Skip to content

36 Comments

  1. Calluna S-73
    Aug 14, 2013 @ 12:07

    Ett av de mest intressanta projekten anser jag vara bygget av en mycket speciell 48 fotare (?) som pågår straxt söder om Stockholm. Detta är ett 100 % kolfiberbygge utan några som helst tankar på att mäta in i någon regel men med syftet att båten skall segla mkt snabbt och bekvämt med liten besättning. Kölkonstruktionen är något i hästväg med både sväng- och vikköl samt trimmklaff i bakkant för att slippa arbeta med centerbord likt Volvo-ocean-båtarna. Vidare används vattenbarlaster enligt egen snillrik kontstruktion. Hela båten är uppbyggt strukturellt på ett mycket genomtänkt sätt för att på bästa/lättaste sätt ta upp alla krafter. Tyvärr finns mig veterligen ingen hemsida på projektet. Kämpa nu på Kristian och Carina så att vi får förmånen att snart se båten i sitt rätta element!

    Reply

    • Oscar
      Aug 15, 2013 @ 09:52

      Någon som vet mer om detta bygge?

      Reply

  2. Erik Barkefors
    Aug 14, 2013 @ 14:56

    Lasse A som byggt om en Maxi 77 och satt på en rigg lik 77+ fast med rejäl fathead och gliderfock från Gransegel samt en Code Zero på ett hoppilandpeke från Båtsystem.
    http://www.maxi77tess.se

    Bilder:
    http://segelochpaddel.blogspot.se/2013/07/flexibel-segelgarderob.html

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2013 @ 15:07

      Det kanske bara är jag, men högre mast, fathead och code är snarast en pimpning som det finns hundratals av.

      Jag är nog på jakt efter lite mer ambitiösa projekt… sedan betyder inte det att jag dissar någon. Utan bara att jag vill få koll på den där renoveringen av en 80-fotare imitt i skogen, eller det där hemliga Marström-projektet i kol som alla pratar om.

      Reply

      • Richard D.
        Aug 14, 2013 @ 16:29

        +1

        Reply

  3. Mats B
    Aug 14, 2013 @ 15:00

    Någon som vet vad som hände med Maxi/Projekt 11?

    Reply

  4. Per
    Aug 14, 2013 @ 16:09

    Kan tipsa om MeaDiva där entusiaster bygger sig en DIVA 38.2

    Fanns en tid när det mesta som byggdes var halvfabrikat, men numera verkar de flesta köpa färdiga båtar och sedan bara installera värmare. Att i dessa tider köpa form och bygga sin egen Diva får nog ses som ambitiöst.

    Reply

    • MeaDiva
      Aug 14, 2013 @ 22:02

      Hej
      Kul att du tipsar om oss Per, tack för det!
      Här kommer en länk om någon vill kika in!
      http://www.meadiva.se
      Vi kommer att ligga i Henån på Öppna Varv som en utsällningsbåt, dock inte helt klara…
      /Tobias

      Reply

  5. kalle
    Aug 14, 2013 @ 16:24

    Är det nån som vet vad som hände med den coola formen man kunde se när man åkte på E6:an vid Kode?

    Reply

    • Patrik S.
      Aug 15, 2013 @ 08:08

      Du tänker inte på S30 skrovet norr strax norr om Ljungskile?

      Reply

      • kalle
        Aug 19, 2013 @ 08:53

        Nä. Det var en grön form som låg vid Kode. Rak stäv årda slag osv…Svårt att avgöra hur stor den var från motorvägen.

        Reply

    • Hans
      Aug 15, 2013 @ 12:54

      +1
      Undrar också vad som händer – mer än att man byggt en verkstadshall (båtbygge?) på samma tomt där formen ligger/låg.

      Reply

  6. Johan S
    Aug 14, 2013 @ 16:35

    Jag gillar det enkla, genomtänkta och eleganta. Gillar det mesta hos Baby Celeste. Blir intressant att se om det blir något av den smala katt bland alla breda hermeliner.

    http://www.heymanyachts.com/ind23_30.html

    Reply

  7. Sebastian Reiz
    Aug 14, 2013 @ 19:47

    T29, kolfibertrimmis, ritad av Stefan Törnblom, no 1 seglar, no 2 med vingsegel färdig om 3 veckor.

    Reply

  8. gurra
    Aug 14, 2013 @ 21:19

    Catri 25 design Aldis Eglajs , fullt foilande trimaran. Lettland.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Aug 14, 2013 @ 22:06

      Catri är intressanta men har tidigare inte fungerat på kryss i lättare vindar då de bara har 45° foils på sidoskroven och inga centerbord. Fart ger höjd brukar man säga och med Catri har det varit ett måste för att segla högra än halvvind i lättvind…

      Reply

      • gurra
        Aug 15, 2013 @ 14:04

        Catri 25 har nya foils från 2013 , utveckling har gått framåt sedan 1996…

        Reply

  9. Fredrik Lönegren
    Aug 14, 2013 @ 21:33

    den är inte vacker men kanske väldigt snabb, maxad motvikt
    http://speeddreamblog.blogspot.se/
    http://www.facebook.com/speeddream/info

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 14, 2013 @ 21:37

      “Kanske” är nyckelordet. Att de konsekvent skruvar upp hastigheten på sina videos gör att man blir skeptisk.

      Och jag vet inte om man det är ett projekt från våra trakter även om designern är ryss?

      Reply

  10. Pierre Ramlycke
    Aug 15, 2013 @ 16:27

    Gabriel Heyman båt, är det någon som bygger den ?
    Man blir varm i hjärtat, så vacker – Han har det där med proportioner i sig…9,5 meter vikt 1550 kg om jag läste rätt….möjlighet att minska /öka djup…traila…hoppas den blir verklighet ! Grattis, verkligen….

    Reply

  11. Erik Barkefors
    Aug 15, 2013 @ 16:57

    vad sägs om Rickard som börjat på en 37-fots katta ritad av Kurt Hughes. Han har byggt ett helt nytt hus som verkstad i Sörvik utanför Ludvika.
    Film:
    http://youtu.be/8KTJngS6bFE
    Hemsida:
    http://projectitch.blogspot.se/?view=classic

    Reply

  12. Jan Backe
    Aug 15, 2013 @ 19:18

    En av mina vänner har tagit saken i egna händer och konstruerat och startat bygget av en båt som passar hans och hans hustrus behov.

    Reply

  13. Marc
    Aug 17, 2013 @ 07:58

    717 canting keel
    http://www.jebl.blogspot.dk/

    är till salu

    Reply

  14. Malcolm Sjödahl
    Aug 17, 2013 @ 13:33

    hej Peter!

    Ännu en ny Finn Flyer 34 på gång
    Tack för en alltid trevlig blogg som jag läser löpande.
    Efter 10 års segling i min Östersjö åtta så är det nu dax för något modernare.
    Jag har beställt en FinnFlyer 34 som nu tillverkas för leverans sent i år. Leverantör är Båthuset i Jakobstad, Finland.

    Du har skrivit om FF 34 Nornan IX tidigare, och min båt blir likadan utom att inredningen blir mer racing orienterad.
    Spec på båten är närmast identisk med danska Vivace 34 utom vikten som blir lägre.
    Segelyta nästan samma, och med 2 m djup T-köl på 1,8 ton. Kolpipa från Seldens.
    ORC-GPH runt 609.

    Jag tog det mentala klivet över från 6ton mahogny båt från 1949 tack vare kappsegling med Per Lundqvist i X-332 Xplorer. Vi har kört många Gotland Runt, 2 ORC VM (Flensburg och Helsinfors) ,och en mängd andra seglingar ihop. Tack Pelle!

    Så nu ser jag fram mot nästa sommar kapp- och turistsegling.

    Segla vackert
    Malcolm Sjödahl

    Reply

  15. Bosse RJs
    Oct 1, 2013 @ 14:38

    Någon som vet om något intressant projekt som har avstannat eller inte blivit klart?
    Eller något racigt som är i behov renovering.

    Reply

  16. Pelle Pedersen
    Nov 22, 2013 @ 18:07

    Vad är det runt 9m i kolfiber som byggs i Varekil??

    Reply

  17. gurra
    Nov 23, 2013 @ 20:13

    http://catrigroup.com/?p=371

    Byggs just nu i Lettland.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 24, 2013 @ 10:43

      Är fortfarande inte övertygad om foils på en liten cruiser/racertrimaran. Foilsen behöver skaplig fart för att ge lyftet som rättfärdigar det ökade motståndet. Innan dess så ökar de motståndet och ger inte speciellt bra avdriftshämning. Kan citera en text om 40-fotaren Jessica Rabbit som är en mycket lätt byggd racer:
      “Upwind the boat is pretty amazing for a 40-footer. Up to about 16 knots of wind we are doing 14 to 15 knots of boat speed, which is what we expected. But in 18 to 20 knots of wind the boat suddenly steps on her foils while sailing upwind and boat speed increases instantaneously from about 14.5 kts to 17.5 kts. This was achieved with a true wind angle of about 44 to 45 degres.”
      Jag tolkar det så att de behöver 14,5 knop på kryssen innan foilsen blir användbara. Innan dess kan de använda centerbordet i mittskrovet och dra upp foilsen.
      Finns en film:
      http://youtu.be/miNifXkOE3I

      Reply

      • gurra
        Nov 24, 2013 @ 12:39

        Tack Eric – hoppas att du kan övertyga SRS kommitten på SSF om din teori.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.