Skip to content

59 Comments

  1. JIMMY
    Jun 10, 2013 @ 18:46

    Är det inte lite konstigt att man inte kan hitta info om detta på vare sig SHF eller SSF, borde vara en ganska stor grej att vi har ett landslag i havskappsegling, eller?

    Reply

    • Kalle
      Jun 10, 2013 @ 19:57

      Finns väl inga landslag inom segling per definition i klasser som saknar os-status?

      Reply

  2. Skipper
    Jun 10, 2013 @ 18:47

    Peter du har ju jätte fina dekaler, Master of the Ocean.
    jag tycker detta är fräckt och kan detta trigga sponsor pengar så är det klockrent.

    Teknova temet kan segla, inget tvivel om det.
    sedan är dom så seriösa att dom lägger en veckas segling i september när de flesta prioriterar arbete.

    Detta är seriöst tycker jag.

    Martin

    Reply

  3. JIMMY
    Jun 10, 2013 @ 18:49

    Hursom, stort grattis till Arken Zoo, Teknova och DataCom för platserna i landslaget, det är ni väl värda. Håller tummarna för er på EM!

    Reply

  4. Peter
    Jun 10, 2013 @ 18:56

    kan man ana en smula avundsjuka????

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 10, 2013 @ 19:49

      På vad?

      Vi fick frågan om vi ville segla på Bornholm, men jag kan inte få ihop en besättning i september. De flesta i mitt gäng har karriär och kan inte lägga en vecka vid den tiden på året. Dessutom är det mer bansegling än havskapp vilket är lite synd.

      Men det finns ju många kul race med tufft motstånd här hemma med.

      Reply

  5. Per
    Jun 10, 2013 @ 19:45

    Kul! Landslag i shorthanded är väl en bra ide om det hjälper duktiga seglare att jaga spons för en satsning utanför norden:).

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 10, 2013 @ 19:46

      Typ Bornholm :)

      Reply

    • kim
      Jun 10, 2013 @ 19:51

      Och mätregeln som skall föreslås för fransoser och alla andra SH-bitna nationer att gå över till är förstås given:

      SRSi-v-SH

      Reply

  6. Ove Hägg
    Jun 10, 2013 @ 21:48

    Hej Här kommer infon igen om det är någon som missat. Vi lade ut detta på SHF:s hemsida i dec så det är ett tag sen
    Med vänlig hälsning

    Ove

    Royal Ocean Cup 2013

    Royal Ocean Cup är en ny mycket intressant nationstävling i havskappsegling för nationslag som arrangeras av Royal Danish Yachtclub (KDY) i Nexö på Bornholm mellan den 9-14 september 2013. Kommer att seglas i ORCi.

    Lagen består av tre st båtar ;

    – en båt med preliminärt GPH>600 (2013 reviderade GP avvaktas)

    – en båt med preliminärt GPH <600

    – en X-35

    Antalet ISAF kategori 1 seglare ombord kommer att vara begränsat, vi avvaktar slutligt Notice of Race i januari 2013.

    KDY hoppas på 15 deltagande lag från länderna runt Östersjön och från Norge. Meningen är att det skall bli ett återkommande arrangemang som seglas vartannat år. Seglingen kommer att innehålla en kombination av bankappseglingar och en distanssegling, preliminärt runt Bornholm.

    Sverige får skicka två lag. Svenska Havskappseglingsförbundets styrelse står för uttagningen av båtar tillsammans med Svenska X-35 förbundet. Vi har fått intresseanmälan av 7-8 båtar hittills. Målet är att skicka så konkurrenskraftiga båtar som möjligt. Vi kommer främst att titta på resultat från 2011 och 2012. Vi har tillfrågat Björn Österberg att vara svensk Team Captain.

    Anmäl ert intresse att delta till SHF sten@collarpoint.se så fort som möjligt men senast den 10 januari. Bifoga en sammanställning av era resultat och er planering för säsongen 2013.

    Havskappseglingsförbundet avser att ha tagit ut preliminära lag 15 januari och slutligt beslut 1 mars 2013.

    För kompletterande information se http://royaloceancup.kdy.dk/

    Hans Broman

    Ordförande SHF

    Reply

  7. Team Styrbord
    Jun 10, 2013 @ 22:14

    Bra att det händer lite nytt i Östersjön, trevlig cup och hoppas de Svenska gängen kan göra bra ifrån sig.
    Vi hoppas på lite bra press och i alla fall någon form av mediabevakning…det vore bra och nyttigt för vår sport.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 10, 2013 @ 22:17

      Är då Bornholm i september rätt ställe att segla på om man vill ha mediabevakning?

      Jag försöker se vilka båtar som är anmälda? Någon som vet?

      Reply

      • Anders Nilsson
        Jun 10, 2013 @ 22:41

        Sveriges första lag:
        http://sundetregatta.blogspot.se/2013/02/royal-ocean-cup-2013-bornholm-firefly.html

        15 båtar så långt:
        http://royaloceancup.dk/news_reader.php4?uv=1000000&uniq_id=11

        Det är nu också OK med mixade länder.

        Jag tror personligen att det är X-35or som är flaskhalsen. De har ju redan X-Yachts Gold Cup och sitt VM i regionen.

        Reply

      • Anders Nilsson
        Jun 10, 2013 @ 22:42

        Uttagningarnaa pågår för fullt i tex Danmark så det är inte avgjort än vilka alla båtarna är.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jun 10, 2013 @ 22:51

          Kanske det är ett av problemen. Att man inte vet vilka som kommer och att man förnekar ryktet att det är inställt :-)

          Reply

          • Anders Nilsson
            Jun 10, 2013 @ 22:54

            Problemen?

          • Peter Gustafsson
            Jun 10, 2013 @ 23:04

            Att få ihop tillräckligt med bra team!

            15 båtar är inte samma sak som de 45 man flaggade för initialt. Och det var väl anledningen till att man sänkte anmälningsavgiften från €3400 till €1700?

            Idén är superbra. Men jag tror man har överskattat antalet semi-professionella team som pallar en sån här satsning.

          • Anders Nilsson
            Jun 10, 2013 @ 23:20

            Man får väl lära sig hur det görs bäst. Det blir säkert en del ändringar till 2014.

            Det är ju inte en regatta i vanlig mening utan en “landskamp” där länderna ställer upp med de bästa lagen de får ihop.
            Ungefär som ishockey VM. Hur det går beror på om NHL proffsen är med eller ej. ;-)

          • Peter Gustafsson
            Jun 10, 2013 @ 23:31

            Nästa gång är 2015.

          • Anders Nilsson
            Jun 10, 2013 @ 23:36

            OK – då har de 2 år på sig.
            Kanske en målsättning att få vara med då. ;-)

      • Team Styrbord
        Jun 11, 2013 @ 16:39

        Nej, Bornholm är inte det optimala stället. Men anmälningsavgiften var ganska väl tilltagen. Så kanske man kan flyga in några glada laxar som kan skriva, fota, prata och rapportera om hela härligheten….

        Reply

  8. Swe
    Jun 11, 2013 @ 10:02

    Helrätt initiativ.
    Grattis till de uttagna.

    Reply

  9. Sir
    Jun 11, 2013 @ 10:10

    Femton är fler än fyra i alla fall? ;)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 11, 2013 @ 10:17

      Och sextiofem är fler än femton ;)

      Med bra båtar så kommer det att bli grym racing med femton båtar också. Det jag menade var egentligen bara att förväntningarna initialt var lite högre, och att det kanske hade varit svårare än väntat att locka team. Och att man borde fundera på varför. Inget annat. Jag tycker att det är ett grymt initiativ.

      Samma sak med landslaget. En bra grej för SHF och de inblandade teamen. Det jag gjorde mig lite lustig över var bara att klassförbunden börjar utse sina egna landslag, och det skulle bli lite udda om trenden tar fart…

      Reply

      • Micke
        Jun 11, 2013 @ 10:31

        Klassförbunden har väl redan sina “landslag” i form av Mästarnas mästare..

        Reply

        • Robert
          Jun 14, 2013 @ 10:54

          Mästarnas mästare har ju inget med detta att göra, det är en jippotävling som inte korar vare sig svensk mästare eller är uttagning till något!

          Reply

      • Patrick L
        Jun 11, 2013 @ 10:48

        Det är väl just termen “landslag” som ställer till det lite här…det finns bara ett landslag i segling (SWE Sailing Team). Det vi talar om här är väl snarare det som kallas representationslag. Och faktum är att i normalstadgarna för klassförbund ingår i ändamålsparagrafen att klassförbunden “svara[r] för uppföljning av de enskilda seglarnas utveckling genom indelning och uttagning till klassens representationslag- och träningsgrupper”.

        Då detta är en regatta som seglas i klassen ORC International är det väl logiskt att SHF (som svenskt klassförbund för ORCi) tar ut Sveriges representationslag i den mån det är begränsning på hur många som kan deltaga. Den här frågan var väl uppe även 2007 när SHF försökte få ihop lag till Commodore’s Cup (innan det bildades ett IRC-förbund som då fick frågan på sitt bord).

        Reply

        • Peter
          Jun 11, 2013 @ 16:08

          …eller så kan man tittar på vad svenska akademien orbok säger om landslag:
          * lag utsett att representera ett land vid internatiouell(a) lagtävling(ar) i idrott…..

          stämmerinte denna beskrivning???

          angående SWE Sailing Team:
          SWE Sailing Team är det samlande namnet för svensk elitseglings landslag. (citat SSF)

          Reply

        • Fredrik Lönegren
          Jun 14, 2013 @ 10:20

          klart att det är ett landslag, det är ett lag som seglar för sverige på internationell nivå sanktionerat av rf, så visst är det ett landslag. Och man kan ha flera lag från samma land i samma tävling
          ( men frågan är om det måste var svenskar ombord)
          själv har jag seglat med ett tyskt landslag, och fick pris.
          .
          och visst är segling en lag sport, lööf och salminen är regerande bästa lag i sve just nu… gilla

          Reply

          • Robert
            Jun 14, 2013 @ 10:46

            Det kan ju du tycka, men tävlar man för Sverige då finns det bara ett landslag – SWE Sailing Team! Så har SSF bestämt och inga andra har rätt att kallas något annat än representationslag. SSF tar detta på största allvar, man menar att det lätt går inflation i landslag med alla klasser som har seglare som seglar internationella mästerskap!
            Så Fredrik, ta frågan med SSF, Patrik L har ju redan svarat och han måste ju veta få han sitter i SSF styrelse.

          • Robert
            Jun 14, 2013 @ 10:48

            Sanktionerat av RF? Nu tog du väl i! RF sanktionerar inga landslag åt specialförbunden!

          • Fredrik Lönegren
            Jun 17, 2013 @ 23:13

            Andra sporter har flera landslag, senior, dam, flera ungdoms A-lag, B-lag, Land1, Land2…………….
            Så varför ska segling vara begränsade till ETT lag. Ju fler landslag vi har ju bättre. Då visar man att segling är en bred sport med möjlighet för många att ha kul.
            Men om SSF vill begänsa sportens möjlighet att vara mera synlig så tycker jag man kanske ska tänka om.
            (det vore ett lämpligt tillfälle för SSF att spinna på “lagsporten” segling nu efter OS guldet)

  10. Anders Dahlsjö
    Jun 11, 2013 @ 10:20

    Det är inte för sent ännu! Som jag förstått vill man ha ytterligare ett svenskt lag med.
    Jag tyckte denna tävling var något jag ville vara med om och ville därför segla med en seriös båt som skulle deltaga i år. Att det inte ligger under semestern är för mig en fördel då det är så mycket annat som skall planeras in under semestertiden. Det gäller bara att ha en vecka kvar till september. Jag ser mycket fram imot denna tävling och hoppas det kan bli stort på sikt. Vi skulle behöva det i norra europa.
    /längst fram på DataCom

    Reply

    • Peter
      Jun 11, 2013 @ 11:51

      Lycka till på seglingen!

      Reply

  11. Johan Rockström
    Jun 11, 2013 @ 11:41

    Just nu försöker vi ragga besättning till en X-35 till lag 2, båt finns men efter Gold Cup och VM har ordinarie besättningar svårt att få tid över till mer segling. Ni som är intresserade att vara med i X-35 nr 2 får gärna maila mig på johan.rockstrom@yahoo.com

    Reply

  12. Per
    Jun 11, 2013 @ 12:54

    Go go, grymt! Hoppas på bra livesändning och rejält med vind hehe:)

    Reply

  13. Sture Smith
    Jun 11, 2013 @ 13:01

    Landslag eller ngt annat har väl ingen betydelse. Tycker att det er mkt bra initiativ, Bornholm kan man väl ha en del synpunkter på , lappsjukevarning gäller.
    Havskappsegling bör seglas på havet, alltså skagerack, erbjuder den absolut bästa och utmanande området i Nordeuropa/Norden.Ngt nytt är ju inte denna tävlingsform. Sverige har haft landslag flera gånger till Admirals Cup när det fanns.
    Att inte Feelgood nämns verkar underligt. Så som dom seglade i helgen på Faerder är det inte många svenska båtar som hänger med. Vi låg intill varandra under seneftermiddagen i Fredags och Martin med besättning kramar verkligen ut allt båten, riktigt imponerande. Startfältet var heller inte att leka med. Klar favorit inför EM.

    Reply

    • Mats V
      Jun 11, 2013 @ 17:51

      Håller med och de är vad jag vet tillfrågade – precis som ett antal andra. Dock är det inte lätt att få till planeringen för detta evenemang (som tar 1,5-2 v i anspråk inklusive transporter) när första info ges i augusti året innan men officiell förfrågan om deltagande först kommer i april samma år. Vid det laget är de flesta båtars planeringar lagda sedan länge – åtminstone för oss och säkert även för de flesta “semi-professionella team” som Peter skriver.

      Reply

  14. jol
    Jun 11, 2013 @ 14:11

    Grattis Teknova Albatross Sailing Team, ett erkännande efter lång och framgångsrik satsning, alla andra är bara avis.

    Reply

  15. Micke
    Jun 11, 2013 @ 16:05

    Feelgood & Teknova… Det ska till “gamla” Expresseglare “to get the work done!”…. ;).. Grattis båda !

    Reply

    • jok
      Jun 11, 2013 @ 17:46

      Bakom varje framgångsrikt seglarteam finns erfarna Expresseglare.

      Reply

  16. Andreas i HP
    Jun 11, 2013 @ 20:50

    Hej
    Kul initiativ och bra tänkt
    Hoppas till 2015 det kommer upp vilka tävlingar som är “kvalificerande” för denna event och en rankinglista kommer fram!
    Då kan det bli en kul riks cup. Och det blir en officiell uttagning efter prestation.

    Skall bli kul att följa.
    MVH Andreas

    Reply

  17. Andreas i HP
    Jun 11, 2013 @ 20:52

    förslag på race som skall ingå?
    Lidingö runt
    MBBR
    Faerdern
    Gotland runt
    Tjörn runt

    borde väl vara ca 7 race utspritt

    Reply

    • Per X Lundqvist
      Jun 11, 2013 @ 21:44

      De svenska båtar som levererar på VM i ORCI 2014 i Kiel ligger bra till för 2015. Eftersom många efterlyser framförhållning så är väl det en bra “punkt” att utgå ifrån. Att ta ut båtar från race runt öar är nog inte rätt väg att gå även om det kan vara nog så kul at segla dem. MBBR är väl toppen. Sandhamn Open om det seglades i år likaså. Mer såna race helt enkelt. Stockholm behöver en banseglingshelg för lite större båtar på hösten 2013. Vem tar bollen? Är personligen lite sugen på en regatta med max GPH ca 620 (lys 1,29). Varför inte stockholm medium size boat race, SMSBR? Mätregel är ointressant. Storlek på båtarna mellan 1,18 och 1,29 SRS typ. En dag med 4-5 race kan vara OK. startträning utan TP52 etc…

      Reply

      • Lars K
        Jun 12, 2013 @ 17:26

        +1

        Reply

      • Andreas i HP
        Jun 12, 2013 @ 21:44

        Jag håller med, men poängen var att jag anser att man vinner respekt om det är officiellt vilka race som är kvalificerande för detta landslag.

        ORC I VM, kan tänka mig att det i Helsingfors var/borde varit kvalificernade för denna uttagning? Men osäker om dessa 3 båtar varit me där?

        Därmed verkar det ju som flertalet race för kvalificering är runt öar i verkligheten?
        Varför inte göra det då officiellt?
        Blir ju mycket mer spännande att se vilka båtar som ligger med landslagsplats o vilka som är på gränsen anser jag som betraktare/åskådare.

        Gör det publikvänligt o lätförståligt!

        Kör hårt med ett bra initiativ!!!
        MVH Andreas

        Reply

        • kim
          Jun 12, 2013 @ 22:12

          Man måste ju småle lite åt det Andreas summerar så bra:
          Att delta i VM i sin sport, för att kanske bli kvalificerad till landslaget. :-)

          Våra bollsparkande pojkar skulle nog gärna åka raka vägen till Brasilien, för att sedan vara kvalificerade att harva runt i Europa och möta Färöarna, Malta och de övriga i sin grupp.

          Finns det fler sporter som har öppna internationella mästerskap som inte kräver landslagsstatus?

          Vad är historian bakom att världsmästerskap och olympiska spel skiljer sig så för kvalificering och deltagande inom seglingssporten?

          De båtar som fått den här landslagsstatusen är alla fälförtjänta av klistermärkena. Även för det faktum att de kämpar i ORCi och inte fallit in i nationella folkrörelsens SRS.

          En klass för breddsegling och en för elit är väl ett första steg att kunna få till landslag i handikappgrenarna inom segling.

          Reply

          • Peter
            Jun 13, 2013 @ 01:05

            +1

          • Robert
            Jun 13, 2013 @ 12:41

            Det är som Patrik L skriver, detta är inget landslag, det är ett representationslag. Landslag i svensk segling finns bara i OS-klasserna (SWE Sailing Team). De har dessutom med automatik SM-status.

          • Andreas i HP
            Jun 13, 2013 @ 18:29

            Det jag ser som paralleller är sporter med riktiga proffscirkusar.
            Tex boxning där man har vm o landslag på amatörnivå medans proffsnivån har titlar där man som individ ställer upp, inte som land.
            Likaså golfen har oxå en proffscirkus där man som rankad oavsett nationalitet får deltaga…det dessa idrotter har gemensamt är ett tydligt rankingsystem och officiella tävlingar som ingår i rankingen.

            Medans här är det på en ganska light motionärsnivå. Det gör iof att fler säker känner möjlighet att kunna deltaga o fajtas om 3 åtråvärda platser vilket definitivt skulle få seglingen att gå framåt.

            Om de tar tag i detta o gör ranking seriöst med en serie deltävlingar runt öar o några banrace..så det blir en cup typ “SWE NATIONAL CUP”

            Då är detta en riktigt bra grej!

    • Mikael Vesala
      Jun 11, 2013 @ 21:47

      Andreas: helt off topic.. kan du smsa mig, har slarvat bort ditt mobnr… :-s Vesala.

      Reply

    • Johan
      Jun 13, 2013 @ 11:51

      Ska inte SM vara med? Lite mer officiellt och sanktionerat.

      Ett SM för SRS för alla kölbåtar hade varit skoj.

      Reply

  18. Bamse
    Jun 12, 2013 @ 16:05

    ja, vad säger man……vad är definitionen på offshore? GR:-)?

    Reply

  19. Andre B.
    Jun 14, 2013 @ 19:12

    Röranade Bornholm…
    Seglade med HQ hösten 2006 tror jag det var och får nog säga att det var ett både bra och trevligt ställe att lägga seglingarna på. Boendet var mycket bra och det var nära för ala deltagande oavsett varifrån man kom, Norge, Sverige, Tyskland, eller Ryssland. Dessutom bjöds det på mycket bra segling. Vet ju inte något om programmet i september men 2006 så genomförde man även ett “Bornholm Runt” som tog någon dag att genomföra. Man komer dessutom fort ut på vattnet och banorna då det inte handlar om någon direkt utsegling. Tror att Bornholm kan bjuda på fina seglingar även den här gången. Skulle gärna segla där igen…
    Andre B.

    Reply

  20. Carl Peter Carlsson
    Jun 14, 2013 @ 23:37

    Kan man ha ett landslag utan några landskamper?

    Reply

  21. Lasse Bergkvist
    Jun 15, 2013 @ 10:00

    Carl Peter : Landskamp är precis vad Bornholmsevenemanget kommer att bli, Sverige mot Danmark, Tyskland och förhoppningsvis ett antal länder till. Vi var med i planeringen till Commodores Cup för 4-5 år sedan där det var två svenska båtar klara, det saknades bara en båt i 40-fotsklassen för att Sverige hade varit med där. Sverige behöver komma ut och vara med på den här typen av evenemang. Vi (Team Arken Zoo) var ju med på Kieler Woche förra året och lärde oss massor av de utländska konkurrenterna, likadant med VM i ORCi som vi körde i augusti i Helsingfors. Tajta race och där konkurrenterna i ett antal fall är helproffs gör att vi var tvungna att spetsa till oss en del för att vara konkurrenskraftiga.
    Jag tycker det är kanon att ett antal driftiga personer driver Bornholmsracet. Var med på Datacom där september 2006 på EM i ORCi och det var ett fantastiskt klimat med kanonvatten att kappsegla på. För de som har tid, möjlighet och pengar – åk, ni kommer inte att ångra er!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.