Skip to content

18 Comments

  1. Erik Barkefors
    Aug 9, 2013 @ 16:16

    Cunningham öppnar upp akterliket

    Reply

    • Jakob
      Aug 9, 2013 @ 16:54

      Genom att flytta buken frammåt och därmed också minska rodertrycket.

      Reply

    • karl
      Aug 9, 2013 @ 17:17

      Att buken åker fram och akterliket öppnar är väl klart, men med ett modernt 3DL segel eller liknande, samma effekt??

      Reply

  2. Martin Alexandersson
    Aug 9, 2013 @ 16:58

    När jag seglade e-jolle använde jag cunningham endast i hårdvind, när jag inte orkade burka längre och ville “döda” seglet. Va som en sista livlina att dra i, ibland.

    Om seglen är rätt sydda bör man nog inte röra cunningham, i syfta att gå fortare iaf.

    Ingen regel utan undantag förstås…

    Reply

  3. stefan
    Aug 9, 2013 @ 18:24

    Släpper alltid cunningham helt på undanvinden. Släpper tom ned fallet något för att få bak buken.

    Reply

  4. Pelle Pedersen
    Aug 9, 2013 @ 19:09

    Ändrad förliksspänning gör/ger mer på förseglet än på storen. Är helt allergisk mot hårt satt fall/cunn på storen! När det blåser lite för mycket så kan man förståss ta lite, allt beror på storens form och mtrl (+ en kik på loggen!…). Snackar vi storsegel med stor al-runda som ex kattor osv så hjälper cunn till att böja masten mm.

    Reply

  5. Erik Barkefors
    Aug 9, 2013 @ 19:16

    Här är en film om ett gäng som ofta justerar cunningham:
    http://youtu.be/HdFQBfPxJbg
    Kan ju inte bevisa att det är pga cunningham som de ofta går bra men det verkar ju inte sabotera chanserna. Vid 4:43 finns en kul situation där den andra båten inte har dragit i cunningham ;-)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 9, 2013 @ 20:02

      Du menar när båten med över 1m längre vattenlinje till slut kommer ifatt på sträckebogen?…:)

      Reply

      • Erik Barkefors
        Aug 9, 2013 @ 20:25

        Aha, var det så det var. Jag trodde det berodde på cunningham ;-)

        Reply

  6. Kristoffer Sandelin
    Aug 9, 2013 @ 20:26

    Erkänner att jag inte lärt mig det där med cunningham så den används sparsamt. Det där med att minska krängning förstår jag men i övrigt ? Men sen så har ju storen bara en marginell betydelse på en genoa båt…

    Reply

  7. None Sense
    Aug 9, 2013 @ 20:38

    På stagade riggar har inte cunningham så stor betydelse som en ostagad jollemast, jollemasten böjer sig och därmed flyttar sig buken, samspelet mellan mastens böj och förlikspänningen blir avgörande för seglets form. Helt klart flyttar man buken framåt ju mer man drar i cunningham. Kanske inte hel optimalt med en stagad rigg då en framdragen buk minskar spalten mellan försegel och storsegel.

    Reply

    • Jonas Caspersson
      Aug 10, 2013 @ 13:41

      Oj, då har du inte seglat en tunn mast med raka spridare, den böjer sig en jädra massa =)

      Reply

  8. lars
    Aug 9, 2013 @ 21:40

    Släpper på cunninghm/ fall på undanvind för att inte förstöra segletl när masten rätar upp sig…..

    Reply

  9. Jonas Caspersson
    Aug 9, 2013 @ 23:13

    Vi använder Cunninghamen på Wasan flitigt, vid kryss behöver vi sätta lite tryck i framkant på storen, masten är som en pilbåge om det brallar lite. Annars blir storen knasig i formen, ser ut som ett starbåtssegel med stort veck från nedre lattans framkant samt att buken hamnar för långt bak annars (den lilla buk som finns på kryss med vind)

    Reply

  10. SilverSurfer
    Aug 10, 2013 @ 00:10

    På sailinganarchy var der en lignende diskussion – det jeg fik ud af det var at mere faldspænding har en tendens til at lukke agterliget, mens cunningham har en tendens til at åbne agterliget. Begge dele rykker bugen frem (eller bevarer den hvor den skal være).
    Nogle storsejl er syet så de når mærket på masten uden særlig megen faldspænding. Det gøres for at være sikker på at have et storsejl med maksimalt areal. Her er cunningham den eneste mulighed for at forøge forligsspændingen. Se f.eks. http://www.csdeurope.northsails.com/RADUploads/Swan45/S45FullTuneGuideMay08.pdf
    “You must be at the max hoist upwind – always!”

    Svært at se på mine egne sejl, så jeg har koncentreret mig om faldspændingen – når alt andet er i orden vil jeg til at se på cunningham……

    Reply

    • Jonas Caspersson
      Aug 10, 2013 @ 09:35

      Helt riktigt, storen hissas till märket, därefter sköts mastliksspänningen med cunningham, glömde ta med det i ovan inlägg.

      Reply

  11. Feffe
    Aug 10, 2013 @ 08:35

    Används flitigt på starbåten.

    Reply

  12. Tom Cunningham - Kändisars födelsedagar
    Jun 23, 2015 @ 14:00

    […] När används cunningham? – Scandinavian Yacht Racing – BLUR […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.