Skip to content

117 Comments

  1. von Bluring
    Aug 13, 2013 @ 14:04

    ni me srs 1.201-1.299. vicken bana ha ni valt?

    tjörnruntbaklängesbanan
    eller
    långtuttillhaffsåännulängrefrånpublikenbanan

    och varför jusst den?

    Reply

  2. Patrik Måneskiöld
    Aug 13, 2013 @ 14:14

    Har man tänkt på hur båtar västerifrån tar sig in i startområdet innan start? Är det avlyst mellan Ärholmen och Hälsö?

    Reply

    • Jonas F
      Aug 13, 2013 @ 22:25

      Vet ej vad som är avlyst men trång lär det bli. Antagligen annars inte mer avancerat än att förr ta sig västerut från gamla målområdet men en sak ska vi vara klara över; det kommer att bli riktigt trång i Stigfjorden i startområdet. Här kommer att krävas disciplin.

      Känns också lite snårigt att ta sig söderut från målområdet (Stigfjorden erbjuder ju fler möjligheter än bropassagen vid Askeröfjoden och bron vid Stenungsbaden är ju lagom hög). Nåväl det har man nog tänkt på och vi får väl alla bara se till att ha marginaler och respekt.

      Reply

      • Sir
        Aug 13, 2013 @ 23:38

        Får verkligen hoppas att alla visar respekt. Tyvärr har det saknats från många tidigare år. Flera stora båtar seglar igenom tävlingsfältet västerut. Riktigt riktigt körkat. Jag befarar att många kommer sent till starten västerifrån och kommer korsa de tidigt startande. Hoppas att jag får fel!

        Reply

        • Sir
          Aug 14, 2013 @ 06:37

          Det löser sig säkert, med gott sjömanskap så blir det bra även i år!

          Reply

  3. Mats V
    Aug 13, 2013 @ 14:24

    Luffe 45 Olga från Danmark – med lite svensk förstärkning :-).

    Reply

  4. Jonas Kjellberg
    Aug 13, 2013 @ 23:22

    Vi kör doublehanded i år.
    Vilka mer ? Kan inte hitta på hemsidan

    Reply

  5. Mikael Johansson
    Aug 14, 2013 @ 08:41

    På lilla banan: Är det en självklarhet som Anders och Bosse skriver att man bör gå genom rännan förbi Ängeviken/Kyrkesund istället för utomskärs?

    Reply

    • Fredriksson
      Aug 14, 2013 @ 08:56

      På Tjörn Runt Classic var det västlig vind ca 10 m och alla utom en gick igenom Ängeviken och Kyrkesund. Bara Håkan Olsson i Draken gick utanför vilket han förlorade på. Att han vann berodde på att han valde rätt och seglade bra resten av banan.

      Reply

      • Hans
        Aug 14, 2013 @ 09:43

        Just nu säger prognoserna SV vind och då är det en helt annan grej att gå genom Kyrkesund än vid västlig vind.

        Reply

  6. Hans
    Aug 14, 2013 @ 08:43

    Peter, du “glömde” banan för “småbåtarna” med SRS <1.20… :)
    På stora banan finns ju inte valet mellan att gå genom Kyrkesund eller utsidan Härön samt att ni i de stora dyra båtarna hålls undan från det värsta gruset runt Flatholmen/Eggskär.
    Skoj med utmaningar, men att kryssa genom Kyrkesund i 10m/s från syd med nordgående motström vete sjutton om jag har vill göra. Då blir det nog till att fega o gå de extra 1000m på utsidan Härön. Inte minst för familjefriden då båten skall användas till annat efter TR.
    Personligen hade jag hellre sett att båda banorna gått på utsidan Härön där det finns lite manöverutrymme.
    Håller med i Bosse Erlandssons tips om att båtar under 7m och med lågt SRS gynnas på den lilla banan.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2013 @ 08:50

      Jag “glömde” inte lilla banan, men långa banan är helt annorlunda i karaktär sedan tidigare och därför extra intressant.

      Bägge banorna har nya utmaningar både i Stigfjorden, Björhplmen, passagerna kring Härön och sedan fjorden utanför Skärhamn som inte är enkel. Även Rönnäng kommer att kunna hanteras annorlunda på lilla banan. Och ingången till målområdet är spännande.

      Sammanfattningsvis ett helt nytt race, vilket jag tycker känns kul.

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 14, 2013 @ 08:57

      Hans! en räknefråga; om man kryssar, kan en väg bli 1000m längre då?
      Oavsett så känns det som lilla banan blir “utmanande” från kraftledningarna till Tjörnekalv… speciellt om det blåser S-SV och >7-8m/s!

      Reply

      • Hans
        Aug 14, 2013 @ 09:37

        Helt riktigt påpekande, självklart är det “fågelvägen” som det är 1000m längre att gå utsidan Härön (åtminstone har Peter nämnt den siffran tidigare här på Blur – jag mätte mha Eniro och det verkar stämma). Men med tanke på nuvarande vindprognos så är det tveksamt om Kyrkesund är snabbaste vägen.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Aug 14, 2013 @ 10:36

          Förstod vad du menade Hans:) Ville dock “lyfta upp” detta; många som stirrar sig blinda på fågelvägen!

          Reply

          • Hans
            Aug 14, 2013 @ 13:02

            Precis! Med många korta slag och ev motström inne i Kyrkesund så kan den vägen bli både lång i seglad sträcka och tidskrävande. Utsidan Härön blir det längre mellan slagen kan man förhoppningsvis sträcka lite då vinden är mer fri och inte lika störd av landmassorna som inne i Kyrkesund. Men det är som sagt redan på pappret en halv sjömil längre…

          • Peter Gustafsson
            Aug 14, 2013 @ 13:09

            Jag tror inte man skall räkna med att “sträcka ut” på utsidan, utan är det kryss så lär det vara rejält strömt också.

          • Z
            Aug 14, 2013 @ 15:08

            Sen är ju inte utsidan Härön helt fritt från kobbar och böar heller

      • Jojje
        Aug 14, 2013 @ 15:02

        Det blir ju minst lika utmanande om det blir lättvind (och motström!). Prognoserna tyder just nu på att vi kan hamna i ett hål mellan två fronter under de ljusa timmarna på lördagen. Då ligger vi och skvalpar i gammal sjö söder om Härön hela gängen !!

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Aug 14, 2013 @ 15:05

          Jepp…

          Reply

        • D35 Aurora
          Aug 14, 2013 @ 15:14

          Wunderbaum! Gammal sjö, motström och lite vind. Tur man måste ha med ankaret – bara att ankra upp, värma på lunchen och njuta medan man väntar på Front #2?
          /Mats

          Reply

          • Jojje
            Aug 14, 2013 @ 17:32

            Ja det var rackarns vad det lät negativt. Självklart hoppas vi på propagandaväder !!!

            Ankrade gjorde vi ju varje gång under de första åren detta millenium, vi får hoppas att det är slut med det.

          • L-B Gustafsson
            Aug 15, 2013 @ 10:16

            Läser man t ex Ufs A så får man en bra förklaring till segelfri höjd. Det är en annan historia att det för några år sedan upptäcktes att ett antal broar var felmätta.
            http://www.sjofartsverket.se/upload/Ufs/A%202013%20webben.pdf

  7. niclas
    Aug 14, 2013 @ 09:03

    Är det någon som vet hur hög Skåpesundsbron är? På riktigt då, inte dom 21 som står i kortet….

    Reply

    • Jonas F
      Aug 14, 2013 @ 22:37

      Jag skulle tro att det inte är mycket mer än 21 meter och skulle absolut inte våga satsa på annat. 19,5 meter gick väl (normalvatten) men obehagligt.

      Reply

      • niclas
        Aug 15, 2013 @ 09:32

        Jag fick via sjöfartsverket tag på SAR-samordnaren och Lotsen på Lysekil som svarade svalt att det står att den är 21m i kortet…. När jag började prata om medelvatten, säkerhetsmarginal och ebb/flod så mjuknade han och berättade att han går där under med en X482 som är 22.3m hög, och där passerade han även vid högvatten…

        Sinergian är 21.5 + windex + vinddata och det kändes oerhört lugnt. Bron är dessutom välvd och är 21m vid pilarna. Min högst amatörmässiga uppfattning är att den är runt 24m hög i mitten vid normalvatten.

        Reply

  8. Hans
    Aug 14, 2013 @ 13:32

    Är det bara jag som inte hittar på StSS hemsida eller är startgrupper och tider för de olika starterna fortfarande “hemliga”…?
    Jag hittar bara när första start går.
    Börjar ju bli dags att planera tillresta gastars ankomst och utseglingen till startområdet.
    Hur svårt kan det vara att lägga ut samma information/startlista på nätet som den som redan skickats iväg för tryckning? Om den nu inte ligger där nånstans, fast jag inte hittar den.

    Reply

    • Johan
      Aug 14, 2013 @ 13:50

      Visst är man nyfiken. De jobbar säkert på att lägga ut den så fort som möjligt, tror du inte det?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2013 @ 19:05

      Ni som väntar på att få veta startgrupp och starttider: Vi jobbar för fullt med alla justeringar och hoppas kunna publicera dem under kvällen! //Tävlingsledningen

      Reply

  9. Pelle Pedersen
    Aug 14, 2013 @ 15:15

    37 st Formula 18!!!!! WOW!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2013 @ 15:16

      När seglar vi om dem ;-)

      Reply

      • Swe
        Aug 14, 2013 @ 19:19

        Det beror helt klart på vindstyrka och riktning. Blåser det över 5-6m/S
        Är det nog ingen enskrovare som kommer
        Ikapp…….

        Reply

    • Pelle Pedersen
      Aug 14, 2013 @ 15:16

      + 2st J111 och 4 st M32:or!!!

      Reply

      • JanO
        Aug 14, 2013 @ 17:23

        5 st 11-metre OD !!

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 14, 2013 @ 17:27

          Som vanligt intressant att se om de är OD eller ej :-)

          Reply

          • JanO
            Aug 15, 2013 @ 11:54

            Det var de säkert en gång i tiden :)

    • Pelle Pedersen
      Aug 15, 2013 @ 07:57

      Som jämförelse så är det bara 36 Maxi-båtar anmälda…

      Reply

  10. Tor-Anders Arby
    Aug 14, 2013 @ 15:16

    Mer info om er önskas på e-mail ( ta@syberg.no) inkludera tel. no. om ni vill bli uppringda av “speakern” vid Tjörnbron. Vi försöker uppmärksamma så många som möjligt.
    MVH Tor-Anders

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Aug 16, 2013 @ 15:05

      Hej Tor-Anders det var jäkligt länge sedan jag seglade TR. Ska bli intressant o följa utvecklingen gällande banorna. Shysst med dig som kunnig speaker.
      Seglarhälsningar
      Stefan K

      Reply

    • Z
      Aug 19, 2013 @ 15:52

      Vanligen seglar jag, men i år var jag åskådare vid Tjörnbron. Det var trevligt såtillvida att det man kunde se båtarna från när de rundade tjörnlandet vid Berga till mål. Bra grej med det här hållet.

      Inte lika bra som den skulle kunna vara var speaker-funktionen. Den funkade i stort sett inte alls. För de första blockerade vagnen och dragbilen den bästa utsikten (och platsen). För det andra speakades inte så mycket de första tre timmarna från det att första kattorna kom, då spelades mest hissmusik på alldeles för hög volym. För det tredje var det visst väldigt viktigt att berätta om hyundai, som inte tävlade (fast visst, sponsorn ska ha sitt så det kan vi fatta) och vilka båtar som var störst. För det fjärde var det viktigaste visst att ringa upp enskilda båtar. Annars kunde man ju tro att kommentera själva tävlingen vore intressant, till exempel genom att följa de båtar som hade tracker på sig och berätta om hur de låg till. Eller genom att kommentera det man faktiskt såg framför ögonen. För det femte, om man nu har en expert på tråden, t ex Bengt Falkenberg. Måste man då ställa frågorna som om publiken vet inget, alls inget, om segling? T ex: Bengt, är det bomullssegel som blivit smutsiga, de svarta?

      En bra sportkommentator brukar, tror jag nog, kommentera sportevenemanget de för tillfället följer. Det vore en bra början också för tjörnruntspeakern.

      nå, nästa år seglar jag

      Reply

  11. PerA
    Aug 14, 2013 @ 22:37

    6 st First 35, tät fight där.
    Kul när mkt samma båtar tävlar på samma vilkor

    Reply

    • Carl Fjällman
      Aug 15, 2013 @ 08:50

      Skall bli skoj, dock är alla SRS-tal felaktiga på F35:orna just nu. Tror dom har använt S mätbreven istället för E.

      Reply

  12. Sir
    Aug 14, 2013 @ 23:00

    Startgrupperna ligger ute just nu, men jag gissar att den inte är korrekt. 63 båtar i startgrupp 15! Får det plats så många båtar på startlinjen?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2013 @ 23:02

      Reply

      • Kim
        Aug 15, 2013 @ 00:05

        Inga båtnamn i listorna? Trist.
        Någon som hittar vikingaskeppet och vilket SRS-tal den fick?

        Reply

      • Daniel
        Aug 15, 2013 @ 10:19

        Fick 1,250 på vår Dufour 365. Det fick även den andra Dufour 365:an som var anmäld. Vi tyckte detta var alldeles för högt för det är ju ungefär samma som en performance-båt i samma storlek och mätbrev på en annan Dufour 365 från 2011 säger 1,16! Vi har mailat dem och hoppas att de ändrar sig.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Aug 15, 2013 @ 10:44

          Och inget skiljer sig mellan era båtar och den fr 2011?

          Reply

        • Pelle Lindell
          Aug 15, 2013 @ 10:57

          För att vara tydlig är det här STSS-talen i sista startgruppen och inte SRS-tal. Det finns ingen Dufour 365 som har SRS-mätbrev.

          Reply

        • Daniel
          Aug 15, 2013 @ 15:20

          Vi fick det ändrat till 1,16.

          Reply

    • ?
      Aug 14, 2013 @ 23:19

      Rätt få i express-starten. H-båtarna är ju fler och de får ingen egen start??

      Reply

      • Sail
        Aug 15, 2013 @ 00:13

        Kan någon förklara varför expresser får egen start varje år, en stor fördel att bara starta 16 båtar mot runt 50 i vissa grupper.
        24 H-båtar, är för tredje året största kölbåtsklass men får ingen egen start.

        Reply

        • von Bluring
          Aug 15, 2013 @ 13:01

          lika vilkor. jojo. ngn från stss somkan svara??????????

          Reply

    • Mats V
      Aug 15, 2013 @ 00:15

      55-fotare i startgrupp 4…

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Aug 15, 2013 @ 10:45

        Samma SRS som en Farr 30!!!

        Reply

      • PerA
        Aug 15, 2013 @ 12:31

        Styrs av Jesper Bank, kul att veta vilken resten av besättning är

        Reply

  13. Peter Gustafsson
    Aug 14, 2013 @ 23:18

    15 båtar har aktivt valt att segla lilla banan. Mest familjebåtar, men snabba X-99 eXilia och Dynamic 35 bettar på att man har större chans att vinna?

    X-99 är en splittrad klass med 3 båtar på varje bana. Är det då som entyp blir tvåtyp?

    Reply

    • Feffe
      Aug 15, 2013 @ 06:57

      Tycker det ser ut som flertyp 400+ hela grejen ? Olika båtar, olika starttider, olika banor, olika SRS på olika båtar, olika SRS på “lika” båtar :-)

      Men det ser roligt ut med mycket båtar, andra hållet och förhoppningsvis mycket kalas efter målgång. Lycka till alla som ska segla !

      Reply

      • Sir
        Aug 15, 2013 @ 07:07

        Tack, Det ska bli riktigt skoj!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 15, 2013 @ 07:13

        I det stora hela spelar det ju ingen roll.

        Men har man nu 6 entypsbåtar med samma SRS (=OD konfig) så verkar det ju konstigt att man aktivt bestämmer sig för att det är viktigare att piska en Marieholm MS 20 än att segla mot andra likadana båtar. Men det är mycket jag inte förstår…

        Var är förresten hela Lerkil-fleeten i Stare? Hade ju varit ett perfekt år att köra tillfartssegling och sedan jubileumskalasa i Stenungsund. 15 Starar på linjen hade ju varit otroligt cool.

        Reply

        • Feffe
          Aug 15, 2013 @ 07:31

          Lerkilsmaffian vilar sig i form. Planerar att sitta i Kyrkösund med ett par kalla och heja vilt när alla seglar förbi. Lerkilsfärgerna får försvaras av Dahlsjö, Blom och de andra krigarna. Johansson / Hemlin är heta efter EM, kan ta det om det blir lätta vindar.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 15, 2013 @ 07:35

          Synd. Vad är det ni vilar er i form till?

          Reply

          • Feffe
            Aug 15, 2013 @ 07:59

            SM i m/s20

        • Sir
          Aug 15, 2013 @ 08:01

          Nu blev jag så där trött. Måste det vara en J-båt eller 1,20+… Vore skoj om någon eller Fredrik Lööf och Rasmus Myrgren piskade upp er med en gammal hederlig båt. Allt för seglingens bästa. Hur ska rekryteringen till storbåtseglandet hå till? Är det bara plånboken som ska rekrytera? Inte passionen till seglingen?

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Aug 15, 2013 @ 08:27

            “piskade upp er med en gammal hederlig båt”; wow vilken chans att få segla mot stjärnorna, då får man ju se hur långt efter man är en OS guldmedaljör!!! Vad är “en gammal hederlig båt”? IF? MS 20? Smaragd? eller vad?

          • Sir
            Aug 15, 2013 @ 08:49

            Äldre än 2010…

          • Pelle Pedersen
            Aug 15, 2013 @ 09:32

            En TP 52:a då fr 2009? Eller varför inte IACC V5…
            När du nu ändå är “på” Sir; “Hur ska rekryteringen till storbåtseglandet hå till? Är det bara plånboken som ska rekrytera? Inte passionen till seglingen?” och så är det bara fem i dh-klassen. Nytt grepp från arrangör, seglare med passion för sporten, kan du förklara det?

          • Gerhard
            Aug 15, 2013 @ 10:04

            Philip Carlson kommer hoppa ner i en Maxi 77 direkt efter att han landat från Fastnet och en Volvo 70!!

          • Peter Gustafsson
            Aug 15, 2013 @ 19:20

            Läs igen.

            Vi dissar inga småbåtar (har aldrig gjort), utan att Sveriges bästa X-99-besättning hellre seglar mot småbåtar än mot andra båtar i samma storlek.

            Vi har inget emot att bli uppiskade (framför allt inte om det är för seglingens bästa). Men jag tror inte att det bidrar till att öka sammanhållningen i X-99-klassen :-)

        • Pelle Pedersen
          Aug 15, 2013 @ 08:03

          “piska en Marieholm MS 20”; du vill verkligen skapa debatt!!!
          Du kunde skrivit “piska Collis”!!

          Reply

          • von Bluring
            Aug 16, 2013 @ 13:45

            x99-gänget kannske ser värde i tävla mot 75% av enskrovsbåtarna. å vill segla tjörn-runt banan istället för ett förlängt pater noster helt utan publik.

          • Pelle Pedersen
            Aug 16, 2013 @ 14:00

            Så du menar att alla sitter på insidan av Pater Noster skären och tittar på lilla banan. För det kan inte vara många på lilla banan som funderar på Kyrkesund?? Eller?!

          • von Bluring
            Aug 19, 2013 @ 09:38

            jo de tror jag. va tror du?

          • Pelle Pedersen
            Aug 19, 2013 @ 10:27

            Där hade jag helt fel!! Visst är det lätt att “tro” efter racet när man vet svaret!!:)

    • Linus
      Aug 15, 2013 @ 09:05

      Vad jag förstår så har det väl fram tills nu inte gått att se vem som ska köra vilken bana. Så med tex X-99 så har man fått chansa. Men är ju tråkigt att splittra klassen när det dyker upp 6 båtar!

      Tur man kör CB66 på lördag så man slipper välja. :)

      / SWE547 BÅT

      Reply

  14. Sir
    Aug 15, 2013 @ 00:02

    Bara Fem i gruppsex…

    Reply

  15. Jonas Kjellberg
    Aug 15, 2013 @ 00:34

    Hmmm,.
    Doublehanded endast lilla banan ?
    Och var är vi, Trindy ?
    Inte med i listan, hoppas TryckfelsNisse är i farten.

    Reply

    • Pelle Lindell
      Aug 15, 2013 @ 06:39

      Står grupp 6 måste väl vara DH på långa banan

      Reply

  16. Patrick L
    Aug 15, 2013 @ 08:10

    Vad är det för skillnad på J/111 Blur och den norska?

    Reply

    • Jojje
      Aug 15, 2013 @ 08:33

      På den norska käkar dom Lefsa på railen…

      Reply

      • Patrick L
        Aug 15, 2013 @ 08:47

        Haha, Får det ned mätetalet med 0,016 skall jag också börja med det :-)

        Reply

        • Patrick L
          Aug 15, 2013 @ 08:47

          Eller vänta nu…det HÖJER ju mätetalet :-(

          Reply

          • Peter
            Aug 15, 2013 @ 17:14

            största skillnad kölvikt, 1,95 mot 1,59. skulle dock tror att det är skrivfel…
            *Det skiljer det 8,5% i deplacementet (Blur är tyngre).
            *Blur är SRSv.
            *Blur har spinnakerstagsegel istället för 3:de fock
            *Blur större gennaker (12%)
            *Dacapo har större Code segel (ca. 40%)
            *Dacapo har inredd förpik (troligtvis försumbart i respit)

    • Sir
      Aug 15, 2013 @ 08:50

      Hemmaplan/domare ;)

      Reply

  17. Per
    Aug 15, 2013 @ 11:11

    Håller det sig över 4 m/s, under 10 m/s och inte allt för stark ström blir det nog ett kanonrace:).

    Reply

    • Hans
      Aug 15, 2013 @ 11:48

      Hmmm, för väderprognoserna just nu är ganska “spretiga”. Allt från 5 till 15m/s…

      Reply

  18. andreas
    Aug 15, 2013 @ 12:19

    Per wretlings smaragd med 1,14.9?!! Känns som han kan placera sig bra med det snuskigt låga srs-talet

    Reply

  19. Jojje
    Aug 15, 2013 @ 13:58

    Inga tips ännu…. här kommer en enkelrad… inga högoddsare direkt kanske.

    1: Mathias Rahm
    2: Jonas Frii
    3: Hans Granhed
    4: Patric Wolmersson
    5: Stefan Hoffsten
    6: Peter Källström
    7: Johan Davidsson
    8: Mats Johansson
    9: Hans Caspersson
    10: Cleas Amnäs
    11: Emil Sanderg
    12: Michael Collberg
    13: Staffan Cederlöf
    14: Carl Stark
    15: Hans Oskarsson
    16: Christian Arby

    Reply

  20. Pelle Pedersen
    Aug 15, 2013 @ 14:13

    Vinnare stora banan Kaukera och lilla banan Collis!!

    Reply

  21. Andreas
    Aug 15, 2013 @ 15:38

    Per Wretlings Smaragd med 1,149 (!!?) känns som han kan placera sig bra med det snuskigt låga SRS-talet..

    Reply

    • Jojje
      Aug 15, 2013 @ 17:34

      Tja… hans båt är invägd SRSv på ca 150kg mer än standard. + att hans spin är lite mindre (försumbart nästan). Enligt “det hemliga” excelarket blir detta utfallet. Han hade nog gärna haft en optimerad vikt (som konkurenterna Davidsson och Sandberg garanterat har i sina kärror). När han seglar entyp som under SM nu senast.

      Reply

  22. Joakim Axelsson
    Aug 15, 2013 @ 19:39

    Caspersson har haft ett bra år med Omegan. Klass-seger flera år på raken på Tjörn.
    De ska ha hela favorittrycket på lilla banan=).

    Reply

  23. Peter Gustafsson
    Aug 15, 2013 @ 22:49

    Lage Larsson har gjort en första preliminär prognos för Tjörn Runt helgen.

    Lördag 17 augusti
    Under morgonen ännu någon skur. Efter hand uppsprickande molntäcke, under eftermiddagen någon skur, troligen enbart innanför kusten. Kring SW medelvindar mellan 7-9 m/s och byigt. Under kortare perioder och öppet hav 9-11 m/s

    http://www8.idrottonline.se/StenungsundsSS-Segling/Nyheter/NyheterfranStSS/Prognosoversikthelgen16-18augustiforBohuskustenochspecielltomradetforTjornRunt2013/

    Reply

  24. F424
    Aug 16, 2013 @ 09:59

    Jag är glad att vi startar tidigt och är snabb båt i klassen med tanke på den trånga passagen vid kraftledningen. Vid västlig vind (kryss) och motström kan det bli stökigt då många skall passera samtidigt. Skall bli intressant att se hur det går för 55 fot Rassy mitt i smeten av alla “småbåtar”.

    Reply

  25. Tom
    Aug 16, 2013 @ 17:44

    Någon som behöver gast? Var inte tänkt att man skulle segla sedan cheetah har mastat av för sesongen, men suget blev för stort!

    0708273687
    MVH Tom

    Reply

    • Mikael Vesala
      Aug 16, 2013 @ 19:32

      Ja du Tom, Det känns konstigt att inte vara med. Så här dags hade man nog varit på väg att hämta ut nummerlapparna… Försöker förtränga situationen med husmålning, går sådär… :-( …

      Reply

  26. Fredrik
    Aug 16, 2013 @ 20:57

    Sol, WSW 6 m/s…
    ser ut att bli en bra dag imorn!

    Reply

    • sailor moon
      Aug 16, 2013 @ 23:29

      Grupp 16 lär ställa till det för grupp 15 mm rejält. J111 (ej efteranmäld), First 40 (ej efteranmäld), Rassker 55 fot osv.

      På Lilla banan???!!!

      Reply

  27. Stefan Aaröe
    Aug 17, 2013 @ 09:11

    Finns det något sätt att följa racet på webben?

    //S//

    Reply

  28. Per
    Aug 17, 2013 @ 17:27

    Det blev ju en kanondag på sjön! Riktigt kul segling:).

    Reply

  29. spin
    Aug 17, 2013 @ 17:41

    Såg ut som en riktigt kul tävling, satt själv och såg på från klipporna vid björholmen. Såg tidvis rätt trångt ut, blev två grundstötningar och två krockar under den tiden jag satt där. Bland annat denna http://www.youtube.com/watch?v=rLS7PDDqQD0 där en dragonfly krockar med en kölbåt. Hoppas ingen skadade sig.

    Reply

    • Jonny Westerberg
      Aug 18, 2013 @ 07:56

      Snackade med ägaren till Dragonflyen efter tävlingen, och tydligen så hade de inte fått släppt på skoten tillräckligt när de skulle ducka för kölbåten. De körde upp med lovartspontonen på kölbåtens negativa akter och kapade deras akterlik. Ingen skulle ha blivit skadad.

      Reply

  30. Martin
    Aug 17, 2013 @ 18:38

    Hej

    Satt också på Björholmen. Fantastisk dag. Jag gjorde ett bildspel på 60 bilder som kan ses här: https://plus.google.com/photos/102228124980851476012/albums/5913119104402098033?authkey=CKe5oaWR5fKuWw

    (Hoppas det fungerar, det är en ny fotofunktion på Google + som jag inte vant mig vid)

    /Martin

    Reply

    • Stefan Aaröe
      Aug 17, 2013 @ 19:55

      Ser fantastiskt ut. Grymma bilder!

      Reply

      • Martin
        Aug 17, 2013 @ 19:58

        Tack för kommentaren. En liten lättnad att höra att det fungerar.

        Mvh Martin

        Reply

    • Torbjörn Sterner
      Aug 19, 2013 @ 08:47

      Tack, fina bilder, roligt att få se egna båten
      Man funderar ju genast på om försegeltrimmet var rätt ;-)

      Reply

  31. Peter Johansson
    Aug 17, 2013 @ 20:23

    Gött, en J/Boats vann totalt lilla banan!! Eller?

    Reply

    • J-E
      Aug 17, 2013 @ 21:23

      En långedragsjulle J14.

      Reply

  32. Stefan Peterson
    Aug 18, 2013 @ 10:46

    Lämnade Sandhamn samtidigt med Feelgood. Bara att ta sig runt till Tjörn runt imponerar att sen spika är minst sagt tungt RESPEKT.

    Reply

    • Mats V
      Aug 18, 2013 @ 11:30

      Feelgood seglade kanonbra. Vi hade svårt att skaka av oss dem – i en Luffe 45! Grattis Martin!

      Sitter just nu på sommarstället på Tjörn och blickar ut över Hakefjorden. 12 m/s med byar på 19, rejäla regnskurar. Far och son Cederlöf passerade just kryssandes i sin Wasa 55 respektive Compis. Antar att de – som enda deltagare? – kör dagen-efter-TR “baklänges”. Också respekt! :-)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 18, 2013 @ 11:36

        Definitivt. Och helt i linje med att far/son vann Fastnet doublehanded :-)

        Plötsligt känner man att det där är någonting som man verkligen hade velat göra… Så passa på innan det blir för sent!

        Reply

  33. Bosse RJs
    Aug 19, 2013 @ 09:20

    Eller dottern, funkar det med.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.