ÅF Offshore Race | alternativ rapportering
Eftersom KSSS har sumpat sin web, så får vi lite på djungeltrumman. Så vad händer på havet?
Live: Farr 30 Magic Youth Program
Live: Gustav Morin på Pac Man
Live: Johan Lundqvist på Aronan Solidtango
Kul filmsekvens från starten:
Jul 1, 2013 @ 09:42
Är det någon som har länk till trackern de använde?
Chansen finns ju att den ligger separat och inte dött.
Eller andra AIS-trackers, så kan man kanske få uppfattning om läget utan KSSS.
Jul 1, 2013 @ 10:16
Live fartygsdata ger AIS-information. Om man bara väljer “yachts” och “fartyg under gång” så kan man få en hyfsad bild. Länk: http://www.marinetraffic.com/ais/se/default.aspx
Mvh
Folke
Jul 1, 2013 @ 09:45
Varken Solidtango (båten) eller Pac Man livesänder, de kör endast korta rapporteringar. Net1 däremot livestreamar från båten, här.
Jul 1, 2013 @ 09:52
Är inte det tradition att KSSS web dyker under Gotland/ÅFOR?
Jul 1, 2013 @ 10:42
Eg. är det väl inte KSSS utan deras driftspartner Datacom som verkar ha rejält med skit bakom spakarna. Lär knappast beror på att de mest kvalificerade driftsteknikerna är ute och står till rors utan om man ska vara lite hård att det verkar finnas ganska stor brist på dom öht inom bolaget… Knappast första gången de har problem.
Ifall Datacom har problem med att de gjort en feldesignad lösning som inte pallar med den höga belastningen kommer de få svårt att lösa det under pågående tävling. Så fort de lyckats göra en restore av databasen och publicerar webben igen så kommer ju minst lika många försöka dra ut informationen igen och grundläggande designen är ju densamma… Skicka in bättre disk, mer serverkraft och fetare lina. Sen till nästa år fixar ni förslagsvis en vettig lastbalansering från Riverbed eller F5 (om ni har fortsatt förtroende).
Under tiden Datacom, ett tips i all välmening:
1) se till att Pronto(!) få upp en statisk sida på ksss.se med hänvisning till alternativa rapporteringskanaler
2) Prioritera ned att får upp hela webben, se i stället till att ni kommer igång och börja publicera bare minimum av info – lägg upp rundningsrapporter i txt-format m.m.!
Jul 1, 2013 @ 19:48
påhopp kanske skall göras om och göras rätt “cable breakage in our supplier Stokab’s infrastructure”
Jul 1, 2013 @ 20:34
…med Peter G skrev ju att KSSS har sumpat sin web…
Jul 1, 2013 @ 20:44
Det är KSSS som väljer sina underleverantörer och funkar det inte så struntar jag i om det är Avantime, Datacom, Stokab eller någon annan som gjort fel.
Stannar min Audi så struntar jag i vem som har tillverkat komponenten som inte funkar. Och Audi tar på sig ansvaret och skyller inte i från sig. Enkelt.
Det finns en historia av “strul när det gäller” och systemutveckling dagarna före själva racet. Varför det är så vet jag inte, men man får nog räkna med kritik när man har hög risk i sina projekt.
Nu funkar det i alla fall, och jag är säker på att alla inblandade lärt sig något…
Jul 1, 2013 @ 21:48
blir du påkört så är det ju inte Audis fel att blien inte kan användas efteråt eller???
Jul 1, 2013 @ 21:54
Du måste ta en fight i alla frågor eller?
Om den blir påkörd under tiden den står hos dem så är det nog det :-)
I stort sett alla hostingleverantörer har dubbla leverantörer av fiber, så en avgrävning skall inte behöva påverka tillgängligheten.
Jul 2, 2013 @ 11:40
Tror det är väldigt få som kan forutse att en grävare sätter sin skopa precis fel det första han gör en måndagsmorgon. Sen ännu mer oturligt att detta drabbar KSSS och alla som vill följa från land. Man får nog skylla på den helt vanliga mänskliga faktorn denna gång. Det handlar således inte om lastbalansering etcetera. Bra jobbat Stokab, DC och alla på KSSS som kämpat så gott som det någonsin går under dagen. Klagomål i form av “kasst”, byt leverantör och annat gjorde nog inte saken bättre när många gör allt i sin makt för att rätta till något som inte gick att förutse. Nu följer vi racet!!!
Jul 2, 2013 @ 11:45
+1 tycker faktiskt att KSSS får alldeles för ofta för mycket negativt kritik. De gör faktiskt ett fantastiskt jobb.
Jul 1, 2013 @ 11:02
Glädjande nyheter!
Sökte febrilt efter bättre (fungerande) tracking och tänkte att watski2star-trackingen kanske kunde visa något.
Kom fram till denna URL efter lite sökande och testande av olika värden för race_id
Osäker på starter/grupper men deltagande båtar verkar stämma ganska bra.
Fungerande tracking
Jul 1, 2013 @ 12:23
Bra jobbat men tyvärr verkar det som det är 2012 års tracking som fortfarande är igång.
Startgrupperna stämmer inte och frågan är om det är rätt båtar som anges.
Hoppas KSSS kan få igång sin server snart.
Jul 1, 2013 @ 12:28
Ja, precis så är det. Exempelvis, Nautiska Racing förra året är TruckNor Wolfpack i år.
Jul 1, 2013 @ 12:15
Rundningsrapprter dyker upp här i takt med att Stockholm Radio tar emot dem: http://bit.ly/15XJmku
Förutom webbsidan är även resultat- och positioneringen ur funktion. Vi avvaktar reparation av kapad fiberanslutning.
Rounding reports can be found on the following page as they are received by Stockholm Radio: http://bit.ly/15XJmku
In addition to the website, the results and positioning systems are down. Awaiting repair of a fiber optic cable.
Jul 1, 2013 @ 13:32
http://www.ksss.se/ up and running
Jul 1, 2013 @ 15:19
Se nedan rapport från Alex på Hugo Boss.
http://www.youtube.com/watch?v=sU55AmM_x74
Jul 1, 2013 @ 17:59
Omstart verkar det som?
Jul 2, 2013 @ 08:18
Avgrävd fiber.. Yeah right.. Nere nu igen.. de måste ha en ivrig grävmaskin utanför hallen… Att de aldrig slutar att skylla på avgrävningar.. den har man ju hört i 20 år nu… Kanske dags för ISP’erna att hitta på ny bortförklaring ;)
Jul 2, 2013 @ 09:28
Det har varit “trögt” hela morgonen på ksss.se
Jul 2, 2013 @ 09:36
inga problem nu.
Jul 2, 2013 @ 09:37
det gick dock trögt med ett antal misslyckade försök att komma in på Tangosailing. Vill ändå inte klaga på någon. Niklas gör ett fantastiskt jobb!
Jul 2, 2013 @ 13:06
Alla är inte lika positiva till KSSS insats…
http://sailzone.se/archives/1229
Jul 2, 2013 @ 16:34
Senaste PR-mailet från Esimit Europa:
De tar väl i lite väl mycket. Man var inte ens med på Kieler Woche (men vann en liten tillfartssegling) och det är väl lite väl mycket sagt att man vann ÅF Offshore Race?
Jul 2, 2013 @ 18:38
Peter, kolla aldrig en bra historia…!!
Jul 2, 2013 @ 19:20
Ett visst “svängrum” är väl ok, men att utropa sig själv till vinnare efter en gedigen sistaplats, någonstans där går väl en gräns :-)
http://www.ksss.se/AFOR2013/Advanced-Leaderboard/?raceId=304&class=ORC+A&column=3040207
Jul 3, 2013 @ 22:02
Esimit Europa 2 vann väl “Största deltagande båt”, igen.
Om än på delad första plats den här gången.
Hurra för alla vinnare!
Jul 2, 2013 @ 21:38
Var nu (21:30) inne på KSSS sida för att se rundningslistor men möttes av:
Sjösättning pågår!
Ja, vi har faktiskt stängt sidan i några minuter mitt under pågående tävling för att sjösätta något spännande vi kört “bakom kulisserna” men gärna vill dela med oss under sista delen av tävlingen. Det handlar om justeringar på resultat som beräknas i realtid när båtarna fortfarande seglar. Det är fortfarande ett experiment.
Yes, we have actually closed the website for a few minutes during the race to launch something exciting we have been running “behind the curtains” but would like to share for the last part of the race. It is about adjustments to the results while the boats are still sailing. It is still an experiment.
Under Watski 2 Star Baltic tillbringar jag många timmar med “armchair adventure” men att följa ÅFOR Gotland Runt via officiella sidan har varit hopplöst både förra året och i år. Hoppas på bättre lycka nästa år och att det då går att förstå hur ställningen i en klass ser ut. Varför inte koppla båtdata till transpondersymbolen på kartan och även ange “starttid” vid Sandhamn samt seglat spår också (jfr Marinetraffic)?
Jul 2, 2013 @ 21:47
Spännande?
Som att http://www.ksss.se/AFOR2013/Leaderboard-Realtime/ och http://www.ksss.se/AFOR2013/Advanced-Leaderboard/?raceId=304 visar helt olika resultat baserat på olika input. Inte ens jag orkar reda ut vad som är vad…
Jul 3, 2013 @ 08:09
Det enda exakta är målgången i tävlingen. Under tiden är det aldrig exakt. Live verkar vara en beräknad placering på en prognostid när de ska vara eller är i mål. Den andra är baserad på en korrigerad tid vid en rundning. Det är så jag uppfattat det hela. Tycker det fungerar bra, som sagt det är ändå inte exakta målgångstider under seglingen.
Jul 3, 2013 @ 08:11
* tider (målgångstider under…)
Jul 3, 2013 @ 08:17
Så är det nog.
Men hjälper man åskådare genom att lämna två olika, icke exakta, resultatlistor? Kan inte heller se att man räknar med resultaten från etapp 1. Inte ens efter målgång?
Jul 3, 2013 @ 08:35
Det är nog så exakt det kan bli. Det är ju ingen trapetsbana med rundningar direkt. En del rundar en halv distans från märket. Följde t ex Cedergård och Allansson i Kieler Woche via tävlingens eminenta sida. Där ser man hur placeringarna plötsligt skiljer bortåt tio platser på några sekunder vid ett litet vrid. Det blir inget annat än prognoser förutom vid en given punkt. Det är som att värdera en aktie eller fastighet… KSSS kan ju vara tydligare, men vi som seglar förstår väl det? Jag tycker det har fungerat bra.
Jul 3, 2013 @ 17:12
Var det bara jag som trodde det fanns fler än två klasser?
Grattis till dem. Och alla andra som vann sina klasser!? Som Feelgood, Arken Zoo, Blå’s, Tjaba och några till som inte är klara än. Synd att de glömdes bort…
Jul 3, 2013 @ 18:10
På sida “just nu”
Vinnare i SRS-A Pac-Man, tvåa Matrisen.
På sida “resultat”
Vinnare Matrisen , tvåa Pac-Man.
Tittar man på beräknad tid på sidan “resultat”
Vinnare Pac-Man, tvåa Matrisen.
Det verkar vara svårt det där med räkna ut seglad tid och resultat i SRS :)
Jul 3, 2013 @ 20:27
Det blir ännu konstigare när man ser att Blå’s har seglar en timme snabbare än Matrisen på beräknad tid. Dom borde väl vara totalvinnare om någon?
Men Blå’s kanske inte är med i KSSS kompisgäng. ( Jag har inte kollat tiden i alla klasser)
Det morala fusket har det även muttrats en del om ute i Sandhamn. Flera båtar har tydligen medvetet parkerat strax innan rundning av Skanskobb. Detta för att vänta ut bleket som var utanför Sandhamn. Gav dåliga placeringar på första delen. Men eftersom det bara kostade 10% på placering så var det mycket lönsamt för totalen.
Jul 3, 2013 @ 20:57
Ja, det är märkligt. Det var ju samma visa förra året (då också Blå’s vann: inte ett ord om detta, bara en massa snack om Solsidan).
Topp 3 totalt i år DH
1. Blå’s
2. Pac Man
3. Matrisen
Tycker Pac Man gjorde en kanonsegling, trots lite motig inledning.
Sedan skall vi inte glömma att båtar fortfarande är ute på banan: Team Räknäs har exempelvis fortfarande chansen på en topplats. Tycker man skall visa respekt för dessa mindre båtar som seglas mycket väl! Där kan KSSS bättra sig!
Jul 3, 2013 @ 21:02
SRS förstås!
Jul 8, 2013 @ 10:14
Det lönade sig tydligen för PacMan med optimeringen för lättvindssegling.
Jul 3, 2013 @ 21:06
För att göra en “total” i respektive regel (varför gör man det förresten), så kan det ju vara så att man gjort en totallista på inshore-sträckan som då räknas som 10% av placeringen. Sedan gör man en total på Gotland Runt som då står för 90%. Blå’s var minst 20 placeringar bakom Matrisen på inshoresträckan. Samma sak med Pac-man.
Det känns ju som att den “sammanräknade” resultatlistan borde publiceras någonstans (det blir då en fjärde variant) :-)
En sak man kan reflektera över är inshore-sträckans betydelse. Inom en klass så skall det till 10+ placeringar för att det skall göra skillnad, och i ett tajt startfält så brukar bra båtar inte bli så mycket efter.
Men i en sammanräknad lista så kan mycket väl 60 båtar (från två andra klasser som man aldrig sett på vykort) komma in före. Detta innebär då 6 placeringar, och då hjälper det inte om man är 4 timmar före alla andra båtar runt Gotland.
Jul 4, 2013 @ 07:33
Jag förstår överhuvudtaget inte varför inledande skärgårdssträckan skall vägas annorlunda än den del av seglingen som går på öppet hav. Tycker i och för sig att tanken att lägga starten inne på strömmen är en succé men enklast och mest fair både för seglare och publiken vore att beräkna resultaten med tanke på den totalt seglade tiden. Banan innehåller nu en perfekt mix av både lite skärgård och mycket öppet hav! Har i Dagens Nyheter denna vecka läst notiser om olika vinnare och även jag som någorlunda insatt måste säga att de notiserna har varit minst sagt luddiga och motsägelsefulla!
Jul 4, 2013 @ 08:30
Varför göra nått enkelt och lättförstått när man kan krångla till det så ingen förstår. Någon har nog tagit för mycket intryck av Bob Hund’s “istället för musik, förvirring” :)
Man kanske tänkte: Allmänheten och sportjournalister i synnerhet har svårt att förstå att snabbaste båt inte vinner så nu gäller det att göra segling mer jämställt och införa regler som nästan ingen förstår vem som har vunnit.
Jul 5, 2013 @ 22:26
ÅF unsure race?
Jul 3, 2013 @ 18:28
It ain’t over til the fat lady sings !
Jul 3, 2013 @ 23:06
Grattis X-332 Trixie med Team A Ekholm till vinsten i SRS C
Jul 4, 2013 @ 09:51
Är det rätt uppfattat, att om man räknar ut resultaten utan hänsyn till det fåniga etappmålet i Sandhamn, så är DataCom och Pac Man segrare i ORCi A respektive SRS A?
Jul 4, 2013 @ 10:44
PAC-MAN hade minsta korr-tid (i SRS A) på offshore-delen av racet. Hade man istället räknat total korrigerad tid på hela racet (från Stockholms ström till mål) hade Farr 30-ligan haft 6 båtar i topp före PAC-MAN på 7:e plats. Enkelt och transparant……eh, kanske inte :-/
Jul 4, 2013 @ 11:45
Du har nog rätt, men det är väldigt dåligt förklarat på KSSS’s hemsida och även redovisningen av seglad tid opedagogisk.
Man borde ha satt in starttid etapp 2 i Sandhamn, seglad tid 0min.
Samt förklarat att seglad tid i mål är i självaste verket seglad tid mellan Skanskobb och mål.
Detta betyder att mitt inlägg nedanför är inkorrekt :(
Jul 4, 2013 @ 11:02
Som jag har fattat det är DataCom och Pac-Man segrare om man räknar omräknad seglad tid för båda etapperna, men enligt vad jag förstår struntar man i seglad tid och räknar på detta sätt.
Total poäng = 0,1* placering vid gate Skanskobb + 0,9*”placering i mål”.
Minst antal poäng vinner. Inte speciellt tydlig förklaring i seglingsföreskrifterna.
Det är inte två separata etapper, den seglade tiden till Skanskubb räknas även in i “placering i mål”???
Jag anser att det är bättre att införa ett “spurtpris” likt Vasaloppet för den som är snabbast på beräknad tid till Skanskobb och den som är snabbast på beräknad tid runt banan vinner.
Jul 4, 2013 @ 11:42
Ditt förslag låter klokt brorsan!
Jul 4, 2013 @ 11:48
Ja, KSSS har ställt till det riktigt.
När jag nu läser Pelles och Kåres svar, så är jag ändå inte helt säker på om DataCom och Pac Man skulle vunnit om man skippat sandhamnsklockan och alltså räknat ut från start till mål som ett tidtaget race.
Helt enig med Kåre, vill de ha fler vinnare att dela ut priser till, så inför etapppriser.
Men att ha stopptider längs ett sammanhängande race för att justera sluttid med… Jag har aldrig hört talas om något liknande.
Ett syfte med en ev. omklockning i Sandhamn skulle ju kunna vara att man måste besluta att strycka skärgårdssträckan, om t ex halva fältet blir hindrat att passera en smal passage p g a olycka eller liknande.
Jul 4, 2013 @ 12:11
PAC-MAN hade inte vunnit om man bara räknat tid från start i Stockholm, runt gotland till mål. Det hade varit Farr 30 på plats 1-6 och PAC-MAN 7:a.
Jul 4, 2013 @ 14:01
Det är tydligen två helt separata etapper tidsmässigt men det är extremt otydligt på KSSS’s hemsida. Man räknar ut resultat beräknad tid till Sandhamn som etapp 1 och resultat beräknad tid Sandhamn – mål. som etapp 2.
Vinnare blir den som får minst poäng enligt formeln
0,1*placering etapp 1+ 0,9*placering etapp 1.
Som sagt var extremt otydligt redovisat på hemsida vilket har lett till denna diskussion.
Jul 4, 2013 @ 12:20
Om man kan få tycka nåt så tycker jag det vore roligare om KSSS körde två race; ÅF Inshore från Stockholm till Sandhamn med start Söndag där både de som sedan skall segla offshore-banan och de som bara seglar inshore-banan deltar. Offshore-båtarna får sedan ett pit-stop i Sandhamn och offshoreracet startar med gemensamma starter tidigt måndag morgon. Det skulle bli ett mer begripligt upplägg och man skulle komma ifrån konstigheter som att det kan löna sig att vänta med att passera gaten i Sandhamn.
Jul 4, 2013 @ 14:02
+1
Jul 4, 2013 @ 15:04
En annan ide’: För att göra det enkelt så startar man offshore-etappen med jaktstart från Skanskobb under måndagen. Minsta båt startar 06.00 och sedan följer resten under dagen/kvällen/natten. Vill man kan man ju bestämma att resultatet i SRS alltid räknas om på tid på tid och i ORC med PCS.
Jul 4, 2013 @ 18:08
Hyundai får då starta klockan 12 på tisdagen….
Jul 4, 2013 @ 18:17
Ja? Meningen med jaktstart är ju att alla skall ha samma chans på “line honurs” Vore det inte lite coolt med team Räknäs först i mål ;-)
Jul 4, 2013 @ 20:00
Du glömmer en sak… Hyundai brukar få välja starttid fritt,utan att följa sin klass eller startgrupp.
Jul 4, 2013 @ 21:27
Jo då Pelle Lindell. Det var bara en kommentar. Jag tycker nog det skulle vara en intressant grej att köra jaktstart på ett så långt race som ÅFOR. Jag skulle mer än gärna se nått annat än de stora båtarna i mål först.
Jul 4, 2013 @ 19:56
Kul tanke. Tycker nog ett ordentligt spurtpris i Sandhamn och att en total på hela sträckan är det som gäller.
Jul 5, 2013 @ 00:09
Jag har trots allt en viss sympati med KSSS nuvarande upplägg. Det är en förvisso dålig kompromiss som jag tror drivs av sponsorernas ideer och andra ekonomiska realiteter och jag tror (utan något större belägg för det) att om man gjorde ett race från Stockholm runt Gotland skulle det allt för ofta avgöras inne i skärgården och för att behålla seglingens karaktär och status som vår enda egentliga havskappsegling tycker jag det vore olämpligt. Jag tror man skulle få en situation där motivationen att köra ut på havet efter dålig skärgårdetapp skulle svikta hos många och med det nuvarande upplägget blir det ändå något slags nystart som motiverar att köra vidare. Jag tror fortfarande det vore roligare att splitta racet i två som man om man vill kan räkna samman på lämpligt sätt. Min idé om jaktstart på havsetappen tror jag faktiskt skulle funka rätt bra men det är nog en utopi. En gemensam omstart i Sandhamn är kanske mer praktiskt och politiskt möjlig och det tycker jag skulle öka den sportsliga kvalitén på tävlingen.
Jul 5, 2013 @ 00:52
Augustimånen införde ett superkul koncept där alla båtar startar samtigt och först i mål vinner. Konceptet vilade på ett antal rundnings punkter typ för Gotland runt Alma, Sandön, Visby, Karlsö, Hoburg, Östergarn, Fårö, Sandön, Alma. Vid alla rapporteringspunkter ges ett upprag att segla halvind en viss rikting en viss distans. Allt för att hålla alla båtar på samma bana vid samma tid. Dvs en långsam båt behöver inte göra några halvvindskrokar, medan en snabb båt kommer ner till en rundning två timmar före, får sin längd och återkommer till banan vid tidpunkten för att återuppta jakten på att vara först till nästa rundning. Först i mål vinner, och alla är på banan lika länge och i stort i samma förhållanden. Ju tätare märken, desto rättvisare. Oavsett om du är 28 fot eller 100 fot. Oavsett om det seglas ORCi eller SRS. Det behöver inte ens vara halvindskrokar. Viktigast är att stora väntar in små enligt rådande vind och därefter återupptar jakten. Om någon gillar denna ide, hylla dem som jobbat med augustimånen.
Jul 5, 2013 @ 07:44
Instämmer helt med Janne S. Augustimånens koncept med utjämningsöglor ger rättvisare tävling. Alla seglar i samma vädersystem under hela banan, dessutom kul att hela tiden ha närkontakt med alla medtävlare.
Jul 5, 2013 @ 08:55
Tror att det vore på plats att jämföra ÅF offshore race med Fastnet, Sydney Hobart, Newport Bermuda, Transpac, Middle Sea Race, Round Ireland Race och andra offshore races och inte lokala svenska regattor.
Banan är beskriven i NOR och likaså resultatberäkningen som jag tycker är ganska tydlig:
16.1 Etapp 1 Stockholm – Sandhamn och etapp 2 Gotland Runt utgör en enda tävling. Etapp 1 ingår i totalresultatet med 10% räknat på placering.
Jul 6, 2013 @ 22:13
Vi hoppas med många andra seglare att om det startas från Strömmen i fortsättningen att det blir mål i Sandhamn för etapp 1 och ny samlad start för offshore racet (etapp 2) i Sandhamn. Nuvarande lösning gör att det går att “spekulera i vinden”. Om man kommer till gaten i Sandhamn och det är lite vind är det lönsamt att kasta draggen innan gaten och invänta vinden inför etapp 2. Etapp 1 är bara värd 10% i förhållande till etapp 2. Som sagt för KSSS bästa för att skapa ett sportsligt arr. vädjar vi till att det blir en samlad start för etapp 2 på ÅF Offshore Race 2014.
Jul 6, 2013 @ 22:30
Det ryktas att vissa båtar låg stilla före gaten i Sandhamn precis som du beskriver. Det är helt enligt reglementet men jävligt osportsligt och inte bra för seglingssportens rykte :(
“Gotland runt” är ett viktigt evenemang för sporten och måste förvaltas på ett bra sätt.
Jul 7, 2013 @ 20:15
Jag ser inte det osportliga i att spekulera i bättre vind på del 2 och sämre resultat på delsträcka 1. Förutsättningarna var ju klara…
Det knepiga är snarare då modellen innebar att båtarn med “lika” mätetal startade med rätt stora tidsskillnader på grund av luriga vindar på natten. Mumma om man kommer ifatt men surt om de före drar ifrån på grund av bättre vindförhållanden? Men hur i hela friden skall organisationen se ut om man måste vänta in sista båt från stan innan omstart för att sen samla fältet igen? I år passerade vi Skanskobb 00.30 och det hade inte varit så kul att förtöja i Sandhamn för att sen starta kl 03.00 igen (t.ex), kallt och ruggit i båten etc…
Bättre att göra seglarfest på lördagen i sandhamn med målgång på Kanan (eller tidigare) och bra mottagning i Sandhamn senast kl 20.00. Sen start “som förr” kl 12.00 untanför sandhamn på söndagen för etapp 2.
Jul 7, 2013 @ 21:31
Prexisely, Per! +1
Jul 7, 2013 @ 22:49
I de flesta sporter är förbjudet att medvetet förlora en match för att få bättre förutsättningar i nästa match eftersom det anses osportsligt. Trots detta förbud är läggmatcher vanligt förekommande. I London OS blev det en stor skandal flertalet spelare inte ville vinna sina matcher i badminton, 8 spelarna blev avstängda.
Jul 8, 2013 @ 06:09
Det är inte detsamma som läggmatch. Att ligga under i halvtid har väl aldrig varit förbjudet?
Jul 8, 2013 @ 06:11
Men inget vidare sätt från KSSS att göra en tävling sportslig, som att köra SrS-tävling utan korrigerade tider vid jaktstart – korpen….
Jul 8, 2013 @ 08:14
Nja, att ligga under vid halvlek är ingen fördel. ÅF offshore är uppdelad i två deltävlingar där man kan få en extrem fördel av att “lägga sig” i första deltävlingen för att vänta in vind eftersom man räknar med placeringar inte tid.
Total poäng = 0,1* PLACERING del 1+ 0,9*PLACERING del 2
Är man den enda båten som gör detta i sin startgrupp och förhållandena är de rätta så är man garanterad att vinna gruppen totalt om startfältet är under 10 båtar, garanterad 2:a om det är färre an 20 båtar osv.
Har man inga restriktioner för detta så kan man få en situation att båtar ligger vid Sandhamn i veckor för att få bättre vinförhållande och den som lyckas vänta in bäst väderförhållande vinner antagligen klassen.
Jul 8, 2013 @ 12:33
Vissa sporter har en skrivning där man är tydlig med att man skall göra sitt bästa. Så diskussionen är berättigad.
Tennis:
Osportsligt uppträdande
En spelare bestraffas enligt poängstraffsystemet för osportsligt uppträdande om han/hon
…
• uppenbart inte gör sitt bästa
Motorcykel:
Underlåtenhet att göra sitt bästa
En förare som startat i ett heat, men som enligt domarens bedömning inte gör sitt bästa,
har gjort sig skyldig till en förseelse för vilken han kan bestraffas.
Kickboxning:
Ringdomaren är bemyndigad att;
* Bryta en match när denna anser att de tävlande inte gör sitt bästa. I ett sådant fall kan ringdomaren diskvalificera en eller båda tävlande.
Jul 8, 2013 @ 14:22
@Sir, jag tror nog att PelleL har förklarat skillnaden mellan Tid på Tid (alla starta samtidigt) och Tid på Distans (jaktstart). Att köra jaktstart på Tid på Tid är väl möjligt men tar ju en del av positiva inslag i båda delar. Vi hade diskussionen i västra Mälarregionen och då var det ju många som vill ha just upplevelse av spänningen i starten. Det som uppfattas av många som positiv med jaktstart är ju att alla vet hur man ligger i fältet. Kör man jaktstart och räknar om så blir det ju att spänningen i startögonblicket försvinner och ingen vet hur man ligger till förrän resultaten är uträknade.
Som Pelle nämnde så finns olika syn vad gäller Tid på Tid och Tid på distans. Här i Sverige seglas oftast Tid på Tid och då är det inte så underligt att det kan upplevas orättvist när resultaten skiljer sig.
Jul 8, 2013 @ 14:35
” PeterG, jag ser här två olika frågeställningar. Det ena är ju hur pass ska skärgårdssegling ingår i en havskappsegling och om det är bra eller dåligt att kombinera? Den andra frågan som är lika relevant är om en seglare ska ge sitt bästa för att når den bäst möjliga placering i ett race som ingår i en serie.
Men jag håller med att frågan är relevant.
Jul 8, 2013 @ 15:01
Nu har vi ju ingen skrivning om att “segla så bra man kan” i segling, så det är nog ok att både ankra på en skärgårdsetapp och strunta i att segla sista racet i en regatta som man redan vunnit.
Men det är ändå en intressant diskussion, eftersom många andra sporter tycker “läggmatcher” är osporstliga. Och det är ju just för att man vill vinna serien som man spelar dåligt i en enkel match. Precis som i fallet med ÅFOR.
Gällande skärgårdsetappen så gillar jag att den är med. Men hasvetappen kan bli dödligt tråkig eftersom man inte en enda gång ser sina konkurrenter eller seglar i samma väder.
Personligen hade jag hellre sett en skärgårdsbana på lördagen, med återsamling i Sandhamn lördag kväll. Sedan ny start söndag där man mycket väl kunde släppa iväg de små båtarna på morgon och de stora sen kväll för att skapa action på havet (och låta så många som möjligt segla under samma förhållanden).
Jul 9, 2013 @ 10:15
”Att göra sitt bästa”
Enligt vad jag har förstått så gick kappseglingen ut på att få en så låg sammanlagd poäng som möjligt.
Har då en båt som, utan att bryta mot reglerna, seglat för att få en så låg sammanlagd poäng som möjligt inte gjort sitt bästa?
Fram till 1985 fanns den här regeln i kappseglingsreglerna: ”Båt som deltar i en kappsegling eller serie av kappseglingar ingående i en tävling skall söka att vinna endast genom ärlig segling, överlägsen fart och skicklighet samt, utom vid lagkappsegling, genom egna insatser.”
En text som om den tolkades bokstavligt kunde ge upphov till mycket märkliga protester. Jag hoppas att den inte kommer tillbaka.
Jul 9, 2013 @ 17:14
Jan, enligt det resonemanget gjorde badmintonspelarna som blev avstängda i London OS sitt bästa eftersom det går ut på att komma så bra som möjligt i turneringen och att vägra vinna sista matchen i gruppspelet ökade chanserna till bättre placering rejält :)
Jul 9, 2013 @ 18:29
Kåre
Vad jag ville peka på är att det är reglerna som avgör vad som premieras. Om majoriteten av deltagarna och/eller åskådare inte tycker om vad som premieras så finns det anledning att se över reglerna. Att anklaga deltagare som framgångsrikt följer de uppställda reglerna för osportslighet leder knappast framåt.
När det gäller olika tävlingsformer finns det stora skillnader mellan
– deltagarsporter och publiksporter
– turneringar och seriespel, etc
och det är inte helt givet att det med framgång går att överföra vad som fungerar bra i en sport till en annan sport.
I segling har det traditionellt ansetts rättvist att räkna bort en eller flera delseglingar, men när sporten nu strävar efter en starkare ställning som publiksport så är det svårt att motivera en tävlingsform där det kan vara möjligt vinna utan att delta i ”finalen”.
Jul 9, 2013 @ 23:19
@ JanD, diskussionen handlar ju om att det inte finns regelkrav om att behöver segla optimalt med avseende på att komma snabbast i mål på alla race.
Andemening i den borttagna regel hade säkerligen en bra tanke bakom men sen är det naturligtvis frågan hur man formulera att få til det man vill uppnå. Syns väl även inom att lagar och domslut inte alltid matchar som lagstiftaren hade tänkt sig…
Jul 7, 2013 @ 22:02
Känns som en samlad start för Etapp 2 ( den riktiga delen) är ett måste annars blir det någon slags eskadersegling.
Vi har mätetal med tusendelar, då kan vi inte acceptera sådan buskis.
Det är trist att lägga 2 veckor och 720 NM i transport också har KSSS inte funderat klart hur arr. skall resultatberäknas på ett vettigt sätt så att det sportsliga kommer till sin rätt.
Vi blev väldigt besvikna på de svar vi fick på Race Office när vi inte begrep hur en båt med högre mätetal och längre seglad tid kunde slå oss i resultatlistan.
Svaren vi fick var att de prövade sig fram och det var ju bara 3e året som dom gjort så här………………!!??
Jul 8, 2013 @ 13:00
Låt tävlingen vara vad den heter…förläng havsbanan. Det var kul att segla runt Gotland moturs. Hoppas vi får göra det igen 2014.
Filmer och bilder finns här http://www.styrbord.com
Jul 8, 2013 @ 16:31
Intressant och svår diskussion x 2. Att t ex ankra i motström på Fastnet har ju alltid ansetts sportsligt? Beträffande praktisk lösning så bör man nog gå ifrån placeringsberäkningen i resultatet, och låta tiden avgöra. Start i stan är nog av mycket god nytta för sporten, och skärgårdsbenet är ett oändligt spännande och svårt race. Hur man ska få ihop det med att små båtar ska slippa segla sist och därmed ensamma på havet är huvdnöten att knäcka. Inte lätt logistik om man lägger in en natt i Sandhamn på vägen ut, jag tror det är helt ogörligt. Den minsta klassen kanske kan få starta 1.5 timme före alla andra i stan och därmed nå en acceptabel säkerhetslösning? Resten kunde starta i ordning som i år. Fler ÅFOR bilder (från Farr 30) och en fin vurpa i 17 knops planing finns på https://www.facebook.com/TeamCivitanova
Jul 8, 2013 @ 17:03
är inte en knäckfråga om skärgårdsbenet behöver vara värd endast 10%? Är det inte enklast att låta båtarna går hela vägen utan att ha två ben? tidsmässig är det väl ändå inte mer än kanske 20% av hela racet.
Ingen omstart inga lockelse att väntar in bättre vind osv. Problemet är väl att omstarten i Sandhamn är endast reglerad med målgångstiden i Sandhamn och det kan man på sätt och vis påverkar själv.
Jul 9, 2013 @ 11:23
Om man prompt ska ha en skärgårdsbana i ett offshore race så är dagens modell en rätt bra kompromiss. Att ha omstart i Sandhamn samma dag som starten inne i stan sker betyder att racet måste brytas ganska tidigt för att alla ska hinna ut i tid till omstarten.
Det publiken helst vill se är stora, snabba och läckra båtar, så låt de största och snabbaste starta inne i Stockholm. Och låt oss övriga starta gemensamt i Sandhamn.
Aug 8, 2013 @ 09:05
Så…lite distans till ÅF offshore race 2013. Det tog tid att smälta kallduschen eftersom vi inte hade reglerna helt klart för oss. Vi missade detaljen att klockan startar om vid skanskobb. När vi trodde vi ledde med god marginal vid Gotska Sandön rapporterades det att i låg 11:a (på etapp 2). Den som ledde låg två timmar bakom oss med likvärdigt mätetal! Ja, det har ju stötts och blötts i detta forum här ovan. Min åsikt kvarstår oförändrat från 2012 när KSSS skickade ut en enkät efter för att få in synpunkter. Då föreslog jag start i city som iår. Målgång skanskobb. Omstart för etapp 2 på söndag förmiddag med olika banor beroende på klass/fartpotential. Detta ger en mer samlad målgång och bäddar för seglarfest i sandhamn efteråt. Sandhamn får åter stå lite i centrum tillsammans med stockholms city. Sportsligt blir detta bättre enl. min åsikt och sponsorer samt den för KSSS så viktiga ön Sandhamn återfår lite av arrangemanget. Anledningen till att KSSS inte kan ombesörja en ytterligare start för etapp 2 har sagts mig var för att de inte förmådde startpersonalen att transportera sig till Sandhamn för att mobilisera en ytterigare start. Viss förståelse för detta har jag, men men den budgeten ÅF offshorerace har så borde detta gå att lösa. Ingen billig startavgift precis.. Undrar om de läste och tog till sig enkäten eller bara sög åt sig av de positiva delarna?