M32 Cup på Hönö | dag 1
Bra första dag på cupen på Hönö. Hans Wallén var grym från start trots bara några få dagars träning. Kul. Fredrik Lööf var tvungen att åka till Stockholm och ta emot medalj av Kungen, så Martin Strandberg ryckte in som reserv. Ombord var också Martin Krite som ny i teamet. Kul!
1 Team Rahm 5 5 5 5 5 4 29
2 Wallen Racing 2 4 1 4 3 5 19
3 Team Lööf 3 2 3 2 4 3 17
4 Speak@ 4 1 4 1 2 2 14
5 Sail Racing 1 3 2 3 1 0 10
Massor av bilder & rapporter på Facebook och M32cup.com.
Jun 13, 2013 @ 07:54
Grymt seglat av Rahm & Co.! Extra roligt att Wall’en m fl är uppe och hugger direkt! Blir spännande race idag. När skall Klabbe få fart?
M32 Cup Oslo... | EwaluvanEwaluvan
Jun 13, 2013 @ 07:59
[…] Häftig båt, häftig cup, och denna veckan kan de ses på Hönö. […]
Jun 13, 2013 @ 09:19
Wallen är den som kan bli bäst när det gäller.
Kör hårt Walle.
/pg
Jun 13, 2013 @ 10:55
Tror också på Wallèn, riktigt hög högstanivå på den killen :)
Jun 13, 2013 @ 12:01
Såg Walléns besättningslista, vem är Theodor Ahlström?
Hur mycket kostar en M32 med allt, inkl. transportvagn?
Jun 13, 2013 @ 15:21
Strax under 2 mille inklusive moms
Jun 13, 2013 @ 17:26
Man får riktigt mycket stor båt för de pengarna! Hur stor blir värdeminskningen?
Jun 13, 2013 @ 18:13
Det är ungefär samma pris som en Melges 32:a kostar med all utrustning, tillbehör och segel. Men det är sant att man kan få en stor bobåt för samma pris från Bavaria eller liknande.
Att uppskatta värdeminskningen är väldigt svårt men så länge klassen är attraktiv borde värdeminskningen vara låg eftersom material och tillverkningsmetod gör att båtarna i princip inte mattas med tiden.
Jun 13, 2013 @ 20:53
Det vanligaste upplägget blir troligtvis att vi i cupen äger några av båtarna och hyr ut dem till teamen på 1 eller 3 år. Eller per event. Detta för att matcha intäkter från sponsorer som ofta inte kommer i klump var tredje år :-)
Målet är att göra det enklare att komma in i klassen och minska riskexponeringen för enskilda team och sponsorer. Tror vi på konceptet så borde vi rimligtvis våga ta risk i andrahandsvärdet.
Den årliga kostnaden är inte högre än för ett Melges 32-projekt eller vad det kostar att dra runt ett seriöst offshoreprojekt med en 43-45-fotare. Vill man sätta det i perspektiv så kostar det ungefär 10 ggr mer att driva ett projekt i Extreme 40.
Jun 13, 2013 @ 15:11
Dagens race är igång, kolla in livesändningen här: https://m32cup.solidtango.com/live/live-cam-team-rahm-hono