Tjörn Runt | Trash Talk
Nu drar det ihop sig. 500 båtar anmälda och helt nya banor. Här finns mycket att prata om.
Först banorna. Långa banan är ju helt ny och rejält mycket längre med 35 distans raka vägen. Framförallt (den troliga) kryssen från start och sedan ut på havet kan erbjuda en del nya utmaningar och bli tidvis tuff om det blåser. Och får vi se några protester mot båtar som varit innanför begränsningen?
Här bjuder Bosse Erlandsson och Anders Dahlsjö på sina tips. Håller ni med?
Vi får väl avvakta startlistorna innan vi kan börja tippa favoriter. Men det är väl “the usual suspects” som håller sig framme.
Aug 13, 2013 @ 14:04
ni me srs 1.201-1.299. vicken bana ha ni valt?
tjörnruntbaklängesbanan
eller
långtuttillhaffsåännulängrefrånpublikenbanan
och varför jusst den?
Aug 13, 2013 @ 14:14
Har man tänkt på hur båtar västerifrån tar sig in i startområdet innan start? Är det avlyst mellan Ärholmen och Hälsö?
Aug 13, 2013 @ 22:25
Vet ej vad som är avlyst men trång lär det bli. Antagligen annars inte mer avancerat än att förr ta sig västerut från gamla målområdet men en sak ska vi vara klara över; det kommer att bli riktigt trång i Stigfjorden i startområdet. Här kommer att krävas disciplin.
Känns också lite snårigt att ta sig söderut från målområdet (Stigfjorden erbjuder ju fler möjligheter än bropassagen vid Askeröfjoden och bron vid Stenungsbaden är ju lagom hög). Nåväl det har man nog tänkt på och vi får väl alla bara se till att ha marginaler och respekt.
Aug 13, 2013 @ 23:38
Får verkligen hoppas att alla visar respekt. Tyvärr har det saknats från många tidigare år. Flera stora båtar seglar igenom tävlingsfältet västerut. Riktigt riktigt körkat. Jag befarar att många kommer sent till starten västerifrån och kommer korsa de tidigt startande. Hoppas att jag får fel!
Aug 14, 2013 @ 06:37
Det löser sig säkert, med gott sjömanskap så blir det bra även i år!
Aug 13, 2013 @ 14:24
Luffe 45 Olga från Danmark – med lite svensk förstärkning :-).
Aug 13, 2013 @ 23:22
Vi kör doublehanded i år.
Vilka mer ? Kan inte hitta på hemsidan
Aug 14, 2013 @ 08:41
På lilla banan: Är det en självklarhet som Anders och Bosse skriver att man bör gå genom rännan förbi Ängeviken/Kyrkesund istället för utomskärs?
Aug 14, 2013 @ 08:56
På Tjörn Runt Classic var det västlig vind ca 10 m och alla utom en gick igenom Ängeviken och Kyrkesund. Bara Håkan Olsson i Draken gick utanför vilket han förlorade på. Att han vann berodde på att han valde rätt och seglade bra resten av banan.
Aug 14, 2013 @ 09:43
Just nu säger prognoserna SV vind och då är det en helt annan grej att gå genom Kyrkesund än vid västlig vind.
Aug 14, 2013 @ 08:43
Peter, du “glömde” banan för “småbåtarna” med SRS <1.20… :)
På stora banan finns ju inte valet mellan att gå genom Kyrkesund eller utsidan Härön samt att ni i de stora dyra båtarna hålls undan från det värsta gruset runt Flatholmen/Eggskär.
Skoj med utmaningar, men att kryssa genom Kyrkesund i 10m/s från syd med nordgående motström vete sjutton om jag har vill göra. Då blir det nog till att fega o gå de extra 1000m på utsidan Härön. Inte minst för familjefriden då båten skall användas till annat efter TR.
Personligen hade jag hellre sett att båda banorna gått på utsidan Härön där det finns lite manöverutrymme.
Håller med i Bosse Erlandssons tips om att båtar under 7m och med lågt SRS gynnas på den lilla banan.
Aug 14, 2013 @ 08:50
Jag “glömde” inte lilla banan, men långa banan är helt annorlunda i karaktär sedan tidigare och därför extra intressant.
Bägge banorna har nya utmaningar både i Stigfjorden, Björhplmen, passagerna kring Härön och sedan fjorden utanför Skärhamn som inte är enkel. Även Rönnäng kommer att kunna hanteras annorlunda på lilla banan. Och ingången till målområdet är spännande.
Sammanfattningsvis ett helt nytt race, vilket jag tycker känns kul.
Aug 14, 2013 @ 08:57
Hans! en räknefråga; om man kryssar, kan en väg bli 1000m längre då?
Oavsett så känns det som lilla banan blir “utmanande” från kraftledningarna till Tjörnekalv… speciellt om det blåser S-SV och >7-8m/s!
Aug 14, 2013 @ 09:37
Helt riktigt påpekande, självklart är det “fågelvägen” som det är 1000m längre att gå utsidan Härön (åtminstone har Peter nämnt den siffran tidigare här på Blur – jag mätte mha Eniro och det verkar stämma). Men med tanke på nuvarande vindprognos så är det tveksamt om Kyrkesund är snabbaste vägen.
Aug 14, 2013 @ 10:36
Förstod vad du menade Hans:) Ville dock “lyfta upp” detta; många som stirrar sig blinda på fågelvägen!
Aug 14, 2013 @ 13:02
Precis! Med många korta slag och ev motström inne i Kyrkesund så kan den vägen bli både lång i seglad sträcka och tidskrävande. Utsidan Härön blir det längre mellan slagen kan man förhoppningsvis sträcka lite då vinden är mer fri och inte lika störd av landmassorna som inne i Kyrkesund. Men det är som sagt redan på pappret en halv sjömil längre…
Aug 14, 2013 @ 13:09
Jag tror inte man skall räkna med att “sträcka ut” på utsidan, utan är det kryss så lär det vara rejält strömt också.
Aug 14, 2013 @ 15:08
Sen är ju inte utsidan Härön helt fritt från kobbar och böar heller
Aug 14, 2013 @ 15:02
Det blir ju minst lika utmanande om det blir lättvind (och motström!). Prognoserna tyder just nu på att vi kan hamna i ett hål mellan två fronter under de ljusa timmarna på lördagen. Då ligger vi och skvalpar i gammal sjö söder om Härön hela gängen !!
Aug 14, 2013 @ 15:05
Jepp…
Aug 14, 2013 @ 15:14
Wunderbaum! Gammal sjö, motström och lite vind. Tur man måste ha med ankaret – bara att ankra upp, värma på lunchen och njuta medan man väntar på Front #2?
/Mats
Aug 14, 2013 @ 17:32
Ja det var rackarns vad det lät negativt. Självklart hoppas vi på propagandaväder !!!
Ankrade gjorde vi ju varje gång under de första åren detta millenium, vi får hoppas att det är slut med det.
Aug 15, 2013 @ 10:16
Läser man t ex Ufs A så får man en bra förklaring till segelfri höjd. Det är en annan historia att det för några år sedan upptäcktes att ett antal broar var felmätta.
http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs/A%202013%20webben.pdf
Aug 14, 2013 @ 09:03
Är det någon som vet hur hög Skåpesundsbron är? På riktigt då, inte dom 21 som står i kortet….
Aug 14, 2013 @ 22:37
Jag skulle tro att det inte är mycket mer än 21 meter och skulle absolut inte våga satsa på annat. 19,5 meter gick väl (normalvatten) men obehagligt.
Aug 15, 2013 @ 09:32
Jag fick via sjöfartsverket tag på SAR-samordnaren och Lotsen på Lysekil som svarade svalt att det står att den är 21m i kortet…. När jag började prata om medelvatten, säkerhetsmarginal och ebb/flod så mjuknade han och berättade att han går där under med en X482 som är 22.3m hög, och där passerade han även vid högvatten…
Sinergian är 21.5 + windex + vinddata och det kändes oerhört lugnt. Bron är dessutom välvd och är 21m vid pilarna. Min högst amatörmässiga uppfattning är att den är runt 24m hög i mitten vid normalvatten.
Aug 14, 2013 @ 13:32
Är det bara jag som inte hittar på StSS hemsida eller är startgrupper och tider för de olika starterna fortfarande “hemliga”…?
Jag hittar bara när första start går.
Börjar ju bli dags att planera tillresta gastars ankomst och utseglingen till startområdet.
Hur svårt kan det vara att lägga ut samma information/startlista på nätet som den som redan skickats iväg för tryckning? Om den nu inte ligger där nånstans, fast jag inte hittar den.
Aug 14, 2013 @ 13:50
Visst är man nyfiken. De jobbar säkert på att lägga ut den så fort som möjligt, tror du inte det?
Aug 14, 2013 @ 19:05
Aug 14, 2013 @ 15:15
37 st Formula 18!!!!! WOW!
Aug 14, 2013 @ 15:16
När seglar vi om dem ;-)
Aug 14, 2013 @ 19:19
Det beror helt klart på vindstyrka och riktning. Blåser det över 5-6m/S
Är det nog ingen enskrovare som kommer
Ikapp…….
Aug 14, 2013 @ 15:16
+ 2st J111 och 4 st M32:or!!!
Aug 14, 2013 @ 17:23
5 st 11-metre OD !!
Aug 14, 2013 @ 17:27
Som vanligt intressant att se om de är OD eller ej :-)
Aug 15, 2013 @ 11:54
Det var de säkert en gång i tiden :)
Aug 15, 2013 @ 07:57
Som jämförelse så är det bara 36 Maxi-båtar anmälda…
Aug 14, 2013 @ 15:16
Mer info om er önskas på e-mail ( ta@syberg.no) inkludera tel. no. om ni vill bli uppringda av “speakern” vid Tjörnbron. Vi försöker uppmärksamma så många som möjligt.
MVH Tor-Anders
Aug 16, 2013 @ 15:05
Hej Tor-Anders det var jäkligt länge sedan jag seglade TR. Ska bli intressant o följa utvecklingen gällande banorna. Shysst med dig som kunnig speaker.
Seglarhälsningar
Stefan K
Aug 19, 2013 @ 15:52
Vanligen seglar jag, men i år var jag åskådare vid Tjörnbron. Det var trevligt såtillvida att det man kunde se båtarna från när de rundade tjörnlandet vid Berga till mål. Bra grej med det här hållet.
Inte lika bra som den skulle kunna vara var speaker-funktionen. Den funkade i stort sett inte alls. För de första blockerade vagnen och dragbilen den bästa utsikten (och platsen). För det andra speakades inte så mycket de första tre timmarna från det att första kattorna kom, då spelades mest hissmusik på alldeles för hög volym. För det tredje var det visst väldigt viktigt att berätta om hyundai, som inte tävlade (fast visst, sponsorn ska ha sitt så det kan vi fatta) och vilka båtar som var störst. För det fjärde var det viktigaste visst att ringa upp enskilda båtar. Annars kunde man ju tro att kommentera själva tävlingen vore intressant, till exempel genom att följa de båtar som hade tracker på sig och berätta om hur de låg till. Eller genom att kommentera det man faktiskt såg framför ögonen. För det femte, om man nu har en expert på tråden, t ex Bengt Falkenberg. Måste man då ställa frågorna som om publiken vet inget, alls inget, om segling? T ex: Bengt, är det bomullssegel som blivit smutsiga, de svarta?
En bra sportkommentator brukar, tror jag nog, kommentera sportevenemanget de för tillfället följer. Det vore en bra början också för tjörnruntspeakern.
nå, nästa år seglar jag
Aug 14, 2013 @ 22:37
6 st First 35, tät fight där.
Kul när mkt samma båtar tävlar på samma vilkor
Aug 15, 2013 @ 08:50
Skall bli skoj, dock är alla SRS-tal felaktiga på F35:orna just nu. Tror dom har använt S mätbreven istället för E.
Aug 14, 2013 @ 23:00
Startgrupperna ligger ute just nu, men jag gissar att den inte är korrekt. 63 båtar i startgrupp 15! Får det plats så många båtar på startlinjen?
Aug 14, 2013 @ 23:02
http://www.sandaker.no/seilnett/startliste.aspx?seilasid=249&langid=3
Aug 15, 2013 @ 00:05
Inga båtnamn i listorna? Trist.
Någon som hittar vikingaskeppet och vilket SRS-tal den fick?
Aug 15, 2013 @ 10:19
Fick 1,250 på vår Dufour 365. Det fick även den andra Dufour 365:an som var anmäld. Vi tyckte detta var alldeles för högt för det är ju ungefär samma som en performance-båt i samma storlek och mätbrev på en annan Dufour 365 från 2011 säger 1,16! Vi har mailat dem och hoppas att de ändrar sig.
Aug 15, 2013 @ 10:44
Och inget skiljer sig mellan era båtar och den fr 2011?
Aug 15, 2013 @ 10:57
För att vara tydlig är det här STSS-talen i sista startgruppen och inte SRS-tal. Det finns ingen Dufour 365 som har SRS-mätbrev.
Aug 15, 2013 @ 15:20
Vi fick det ändrat till 1,16.
Aug 14, 2013 @ 23:19
Rätt få i express-starten. H-båtarna är ju fler och de får ingen egen start??
Aug 15, 2013 @ 00:13
Kan någon förklara varför expresser får egen start varje år, en stor fördel att bara starta 16 båtar mot runt 50 i vissa grupper.
24 H-båtar, är för tredje året största kölbåtsklass men får ingen egen start.
Aug 15, 2013 @ 13:01
lika vilkor. jojo. ngn från stss somkan svara??????????
Aug 15, 2013 @ 00:15
55-fotare i startgrupp 4…
Aug 15, 2013 @ 10:45
Samma SRS som en Farr 30!!!
Aug 15, 2013 @ 12:31
Styrs av Jesper Bank, kul att veta vilken resten av besättning är
Aug 14, 2013 @ 23:18
15 båtar har aktivt valt att segla lilla banan. Mest familjebåtar, men snabba X-99 eXilia och Dynamic 35 bettar på att man har större chans att vinna?
X-99 är en splittrad klass med 3 båtar på varje bana. Är det då som entyp blir tvåtyp?
Aug 15, 2013 @ 06:57
Tycker det ser ut som flertyp 400+ hela grejen ? Olika båtar, olika starttider, olika banor, olika SRS på olika båtar, olika SRS på “lika” båtar :-)
Men det ser roligt ut med mycket båtar, andra hållet och förhoppningsvis mycket kalas efter målgång. Lycka till alla som ska segla !
Aug 15, 2013 @ 07:07
Tack, Det ska bli riktigt skoj!
Aug 15, 2013 @ 07:13
I det stora hela spelar det ju ingen roll.
Men har man nu 6 entypsbåtar med samma SRS (=OD konfig) så verkar det ju konstigt att man aktivt bestämmer sig för att det är viktigare att piska en Marieholm MS 20 än att segla mot andra likadana båtar. Men det är mycket jag inte förstår…
Var är förresten hela Lerkil-fleeten i Stare? Hade ju varit ett perfekt år att köra tillfartssegling och sedan jubileumskalasa i Stenungsund. 15 Starar på linjen hade ju varit otroligt cool.
Aug 15, 2013 @ 07:31
Lerkilsmaffian vilar sig i form. Planerar att sitta i Kyrkösund med ett par kalla och heja vilt när alla seglar förbi. Lerkilsfärgerna får försvaras av Dahlsjö, Blom och de andra krigarna. Johansson / Hemlin är heta efter EM, kan ta det om det blir lätta vindar.
Aug 15, 2013 @ 07:35
Synd. Vad är det ni vilar er i form till?
Aug 15, 2013 @ 07:59
SM i m/s20
Aug 15, 2013 @ 08:01
Nu blev jag så där trött. Måste det vara en J-båt eller 1,20+… Vore skoj om någon eller Fredrik Lööf och Rasmus Myrgren piskade upp er med en gammal hederlig båt. Allt för seglingens bästa. Hur ska rekryteringen till storbåtseglandet hå till? Är det bara plånboken som ska rekrytera? Inte passionen till seglingen?
Aug 15, 2013 @ 08:27
“piskade upp er med en gammal hederlig båt”; wow vilken chans att få segla mot stjärnorna, då får man ju se hur långt efter man är en OS guldmedaljör!!! Vad är “en gammal hederlig båt”? IF? MS 20? Smaragd? eller vad?
Aug 15, 2013 @ 08:49
Äldre än 2010…
Aug 15, 2013 @ 09:32
En TP 52:a då fr 2009? Eller varför inte IACC V5…
När du nu ändå är “på” Sir; “Hur ska rekryteringen till storbåtseglandet hå till? Är det bara plånboken som ska rekrytera? Inte passionen till seglingen?” och så är det bara fem i dh-klassen. Nytt grepp från arrangör, seglare med passion för sporten, kan du förklara det?
Aug 15, 2013 @ 10:04
Philip Carlson kommer hoppa ner i en Maxi 77 direkt efter att han landat från Fastnet och en Volvo 70!!
Aug 15, 2013 @ 19:20
Läs igen.
Vi dissar inga småbåtar (har aldrig gjort), utan att Sveriges bästa X-99-besättning hellre seglar mot småbåtar än mot andra båtar i samma storlek.
Vi har inget emot att bli uppiskade (framför allt inte om det är för seglingens bästa). Men jag tror inte att det bidrar till att öka sammanhållningen i X-99-klassen :-)
Aug 15, 2013 @ 08:03
“piska en Marieholm MS 20”; du vill verkligen skapa debatt!!!
Du kunde skrivit “piska Collis”!!
Aug 16, 2013 @ 13:45
x99-gänget kannske ser värde i tävla mot 75% av enskrovsbåtarna. å vill segla tjörn-runt banan istället för ett förlängt pater noster helt utan publik.
Aug 16, 2013 @ 14:00
Så du menar att alla sitter på insidan av Pater Noster skären och tittar på lilla banan. För det kan inte vara många på lilla banan som funderar på Kyrkesund?? Eller?!
Aug 19, 2013 @ 09:38
jo de tror jag. va tror du?
Aug 19, 2013 @ 10:27
Där hade jag helt fel!! Visst är det lätt att “tro” efter racet när man vet svaret!!:)
Aug 15, 2013 @ 09:05
Vad jag förstår så har det väl fram tills nu inte gått att se vem som ska köra vilken bana. Så med tex X-99 så har man fått chansa. Men är ju tråkigt att splittra klassen när det dyker upp 6 båtar!
Tur man kör CB66 på lördag så man slipper välja. :)
/ SWE547 BÅT
Aug 15, 2013 @ 00:02
Bara Fem i gruppsex…
Aug 15, 2013 @ 00:34
Hmmm,.
Doublehanded endast lilla banan ?
Och var är vi, Trindy ?
Inte med i listan, hoppas TryckfelsNisse är i farten.
Aug 15, 2013 @ 06:39
Står grupp 6 måste väl vara DH på långa banan
Aug 15, 2013 @ 08:10
Vad är det för skillnad på J/111 Blur och den norska?
Aug 15, 2013 @ 08:33
På den norska käkar dom Lefsa på railen…
Aug 15, 2013 @ 08:47
Haha, Får det ned mätetalet med 0,016 skall jag också börja med det :-)
Aug 15, 2013 @ 08:47
Eller vänta nu…det HÖJER ju mätetalet :-(
Aug 15, 2013 @ 17:14
största skillnad kölvikt, 1,95 mot 1,59. skulle dock tror att det är skrivfel…
*Det skiljer det 8,5% i deplacementet (Blur är tyngre).
*Blur är SRSv.
*Blur har spinnakerstagsegel istället för 3:de fock
*Blur större gennaker (12%)
*Dacapo har större Code segel (ca. 40%)
*Dacapo har inredd förpik (troligtvis försumbart i respit)
Aug 15, 2013 @ 08:50
Hemmaplan/domare ;)
Aug 15, 2013 @ 11:11
Håller det sig över 4 m/s, under 10 m/s och inte allt för stark ström blir det nog ett kanonrace:).
Aug 15, 2013 @ 11:48
Hmmm, för väderprognoserna just nu är ganska “spretiga”. Allt från 5 till 15m/s…
Aug 15, 2013 @ 12:19
Per wretlings smaragd med 1,14.9?!! Känns som han kan placera sig bra med det snuskigt låga srs-talet
Aug 15, 2013 @ 13:58
Inga tips ännu…. här kommer en enkelrad… inga högoddsare direkt kanske.
1: Mathias Rahm
2: Jonas Frii
3: Hans Granhed
4: Patric Wolmersson
5: Stefan Hoffsten
6: Peter Källström
7: Johan Davidsson
8: Mats Johansson
9: Hans Caspersson
10: Cleas Amnäs
11: Emil Sanderg
12: Michael Collberg
13: Staffan Cederlöf
14: Carl Stark
15: Hans Oskarsson
16: Christian Arby
Aug 15, 2013 @ 14:13
Vinnare stora banan Kaukera och lilla banan Collis!!
Aug 15, 2013 @ 15:38
Per Wretlings Smaragd med 1,149 (!!?) känns som han kan placera sig bra med det snuskigt låga SRS-talet..
Aug 15, 2013 @ 17:34
Tja… hans båt är invägd SRSv på ca 150kg mer än standard. + att hans spin är lite mindre (försumbart nästan). Enligt “det hemliga” excelarket blir detta utfallet. Han hade nog gärna haft en optimerad vikt (som konkurenterna Davidsson och Sandberg garanterat har i sina kärror). När han seglar entyp som under SM nu senast.
Aug 15, 2013 @ 19:39
Caspersson har haft ett bra år med Omegan. Klass-seger flera år på raken på Tjörn.
De ska ha hela favorittrycket på lilla banan=).
Aug 15, 2013 @ 19:41
+1 med nuvarande prognos är de “the boat to beat”.
Aug 15, 2013 @ 22:49
Lage Larsson har gjort en första preliminär prognos för Tjörn Runt helgen.
Lördag 17 augusti
Under morgonen ännu någon skur. Efter hand uppsprickande molntäcke, under eftermiddagen någon skur, troligen enbart innanför kusten. Kring SW medelvindar mellan 7-9 m/s och byigt. Under kortare perioder och öppet hav 9-11 m/s
http://www8.idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/Nyheter/NyheterfranStSS/Prognosoversikthelgen16-18augustiforBohuskustenochspecielltomradetforTjornRunt2013/
Aug 16, 2013 @ 09:59
Jag är glad att vi startar tidigt och är snabb båt i klassen med tanke på den trånga passagen vid kraftledningen. Vid västlig vind (kryss) och motström kan det bli stökigt då många skall passera samtidigt. Skall bli intressant att se hur det går för 55 fot Rassy mitt i smeten av alla “småbåtar”.
Aug 16, 2013 @ 17:44
Någon som behöver gast? Var inte tänkt att man skulle segla sedan cheetah har mastat av för sesongen, men suget blev för stort!
0708273687
MVH Tom
Aug 16, 2013 @ 19:32
Ja du Tom, Det känns konstigt att inte vara med. Så här dags hade man nog varit på väg att hämta ut nummerlapparna… Försöker förtränga situationen med husmålning, går sådär… :-( …
Aug 16, 2013 @ 21:47
Mastat av igen?
Aug 17, 2013 @ 08:28
japp :-(
Aug 16, 2013 @ 20:57
Sol, WSW 6 m/s…
ser ut att bli en bra dag imorn!
Aug 16, 2013 @ 23:29
Grupp 16 lär ställa till det för grupp 15 mm rejält. J111 (ej efteranmäld), First 40 (ej efteranmäld), Rassker 55 fot osv.
På Lilla banan???!!!
Aug 17, 2013 @ 09:11
Finns det något sätt att följa racet på webben?
//S//
Aug 17, 2013 @ 09:22
Se här: http://fredriksson.tv/2013/08/15/tjorn-runt-50-ar-spannande-baklangessegling-pa-tva-banor/
Aug 17, 2013 @ 09:43
Ok. Men det blir ingen live-tv och sådant där mysigt? Bara de där tv-programmen till jul?
Aug 17, 2013 @ 11:01
Eller radio?
Aug 17, 2013 @ 17:27
Det blev ju en kanondag på sjön! Riktigt kul segling:).
Aug 17, 2013 @ 17:41
Såg ut som en riktigt kul tävling, satt själv och såg på från klipporna vid björholmen. Såg tidvis rätt trångt ut, blev två grundstötningar och två krockar under den tiden jag satt där. Bland annat denna http://www.youtube.com/watch?v=rLS7PDDqQD0 där en dragonfly krockar med en kölbåt. Hoppas ingen skadade sig.
Aug 18, 2013 @ 07:56
Snackade med ägaren till Dragonflyen efter tävlingen, och tydligen så hade de inte fått släppt på skoten tillräckligt när de skulle ducka för kölbåten. De körde upp med lovartspontonen på kölbåtens negativa akter och kapade deras akterlik. Ingen skulle ha blivit skadad.
Aug 17, 2013 @ 18:38
Hej
Satt också på Björholmen. Fantastisk dag. Jag gjorde ett bildspel på 60 bilder som kan ses här: https://plus.google.com/photos/102228124980851476012/albums/5913119104402098033?authkey=CKe5oaWR5fKuWw
(Hoppas det fungerar, det är en ny fotofunktion på Google + som jag inte vant mig vid)
/Martin
Aug 17, 2013 @ 19:55
Ser fantastiskt ut. Grymma bilder!
Aug 17, 2013 @ 19:58
Tack för kommentaren. En liten lättnad att höra att det fungerar.
Mvh Martin
Aug 19, 2013 @ 08:47
Tack, fina bilder, roligt att få se egna båten
Man funderar ju genast på om försegeltrimmet var rätt ;-)
Aug 17, 2013 @ 20:23
Gött, en J/Boats vann totalt lilla banan!! Eller?
Aug 17, 2013 @ 21:23
En långedragsjulle J14.
Aug 18, 2013 @ 10:46
Lämnade Sandhamn samtidigt med Feelgood. Bara att ta sig runt till Tjörn runt imponerar att sen spika är minst sagt tungt RESPEKT.
Aug 18, 2013 @ 11:30
Feelgood seglade kanonbra. Vi hade svårt att skaka av oss dem – i en Luffe 45! Grattis Martin!
Sitter just nu på sommarstället på Tjörn och blickar ut över Hakefjorden. 12 m/s med byar på 19, rejäla regnskurar. Far och son Cederlöf passerade just kryssandes i sin Wasa 55 respektive Compis. Antar att de – som enda deltagare? – kör dagen-efter-TR “baklänges”. Också respekt! :-)
Aug 18, 2013 @ 11:36
Definitivt. Och helt i linje med att far/son vann Fastnet doublehanded :-)
Plötsligt känner man att det där är någonting som man verkligen hade velat göra… Så passa på innan det blir för sent!
Aug 19, 2013 @ 09:20
Eller dottern, funkar det med.