Close
Skip to content

20 Comments

  1. Claes Hiersemann
    Aug 29, 2013 @ 17:59

    Bra och saklig artikel Peter!

    Nu kör vi VM i X-35!

    Reply

  2. Jocke_R
    Aug 29, 2013 @ 18:55

    Följande ska inte ses som kritik på något sätt!

    I tider av vikande deltagarantal framförallt på entypskappsegling funderar jag en hel del orsaker kring detta och vad man kan göra åt det. Jag blir därför lite nyfiken på tankarna bakom ett sådant här projekt. Jag kan tänka mig flera, tex:

    -Göra reklam för sporten till människor som normalt inte kommer i kontakt med kappsegling
    -Skapa ett event som ger ekonomisk avkastning till alla inblandade
    -Tillföra något nytt kappseglingsformat till redan existerande utövare

    Som sagt i en positiv debattanda vore det kul att höra lite tankar kring detta.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 29, 2013 @ 19:22

      Inga problem… Det finns lite olika drivkrafter (utan inbördes ordning):

      1) Det finns ett glapp mellan den lokala seglingen och OS, AC, Extreme Sailing Series eller VOR. Många sporter har cuper eller ligor på regional/Skandinavisk nivå och där tror vi att vi kan fylla en roll. M32 Cup skall inte konkurrera med entyps- eller OS-klasser utan vara ett naturligt komplement.

      2) “Alla vill slå Fredrik Lööf”. Är man riktigt duktig seglare så kittlar det att få möta de bästa. Nu kan man göra det på hemmaplan med relativt begränsad budget. Jag har en lista på 20 intresserade team – alla med bra koll på läget. Att segla M32 skall vara bättre både sportsligt och kommersiellt än att segla själv i en TP52 :-)

      3) Man måste kunna segla som proffs på hemmaplan. Är du riktigt duktig seglare, så finns det få möjligheter att segla som proffs. Satsar du på OS, Volvo eller matchracing så skall du kunna segla på halvtid i cupen och kombinera det med din andra segling (eller ett jobb och dagishämtning). De bra seglarna skall segla – inte tvingas sitta som konsulter på heltid.

      4) Seglingen har grym potential att attrahera sponsorer, men det måste paketeras rätt. Här har vi försökt göra vår hemläxa och göra det på ett sätt så att det är enkelt för ett seglingsteam att ta konceptet till sina sponsorer. Just nu lägger vi mycket krut på format, event och vill visa upp det för intresserade parter. Det som är bra är att hela sporten gynnas om vi, seglarna, klubbar och andra event blir proffsigare.

      Här måste vi leverera en unik upplevelse, och de gäster som seglat både VO70 på Puma och M32 säger att det här är mycket roligare. Och det till en bråkdel av kostnaden.

      5) Flerskrov ligger i tiden. Många är sugna på fart och så klart finns det utrymme för olika klasser här också.

      6) Enkelhet. 32 fot är mycket lagom: kan dras bakom en bil där hela besättningen sitter i. Det tar 3 timmar från att man anländer tills man kan segla, och 3 timmar efter sista racet är man på väg hem igen. Kan sjösättas från kran, ramp och nu senast tog ett gäng upp den direkt på pontonbryggan.

      7) Inspirera. Vi tror att vi kan inspirera unga seglare genom att skapa forum där de får träffa sina stjärnor och prova flerskrovssegling. Leder det till att fler satsar seriöst, eller bara fortsätter efter jolletiden, så är det jättekul.

      Lyckas man med ovanstående; de bästa seglarna + coola båtar + nära land + kul event – då kommer det att vara intressant för publik och media. Och då blir det ännu intressantare för sponsorer… Ja, du fattar.

      Jag fick en aha-upplevelse när jag lyssnade på Mark Turner för ett par år sedan. han driver ju OC Sports som ligger bakom Extreme Sailing Series, barcelona World Race och mycket annat. Han menar att det finns en tydlig skiljelinje mellan “ägardriven segling” som de flesta av oss sysslar med och “professionell segling”. I gråzonen så är det lätt att det vare sig blir det ena eller det andra. Många av insikterna finns här: http://www.blur.se/2012/12/16/world-yacht-racing-forum-2012/

      Reply

  3. Mattias Rahm
    Aug 29, 2013 @ 19:22

    Jag har testat på många olika seglingsformer genom åren, och detta slår allt.

    Vi seglar i en båt som är relativt enkel men väldigt snabb och spektakulär. Det gör att vi kan segla på korta banor nära land. Det i sin tur gör att både publik och sponsorer blir glada, då vi flyttat seglingen närmare land. Det gör den dessutom mer mediavänlig med livekommentering!
    Svensk seglings stora namn (Lööf och Wallén) satsar på att vinna M32 cup. Dilemmat vi alltid haft tidigare med att aldrig veta vem som är bäst i Sverige har försvunnit!

    Dessutom får sig de gästande deltagarna en åktur på båtarna som de sent skall glömma. Onboard action med rapp kommunikation i hög båtfart ställer det mesta på sin spets.

    Jag hoppas verkligen att fler team tar chansen till nästa år. Ni är varmt välkomna och vi gör så mycket vi kan för att hjälpa nya team in i klassen. Stämningen på samlingar och after sail är fantastisk!

    Reply

    • Anders Dahlsjö
      Aug 29, 2013 @ 21:52

      Ni skall nog kunna övertala förbundet att ge vinnaren i M32-cup, ett wildcard!
      http://www.svensksegling.se/MastarnasMastare

      Mvh

      Reply

    • Olle
      Aug 30, 2013 @ 12:14

      Skönt att veta att vilka som är bäst på segling :-) detta är kanske framtidens melodi, låta några utvalda (avlönade) besättningar få möjlighet att träna sig samman och sedan bjuda (?!) in några andra seglare i sista minuten så att det inte blir några överraskningar i resultatlistan.
      Om nu detta var så fantastiskt, vart var publiken?

      Har ni fortfarande inte fattat att segling är en sport för utövare! Det ni håller på med är på väg ned med rasande fart! Se bara på skämtet AC! Eller VOR! Den tiden är förbi, folk vill deltaga, inte titta på! Det är därför vi ser en ökning på SRS seglingar, och en annan segling – Clipper Race där 12 nya 70 fotare startar ett race runt jorden med betalande besättning! Hur många projekt finns det i VOR.

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Aug 30, 2013 @ 12:28

        Jag vet ju inte vad du har för definition på “på väg ner” men är det det som händer med AC45 eller Extreme Series så är jag gärna med på nedgången :-)

        Sedan finns det ju en anledning att det finns både Marstrand Big Boat Race och M32 Cup. Segelsporten rymmer både amatörer (som utövar) och proffs (som man kan titta på) – precis som de flesta andra sporter.

        Reply

      • Per
        Aug 30, 2013 @ 12:44

        Hallå hehe! Vad är problemet? Själv gillar jag att deltaga med min båt under lagom extrema former, kanske ett kortare offshore race, klubbsegling eller lite laser.. men jag är rätt säker på att det inte skulle vara speciellt kul att kolla på.. När jag kollar vill jag helst se riktigt duktiga seglare som tänjer på gränserna. Jag supergillar att kolla på Open 60, VOR eller AC..eller likn och dessa existerar pga det det kommersiella värdet som sponsorerna upplever:) kan inte se att det sker på bekostnad av något annat:).

        Reply

        • Ted Lundberg
          Aug 30, 2013 @ 13:32

          +1

          Reply

        • Stefan Aaröe
          Aug 30, 2013 @ 15:12

          +1

          Reply

      • Ludvig K
        Aug 30, 2013 @ 13:42

        Olle: alla är inte eniga i att AC är ett skämt.

        http://www.hamnen.se/bloggar-kronikorer/adrenalin/team-new-zealand-i-final-mot-oracle.html

        Jag tycker också detta är skithäftigt att se på, men så tillhör jag den yngre generationen (43år) ;-)

        Reply

        • Olle
          Aug 30, 2013 @ 15:25

          Är det inte ett skämt när det bara var tre utmanare i AC? Varför är inte de stora seglingsnationerna med? Samma sak gäller ju VOR, varför är det så ointressant att satsa på dessa event? Jo, därför att folk i allmänhet inte kan associera sig med den typ av segling. Det är helt enkelt intressantare att läsa om Zlatans inflammerade tånagel.

          M32 Cup lovade en massa utländska team, stor publik m.m Nu hänger allt på några avlönade besättningar som seglar en båt som de varken äger eller skulle seglat om de inte fick betalt! Hur många M32 finns det i Sverige?

          Varför är inte vårat ess i flerskrov med (Tim S), är de rädda att de avlönade proffsen skulle få storstryk av en amatör?

          Om det nu var så fantastiskt, var fanns publiken? Var fanns rikspressen, TV-sporten? Här fanns ju vår enda Guldmedaljör från OS 2012 inköpt av sponsorn!

          Reply

          • Oscar
            Aug 30, 2013 @ 15:42

            Var och en får väl hålla på med det som man gillar. Om du inte gillar allt inom segling så behåll det för dig själv om det inte är konstruktivt.
            Min ena granne kör motcross, den andre spelar hockey, en tredje spelar boule, de flesta gör ingenting…
            Tycker du jag ska peka finger åt dom för att de inte gör som jag?
            Vilka i-landsproblem en del har….suck.

          • Pelle Pedersen
            Aug 30, 2013 @ 15:44

            +1 Oscar och trevlig helg!

          • Peter Gustafsson
            Aug 30, 2013 @ 15:58

            Du har verkligen bestämt dig att 100% av professionell segling är kass? Eler all professionell sport? Fine.

            På samma sätt så antar jag att du avfärdar STCC (på grunden att förarna inte äger sina bilar) och all fotboll och hockey (om spelarna inte fick betalt hade de ju inte varit där).

            Det gnälls på allt jag gör, vilket väl bevisar att man är med och förändrar och utmanat ett etablissemang. Hade alla gillat det man gjorde hade det ju varit förbannat tråkigt.

            Och när du skriver “rikspressen” så antar jag att du menar Stockholstidningarna :-)

  4. Erik Falk
    Aug 30, 2013 @ 13:50

    Håller med föregående om att artikeln är bra!
    Riktigt roligt och häftigt att en sådan här satsning görs i Sverige. Flerskrov är ju helrätt för att fånga uppmärksamheten från media och med de namn som båtarna bär så görs det hela inte mindre intressant. Hoppas succén fortsätter, och växer!

    Och till de som tycker att det hela spektaklet är tokigt och att det är alldeles för elitistiskt (?), håller ni ändå inte med om att segling precis som motorsporten behöver både folkrace, formel 1 och allt däremellan?

    Sen en liten skitsak. Avslutningen, “Läs mer om det på Sailzone” Varför inte länka till artikeln? Ibland är du alldeles för försiktig och snål med länkkärleken Peter :)

    För den late är här länken direkt till artikeln på Sailzone:
    http://sailzone.se/archives/1469
    (ps, jag är inte på något vis involverad i Sailzone)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Aug 30, 2013 @ 13:52

      Fan, där var en länk där alldeles nyss. Fixat! Jag länkar alltid till sjysst orginalinnehåll.

      Reply

      • Erik Falk
        Aug 30, 2013 @ 14:07

        Shit happens! ;)
        Givetvis ska ju länken vara motiverad men frågan är ju inte helt oviktig eftersom din blogg sannolikt ger bland de bästa inlänkarna en svensk seglingssida kan få.
        Jag skrev “ibland” i min kommentar och det kanske kan uppfattas hårt och kanske inte var bästa ordvalet. Under alla år jag följt och läst din blogg så har jag sällan upplevt att du missat detta, men självklart händer det (av olika anledningar) och annat vore väl konstigt. Fortsätt med ditt grymma jobb här, Peter!

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Aug 30, 2013 @ 14:10

          Skönt. Trodde snacket gick att jag var dålig på att länka _ ocg med tanke på att jag föreläser om sociala medier så hade det ju varit lite pinsamt:-)

          Reply

  5. M32 Cup Malmö | wrap-up | BLUR
    Sep 9, 2013 @ 21:00

    […] Lite sekvenser från M32 Cup i Malmö. Jag har ju tidigare sammanfattat mina reflektioner här.. […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.