En sak jag funderade på var vinklar… Man dånar ju in i varje våg, vilket man skulle vilja undvika. Dels stoppar man upp, och krafterna ökar på rigg och segel.
Men hettar man upp och seglar lite högre så går det ju ännu snabbare och man kommer väl i kapp lika många vågor? Plus att risken för broach ökar.
Ni som har erfarenhet (typ VOR-seglarna), finns det något trick här eller är det bara att gasa på och hantera krafterna som uppstår?
Kan inte säga att jag har nån vana på att segla så, men den erfarenheten jag har är att det funkar bättre att skära och köra genom vågorna i en viss vinkel. Cheetah har en benägenhet att rusa så snabbt nerför en överkörd våg att hon begraver hela peket och en del av genakern i nästa våg om man går för platt. På hemväg från skagen fick vi ju prova på lite adrenalinstinn undanvind. minsta genakern 12 m/s 15-16 i byarna och ta så mycket höjd det gick för att nå målet. Erfarenheten blev att vara med på genakerskotet och släppa en aning i byarna och behålla kurs, hellre än falla instinktivt som man brukar. Det funkade bäst för oss.
Variera genom att falla av och segla lite negativt, lova innan du dundrar in i vågen framför. Lite instabil känsla, men det går jävligt fort. Möt alltid vågen i vinkel och fall av när du passerar den.
Frågan ställdes just för att det är skillnad på att segla en Finnjolle och en 49er.
På en långsam båt så har man mycket nytta av att kunna “åka med” på vågorna, men går man riktigt fort så blir vågorna mer ett hinder än någonting annat…
I 49ern gick vi in diagonalt in i varje våg, alltså skar upp för att “träffa” den bättre samt att man släpper lite i genacker samtidigt för att minska trycka när man träffar nästa våg. Sen när man är i kapp och förbi vågen kan man falla av, få en bättre fartvind och därmed mer tryck för att kunna stå kvar i trapetsen utan att behöva flytta på sig alltför mkt. I filmen hör man ju att det släpps ibland när man träffar en våg just för att inte behöva få det enorma trycket som uppstår men även som sagt för att kanske kunna lova upp ifall det behövs, och då med mindre tryck. Typ..
Which brings us to the last question: wiping out. It’s going to happen to everyone in a boat like the Melges 32. Let’s look at preventing it first.
First of all, being on the edge of control is when you’re going the fastest. When it’s windy, if you’re pushing hard, you’re on the hairy edge a lot. In those conditions, the vang will be most or all the way off, so that the main’s really twisted up high. Some backstay on will flatten out the front of the spinnaker and twist it off in the back to help depower a little bit, and you’ll be easing the sheet. The most common time for a wipeout is when you hit the back of a wave, the boat slows down, and your apparent wind goes back. Watching the waves and anticipating when the bow isn’t going to come up and get over the wave is key. If you see that you’re going to plug into the wave, you can kind of preempt it by easing a little bit earlier, to compensate for the apparent wind moving aft. If you hit the back of the wave, and the chute doesn’t get eased, then you’re going to go over. Downwind, in breeze, I’m watching the waves the whole time.
Fråga till Fredrik; en bit ner i “nerförbacken” är det dags att lova för att skära nästa våg diagonalt, hur mycket lovar du? Självklart beror det på våglängd, våghöjd och mycket annat men grov uppskattning/känsla hade varit intressant att höra!
Mar 15, 2013 @ 07:17
Nice!
Mar 15, 2013 @ 08:12
+1 Stefan, “seglinglängtet” växer!! Kan det vara 5-6 veckor kvar till sjösättning??!!
Mar 15, 2013 @ 08:42
En sak jag funderade på var vinklar… Man dånar ju in i varje våg, vilket man skulle vilja undvika. Dels stoppar man upp, och krafterna ökar på rigg och segel.
Men hettar man upp och seglar lite högre så går det ju ännu snabbare och man kommer väl i kapp lika många vågor? Plus att risken för broach ökar.
Ni som har erfarenhet (typ VOR-seglarna), finns det något trick här eller är det bara att gasa på och hantera krafterna som uppstår?
Mar 15, 2013 @ 11:38
Avståndet mellan vågtopparna blir längre om man kör mer diagonalt.
Dvs. du kommer hinna avverka en längre sträcka mot mål men passera färre vågtoppar.
Mar 16, 2013 @ 13:14
Kan inte säga att jag har nån vana på att segla så, men den erfarenheten jag har är att det funkar bättre att skära och köra genom vågorna i en viss vinkel. Cheetah har en benägenhet att rusa så snabbt nerför en överkörd våg att hon begraver hela peket och en del av genakern i nästa våg om man går för platt. På hemväg från skagen fick vi ju prova på lite adrenalinstinn undanvind. minsta genakern 12 m/s 15-16 i byarna och ta så mycket höjd det gick för att nå målet. Erfarenheten blev att vara med på genakerskotet och släppa en aning i byarna och behålla kurs, hellre än falla instinktivt som man brukar. Det funkade bäst för oss.
Mar 15, 2013 @ 18:30
Variera genom att falla av och segla lite negativt, lova innan du dundrar in i vågen framför. Lite instabil känsla, men det går jävligt fort. Möt alltid vågen i vinkel och fall av när du passerar den.
Mar 15, 2013 @ 18:33
Vilka båtar seglar du så där?
Mar 16, 2013 @ 12:56
vi gjorde inte så på melgesen! :) – med ass. är inte så snabbt
Mar 15, 2013 @ 19:02
det är ju det klassiska sättet.
Mar 15, 2013 @ 19:51
Beror ju på, i 20knop är det snabbt till nästa våg. Sen med vårt vågtopp avstånd i kustnära vatten.. :-(
Mar 16, 2013 @ 13:43
Utan att ha facit låter det som något från en Finnjolleseglare ;-)
http://youtu.be/WBSsx6oNbdU
Mar 16, 2013 @ 13:50
Frågan ställdes just för att det är skillnad på att segla en Finnjolle och en 49er.
På en långsam båt så har man mycket nytta av att kunna “åka med” på vågorna, men går man riktigt fort så blir vågorna mer ett hinder än någonting annat…
Mar 17, 2013 @ 22:25
I 49ern gick vi in diagonalt in i varje våg, alltså skar upp för att “träffa” den bättre samt att man släpper lite i genacker samtidigt för att minska trycka när man träffar nästa våg. Sen när man är i kapp och förbi vågen kan man falla av, få en bättre fartvind och därmed mer tryck för att kunna stå kvar i trapetsen utan att behöva flytta på sig alltför mkt. I filmen hör man ju att det släpps ibland när man träffar en våg just för att inte behöva få det enorma trycket som uppstår men även som sagt för att kanske kunna lova upp ifall det behövs, och då med mindre tryck. Typ..
Mar 17, 2013 @ 22:35
Cool.
Det är ju också så att den relativa vinden rör sig akterut när båten går in i vågen, vilket är en annan anledning till att släppa (i tid).
Här finns en bra artikel: Plane Speak on Spinnaker Trim
Mar 18, 2013 @ 15:46
Fråga till Fredrik; en bit ner i “nerförbacken” är det dags att lova för att skära nästa våg diagonalt, hur mycket lovar du? Självklart beror det på våglängd, våghöjd och mycket annat men grov uppskattning/känsla hade varit intressant att höra!