det vara… 2 meters djupgående är lugnt, 2,3 är på gränsen däremot. Då blir man utesluten från några gästhamnar, men det är inte så många. Och naturhamnar med 2,3m är inga problem här på västkusten. Brukar semestra minst 2 veckor i sträck med Cheetah:n och brukar alltid lösa sig med plats i naturhamn, ofta tom långsides utmed berget. En mycket användbar finess med akterhängt roder är att man då helt sonika krokar av rodret och lägger aktern mot berget. Det är ju längre från bulben till aktern , och det har ibland varit avgörande…Bekvämare att kliva av och på båten dessutom. Framför allt vill man nog aldrig ha en båt med grund köl om man en gång har haft en båt med riktigt effektiv köl…..
Feb 25, 2013 @ 15:07
Alla seglar dock inte på v-kusten..
Feb 25, 2013 @ 17:33
Kan inte hålla mig; alla borde segla på v-kusten! Men då blir det trångt…
Feb 25, 2013 @ 21:16
Tur att man kan hålla sig……:-)
Feb 22, 2013 @ 14:41
Snygg, gillar “Indulgence” färgerna på den. Men skulle nog vara mörkare blå för att vara en J-boat. Allegience och Allience om jag inte minns helt fel…
Feb 22, 2013 @ 15:29
Vad kul! Helt rätt storlek, en sån kunde man ha.
Feb 22, 2013 @ 16:01
Verkligen snygg, mycket pga färgsättningen; precis som “Sticky Fingers” på sin tid.
Feb 22, 2013 @ 16:33
Lite blandat från innoficiella källor. Detta är en amerikansk spec och den kommer troligtvis att se lite annorlunda ut när den börjar byggas i Frankrike. Prisgissning $124K, ganska komplett men plus segel och sånt.
Feb 22, 2013 @ 23:03
Snygg!
Bara en J-båt kan komma undan med en mast stående på däck…..; )
Feb 23, 2013 @ 02:56
Ja, eller en VO65 ;-)
Feb 23, 2013 @ 09:42
Nice!
Hva er årsaken til at masten ikke er gjennomgående? Er det slik på Blur3 også?
Feb 23, 2013 @ 10:14
Jag skulle gissa att ett skäl är att i USA tror man att det blir en båt som många ägare har på trailer och vill kunna rigga själva utan kran med en “gin-pole”. Ur mitt perspektiv är väl det och rodret på akterspegeln (som man nog valt av samma skäl+kostnad) en liten besvikelse men det är fortfarande en riktigt sweet båt.
Feb 23, 2013 @ 10:25
Med masten på rufftaket så blir den ca 1,5 meter kortare och lättare att hantera vid trailertransport. Om man ofta riggar på och av så blir det svårt att få tätningen i däck att hålla.
Feb 23, 2013 @ 13:35
Kortare mast, garanterat tätt, enklare riggning utan klossning, men framförallt så är det säkrare genom att det är lätt att göra sig av med en havererad rigg som annars kan skava hål på fribord i grov sjö. Samt inte minst den som har sett hur mycket skada en havererad rigg kan åstadkomma på inredningen när den vispar runt och gärna bryter sönder rufftak inser snabbt att det borde vara skillnad på försäkringspremierna. Den skillnad i jämnare mastkurva vi pratar om på en genomgående mast torde endast motsvara fartskillnder på promillen så med erfarenhet av båda känns valet enkelt vid konstruktion av ny båt.
Den enda nackdelen jag kan komma på är att maststötta som ju inte står på kölen i viss mån styr placering av huvudskott för stabiliserande av stöttan.
Feb 23, 2013 @ 20:49
Med genomgående mast som är hårt klossad kan man gå ner en dimension i storlek,
Feb 23, 2013 @ 21:00
Blir ett bättre knäckningsförhållande, pumpar inte lika lätt, båten pitchar mindre och kränger mindre då masten kan vara lättare. Alternativet för att uppnå detta är kolfiber. Dessutom så blir det lättare att masta på om man är vid en kran.
Feb 25, 2013 @ 10:06
Ett alternativ är att som B&R köra med masten på däck med däcksspridare så får man samtidigt fördelarna från en genomgående mast.
Feb 23, 2013 @ 22:12
Nej Christian, den är genomgående. Och frågar du mig så gillar jag det, trimmöjligheterna ökar.
Feb 23, 2013 @ 22:38
“carbon fiber deck-stepped mast” står det i texten ovan.
Feb 25, 2013 @ 09:22
Tror Christian tänkte på 111:an.
Feb 25, 2013 @ 12:09
Hei igjen
Takk for respons. Som Pelle kommenterte så var det 111:an jeg lurte på om hadde deck-stepped. Jeg ser mange praktiske og sikkerhetsmessige grunner til deck-stepped, men jeg må innrømme at jeg nok villle fortrukket gjennomgåande. På kryss i sterk vind er back-stag og mastekromningen avgjørende. Hvordan får man dette til på en deck-stepped? Får man samma effekten med tight backstag da?
BTW solen skinner i Oslo nå og isen på sjøen er i retur. Kom sommar!
Feb 23, 2013 @ 08:41
Eller Alltiett35.. säkerheten framförallt ;-)
Feb 23, 2013 @ 00:53
Hmm…ser väldigt lovande ut…dags att byta ut retrokärran 2014?
Feb 23, 2013 @ 01:45
…halleluja!
Feb 23, 2013 @ 08:43
En oerhört fin båt, mycket tänkbar om jag skulle byta till mindre båt.
Feb 23, 2013 @ 09:00
Snygg!
Kommer den här ersätta J/92 S eller ?
Feb 23, 2013 @ 11:29
Ser så “snygg” ut, och låter som vår J80 kan bli till salu…:-) SWE 615….djupgående och säkerhetsklassning blir intressant…men skall även den göras Les Ables…bör det bli robust och styvt. Spännande…
Feb 23, 2013 @ 11:59
Full spec för båtarna som byggs i US:
http://www.thedailysail.com/files/editorial/13_2/J88USSpecsFeb2013.pdf
Feb 24, 2013 @ 15:24
Snygg båt men förstår inte varför man envisas med att ha pentryt framme vid salongsskottet.
Mar 1, 2013 @ 10:39
Vilka är de eventuella nackdelarna med att ha ett roder som hänger på akterspegeln förutom de estetiska?
Mar 2, 2013 @ 11:57
Risken för ventilation och ett visst sprutmotstånd men den stora nackdelen för mig är det estetiska.
Mar 2, 2013 @ 23:51
Har ingen aning om detta stämmer men borde man inte få kvickare styrning med ett roder som sitter längre föröver? Eller spelar det ingen roll utan kölen bestämmer ändå?
Mar 4, 2013 @ 08:40
Är kölen/kölarean den samma ovasett var du placerar rodret så borde det stämma som du säger Kalle.
Mar 4, 2013 @ 09:46
Roderkraften bestämmer du med roderutslaget. Kortare avstånd mellan köl och roder = kortare hävarm. Då behöver du större roderkraft och därmed större anfallsvinkel (som också bromsar mer) på rodret för samma moment. Det är momentet som bestämmer hur kvickt båten reagerar. För ett fixerat roderutslag är ditt resonemang rätt (men det tar längre tid för båten att reagera och komma in i den snävare svängningsradien med kort köl-roderavstånd). Svängradien reglerar du med roderutslaget (använd större roderutslag vid stort avstånd). Jag håller inte med Pelle L, roder på akterspegeln ser kraftfullt och vackert ut (men jag är kanske insnöad på IMOCA60).