Skip to content

16 Comments

  1. Patrick L
    Mar 14, 2013 @ 17:47

    Gillar Morgans snack mycket. Förvånande att Ernesto tar så mycket coaching på rena speed calls, gasvinklar etc eller var det mer Morgans sätt att hålla flow i kommunikationen? Svårt att uppskatta avstånden med GoPro-vidvinkeln, men det känns som han callar ganska tidigt vid 10:45 – “don’t worry about The Wave, he will go behind you”. Känns som skönt flyt i både kommunikation och segling! Happy ship?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 14, 2013 @ 18:54

      Min känsla är att gänget har bra koll på sina vinklar, men att det är bättre om Morgan är övertydlig och pratar deem genom situationerna. Detta var första regattan med honom ombord, så en del kan ju bero på det.

      Callet är väl det vanliga “sluta bekymra dig om den andra båten, koncentrera dig på att styra din egen” :-)

      Reply

      • Patrick L
        Mar 14, 2013 @ 19:20

        Riktigt kul att få lite inside från dessa team. Tack!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Mar 14, 2013 @ 20:01

        Thx. Jag befarade att det kanske var i nördigaste laget :-)

        Reply

        • Martin G
          Mar 14, 2013 @ 22:18

          Det ÄR i nördigaste laget. Men hur kul är världen utan nördar? Länge leve nörden!!!!

          Reply

          • T-son
            Mar 15, 2013 @ 03:46

            Det är sagt förr och bara att inse. Nördigt är inte nördigt nördar emellan. Det är coolt!

        • Patrick L
          Mar 15, 2013 @ 08:42

          Det här är väl en blogg för oss nördar eller har jag kommit fel?

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Mar 15, 2013 @ 08:50

            Steg ett är väl att erkänna att man har ett beroende/problem.

            Steg två är väl att ge efter för det :-)

          • Pelle Pedersen
            Mar 15, 2013 @ 08:54

            Vad är steg tre??

  2. UZ
    Mar 14, 2013 @ 23:52

    Peter vad är det för kamera du använder ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 15, 2013 @ 06:56

      Fick precis den nya GoPro, så jag håller på att experimentera med settings. Det blir kanonbra, men filerna blir stooooora.

      http://www.happyyachting.com/produkter/media/foto-video/gopro-hd-hero3-black-edition.html

      Reply

      • Ulf Palm
        Mar 15, 2013 @ 09:36

        Nu blir det litet off-topic här men jag har gått och kikat på en sån ett tag nu men är litet bekymrad över den måttliga batteritiden. För mig är moden att ta en bild typ var femte minut intressant men då över en period på, säg, 24 timmar. Batteriet är ju bara specat till runt två/tre timmar.

        Ni som pillat litet med de hör kamerorna: hur fixar man det? Går det att ansluta kameran (vattentätt) till båtens 12V-system?

        Med ny båt på väg hem i juni är jag extra taggad att börja ta litet filmer/bilder…

        Reply

        • Patrik Svensson
          Mar 15, 2013 @ 23:18

          Har egentligen samma problem. Tillsvidare kör jag gamla Hero med det öppna huset med en USB kabel för strömförsörjning. Har kameran i aktern på stativ på badstegen. (Får väl se hur man gör vid man överbord). USB kabeln strömförsörjer jag genom en reseladdare klarar åtminstone 6h.
          Över det blir det problem med minneskortet som då är fullt.
          Drog ner bild storleken i kameran för att spara batteri och minne.
          Men det känns tufft att klara 24h utan att göra en del handgrepp med kameran och det är lite otäckt att göra till sjöss (tappa minneskortet tex).

          Reply

  3. Lasse Bergkvist
    Mar 15, 2013 @ 09:50

    Pelle/Peter!
    Steg 3 är att leva med beroendet dygnet runt!

    Lite avundsjuk på Peters filmsemester! I morse var det i Stockholm minus 15! = ej seglingsbart!

    Reply

  4. Mattias
    Mar 17, 2013 @ 16:56

    Såg ut som om ni tokstekte The Wave i början av första undanvinden, för att sedan hålla ungefär det avståndet. Var det vindskillnad precis där eller vad var din uppfattning? Det var sån himla fartskillnad plötsligt bara.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 17, 2013 @ 17:07

      Två saker är otroligt viktiga i lätt vind. Tryck och acceleration.

      Tryck innebär stor fartskillnad, men det är inga små pjäser man skall få fart på. De bästa teamen är duktigare på att accelerera när det kommer lite extra tryck..

      Och det var väl det som hände här; att Alinghi nådde tryck först som man lyckades konvertera till fart. Man låg sedan kvar på BB lite längre. Efter gipp till SB kunde man gå lägre/fortare med lite mer tryck.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.