Skip to content

54 Comments

  1. Rob
    Feb 22, 2013 @ 07:17

    Nice!

    Reply

  2. Peter G
    Feb 22, 2013 @ 07:36

    Snygge.

    Dom är förbannat vackra båtar.

    /pg

    Reply

  3. Sam V
    Feb 22, 2013 @ 08:34

    Sweet indeed. Storleken är perfekt, hanterlig men hyfsat bekväm. Och rullen under däck, hoppla!

    Reply

  4. Pelle Lindell
    Feb 22, 2013 @ 09:05

    Var skriver jag på?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 22, 2013 @ 09:19

      :-) Visst ser det ut som den optimala Bohusrace-båten?

      Skall du eller jag tippa ett SRS?

      J/70 = 1.20
      J/88 = ??
      J/111 = 1.38

      Reply

      • Jocke_R
        Feb 22, 2013 @ 09:35

        1.27

        Reply

      • Pelle Lindell
        Feb 22, 2013 @ 10:26

        Den spekulationen får nog anstå tills vi vet lite mer om måtten ;-)

        Reply

        • Mattias SWE 8
          Feb 22, 2013 @ 14:18

          Blanda inte in fakta i den här diskussionen nu Pelle!
          :-)

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Feb 22, 2013 @ 14:32

            :), 1,277 tror jag.
            Sålt Café´t än Mattias??:)

      • Erik Barkefors
        Feb 22, 2013 @ 11:15

        SA gissning:
        “A carbon J29! No sprit, non-overlapping headsails, updated foils. IRC ~1.009 PHRF ~87 “

        Reply

  5. Jocke_R
    Feb 22, 2013 @ 09:34

    Fin båt, jag blev väldigt sugen på att se lite mer detaljer men du Peter är typ först på internet med j88. Så man får kanske invänta tillverkarens info..

    Reply

  6. Mattias SWE 8
    Feb 22, 2013 @ 10:30

    Sweet var ordet! Hade jag inte varit så fäst vid Cafét så hade jag lagt en order på studs!

    Reply

  7. Martin G
    Feb 22, 2013 @ 10:47

    Åh! Vill ha!!!!

    Reply

  8. Erik Barkefors
    Feb 22, 2013 @ 11:05

    Hög vill-ha-faktor och passar perfekt in på hur jag använder båten idag!

    Reply

  9. Peter Johansson
    Feb 22, 2013 @ 11:38

    Här kommer lite mer mått!

    Längd (LOA) 8,90 m
    L vattenlinje 7,96 m
    Bredd 2,93 m
    Djup 2,01 m
    Segelyta 40,9 m2
    Vikt 2 200 kg
    Kölvikt 840 kg

    Pelle, Jag skickar ett avtal så kan du skriva på längst ner på sidan 2.

    Reply

  10. Mackan
    Feb 22, 2013 @ 11:58

    Men shit va lyckat koncept!
    Mitt i prick! Vill ha!

    Mackan

    Reply

  11. Jocke
    Feb 22, 2013 @ 12:16

    Ohhh sweet…

    Reply

  12. Mackan
    Feb 22, 2013 @ 14:31

    Men vänta nu, 2 meters djupgående?
    Då kan man ju glömma skärgårdsklippan…
    Vem sa fällköl?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Feb 22, 2013 @ 14:44

      Håller med Mackan; 1,45 på 70:an och 2,2 på 111:an; låter som lite väl mycket med 2,0 på 88:an.

      Reply

    • Mikael Vesala
      Feb 25, 2013 @ 15:02

      Snälla nån, hur svårt ska det vara… 2 meters djupgående är lugnt, 2,3 är på gränsen däremot. Då blir man utesluten från några gästhamnar, men det är inte så många. Och naturhamnar med 2,3m är inga problem här på västkusten. Brukar semestra minst 2 veckor i sträck med Cheetah:n och brukar alltid lösa sig med plats i naturhamn, ofta tom långsides utmed berget. En mycket användbar finess med akterhängt roder är att man då helt sonika krokar av rodret och lägger aktern mot berget. Det är ju längre från bulben till aktern , och det har ibland varit avgörande…Bekvämare att kliva av och på båten dessutom. Framför allt vill man nog aldrig ha en båt med grund köl om man en gång har haft en båt med riktigt effektiv köl…..

      Reply

      • Micke
        Feb 25, 2013 @ 15:07

        Alla seglar dock inte på v-kusten..

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Feb 25, 2013 @ 17:33

          Kan inte hålla mig; alla borde segla på v-kusten! Men då blir det trångt…

          Reply

          • BosseRJS
            Feb 25, 2013 @ 21:16

            Tur att man kan hålla sig……:-)

  13. Andre B.
    Feb 22, 2013 @ 14:41

    Snygg, gillar “Indulgence” färgerna på den. Men skulle nog vara mörkare blå för att vara en J-boat. Allegience och Allience om jag inte minns helt fel…

    Reply

  14. Clifford
    Feb 22, 2013 @ 15:29

    Vad kul! Helt rätt storlek, en sån kunde man ha.

    Reply

  15. sillstryparn
    Feb 22, 2013 @ 16:01

    Verkligen snygg, mycket pga färgsättningen; precis som “Sticky Fingers” på sin tid.

    Reply

  16. Peter Gustafsson
    Feb 22, 2013 @ 16:33

    Lite blandat från innoficiella källor. Detta är en amerikansk spec och den kommer troligtvis att se lite annorlunda ut när den börjar byggas i Frankrike. Prisgissning $124K, ganska komplett men plus segel och sånt.

    Construction
    J/88 hull & deck infusion molded with biaxial and unidirectional E-glass fabrics and balsa core in the hull for rugged durability and Corecell foam core in the deck for light weight. High density core material and additional glass reinforcements are placed in way of highly loaded hardware and components. All laminates are engineered and built to required ISO structural standards.
    Open transom for easy access with lightweight ORC transom safety ladder.
    6.5’ draft low VCG keel with lead ballast featuring molded GRP finish.

    Engine, Steering & Systems
    12hp, two cylinder diesel engine with Saildrive and geared folding propeller.
    12 gal fuel tank.

    Electrical
    One AGM Group 27 battery (option for 2nd battery).
    Navigation & steaming lights.

    Deck Hardware
    Two 2-speed self-tailing primary winches in cockpit.
    Two 2-speed self-tailing secondary winches on cabin top.
    5:1 Mainsheet system leading to ratchet block and cam mounted on centerline swivel base.
    Integral 20:1 mainsheet fine-tune adjuster also mounted to swivel base cam.
    Adjustable mainsheet traveler with 4:1 control line and cam cleats P & S.
    Double ended backstay adjuster purchase system leading forward to P & S cam cleats.
    Internal bowsprit launching system to exit aft face of the cabin house to cam cleat.
    Belowdeck headsail furling system with control line exiting aft face of cabin house to cam cleat.

    Spars & Rigging
    Carbon fiber mast with double swept spreaders, long masthead crane and mainsail luff track. Deck step design and SS tabernacle system. Mast finished in satin black with contrasting white bands.
    Carbon bow sprit with tack ferrule fitting, painted black finish. Bow sprit seal system mounted between sprit bearings.
    Rod headstay, 1 x 19 compacted strand wire side rigging with adjustable open-body turnbuckles, and Dyneema backstay.

    Interior
    Molded main salon liner with full length settee berths, molded backrests, storage access below, and molded areas for sink (forward to port) and hinged utility counter (forward to starboard).
    Molded V-berth and hull support liner. (V-berth cushions & platform top optional)
    Raritan PH-II marine head with holding tank and “Y” valve.

    Options
    Opening ports on aft end of cabin facing the cockpit.
    Cockpit Dodger with side curtains.
    Black Powder-coated stanchions & rails.
    Wide Opening lifeline gates (P&S).
    V-berth Package with platform, two cushions and one swiveling reading light.
    Comfort Group Package – boom cover with J/88 logo, two cockpit cushions, and 4 padded lifeline covers.
    110V Shore Power: 30amp shore power cord, deck receptacle, belowdecks breaker, Xantrex battery charger, AC panel, one 110v outlet, equipment leakage circuit interrupter (ELCI), galvanic isolator.
    Additional 90 amp battery.

    Reply

  17. Lars
    Feb 22, 2013 @ 23:03

    Snygg!
    Bara en J-båt kan komma undan med en mast stående på däck…..; )

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 23, 2013 @ 02:56

      Ja, eller en VO65 ;-)

      Reply

      • Christian
        Feb 23, 2013 @ 09:42

        Nice!
        Hva er årsaken til at masten ikke er gjennomgående? Er det slik på Blur3 også?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Feb 23, 2013 @ 10:14

          Jag skulle gissa att ett skäl är att i USA tror man att det blir en båt som många ägare har på trailer och vill kunna rigga själva utan kran med en “gin-pole”. Ur mitt perspektiv är väl det och rodret på akterspegeln (som man nog valt av samma skäl+kostnad) en liten besvikelse men det är fortfarande en riktigt sweet båt.

          Reply

        • Erik Barkefors
          Feb 23, 2013 @ 10:25

          Med masten på rufftaket så blir den ca 1,5 meter kortare och lättare att hantera vid trailertransport. Om man ofta riggar på och av så blir det svårt att få tätningen i däck att hålla.

          Reply

        • Patrik Andersson
          Feb 23, 2013 @ 13:35

          Kortare mast, garanterat tätt, enklare riggning utan klossning, men framförallt så är det säkrare genom att det är lätt att göra sig av med en havererad rigg som annars kan skava hål på fribord i grov sjö. Samt inte minst den som har sett hur mycket skada en havererad rigg kan åstadkomma på inredningen när den vispar runt och gärna bryter sönder rufftak inser snabbt att det borde vara skillnad på försäkringspremierna. Den skillnad i jämnare mastkurva vi pratar om på en genomgående mast torde endast motsvara fartskillnder på promillen så med erfarenhet av båda känns valet enkelt vid konstruktion av ny båt.
          Den enda nackdelen jag kan komma på är att maststötta som ju inte står på kölen i viss mån styr placering av huvudskott för stabiliserande av stöttan.

          Reply

          • BosseRJS
            Feb 23, 2013 @ 20:49

            Med genomgående mast som är hårt klossad kan man gå ner en dimension i storlek,

          • BosseRJS
            Feb 23, 2013 @ 21:00

            Blir ett bättre knäckningsförhållande, pumpar inte lika lätt, båten pitchar mindre och kränger mindre då masten kan vara lättare. Alternativet för att uppnå detta är kolfiber. Dessutom så blir det lättare att masta på om man är vid en kran.

          • JIMMY
            Feb 25, 2013 @ 10:06

            Ett alternativ är att som B&R köra med masten på däck med däcksspridare så får man samtidigt fördelarna från en genomgående mast.

        • Pelle Pedersen
          Feb 23, 2013 @ 22:12

          Nej Christian, den är genomgående. Och frågar du mig så gillar jag det, trimmöjligheterna ökar.

          Reply

          • Erik Barkefors
            Feb 23, 2013 @ 22:38

            “carbon fiber deck-stepped mast” står det i texten ovan.

          • Pelle Pedersen
            Feb 25, 2013 @ 09:22

            Tror Christian tänkte på 111:an.

          • Christian von Trepka
            Feb 25, 2013 @ 12:09

            Hei igjen
            Takk for respons. Som Pelle kommenterte så var det 111:an jeg lurte på om hadde deck-stepped. Jeg ser mange praktiske og sikkerhetsmessige grunner til deck-stepped, men jeg må innrømme at jeg nok villle fortrukket gjennomgåande. På kryss i sterk vind er back-stag og mastekromningen avgjørende. Hvordan får man dette til på en deck-stepped? Får man samma effekten med tight backstag da?

            BTW solen skinner i Oslo nå og isen på sjøen er i retur. Kom sommar!

    • Patrik Andersson
      Feb 23, 2013 @ 08:41

      Eller Alltiett35.. säkerheten framförallt ;-)

      Reply

  18. Torbjörn Sterner
    Feb 23, 2013 @ 00:53

    Hmm…ser väldigt lovande ut…dags att byta ut retrokärran 2014?

    Reply

  19. Fredrik Monfrino
    Feb 23, 2013 @ 01:45

    …halleluja!

    Reply

  20. Patrik Andersson
    Feb 23, 2013 @ 08:43

    En oerhört fin båt, mycket tänkbar om jag skulle byta till mindre båt.

    Reply

  21. Stefan A
    Feb 23, 2013 @ 09:00

    Snygg!

    Kommer den här ersätta J/92 S eller ?

    Reply

  22. Pierre Ramlycke
    Feb 23, 2013 @ 11:29

    Ser så “snygg” ut, och låter som vår J80 kan bli till salu…:-) SWE 615….djupgående och säkerhetsklassning blir intressant…men skall även den göras Les Ables…bör det bli robust och styvt. Spännande…

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Feb 23, 2013 @ 11:59

    Reply

  24. Hasse
    Feb 24, 2013 @ 15:24

    Snygg båt men förstår inte varför man envisas med att ha pentryt framme vid salongsskottet.

    Reply

  25. Lars
    Mar 1, 2013 @ 10:39

    Vilka är de eventuella nackdelarna med att ha ett roder som hänger på akterspegeln förutom de estetiska?

    Reply

    • Pelle Lindell
      Mar 2, 2013 @ 11:57

      Risken för ventilation och ett visst sprutmotstånd men den stora nackdelen för mig är det estetiska.

      Reply

    • Kalle Petersson
      Mar 2, 2013 @ 23:51

      Har ingen aning om detta stämmer men borde man inte få kvickare styrning med ett roder som sitter längre föröver? Eller spelar det ingen roll utan kölen bestämmer ändå?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Mar 4, 2013 @ 08:40

        Är kölen/kölarean den samma ovasett var du placerar rodret så borde det stämma som du säger Kalle.

        Reply

      • Anders B
        Mar 4, 2013 @ 09:46

        Roderkraften bestämmer du med roderutslaget. Kortare avstånd mellan köl och roder = kortare hävarm. Då behöver du större roderkraft och därmed större anfallsvinkel (som också bromsar mer) på rodret för samma moment. Det är momentet som bestämmer hur kvickt båten reagerar. För ett fixerat roderutslag är ditt resonemang rätt (men det tar längre tid för båten att reagera och komma in i den snävare svängningsradien med kort köl-roderavstånd). Svängradien reglerar du med roderutslaget (använd större roderutslag vid stort avstånd). Jag håller inte med Pelle L, roder på akterspegeln ser kraftfullt och vackert ut (men jag är kanske insnöad på IMOCA60).

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.