Soloträning Marstrand T&R
Hätteberget nästa. 13-14 knop stadigt på loggen. Solo. Det blir inte bättre än så här!
Ingen verkar ha tid att kappsegla i september, så jag fick inte ihop någon besättning till GKSS Septembersegling. Att segla solo med gennaker i skärgården var inget alternativ, så jag lade min egen träningsbana i stället: Långedrag – Trubaduren – Hätteberget – Långedrag. Nästan 50 distans och med SSO så skulle det bli en klockren reach – läns – kryss.
Start i Långedrag med code 0. Lite trassligt i starten men sedan tuffade det på bra ut förbi Böttö där det blev för brant. Ett bekvämt segel, men relativty tungt att hantera när det blir för brant i 7-8 m/s. Framförallt i en trång farled. Antagligen lönar det sig att gå på fock tidigare.
Men nu var man i alla fall uppe i varv.
Sedan en sträckbog med fock ner till Trubaduren. Stökig sjö, men bra speed. Jag har polarerna för full besättning som referens, men på vissa bogar så behöver man verkligen folk på kanten. Nu blåste det 8 m/s men det fungerade förvånansvärt bra. Dessutom så styrde autopiloten mycket bra så jag kunde fokusera på trim och att städa på fördäck.
Vid Trubaduren var det dags att dra norrut. Sättningen av A2-gennakern på 130 m2 gick bra. Jag tog det lite lugnare då sjön var stökig och det var dumt att riskera något. Sedan full gas västerut. Här lade jag ganska mycket tid på att hitta rätt läge där båten planade men utan att gå för högt och riskera broach. Utan besättning är ju båten både lättare och vekare, så vinklarna blir annorlunda.
Det svåraste var faktiskt navigationen. Jag hade svårt att få autopiloten att styra snabbt/bra så man fick vara snabb på att kolla layline till Hätteberget. Inga långa analyser här inte… Att äta var inte heller att tänka på…
Kallade layline en halv distans för sent (eller så var det strömmens fel), men det blev ganska ok.
Nu hade vinden ökat till 9-10 m/s och jag var lite nervös för gippen. Men det gick bra. Jag gör den på samma sätt som i den här filmen, men det blir lite delikatare när det blåser 10 m/s och vi kör 14 knop.
Efter gippen kom vågorna mer akterifrån, och dessutom tvingade jag mig att segla högre för att pricka Hätteberget (det skulle ju vara träning under race-liknande förhållanden). Fantastisk segling med 13-14 knop stadigt på loggen och några rökare på 16-18 knop. Man hoppades både på att det skulle öka lite till för att det skulle gå ännu fortare, och på att det skulle minska så att man kunde få ner den…
Nedtagningen gick bra och det var dags att kryssa söderut. Marstrandsfjorden i 9 m/s är tuff, och dessutom var den norgående strömmen kraftig, så beslutet blev att ta oss inomskärs för plattvatten och strömlä. Vinden avtog succesivt och det blev en fantastisk kryss ner förbi Källö Knippla och genom Kalvsund.
En fantastisk dag där man har lärt sig mycket.
Så här dagen efter kom jag knappt upp ur sängen på grund av träningsvärk.
Sep 8, 2013 @ 12:24
Härligt film med tillräckligt långa klipp så man hinner få en känsla för varje moment!
Du var väl värd bagetten på slutet ;-)
Sep 8, 2013 @ 13:17
Imponerande farter!
Upplever att i “rimliga” vindar och vågor är det skönast att sträcka ut på havet när man seglar ensam, betydligt mindre stressigt än skärgården. Granit-navi och väjandet tar gärna bort lite seglingskänsla tycker jag.
Hade varit kul om det fanns ngn sån solosegling Gbg-vattnen el lite norrut.
/Mats
Tomgång i projektet, eller vad skall man kalla det! | MeaDiva
Sep 8, 2013 @ 17:40
[…] är en av alla som dagligen kikar på blur.se och igår hade Peter ett inlägg om en solosegling till Marstrand. Läste som vanligt med stort […]
Sep 8, 2013 @ 18:23
Jäklar vad nice det ser ut!!
Sep 8, 2013 @ 19:54
Herlig !
Sep 8, 2013 @ 20:08
Fantastisk segling. I september! Vet hur det känns…gåshud.
Sep 8, 2013 @ 21:35
Fin segling och hantering av båten helt på egen hand, att utöver det dokumentera det på ett proffsigt sätt är imponerande.
Sep 8, 2013 @ 23:02
Well done skipper!!
Sep 8, 2013 @ 23:31
Nice!!
Sep 9, 2013 @ 00:31
Grymt nice!
Sep 9, 2013 @ 00:45
Imponerande!
Vad hade du för plan om du ,mot förmodan, skulle rutta i?
Sep 9, 2013 @ 08:26
Ingen, det får inte hända,under solosegling håller man sig kvar ombord,så är det bara
Sep 9, 2013 @ 08:45
Sjöräddningen kom ner på bryggan i går och undrade samma sak :-)
– Det man har lärt sig på säkerhetskurserna (som alla borde gå) är att aldrig ramla i. Här tar jag absolut inga risker, utan då får hellre spinnakern blåsa ur. Här är det viktigt att förstå gränserna för sig själv och båten – och shorthandedsegling är det bästa sättet att lära känna både sig själv och sin båt.
– När jag ramlar i så aktiverar autopiloten MOB och båten ställer sig i vindögat. Det är när den tappar kontakten med fjärrkontrollen vid ~50 meter. Även om man inte kan få fatt i båten själv, så lär andra båtar undra vad som pågår. I vinter skall jag också koppla detta MOB-larm till AIS/VHF/DSC.
– När det blåser (eller på natten) så har jag en PLB på mig. När man ligger i vattnet, solo eller doublehanded, så är det helikopter som gäller. http://www.happyyachting.com/ocean-signal-rescueme-plb1.html
– Till nästa år skall jag sätta i en AIS. Om något händer, eller att jag larmar, så är själva spåret viktigt för att kunna söka på ett effektivt sätt.
Sep 9, 2013 @ 09:41
Bra, nu känner jag mig lugn ;-)
Sep 9, 2013 @ 09:43
Har sjöräddningen börjat med uppsökande verksamhet ;-)
/Tobias
Sep 9, 2013 @ 12:40
Varför inte PLB i normalfall? Jag bär numera den bärbara VHF:en på mig när jag seglar ensam. Förhoppningsvis kan jag kommunicera med båtar/hpk som är nära från vattnet OM det otänkbara skulle hända då. Men så rör jag mig bara i skärgården när jag är ensam, än så länge…
Jag fick chansen att öva med en av Sjöfartsverkets helikoptrar och SSRS förra vintern. Fast hkp hade ett litet sökområde och vi satt på en kobbe med överlevnadsdräkter som har reflexer hade de väldigt svårt att upptäcka oss. Det var tankeväckande…
Sep 10, 2013 @ 09:53
Innan AIS, PLB mm fanns, körde jag alltid med handbloss i fickan, tycker nog fortfarande att det är oslagbart. det uppfattas ju direkt av alla i närheten. dt är ju inte alla som har passning på VHF mm.
Sep 10, 2013 @ 09:59
Jag har funderat lite på hur man har på sig alla de här sakerna?
Det är en sak om man skall sitta i fullt sjöställ på railen. En annan sak när det är 25 grader varmt och man skall jobba effektivt på fördäck.
Är det en väst a la America´s Cup som rymmer PLB, bloss, VHF och vattentät mobil? Kniv? Eller en liten ryggsäck? Läge för innovation.
Sep 10, 2013 @ 10:04
Jag läste någonstans på SA att flera, som verkade erfarna, bär en “fanny-pack”, midjeväska. Den diskussionen handlade om att man bör ha den på sig nattetid även med full besättning. Men det borde funka bra när man är solo eller kort om folk även dagtid?
Sep 9, 2013 @ 08:30
Schyssta bilder och filmer.
Såg helt odramatiskt ut.
“Att tänka att man ska åka i havet hela tiden är som att cykla på vägen och tro att nästa bil kör över mig”.
Kör på Peter, och låt oss andra ta efter.
/pg
Sep 9, 2013 @ 12:02
+1
Gick ISAF offshore survival i vintras, till ingen nytta då jag redan räknat ut att tricket ligger i att hålla sig kvar ombord. Så det blev inte råd till någon AIS då pengarna gick till kurs och boende. Dessutom försvann en semesterdag som kunde använts till transportsegling.
Sep 9, 2013 @ 12:56
Mycket bra film Peter, perfekt längd!
//Kristian
Sep 10, 2013 @ 11:04
Läckert Peter!
Sep 10, 2013 @ 23:42
Tack alla!
Jag fick lite feedback på att jag hade klippt bort broacharna. Så jag gjorde en “directors cut” som ligger ovan (eller här: http://www.youtube.com/watch?v=wRosj8mh2JI)
Wrap Up 2013 - BLUR
Dec 24, 2014 @ 22:40
[…] solorepa var så klart den septemberdag där jag tränade solo utanför Vinga. Mer sånt 2014!!! Årets repa var träningen på Marstrand första helgen i maj. Till sist fick vi […]