Skip to content

73 Comments

  1. Per
    May 28, 2013 @ 06:28

    Svårt med favoriter, 7 st First 35 kommer bli ett getingbo, där får väl Kwanza ses som favorit.
    5 st X332 svår tippat.
    Kul med lite båtar från våra grannländer med :)
    Feelgood får väl ses som en favorit, seglar snabbt och stabilt

    Reply

    • Sven
      May 31, 2013 @ 11:50

      Kwanza säger du.. Brukar inte Häger få gummiarm? :)

      Reply

  2. Classe
    May 28, 2013 @ 08:31

    Feelgood blir vassa och Cockson 50 tror Classe i Norpan.

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    May 28, 2013 @ 08:42

    Blir det lätt vind tror jag på Matrisen eller Wolfpack.

    Reply

  4. Anders Dahlsjö
    May 28, 2013 @ 08:55

    Var kommer klassdelningen gå? 1,220<1,300, 1,300- Vore väl bra om First35 orna var snabbast i "lilla" klassen.

    Reply

    • Carl Fjällman
      May 28, 2013 @ 09:01

      Om man gör klass-indelningen snart tänk på att mättalen inte stämmer då många fick nya SRSv brev som inte är uppdaterade i listan, gissar att det är ganska många som vägde sin båt i början på maj.

      /Rebellion

      Reply

      • Anders Dahlsjö
        May 28, 2013 @ 09:50

        Det är väl ingen first 35 som hamnar över 1,30? När det är 7 first 35 så är det kanske inte så ball att ligga och fightas internt i skitvinden bakom snabbare båtar? Det är ju att föredra att vara snabbast på startlinjen.
        För vår egen del så skall vi se till att ha så många vi kan bakom oss, för dem har vi ju slagit (nästan), det gör det enkelt att räkna! Jag önskar de skriver upp vindprognosen något.

        /AD

        Reply

        • Pelle Pedersen
          May 28, 2013 @ 09:56

          Ha Ha, vi nöjer oss med vindprognosen! Hur eller hur så känns det som det blir en kanonhelg!!Konkurensen var hård redan förra året, i år ännu värre! Vad tror du om oss då Anders? Ettan och tvåan från fjolåret!

          Reply

          • Anders Dahlsjö
            May 28, 2013 @ 10:12

            Då kan vi vinna var sin klass i år! :-0
            Det skall faktiskt bli intressant och se hur vi går på bana i lättvind, framförallt undanvind som jag tror vi kan ha problem med fartmässigt.

        • Carl Fjällman
          May 28, 2013 @ 10:41

          Tänkte bara så man inte lägger gränsen för högt. Jag har gärna högst lys i min startgrupp :)(så länge alla 35:or är med i samma grupp)

          Reply

    • Peter Gustafsson
      May 28, 2013 @ 09:52

      Jag tror att jag uppdaterat många, men om någon har tid kan ni ju dubbelkolla listan och maila mig.

      Mitt förslag på cut var mellan Cheetah 30 och Finn Flyer 36 Zlatan. Skulle bli ungefär lika trångt på startlinjen. Men det är inte mitt beslut…

      Reply

      • JS
        May 28, 2013 @ 10:09

        Klart man vill starta i en grupp med 10 färre båtar ;)

        Reply

      • Anders Dahlsjö
        May 28, 2013 @ 10:17

        Beräknat på båtarnas bred eller någon annan formel? Det är löses säkert på bästa sätt!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        May 28, 2013 @ 10:20

        Det tror jag. Men jag tror också det blir en diskussionspunkt.

        Man kan ju dela vid ett visst SRS. Eller så kan man sätta långsamma 40-fotare i stora och snabba 30-fotare i lilla. Svårt. Jag överlämnar det till nån som kan :-)

        Reply

        • Pelle Pedersen
          May 28, 2013 @ 11:22

          Hur tätt är det tänkt att det ska vara mellan starterna och vilka går först?

          Reply

  5. JS
    May 28, 2013 @ 10:15

    Det ska i alla fall bli riktigt kul, förra årets Big Boat Race var verkligen kanon..Och ser ut att bli ännu bättre i år! Denna veckan kommer bli låång!

    Reply

  6. Anders Österborg
    May 28, 2013 @ 10:34

    Hur många av denna imponerande fleet kan man få till segelfesten på Strömmen i Stockholm och start i ÅFOR? Det vore kul om antalet västkustbåtar kunde öka rejält, och skärgårdsbenet i början ut till havet var en höjdare i fjol. Välkomna att öka konkurrensen!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 28, 2013 @ 10:44

      Tror att västkustbåtarna gjorde bra ifrån sig på ÅFOR förra året. Vinnarna av alla “proffsklasser” finns på Marstrand till helgen.

      ORC A + totalen vanns av Camilla
      ORC B vanns av Karukera
      ORC C vanns av Feelgood
      Och vi spikade väl skärgårdsbenet med Blur/Almaviva :-)

      Jag tror att det är ett för stort projekt för alla utom 3-4 båtar. Anledningen till att MBBR är poppis är att det är mycket segling i förhållande till meck & logistik. Få kan använda hela semestern för att ta båtar T&R ÅFOR.

      Reply

    • Mats B
      May 31, 2013 @ 22:30

      Vore ju kul om vi kunde få se ett gäng ostkustbåtar på Marstrand Big Boat Race nästa år! Välkomna att öka konkurrensen ;-)

      Reply

  7. Sören Karlsson
    May 28, 2013 @ 10:45

    Är det någon som åker bil från Stockholm på fredag som jag kan samåka med? Och tillbaka till Stockholm på söndag.

    Jag nås på soren.karlsson at gmail.com

    Reply

  8. mattiad
    May 28, 2013 @ 11:28

    Hur blir det med bevvakning via webben för oss som inte kan vara där ?

    Reply

  9. Pelle Fälth
    May 28, 2013 @ 13:35

    Imponerande startfält! Peter, jag tror du satt igång nåt stort. Iaf är det riktigt kul med en sån här samling i Marstrand.

    Reply

  10. Pelle Pedersen
    May 28, 2013 @ 14:07

    6-7 båtar fr Norge och 5-6 båtar fr Skåne! Imponerande!
    Nu saknar vi bara ett gäng från Danmark nästa år (och varför inte Tyskland!)!!!
    1,756 på Cookson 50:an! Undrar vad Farr 400 stannar på ? 1,555?

    Reply

  11. Team Styrbord
    May 28, 2013 @ 14:56

    Trevlig film med bra musik, Daft Punk borde ha en bra hit där.. känns lite extra kul med tanke på båtnamnet D.A.D, den nu lätt bortglömda Danska myspunkmetalbandet…

    Reply

    • Raketen
      May 29, 2013 @ 22:53

      Ha, ha..Vilket sammanträffande!

      “Sprang på dem” på Youtube tidigare idag.
      Hade helt glömt bort det bandet..

      btw.
      ursäkta trådkapningen..

      Reply

  12. Tofflan
    May 28, 2013 @ 14:58

    Varför, Kära svåger, la du din 50 års fest just denna helg…Varför??

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 28, 2013 @ 17:39

      Inte ens blodsband Tofflan! Skit i svågern och segla i stället!:)

      Reply

    • Team Styrbord
      May 28, 2013 @ 17:45

      Tofflan…våga hoppa…släpp sargen och segla istället!!

      Reply

      • Tofflan
        May 31, 2013 @ 14:43

        Va vackert ni pratar..!

        Reply

  13. Peter Gustafsson
    May 29, 2013 @ 06:00

    Nu tror jag alla SRS-tal skall vara uppdaterade och även de utländska båtarna har fått sina. Stort tack till Göran Olsson & Pelle Lindell för grym service.

    Någon som ser några uppenbara fel – förutom de som har fått för lågt/högt :-)

    Fortsätt spekulationerna.

    Reply

    • Krister Gustafson
      May 29, 2013 @ 06:35

      Hej
      vi har 1,282 på First 35 Elusive inte 1,288

      Reply

    • Carl Fjällman
      May 29, 2013 @ 07:44

      Vi har 1.281 inte 1.289.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 29, 2013 @ 08:01

      Fixade. Fan vad ni First 35:or byter SRS hela tiden :-)

      Reply

      • Carl Fjällman
        May 29, 2013 @ 08:23

        :)

        Nausicaa har 1.280

        Reply

  14. kim
    May 29, 2013 @ 10:34

    Kommer det några livesändningar och tracking?
    Eller blir det Watski 2Star Baltic som tar publikrekordet?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 29, 2013 @ 10:40

      Så blir det.

      W2S lämpar sig bättre för tracking & livesändning. Att se 66 båtar i SRS köra 12 banben på 3 timmar är inte lika givande. Men vi skall vara snabba med resultat och bilder.

      Reply

  15. Jon August Houge
    May 29, 2013 @ 10:46

    Hei,
    en liten kommentar fra Norge og NOR-Rating:
    X-99 har blitt hardt straffet med 0.996 i NOR rating i forh til f.eks First 36.7 som har rundt 0.992 og First 35 -09 med rundt 1.002.

    Ser også at J/111 Blur må jobbe litt hardere i Færdern med 1.088:)
    X-41 ligger til sammenligning på 1.096, dvs kun 0.7% forskjell.
    (i SRS er det 3.5% skilnad)

    Sjekk også http://adm.seiling.org/lysliste.do
    (Gang opp med faktoren 1.28 for kjapp sammenligning med gamle LYS)

    mvh Jon A Houge

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 29, 2013 @ 10:48

      Var det inte 1.27 som var en bra faktor nyss?

      Reply

      • Jon August Houge
        May 29, 2013 @ 11:48

        Jo, men hvis målet er 0 i gjennomsnitt, så er nok 1.27 litt for lavt.
        Det har vært diskutert 1.28, og til og med 1.285 som mer korrekte faktorer.

        Reply

    • Calle P
      May 30, 2013 @ 07:54

      Då behöver man inte tänka på att åka till Norge och kappsegla längre.

      Reply

  16. Carl Fjällman
    May 29, 2013 @ 19:09

    Vi är en man kort på söndagen om någon är sugen. Lägg ett mail till carl (a) fjallmans .se

    /Rebellion

    Reply

  17. Blade 2
    May 29, 2013 @ 22:21

    Skönt att veta att man på 1,289 är snabbaste F35’an???

    Reply

  18. Johan Fredriksson
    May 29, 2013 @ 22:37

    Nån som vet varför alla First 35 or har olika Srs? Rätt synd tycker jag!
    Hänger det på vikten så undrar jag hur mkt tyngre båten måste bli för 1 tusendel i sänkt mättal!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 29, 2013 @ 23:04

      För att de inte är exakt likadana kanske? Mätbreven som är länkade ovan kan ge ledtrådar ;-)

      Att folk nästan seglar scratch i båtar som inte är avsedda att vara entyp är ju fullständigt lysande. First 35 är ju den mest aktiva “storbåtsklassen” på västkustem, så uppenbarligen funkar det. Kul!

      Reply

      • Johan Fredriksson
        May 30, 2013 @ 09:17

        Det skall bli grymt kul att köra nästan scratch i helgen. Vädret ser ju ut att bli bra oxå. Dock tycker jag det är konstigt att det skiljer en procentenhet mellan den snabbaste och den “långsamma” 35:an. Det skiljer 0,5 m2 i stor och nån enstaka kvadrat i fock/ spin samt 70 kg på vågen.
        Hade det inte varit roligare att köra riktig scratch på denna fullträff som First ser ut att hittat?

        Reply

        • Carl Fjällman
          May 30, 2013 @ 10:34

          1.25 kan vi köra på som gemensamt scratch tal, inga probelm ;).
          Det är ju lite mer som skiljer, rod-rigg eller inte. m.m Men jag håller med dig, när vi kör t.e.x. Tune-upen är alla scratch.

          Reply

          • Johan Fredriksson
            May 30, 2013 @ 11:06

            Är det bara att dyka upp på linjen på Tune up ? Vi kommer norrifrån med lite tidspress! 5-4- Start och 1 startgrupp eller?

          • Carl Fjällman
            May 30, 2013 @ 11:31

            Vet ej, vi är med på den. Syftade på F35:ornas Tune up den 4maj. kontakt person/detaljer finns i inbjudan.

  19. Pelle Pedersen
    May 30, 2013 @ 08:40

    66 båtar på linjen = 66 taktikers i båtarna!! Vad har ni för input inför helgen?? Klurig lördag är väl bara förnamnet… “Big Question” måste vara när/om NV-V-vinden fyller in och hur mycket! Och hur mycket påverkar strömmen? Söndagen blir nog lite lugnare vädermässigt med någon slags V som ska öka under dagen. Detta plus att vi faktiskt har 65 andra båtar att hålla koll på…

    Reply

    • Per A
      May 30, 2013 @ 10:18

      Tror iof söndagen kommer bli mer utmanande vindmässigt.
      Kommer enl prognosen svänga 180gr det dygnet, lägg då till att man kanske lämnade en del av huvudet kvällen innan på fästningen ;)
      Blir en rolig utmaning.

      Ngn som vet hur långt mellan starterna det kommer vara?
      Tog ju lite tid förra året då många var väldigt heta med flera omstarter :)

      Reply

  20. Peter Gustafsson
    May 30, 2013 @ 11:39

    Tune Up 16:00 fredag.

    Maila Robert Ohlson att ni avser att segla så återkommer han säkert med info. I annat fall är det säkert en startsekvens som påminner om förra året:

    7. Klassflaggor och genomförande
    7.1 Signalflagga F används som klassflagga.
    7.2 – Varningsignal – 5 min före Start, Klassflagga
    F sätts upp.
    – Förberedelse – 4 minuter före Start, P
    (eller I,Z, Z med I eller svart flagg) sätts upp.
    – En-minut – 1 minut före start, förberedelse
    flagga tas ner.
    – Start – Klassflagga F tas ner.

    Reply

  21. Johan Wickman
    May 30, 2013 @ 11:47

    Vad gäller First 35orna olika respittal så ger väl verifierade mätbrev en del rabat (en knapp procentenhet?). Rätt eller fel men det är väl så SRSsystemet är tänkt att fungera. Premiera det som är verfierat även om det slår mot mindre “ambitiösa” projekt. Samma sak för oss som seglar X 37or. En overifierad fockbåt kan bytas mot en verifierad genuabåt. Hur som så vinner nog bästa besättning. Lycka till med seglingar och arrangemang. Oerhört imponerande startfält. Riktigt avundsjuk på de som kan vara med. Mvh Johan W.

    Reply

    • Johan Fredriksson
      May 30, 2013 @ 12:08

      Hej! Menar du att en overifierad fockbåt kan bytas mot en verifierad genuabåt?? Ja ja då är det ju bara att fixa ett ver. mätbrev! (som man borde gjort i våras så klart…..
      Tycker dock att man kunde hålla vissa klasser som x 37 First 35 intakta med samma mätetal…..

      Reply

      • Sam V
        May 30, 2013 @ 16:53

        Varken X-37 eller First 35 är tänkta som eller har utvecklats till entypsklasser. Att det skiljer en pinne mellan högst och lägst First 35 tycker jag är acceptabelt och närapå scratch på bana.

        Kommer bli grymt kul, särskilt då man seglar ombord på just en First 35, Kwanza. Nu hoppas vi på lite mer vind än prognosen säger.

        Reply

        • Johan Fredriksson
          May 30, 2013 @ 22:25

          Hur menar du att varken x 37 eller F 35 är tänkta för entyp? Jag förstår väl att de inte utvecklats i den riktningen. Förtydliga var du får de påståendet ifrån ! Intressant att höra vilka f 35 rorsmän som gillar de spridda mätetalen.

          Reply

          • Sam V
            May 30, 2013 @ 23:21

            De är inte designade eller byggda med avsikten att de ska bli entypsklass. Det finns inga klassregler eller klassförbund vad jag vet.
            Tidens melodi verkar vara att man ska kunna välja mellan olika kölar, riggar och inte minst segel. Båtar utan entypsregler brukar dessutom variera mer i vikt än de med.

          • Johan Fredriksson
            May 31, 2013 @ 10:08

            Sam. Så du menar att när Farr designade F35 så tänkte han. “Jag gör en båt som nästan är lika från båt till båt det verkar ju bra” :)
            Först i mål är bäst verkar tråkigt……
            Tycker det hade varit bättre för klassen med One Design.
            Mkt fin båt som han lyckats bra med!

          • Sam V
            May 31, 2013 @ 12:02

            Vad Farr eller Beneteau tänkte vet jag inte. Men de flesta båtar entypsklassas inte även om de kommer från samma form.

    • Peter Gustafsson
      May 30, 2013 @ 12:11

      Så är det inte. Verifierade mätbrev premieras ytterst lite. Genua kostar ca en pinne.

      Det är upp till respektive klass att sköta detta. I Farr 30, X-99, X-41 är ju ägarna överens om att köra på standardbåten. First 35 kan väl inte anses som en entypsbåt.

      Det är svårt att både ha kakan och äta den :-)

      Reply

      • Johan Fredriksson
        May 30, 2013 @ 12:39

        Bäst är om man kan ha flera kakor….. som man äter vid olika tillfällen. synd bara att de är så dyra…

        Reply

      • Peter
        May 30, 2013 @ 13:56

        genua kostar beroende båttyp.

        Reply

  22. Johan Wickman
    May 30, 2013 @ 13:11

    Peter, hur vet du att verifierade mätbrev verifieras ytterst lite? Du kan väl lägga fram statistik eller andra argument när du hinner. Men nu hoppas jag ni fokuserar på regattan och tillhörande hygge. Lycka till!/Johan

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 30, 2013 @ 13:38

      Intressant diskusion; hur vet du att verifierade mätbrev rabatteras? Och hur mycket?
      Finns det skrivet någonstans att verifierade mätbrev rabatteras?
      Frågorna ställs med ett leende; är helt enkelt nyfiken!!

      Reply

      • Peter
        May 30, 2013 @ 14:18

        analysera mätbreven och du kommer fram att rabatten ligger kring 0,005.
        i och med systemet är hemligt så kommer sådana detaljer inte offentliggöras.

        Reply

      • Johan Fredriksson
        May 30, 2013 @ 15:58

        Jag är säker på att om man i höst kollar topp 5 på på de 5 största seglingarna kommer max 10 % av dessa segla med ett ej verif. mätbrev… eller vad tror ni? Tänker själv verif så fort det går…… nån som vill väga båt tillsammans snart i närheten av Tjörn/Orust?

        Reply

        • Peter
          May 31, 2013 @ 00:07

          tror nog att de som håller på med att ha topp finish på skrovet, topp-segel (gärna lite att välja i garaget, träna, plockar ut allt onödigt mm. ser även till att ha det mest gynnsamma respittalet. analysera man lite mätbreven så kommer man lätt fram att verifierat mätbrev ger ca. 1/2-pinne.

          Reply

        • Anders J (36,7)
          May 31, 2013 @ 07:27

          Hej Johan
          Vi är på med vägning, förslag Tjörns Yacht Service på Almön, dom har kran och via Albatross segel en certifierad mätman i hamnen ganska ofta. Bara att få tag i en våg, enl. Bengt F skulle det finnas någon på Orust som hade för uthyrning, men det går att kolla Lars B på Tjörns Yacht Service kanske vet.
          _/) Anders Johansson
          First 36,7 – Miss Blue

          Reply

          • Johan Fredriksson
            May 31, 2013 @ 10:02

            Bra! Jag kollar med en kompis som hört att de har en i Henån! Ses säkert i Marstand. Seglar på vår 40,7:a Flying Colours

          • Johan Fredriksson
            Jun 4, 2013 @ 19:22

            Skicka mig ett mail Anders på miss Blue ! Har fixat våg!

  23. Blade 2
    May 30, 2013 @ 22:09

    Ang F35 hoppas jag att man hittar ett läge att köra scratch , tror alla väger inom 50-100kg och seglen skiljer inte mycket på av oss 7 så är det säkert ver som ger skillnad
    Hade blade 2 vägts och mäts så hade den nog hamnat på 1.284 typ
    Med vanliga vire och 32kg skrot på förstaget med bara en stor, en fock och en spin.
    Men tror inte det spelar någon roll i helgen men vi får se.
    Borde vara lätt att fixa scratch alla skriver vikten på lättaste båten, största flocken Hägers, och lämplig stor så borde alla få samma eller???
    Hyfsad fart på skutan på dagen kvälssegling i alla fall
    Vi ses

    Reply

  24. Skipper
    May 31, 2013 @ 18:33

    Tune up avslutad med 4 båtar på linjen, jag känner att vi 4 att ett försprång inför morgondagen….www.teamfeelgood.se

    Reply

  25. Sir
    May 31, 2013 @ 20:07

    Finns “T Up R-resultaten” någonstans? :)

    Reply

  26. Anders Averdal
    May 31, 2013 @ 21:37

    Fick till slut fixat en helikopter. Så jag kommer flygfota er på söndagen.
    Mer info om bilderna senare (när jag vet om de blev bra)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.