Båtarna har ju blivit så mycket större?
När vi diskuterar kappseglingar och deltagande, så finns det teorier kring varför vissa race ökar, samtidigt som anda minskar,. Jag har ju försökt hålla lite koll på alla race med mer än 50 deltagare över åren för att försöka dra lite slutsatser utifrån detta.
Framförallt när det gäller minskningen på Tjörn Runt så har det ofta förklarats med att “det är lika många deltagare för båtarna har blivit så mycket större”, så att de som tidigare var med i sina små båtar nu samlades i färre stora?
Jag tyckte att detta lät konstigt eftersom det inte hade drabbat andra race på samma sätt.
Till sist var jag tvunget att titta efter. Jag tog förra årets startlista för att jämföra den med den från 2002, dvs 10 år tidigare. Antalet båtar gick ju från 714 till 430, ett tapp på ca 40%. Men tittar man på antalet stora/snabba båtar (SRS >1.20 exklusive sportbåtar) så är det i stort sett konstant. 2002 fanns 120 båtar i denna kategori och 10 år senare fanns faktiskt färre stora båtar med 110. Lite underligt eftersom båtar i en viss storlek blivit snabbare.
Jag har också gått igenom dessa båtar för att se hur många man kan vara ombord. Ex 10 på en 40-fotare och 5 på en X-99 eller 33-fotare. Då visar det sig att det var färre seglare på “stora båtar” 2012 än 2002. Antar man att det var 4 personer i snitt på alla övriga båtar så har antalet seglare gått från 3.232 till 2.089 vilket är ett tapp på 35%.
Tittar man längre ner i listan så kan man se att de 284 båtar som har försvunnit mestadels är äldre volymbåtar där antalet Express, H-båt, Maxi Racer, Comfortina, Cumulus, Maxi 77 och 707 mer än halverats. Och nu vet vi att seglarna inte har återkommit i stora båtar. Vare sig egna eller som gastar i andras.
Swe
Sep 14, 2013 @ 09:56
En jämförelse mot 1992 isf 2002 hade nog
Visat en större skillnad i båtstorlek och
Antal i besättning per båt…..
Pelle Pedersen
Sep 14, 2013 @ 16:33
Bra Swe, då fixar du den!…
Swe
Sep 14, 2013 @ 20:42
Jasså
Anders Nilsson
Sep 14, 2013 @ 10:59
Det brukar vara en jämförelse med när folk kappseglade runt öar i H-båt, IF, X-79, J-24, Express, Späckhuggare, Maxi 77, Banner 28, Banner 30, Cumulus, Omega 28, NF, Fenix, Ballad, Möre, ÅH30, Scampi, Maxi 95, Omega 30, Omega 34, Contrast 33, Nova och allt annat. Många av dessa försvann under 90-talet och när de billiga och förhållandevis välutrustade Bavariorna kom la många ner de få gånger de var med på Runt öarna racen till förmånen att ha en ren välfungerande cruiser.
Småbåtarnas(Klassbåtarnas) segling reducerades sedan till att det blev bara ett banrace kvar om året – SM.
Visst – det finns undantag men jag tror det beskriver en huvudsaklig trend även det finns säkert fler orsaker till att just en segling som Tjörn Runt haft det svårt att öka. Den var ju störst. Svårt att öka då.
Fredrik Lönegren
Sep 14, 2013 @ 14:48
Är inte orsaken? färre deltagare idag= dålig värvning/ tillväxt igår. Båtar finns ju gott om och SRS ser ju till att vi kan segla tillsammans. Shorthanded och solo är ju en annan trend som kommit pga färre aktiva idag.
Fredriksson
Sep 14, 2013 @ 15:34
Du kan nog ta bort frågetecknet i rubriken. Fram till 1993 när TR pikade med 1050 båtar var 30 fot en stor båt. Då fylldes också startfälten med Maxi 77or, H-båtar, 606or, IFar, Maxi Racers och Expresser. Maxi 77 hade egna startfält med över 80 båtar. Dom här båtarna hade i regel tre, max fyra i besättningen.
I dag sväljer båtarna betydligt större besättningar så skillnaden i antalet seglare är inte lika stor som antalet båtar. Det är inte svårt att räkna ut.
Detta är dock ingenting man kan slå sig till ro med. Tjörn Runt, och andra stora tävlingar som också har minskat, måste utvecklas med nya idéer för att få med unga seglare som tycker att Maxi 77or, Vegor och folkbåtar hör stenåldern till men inte har råd med nya och snabba 40-fotare. Flerskrov och 20 knop kan vara sånt som lockar mer. I StSS jobbar man mycket på detta inför nästa 50 år.
Anders Nilsson
Sep 14, 2013 @ 16:19
Det hade varit kul att ha koll på om de race som ökar får lägre eller högre medelålder.
Peter Gustafsson
Sep 14, 2013 @ 18:00
Om man 1993 var 3-4 man i snitt var det ca 3.700 seglare på TR. 2002, 9 år senare hade man ca 3.200 seglare vilket alltså är ett tapp på 12% som kan tillskrivas en “omstrukturering i båtbeståndet”? Inget stort tapp och ganska naturligt, precis som du säger.
De kommande 10 åren, från 2002 till 2013 tappade man 35% av seglarna (40% av båtarna)! Jag tycker att det syns tydligt på kurvan här: http://www.blur.se/2012/10/07/kappseglingsdeltagare-2012/ På bara ett par år försvann 1200 seglare som aldrig kom tillbaka.
Det är detta tapp vi debatterar, och här kan man helt enkelt inte hänvisa till att “båtarna sväljer fler”. Det gör de inte!
De 50 största båtarna sväljer faktiskt 10% färre seglare än för 10 år sedan.
Jag tycker det är vilseledande att så snart debatten kommer igång så ursäktar man sig med att “ja, ja, det är ju lika många seglare – fast i större båtar”. Det stämmer helt enkelt inte. Båtarna är vare sig större eller rymmer fler.
Jag sätter mig inte med gamla startlistor för att retas med någon. Utan jag tror att en analys blir bättre om den bygger på fakta i stället för gamla sanningar om varför det är på ett visst sätt.
Fredriksson
Sep 15, 2013 @ 00:40
1993, toppåret, var det 3-4 man i varje båt, idag sväljer båtarna större besättning. Vad är det vilseledande i det konstaterandet?
Sedan 1993 har antalet båtar halverats, Andra regattor som t ex Själland Runt som då hade 2000 båtar är mer eller mindre utplånade.
Men! Vi kan älta historia, stapeldiagram och procentsiffror i all oändlighet. Det kommer inte att skapa en enda ny seglare, Än viktigare är att se framåt, hur Tjörn Runt ska utvecklas för att öka antalet båtar, och seglare.
Vad har du för förslag där?
Peter Gustafsson
Sep 15, 2013 @ 13:42
Konstigt att detta fenomen drabbat inte Færdern som hade 1000 båtar så sent som 2009 eller Round the Island och Barcolana som slår nya rekord hela tiden (1700 respektive 2000 båtar). Oavsett hur många som ryms i varje båt ;-)
Jag har tidigare visat vilka båtar det är som saknas på Tjörn Runt. Det är framför allt nyare Arcona, Bavaria, Elan, Hanse, Jeanneau, Linjett, Salona, X-yachts och liknande. Med sina gamla Maxi, Albin och 33-fotare från 80-talet var man med en gång om året, men nu väljer man att stanna hemma.
De jag har pratat med hävisar till två saker, och det är här man behöver tänka till:
a) Man är inte komfortabla med att ta sin ögonsten/pension och trängas på startlinjen, hamna i luffningsdueller eller gena genom gruset. Några seglar gärna Bohusracet eller andra race som är lite lugnare eller så avstår man helt. Detta har StSS adresserat och jag tror att greppet med två banor är ett bra steg. Varför inte prova tur-klasser med lägre ambitionsnivå, eller ytterligare fokus på doublehanded.
b) Partyt och kringarrangemangen. Och detta är det viktigaste. Förr var jag nerringd av polare (många som inte ens seglade normalt) som ville hänga med på Tjörn Runt för att det var ett grymt party. Här behöver man få till seglarnas egen fest och inte bara peka på Stenungsbaden eller krogarna i stan.
Detta skall vara ett event som man bara inte kan eller får missa!
Jag tror det finns en del uppslag när det gäller att få till “Sveriges roligaste segling”?
Andra race kör race village med party från torsdag till söndag, ger bort en bil i förstapris och inkluderar frukost eller 2-rätters middag i anmälningsavgiften för att få folk att komma (och stanna). Här kan man konstatera att de seglingar som växer lägger mycket krut på det sociala runt omkring.
Här är också bryggor ett problem, där nu båtarna fördelas på massa olika ställen utan sammanhållning. Man får ofta välja mellan partyt eller att förtöja bra, vilket är synd.
Jag är säker på att ni har identifierat allt detta, och jag vet att det inte är gjort in en handvändning. Jag tror ni är på rätt spår och många jag pratar med tycker att 2013 var ett av de bästa Tjörn Runt de har varit med på.
Så jag håller med dig, låt oss lägga bortförklaringarna åt sidan och göra det bästa möjliga av de närmaste åren.
Gillan
Sep 15, 2013 @ 09:23
Gissningsvis tror jag förklaringen ligger i att alla har fler aktiviteter att välja på med sina familjer, speciellt då bägge föräldrarna jobbar och allt som skall konsumeras.
Och skall då segeltävlingar som event vinna utan mördande reklam måste man nog i segelklubbarna skapa mer engagerade medlemmar genom ökad gemensamhetskänsla på många plan som involverar hela familjen och därmed tillväxten över generationer.
Alltså: Back to basic, där allt en gång började.
Anders
Sep 14, 2013 @ 17:32
Slutsatsen kan sägas att de stora båtarna minskar i antal i lägre grad än de små? Men klyschan “det är lika många SEGLARE numera som förr har vi väl tagit död på nu.
Fredriksson
Sep 14, 2013 @ 17:54
Har vi?
Anders
Sep 14, 2013 @ 19:22
Ja har vi inte, “Antar man att det var 4 personer i snitt på alla övriga båtar så har antalet seglare gått från 3.232 till 2.089 vilket är ett tapp på 35%.”
Max
Sep 14, 2013 @ 17:44
Då vi försökt starta igång ett Expressprojekt (med halva besättningen helt grön) i år kan jag vittna om att det inte är så lätt att börja segla entyp heller. Det är svårt att jobba upp båtfart etc om det aldrig blir mer än 5-7 båtar med på onsdagsseglingar – resultatet blir en väldigt hög instegströskel när det väl är dags för bankappsegling, och de gamla rävarna med 10+ SM-starter i bagaget blir onåbara för oss lite mer ambitiösa men dock blåbär med begränsad budget.
På Expressbryggan i Saltis ligger säkert 40 båtar, men inte ens 10 har varit med på en träning under säsongen, och då var det ändå SM på ostkusten i år. En eloge för de som ändå fixar boj etc på onsdagarna, men om man som vi börjar med Express för att få segla lite större startfält i entyp så blir iaf jag besviken efter en säsong. Stor skillnad sen jag provade Express förra gången, några år på slutet på 90-talet (och då var det i Västerås!).
Nästan så jag vill ställa frågan till er på Blur: vad ska man segla om man vill ha 10+ entypsbåtar en kväll i veckan på ostkusten?
Erik Barkefors
Sep 14, 2013 @ 17:55
Laser på Mälarhöjdens Kanotsällskap
Johan Rockström
Sep 14, 2013 @ 18:02
606 på Lidingö
Anders B
Sep 14, 2013 @ 21:30
Om det är några SM 10+med, så finns ju kunskapen. Hur skapar man ett socialt nätverk där rävarna och nybörjarna slår sig ihop om ett gemensamt projekt? I Malmö 1988 startade vi en ny Expressflottilj – Express Öresund. Sveriges Expresseglare förstod väl inte riktigt varför det behövdes ytterligare en flottilj i den landsändan, Express Syd fanns ju redan. Först bygga upp kunskap i båtarna – vinterkurser och systematisk träning, gärna med segelmakare i båten, sedan ett SM. Det gick i Lomma 1995. Byt delar av besättningen med varandra under träningar, ut och segla med andra båtar på andra vatten, bygg ett nätverk.
Bosse RJs
Sep 14, 2013 @ 18:14
Det båtar som seglar runt våra kuster idag har blivit större, det är nog alla överens om. Samtidigt så har jag en känsla av att man seglar mindre, blåser det under 3m/s så går de flesta för motor. En modern cruiser med rullstor tar sig knappt fram i lätta vindar och blåser det över 8m/s så brochar de. Tyvärr är det nog så att många som kappseglade förr inte kan för att den nya båten är mer inriktad på comfort och crusing än segling.
Jonas
Sep 14, 2013 @ 18:40
Bavaria
Linus
Sep 14, 2013 @ 19:12
Ta en titt på nästa skepparmöte och se hur många det är från 30år och neråt. Vädigt få! Och alla gamla rävar bli äldre, med denna utvecklingen så lär inte deltagarsiffrorna öka.
Kan ligga något i vad som skrevs längre upp om att det inte är så lockande att köpa en maxi 77, express, vega. Och inte för att det behöver vara en 40 fotare heller. Men något som flyttar på sig och är lite modernare. Och där finns inte så många roliga alternativ till rimlig peng i dag. Finns mycke intressant runt 26-30 fot i nyproduktion. Men det dröjer ju ett par år innan dessa går att köpa begagnade till ett rimligt pris.
Vad kostade det att köpa en hyfsad maxi-racer eller express för 25-30 år sedan? Omräknat till dagens pengavärde? Någon som vill ge sig på den? :)
Sen ett annat problem som säkert bromsar många förstabåtsköpare är ju problemet att skaffa sig en båtplats i 1:a hand.
Linus (29år) SWE547
Anders B
Sep 14, 2013 @ 21:14
Köpte en turistseglad Express S815 för 68 tusen 1988, fixa köl och bottenstockar och köpte sen en massa segel under de år jag kappseglade. Jag var inte ensam om detta, dom flesta som gjorde det var yngre än jag. Om dom nu lockas tillbaka till kappseglingsbanan så är det gubbarna du ser på skepparmöten. Många kommentarer på den här bloggen i teman som handlar om att det bara är färre och färre som kappseglar har klara åldersdiskriminerande undertoner. Sålänge gubbdjävlarna seglar ifrån er tycker jag att det vore klädsamt med en mer ödmjuk och faktiskt uppskattande ton. Sen – om vi till äventyrs fortsätter när vi blir för långsamma och sega i huvet – kan ni ju uttala er uppskattning över att det finns några ni kan slå. Efter att ha varit borta från kappseglingsbanan i nästan 20 år och lockats tillbaka framförallt pga den här bloggen kan jag bara säga att kappsegling i den klass där det för mig är möjligt, dvs SRS,är riktigt djävla roligt.
Linus
Sep 14, 2013 @ 22:25
Du missar poängen…
Va absolut inget negativt menat mot “gubbdjävlarna”, och en del av nöjet med segling är ju att det är blandade åldrar både på banan och aftersailen. Det jag ville poängtera va att det inte kommer särskilt många nya båtar med yngre besättningar.
Läs en gång till, du kanske börjar bli seg i huvet… ;)
Anders B
Sep 14, 2013 @ 23:41
Uppriktigt sagt så fatta jag inte din poäng. Fatta du min?
Martin
Sep 15, 2013 @ 09:19
Det minskade antalet entypsbåtar på lokala träningar och tävlingar beror väl på att många äldre seglare inte kommer längre. Då menar jag 40-talisterna, de har ju hunnit bli drygt 70…
Mikael Vesala
Sep 14, 2013 @ 22:16
Johoda, det finns precis det du vill ha. Leta upp en sportbåt som inte är entyp. De står lågt i värde just för att det inte är entyp ( och för att det inte finns ugn och toa) Men ska du inte köra entyp så spelar det ingen roll och man får förbaskat skoj för pengarna. Fast du måste ha karaktär för det är rätt många som kommer att tala om att det inte är ett bra köp…
Team Dehlerdoris
Sep 14, 2013 @ 23:05
Albin Express såldes för kanonpriset 49 900:- med Neil Pryde segel o Danalogg nästan färdig båt 1979. Det motsvarar 190 000:- idag med KPI som index.
Nog tur att gubbarna kör hårt.. Annars försvinner 2/3 av de startande. Vore kul o checka medelåldern på tex W2SB.
Stefan K.. Fortfarande bara 50 plus.. :)
Jonas
Sep 16, 2013 @ 13:08
Stefan, här sammanfattar du mycket!
– Det har idag blivit så mycket dyrare! Det gör det svårare för Linus och andra yngre att etablera sig… (det behöver dock inte vara så)
– Segling, i allmänhet, är en gubbsport! Relatera till punkten ovan!
Team Dehlerdoris
Sep 16, 2013 @ 15:00
Segling o båtliv generellt har ett jättestort demografiskt dilemma. T.ex. SXK där nya medlemmar “fylls på uppifrån” enligt utsago där.
Jag tror att orsakerna är:
– tidsbrist, det finns så mycke annat betydligt enklare o syssla med
– “familjen” ställer helt andra krav idag, vilket innebär en stor komfortabel båt eller ingen alls
(ovanstående punkter gäller knappt alls för 65+)
– segling o båtliv är helårshobby, man måste nog vara “härligt nördig” för sån´t (precis som c:a 100% av skribenterna på Blur.se).
Däremot så tror jag inte alls att tappet beror på:
– att det skulle vara för dyrt. Det har alltid varit “dyrt” med segling o speciellt kappsegling
– SRS. Tvärtom nu behöver man inte maxa segel o båt emot min/max värden som i en entypsregel
– att båtarna har blivit större. Tvärtom nu kan man faktiskt både kappsegla med hög prestanda/kul båt o bo riktigt bekvämt med familjen i samma båt.
Stefan K
Bosse RJs
Sep 16, 2013 @ 15:35
Skrev innan att jag ska segla Byxelkroken med mina barn. Var inte bara ett konstaterande utan även en liten känga till alla som har barn i 20 års åldern, ta med dom ut, låt dom segla, låna ut båten.
Kappsegling är så grabbigt på nåt sätt, oftast ett kompisgäng som seglat ihop i massor av år. Vi pratar om att ge ungdomarna chansen men hur många ger sina egna ungdomar en chans att få hänga med ut och verkligen ta eget ansvar? Skit samma om man kommer sist.
Tyvärr är det nog så att om vi inte vågar göra det så blir det ingen bredd som kan, vill, eller vågar.
Sen spelar det ingen roll vad det är för båt. Om det är trångt och bökigt så kvittar det så länge man har trevligt och trivs ihop.
Anders B
Sep 16, 2013 @ 19:25
Bosse, jag bävar för den dag när min 16-åring kommer och frågar om han får låna båten över helgen. Men vadå – svarar jag – kan du segla? Var har du lärt dig det, du har ju nästan aldrig varit med ombord? Det ordnar sig – svarar han – jag har en kompis som ska med. Han gick en optimistkurs för 8 år sen. Visserligen var han bara med 2 dar, men lite kanske sitter kvar? OK – tänker jag kanske – alla skäl att segla är väl bra?
Bosse RJs
Sep 16, 2013 @ 19:54
Anders, då får väl köpa en billig gammal RJ åt honom som jag gjorde när mina barn tyckte vår 46 fotare var för stor.
Anders B
Sep 16, 2013 @ 20:33
Om jag känner mina barn rätt så vet jag vilken av dom som blir över till mig….
Jonas
Sep 16, 2013 @ 22:14
Nu är väl inte det här inte riktigt rätt forum för polemik, men nog ändrar du ståndpunkt som det passar dig, kära Stefan.
Först skriver du om din nya Express, som idag skulle betinga ett nypris på 190 00,- Vilken modern racer få du för de pengarna idag. Jag tar en rakt av!
Nu har ju utvecklingen inte bara förbättrat båtarna utan också fördyrat dem. Det finns de som klarar sig med en äldre, mindre häftig båt, men precis som i övriga livet ska det vara coolt och det senaste. Det innebär generellt sett en ålder som ger en inkomst som klarar av inköpet, för att inte tala om förvaltningen av en modern båt av idag. Då återkommer vi till, som du skriver att 2/3 av de startande är gubbar…
Det behöver inte vara så, men segling av idag attraherar inte ungdomar i samma utsträckning. Inte ens de som seglar optimist, tvåkrona, Feva eller något annat flytetyg stannar kvar. Varför…
PS. Flera av oss gubbs här, har ungar som slutat segla eller inte ens gjort det. Jo, kanske blivit tvingade ner i en optimist i ett föråldrat tänk från förr. Inte populärt, häftigt eller sexigt!
Hannu
Sep 17, 2013 @ 08:03
Ett annat problem på Västkusten är bristen på båtplatser, kan vara kötider på 10 år innan man får en 1a handsplats och det kostar rätt så bra att köpa den, det tror jag skrämmer många från att köpa båt, ingen plats blir ingen båt blir ingen segling….
Olle
Sep 17, 2013 @ 10:16
Å de som har en plats släpper den inte, parkerar en gammal 70-talsbåt som de använder nån vecka om året.
Johan
Sep 17, 2013 @ 10:48
Hellre en 70-tals båt vid bryggan än en ny stor import som seglas lika lite och kräver större utrymme. Det finns gott om dem, varför är det så få som seglar med de nya strykjärnen? Inte ens kvällsseglingar och jaktstartstävlingar är de med?
Peter Gustafsson
Sep 17, 2013 @ 10:20
Jag hade ett förslag att klubben skulle skapa en kappseglingsbrygga nära klubbhuset där man fick ligga om man kappseglade lite mer aktivt. Skulle ge ett bra utbyte mellan de olika båtarna och matchracing-gänget.
Dessutom så skulle det ha ett stort signalvärde.
Men det var väl för jobbigt att flytta runt motorbåtarna :-)
tg
Sep 15, 2013 @ 13:50
Frågan är, räcker det med en billig ingångs racer för att få igång seglandet bland oss yngre? Med lite slit går det säkert att ordna fram billigare båtar men frågan är om intresset att ta hand om, vårda och utveckla finns. Jag är oftast yngst på våra srs seglingar (34år) och på varvet där jag har båten. Dock har jag jäkligt kul ihop med 60+arna så inget gnäll här. Dock vore det himla kul att själv kunna få kappsegla när man är 70, frågan är om det då finns några att segla mot. Att få fram en trailerbar båt (typ life 7.5 alt seascape 27) för runt 300′ är nog definitivt något som skulle hjälpa tillväxten, andra förslag?
Peter Gustafsson
Sep 15, 2013 @ 14:04
Tyvärr finns det ingen tydlig koppling mellan billig, lätt tillgänglig, transporterbar och att många seglar.
Ur detta perspektiv så borde matchracing vara perfekt, men där fyller man inte ens 10 platser på ett SM. Samma sak med CB-66, som uppfyller alla kraven men där det ändå är svårt att få till stora fält. Life 7.5 är superfin – men de kappseglas ju ytterst sparsamt.
Jag tror att redskapet är underordnat.
Är det ett kul gäng med några eldsjälar så spelar det ingen roll om det är F18, 606, J/70 eller Melges 24. Men det är en konst att bygga upp en klass som står sig över tid och det är kanske här man bygga kompetens och utbyta erfarenheter.
Peter Kross
Sep 15, 2013 @ 20:53
tankarna går till Mälarbåtseglare, kanske inte de “häftigaste” båtar för vissa för andre de bästa båtar som har byggts. Det finns bra sammanhållning mellan seglarna. Här kan man se att olika generationer tävlar mot varandra men det är kanske inte så konstigt när en del seglare i praktiken växte upp i en Mälarbåt.
Jag tror nog att en bra lokal förankring och en bra sammanhållning seglarna sinsemellan är en bra grund för ökat kappseglandet.
Thomas Wiberg
Sep 15, 2013 @ 14:23
How about Bavaria B/ONE. Den kostar under 300kkr och är enkelt trailerbar. Dessutom konstruerad av Farr Yacht Design, varför man inte kan gnälla över båtens gener. Men, inte hjälper det att båten är fräck, bra och priset kanon, Bernt Lindqvist säljer fler Campusar än B/One ändå och tyvärr ser man inte speciellt många Campusar på SRS-seglingarna heller. Så inte hjälper det med lågt pris. Det är lite synd med allt gnäll över`gamla´båtar och gubbar. Hela idén med handikapp racing är ju att kompensera de prestandaskillnader som finns mellan olika båtar, varför det inte alls är fel att segla SRS med en Vega, men det är väl inte fräckt nog. Däremot garanterat billigt. En Vega tömd på semesterutrustning och annan gammal bråte, med nya segel och en iordninggjord botten seglar utan vidare upp till och över sitt SRS-tal, men det är klart, då måste man kunna segla också, så då kanske det behövs lite gamla gubbar ändå!
Gerhard
Sep 15, 2013 @ 16:59
B/ONE verkar tyvärr se fräckare ut än den är!
Har sett den på några TR och den verkar hopplöst långsam fick till och med stryk av Maxi 77 sist och sådana finns det gott om för en tiondel av priset!
Bosse RJs
Sep 15, 2013 @ 14:34
Jag ska segla Byxelkroken med mina tre barn. Mycket trevligt.
tg
Sep 15, 2013 @ 20:33
Vi ser en ökad trend med deltagare på ostkusten i våra vatten(Östergötland) och det har tillkommit båtar med yngre besättningar. Jag tror precis som peter skriver att redskapet är underordnat. Min fråga till er” gubbar” som varit med ett tag är: På 70talet byggde man själv för att hålla kostnader nere och många lärde känna varandra redan där, sen misstänker jag att man därifrån utvecklade sitt seglande gemensamt och det skapades klubbar umgänge aktiviteter etc. Jag misstänker att detta bidragit till att ni fortfarande tycker att det är kul att ses och umgås på tävlingar, rätt eller fel?
Jag tror det är därför vi ser minskat intresse i återväxten, jag upplever själv att segling kan vara lite ensamt (stort intresse så inga problem..) bortsett från mina 60+ kompisar på varvet. Därför tror jag att nyckeln till framgång för att få med yngre är att hitta en socialplattform runt seglingen som gör att det är kul att mecka båt, segla och tävla. Kollar man på kappseglingar som lyckas är det ju ofta sådana som har ett bra socialtarrangemang vid sidan om tävlingen. Mao det krävs mer öppenhet och inbjudande attityd från oss som seglar idag för att uppmuntra nya seglare att vara med. Kommentarer?
peter szamer
Sep 15, 2013 @ 20:42
Just så är det, upplever jag. Motorbåtsklubben i stan har mer umgänge och gemensam uppläggningsplats å egen ö där gemenskapen frodas jämt medans segelklubben ses på klubbseglingen å kaffet efteråt sedan drar alla. Ser inte var återväxten skall komma ur det…
Andreas i HP
Sep 16, 2013 @ 18:28
Jag tror på återväxten via som i torsdags…typ 10 jollar ute o seglade + jag som tränade solosegling.
3 optimister,3 st 2kronor, 2 jiggar o en tornado + J24…inte illa i lilla uddevalla.
Backa 6-7 år var det färre på onsdagsegling och ingen jollesegling.
Att ha klubbhuset som seglingsplats att träffas o segla..inte bara kvälsskappseglingarna
peter szamer
Sep 16, 2013 @ 22:20
Okej då :-)
Stefan Peterson
Sep 16, 2013 @ 11:08
Spot on. Jag byggde halvfabrikat med en kompis som första kölbåt samtidigt var det flera som gjorde likadant med Expresser i början. En positiv sak med nuvarande finanskris är att det går och komma över en segelbåt för inte så mycket pengar. En Express eller H-båt är en bra start för kappsegling och lite campingliv i skärgården. Visst socialt är viktigt men det är ändå seglingen som är viktigast tycker jag. Men att ordna landnära delmoment är viktigt man behöver inte dynga iväg 20-30 distans för att sedan söka sig tillbaka det går att snurra runt på mindre yta givet att inte vinden blir för dassig.
Krite
Sep 16, 2013 @ 08:42
Hade jag sparar alla mina pengar och köpt en husbil hade jag inte kommit på tanken att köra rally med den heller.
Anders Nilsson
Sep 16, 2013 @ 08:47
Ha ha
https://www.youtube.com/watch?v=4UCZF_UnG10
Peter Gustafsson
Sep 16, 2013 @ 08:54
Du menar att det är bättre att de som inte har en ren racer stannar i hamn?
Låter som det blir tunt på banorna framöver.
Gerhard
Sep 16, 2013 @ 10:46
Jag har husbil och racerbil men inga pengar sparade;-) Jag har dock haft mycket roligt!!
Martin Krite
Sep 16, 2013 @ 13:10
Det var inte det jag sa Peter. Tror du jag vill minska seglandet i Sverige. Inte särskilt smart om man vill göra sig en karriär på segling.
Peter Gustafsson
Sep 16, 2013 @ 13:33
Ok, jag antog felaktigt att din analogi refererade till diskussionen ovan :-)
För det går ju inte att jämföra turbo på en husvagn med reacher på en …
Anders Dahlsjö
Sep 16, 2013 @ 13:42
Nej så menade han inte, jag tror bara Martin skrev i fel forum.
http://www.campervanlife.com/
LOL
Peter Gustafsson
Sep 16, 2013 @ 13:47
Fördäckare…
Martin Krite
Sep 16, 2013 @ 19:39
Bowmansunion.com
Anders
Sep 16, 2013 @ 16:39
Ser på express i norge som tagit fart att det lockar erfarna seglare. T.ex ställde Tomas Nilsson upp i NM som de spikade. Att byta från TP52 till Express en helg och dominera är imponerande. Men att locka erfarna seglare i klassen verkar få extra fart på klassen i norge.
Pelle Pedersen
Sep 16, 2013 @ 16:58
+ en kung som tisdagsseglar!!