Skip to content

25 Comments

  1. Erik Barkefors
    Sep 8, 2013 @ 12:24

    Härligt film med tillräckligt långa klipp så man hinner få en känsla för varje moment!
    Du var väl värd bagetten på slutet ;-)

    Reply

  2. D35 Aurora
    Sep 8, 2013 @ 13:17

    Imponerande farter!
    Upplever att i “rimliga” vindar och vågor är det skönast att sträcka ut på havet när man seglar ensam, betydligt mindre stressigt än skärgården. Granit-navi och väjandet tar gärna bort lite seglingskänsla tycker jag.
    Hade varit kul om det fanns ngn sån solosegling Gbg-vattnen el lite norrut.

    /Mats

    Reply

  3. Tomgång i projektet, eller vad skall man kalla det! | MeaDiva
    Sep 8, 2013 @ 17:40

    […] är en av alla som dagligen kikar på blur.se och igår hade Peter ett inlägg om en solosegling till Marstrand. Läste som vanligt med stort […]

    Reply

  4. /HenrikB
    Sep 8, 2013 @ 18:23

    Jäklar vad nice det ser ut!!

    Reply

  5. Torgeir
    Sep 8, 2013 @ 19:54

    Herlig !

    Reply

  6. PeterChamsiin
    Sep 8, 2013 @ 20:08

    Fantastisk segling. I september! Vet hur det känns…gåshud.

    Reply

  7. schvidja
    Sep 8, 2013 @ 21:35

    Fin segling och hantering av båten helt på egen hand, att utöver det dokumentera det på ett proffsigt sätt är imponerande.

    Reply

  8. Pelle Pedersen
    Sep 8, 2013 @ 23:02

    Well done skipper!!

    Reply

  9. JIMMY
    Sep 8, 2013 @ 23:31

    Nice!!

    Reply

  10. Per
    Sep 9, 2013 @ 00:31

    Grymt nice!

    Reply

  11. Pelle Fälth
    Sep 9, 2013 @ 00:45

    Imponerande!
    Vad hade du för plan om du ,mot förmodan, skulle rutta i?

    Reply

    • magnus
      Sep 9, 2013 @ 08:26

      Ingen, det får inte hända,under solosegling håller man sig kvar ombord,så är det bara

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 9, 2013 @ 08:45

      Sjöräddningen kom ner på bryggan i går och undrade samma sak :-)

      – Det man har lärt sig på säkerhetskurserna (som alla borde gå) är att aldrig ramla i. Här tar jag absolut inga risker, utan då får hellre spinnakern blåsa ur. Här är det viktigt att förstå gränserna för sig själv och båten – och shorthandedsegling är det bästa sättet att lära känna både sig själv och sin båt.

      – När jag ramlar i så aktiverar autopiloten MOB och båten ställer sig i vindögat. Det är när den tappar kontakten med fjärrkontrollen vid ~50 meter. Även om man inte kan få fatt i båten själv, så lär andra båtar undra vad som pågår. I vinter skall jag också koppla detta MOB-larm till AIS/VHF/DSC.

      – När det blåser (eller på natten) så har jag en PLB på mig. När man ligger i vattnet, solo eller doublehanded, så är det helikopter som gäller. http://www.happyyachting.com/ocean-signal-rescueme-plb1.html

      – Till nästa år skall jag sätta i en AIS. Om något händer, eller att jag larmar, så är själva spåret viktigt för att kunna söka på ett effektivt sätt.

      Reply

      • Pelle Fälth
        Sep 9, 2013 @ 09:41

        Bra, nu känner jag mig lugn ;-)

        Reply

      • MeaDiva
        Sep 9, 2013 @ 09:43

        Har sjöräddningen börjat med uppsökande verksamhet ;-)
        /Tobias

        Reply

      • Jonas
        Sep 9, 2013 @ 12:40

        Varför inte PLB i normalfall? Jag bär numera den bärbara VHF:en på mig när jag seglar ensam. Förhoppningsvis kan jag kommunicera med båtar/hpk som är nära från vattnet OM det otänkbara skulle hända då. Men så rör jag mig bara i skärgården när jag är ensam, än så länge…

        Jag fick chansen att öva med en av Sjöfartsverkets helikoptrar och SSRS förra vintern. Fast hkp hade ett litet sökområde och vi satt på en kobbe med överlevnadsdräkter som har reflexer hade de väldigt svårt att upptäcka oss. Det var tankeväckande…

        Reply

      • Peter Johansson
        Sep 10, 2013 @ 09:53

        Innan AIS, PLB mm fanns, körde jag alltid med handbloss i fickan, tycker nog fortfarande att det är oslagbart. det uppfattas ju direkt av alla i närheten. dt är ju inte alla som har passning på VHF mm.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 10, 2013 @ 09:59

        Jag har funderat lite på hur man har på sig alla de här sakerna?

        Det är en sak om man skall sitta i fullt sjöställ på railen. En annan sak när det är 25 grader varmt och man skall jobba effektivt på fördäck.

        Är det en väst a la America´s Cup som rymmer PLB, bloss, VHF och vattentät mobil? Kniv? Eller en liten ryggsäck? Läge för innovation.

        Reply

        • Jonas
          Sep 10, 2013 @ 10:04

          Jag läste någonstans på SA att flera, som verkade erfarna, bär en “fanny-pack”, midjeväska. Den diskussionen handlade om att man bör ha den på sig nattetid även med full besättning. Men det borde funka bra när man är solo eller kort om folk även dagtid?

          Reply

  12. Peter
    Sep 9, 2013 @ 08:30

    Schyssta bilder och filmer.

    Såg helt odramatiskt ut.

    “Att tänka att man ska åka i havet hela tiden är som att cykla på vägen och tro att nästa bil kör över mig”.

    Kör på Peter, och låt oss andra ta efter.

    /pg

    Reply

    • Leino Svensson
      Sep 9, 2013 @ 12:02

      +1
      Gick ISAF offshore survival i vintras, till ingen nytta då jag redan räknat ut att tricket ligger i att hålla sig kvar ombord. Så det blev inte råd till någon AIS då pengarna gick till kurs och boende. Dessutom försvann en semesterdag som kunde använts till transportsegling.

      Reply

  13. kristian sundborn
    Sep 9, 2013 @ 12:56

    Mycket bra film Peter, perfekt längd!
    //Kristian

    Reply

  14. Arnold S
    Sep 10, 2013 @ 11:04

    Läckert Peter!

    Reply

  15. Peter Gustafsson
    Sep 10, 2013 @ 23:42

    Tack alla!

    Jag fick lite feedback på att jag hade klippt bort broacharna. Så jag gjorde en “directors cut” som ligger ovan (eller här: http://www.youtube.com/watch?v=wRosj8mh2JI)

    Reply

  16. Wrap Up 2013 - BLUR
    Dec 24, 2014 @ 22:40

    […] solorepa var så klart den septemberdag där jag tränade solo utanför Vinga. Mer sånt 2014!!! Årets repa var träningen på Marstrand första helgen i maj. Till sist fick vi […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.