Magnified Wind Direction?
Hamnade i en diskussion på Facebook i fredags när Gran hade sin fredagstävling. Frågan nedan handlade om vindvinklar och de avsåg så klart TWD när de skrev TWA.
Fredagstävling !!
Vi leker med tanken att vi styr rätt mot länsmärket, kurs 90˙med spinnakerbommen på SB sida. TWA är 270˙.
Så vrider vinden till TWA 285˙, vad gör vi för att komma snabbast fram till märket ?
1. Gippar
X. Skotar hem i lä och står på
2. Tar ner nylonet och hissar förseglet
Men diskussionen fortsatte då man tyckte att MWD var ett annat bra sätt att ange vindvinkel, och att det i Nexus värld betydde Magnified Wind Direction – “Kompass Vind med fart o strömpåverkan avdragen”. Någon som vet?
Jag har aldrig hört talas om detta utan alltid trott att det bara var en NMEA-mening som innehåller riktining och hastighet på vinden. Och det finns ett gammalt B&G-instrument som heter Magnified Wind Direction.
Feb 24, 2013 @ 22:51
Inte bara B&G utan även VDO hade dessa instrument… Nej jag har aldrig hört detta begrepp annat än i NMEA sammanhang.
Feb 25, 2013 @ 07:26
Magnified betyder förstorad (magnifier = förstoringsglas)
Det skulle jag tyda som att det är det vindinstrument som visar 0-60gr i förstoring, close hauled wind instrument.
http://www.sea-kit.co.uk/st60-chwind-analogue-378-p.asp
Feb 25, 2013 @ 07:28
Magified betyder förstorad (magnifier = förstoringsglas)
Det skulle jag tyda som det är det vindinstrument som visar 0-60gr i förstoring, Close hauled wind instrument.
Feb 25, 2013 @ 09:58
Nope, känner inte igen det “nexus språket” MWD är en NMEA sträng
Feb 25, 2013 @ 10:44
Det bästa är klart att man använder samma förkortningar när man pratar om vindvinklar. Så att kommunikationen går fram. Synd att missa gippen och vara tvåa till märket? Men det blir ju lite enklare i real life :-).
Feb 25, 2013 @ 10:51
Det var väl därför jag vart lite undrande när MWD dök upp som ett nytt begrepp. Men när inte ens Nexus-experterna har hört talas om det tror jag vi kan anta att det bara var ett försök att förvilla oss :-)
Feb 25, 2013 @ 11:53
THA eller MWD; vad ska jag förvilla skepparn med?
Feb 25, 2013 @ 11:56
Prova med STFU ;-)
Feb 25, 2013 @ 13:48
Är det inte enligt gammal god sittbrunns-sed rorsman som skall hålla höjd, fart och käft? ;)
Feb 25, 2013 @ 13:54
Jo. Och att taktikern fokar på vart vi ska någonstans ;-)
Nu förstår ni hur vi har det på Bohusracet…
Feb 25, 2013 @ 17:31
Men vad ska vi prata om på PBR? Fördäckspersonalen är ju ledig!
Feb 25, 2013 @ 17:36
Pelle P; Under Bohusracet kan ni sitta på bryggan och slå vad om vilka bortförklaringar som kommer efter målgång. Bästa gissningar får en omgång i baren ;-)
Feb 25, 2013 @ 18:20
Nix Erik! Här ska seglas!:)