Close
Skip to content

58 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Sep 19, 2013 @ 11:16

    :), där var skepparn snabb!
    Prognoserna är lite “skakiga”… ena dan kryss hem, andra dan sträck.
    Lördagen ser riktigt lurig ut med vind från de flesta riktningarna utan att det ska vara helt stilla.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 19, 2013 @ 12:00

      Det blir en bra slör (6 m/s) på lördag och på söndag sträck in i skärgården och sen halvvind tillbaka i 7-8 m/s.
      Det blir världens lägst SRS:ade 36 fotare (Rival 22) som tar hem det eller så glänser Bandy-Claesson igen ;-)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Sep 19, 2013 @ 13:03

        Claesson har inte chans, inte med Lindforss på fördäck!:)
        Skämt åsido; 105:orna kan bli vassa!

        Reply

        • Pär Lindforss
          Sep 19, 2013 @ 19:10

          Pelle, det där får vi snacka om på lördagkväll. Vi har ändrat uppställning och jag är nu mer libro.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Sep 20, 2013 @ 07:12

            :)

  2. Tomas N
    Sep 19, 2013 @ 12:12

    Blir det mkt halvvind och slör så blir det långsmalt i topp, Rival 22 eller S 30.

    //Tomas N

    Reply

    • SK-40
      Sep 19, 2013 @ 12:26

      Vadå om?

      Reply

  3. Håkan Davidsson
    Sep 19, 2013 @ 12:35

    Lycka till bandy Claesson. Hade varit kul att vara med !

    Reply

  4. Classe
    Sep 19, 2013 @ 13:02

    IMX 40 Foxy Lady vinner klassen med stora båtarna, troligen snabbast på scratch också. Sen är alltid skärgårdskryssarna farliga.

    Reply

    • Per D
      Sep 19, 2013 @ 13:30

      Grattis till segern Classe ;-)

      Reply

  5. Pelle G
    Sep 19, 2013 @ 14:53

    Om det inte blir favör för de långsmala. Se upp för tre vassa Linköpingsbåtar; X-332, Inferno 29 och en Fenix!

    Reply

  6. Patrik Svensson
    Sep 19, 2013 @ 15:28

    Som vanligt är ju en kajplats med el-uttag en slags målsättning.
    Hoppas att det inte blir mer än 5 -6 m/s på hemvägen så det blir lite lugna manövrer i de trängsta passagerna.
    Hoppas dock att inte vinden bara dör ut som ett annat år, ligga och driva på lusärna var väl sådär.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 19, 2013 @ 15:32

      Ha Ha, kul vad man har för mål; el-uttag!! Trycker direkt på gilla-knappen!
      Själv nöjer jag med mig att förnedra Claesson i kubb på lör kv!

      Reply

      • Jonas Claesson
        Sep 19, 2013 @ 21:31

        Då har man putsat upp klubbarna så dom sitter som en smäck, Vi kan ta med dom så inte ni sjunker Pelle.

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Sep 19, 2013 @ 22:18

          Tackar JC

          Reply

          • Patrik Svensson
            Sep 20, 2013 @ 00:37

            vill ni sedan ladda era telefoner för uppdatering på facebook eller läsa blur så har jag nog ström.

          • Pelle Pedersen
            Sep 20, 2013 @ 07:53

            :)

  7. Lars
    Sep 19, 2013 @ 19:51

    Se upp för Lady Stardust!

    Reply

  8. Lasse Bergkvist
    Sep 19, 2013 @ 22:17

    Pelle! Claesson har bett hela besättningen lägga sig i hårdträning på kubb – har själv följt skepparns order och är nu inne på fjärde heldagsträningen med kubb – det börjar bli riktigt skoj även med kubb – men först är det banan på lördag som gäller! Vi ses!

    Reply

  9. Lasse Bergkvist
    Sep 19, 2013 @ 22:20

    Just det – Peter G vill ha lite stalltips också:
    Det finns en alltid vass express med, sedan tror jag att Aspect 40 och Farr 30 kan flyga fram – de var vassa för två år sedan och nu blir det perfekta vindförhållanden för dem. Ska bli skoj att segla lite i skärgården på lördag/söndag!

    Reply

  10. Putte
    Sep 19, 2013 @ 22:33

    Tror på 2 st 29:or… Aphroditen och Infernon!!

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Sep 19, 2013 @ 22:52

      Putte, tror precis samma. Ser ut o bli traditoinell halvindsrace dock i måttlig vind i år Blåser de mycket så kommer dom långa med låga SRS, men under 5-6 m/s är dom nog ute ur leken. Håller dock tummarna för Henke Lundblad i X-332 Inga G från Nyköping.
      Stefan K
      http://Www.dehlerdoris.blogspot.com

      Reply

    • Peter
      Sep 19, 2013 @ 23:11

      14 m båt SRS 1.186
      SK-40
      Båtar på 9 meter 1.10 -1.13 Aphrodite – Inferno Nope!

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Sep 20, 2013 @ 07:57

        Intressant iakttagelse; två hyggligt lika 29-fotare med så olika SRS. Och en 25,5 fotare fr 79 mitt i mellan…
        Visst luktar det långsmalt lång väg men vi får kämpa om det!

        Reply

        • Per D
          Sep 20, 2013 @ 10:17

          Infernon är ca 20% lättare och har ca 17% större storsegel det är nog den stora skillnaden som man kan se i databladet. I lättvind är Infernon ruskigt snabb.

          Reply

      • Stefan Kolmodin
        Sep 20, 2013 @ 20:36

        Vilken SK40 är det?
        Blir oxå nyfiken på vilken 55a som åker med 1,11?

        Reply

        • Peter
          Sep 20, 2013 @ 21:33

          Den som vann förra året.

          Reply

        • Peter
          Sep 21, 2013 @ 09:40

          SK55:a Mirändå har mätbrev E1588. SRS på 1, 144 med och 1, 114 utan spinnaker.

          Reply

          • Erik Barkefors
            Sep 21, 2013 @ 09:59

            Rasmussens båt är en mycket gammal 55:a med marconirigg och den ser kapad ut i aktern. Några kapades pga röta i den smala aktern. Kul att den överlevt i alla fall!

      • Erik C
        Oct 3, 2013 @ 11:46

        Peter, trodde nog SK-40 som är c:a 14 meter långa var snabba? Har dom bara SRS 1,186 vilket är i nivå med halvgamla familjebåtar runt 33 fot? Då är dom nog inte så snabba, kan det vara möjligt? Nedriggad?? En halvmodern båt med lite överhäng o 14 meter/45 fot skrovlängd ligger rimligen på minst SRS 1,30-1,35.
        Erik C

        Reply

        • Peter
          Oct 3, 2013 @ 21:28

          Du är nog lite vilse i pannkakan om du gämför gamla skärgårsdskrysssre med nya båtar i samma totala skrovlängd.
          I regattan Byxelkroken fanns det S-30 med högre SRS och det är nog där man kan kolla lite.

          Reply

          • Erik C
            Oct 9, 2013 @ 16:10

            Peter, nya 45 fotsbåtar (SRS c:a 1,45) är betydligt snabbare än en lika lång SK-40 (SRS 1,186). Vem har jämfört med såna nya?
            Min jämförelse var “halvgamla familjebåtar” med staket t.ex. Linjett 33 som tydligen har motsv SRS som en SK-40.
            Vi får nog omdefiniera begreppet “snabb” för en 14 meter lång entyps SK-40. Kan den vara “nedriggad” eller någon annan förklaring? Det finns säkert en förklaring. Rimligen borde en så stor entypsbåt (ny såväl som gammal) 40:a ligga på minst SRS 1,25 ungefär som en klart kortare Omega 42:a
            Erik C

          • Erik Barkefors
            Oct 9, 2013 @ 17:12

            Du kanske ska jämföra SK40 med lite äldre konstruktioner. Det finns inte så många i tabellen men Schelinkryssare löa 10,5 m och SRS 1,073 samt P28 med LÖA 9,05 m och SRS 0,998 ger lite andra jämförelser för SK40:ans snabbhet…
            Titta också på deplacement/LÖA för SK40 så är det imponerande vilket dock inte boendekomforten är ;-)

          • Erik C
            Oct 9, 2013 @ 19:01

            Erik B, nu vet jag inte riktigt hur du tänkt. En Omega 42 har ett klassiskt långsmnalt skrov och är klart kortare än en SK-40. SK-40 har vikter på 3,5-4,5 ton. En Omega 42 väger 7,5-8 ton.
            Om du jämför en lång o slank SK-40 med Schelinkryssare o P28 så blir nog alla SK seglare rätt ledsna. Gamla A-22 går f.ö. lika snabbt som nya konstruktioner enligt klassförbundet.
            Erik C

          • Bosse
            Oct 9, 2013 @ 19:54

            Tror att Erik B menade att bara för att en båt är lång ger det inte automatiskt högt SRS.
            A22 går bra mycket beroende av att de seglas av mycket duktiga seglare, som Östen t.ex. På samma sätt som Afrodite 29.

          • Peter
            Oct 9, 2013 @ 20:33

            Nu är det nog så att Sk-båtar har väldigt fördelaktigt SRS för i “runt öar regattor” så brukar det vara en o annan med och som ligger alltid i topp.

            Alla som seglar A-22/SK är så duktiga att dom vinner eller ligger topp 10 varje gång dom ställer upp tror jag inte på.

            Dom klarar nog en höjning på ca 3 procent mot nuvarande.

            1.152 på A-22 Flamingo som körde och vann Byxelkroken 2013 är ett dåligt skämt mot tex en Express.
            Ännu värre med SK-40an på 1.186 som vann förra året.
            Förut hade alla A-22 1.19 (ingen va ledsen) och dom är väl så snabba?

            Känns som SRS inte klarar mäta hur en SK båt fungerar.
            Långt långt,långt,smalt för lätt lågt skrov(går ej att bo i båten) och med för mycket bly i kölen förhållandevis.
            För lågt FH för att vara effektivt till P och runda spinnakers som är bredare än långa och det blir fel SRS.

            De flesta mått och uppgifter hamnar utanför normen och mätetalet blir fel (för lågt).

            Åldersavdrag tror jag inte dugg på i dethär fallet.

  11. Anders B
    Sep 20, 2013 @ 00:31

    Bosse förstås i RJS

    Reply

  12. Erik Barkefors
    Sep 21, 2013 @ 09:38

    First 45:an kanske blir farlig med lite vind och att de slipper kryssa. De har ju rigghöjd att plocka vind ovanför öarna i början…

    Reply

    • Peter
      Sep 21, 2013 @ 15:53

      Först i mål?
      någon som hört sett något?

      Reply

  13. Erik Barkefors
    Sep 21, 2013 @ 15:57

    Claesson tvåa i klassen och femma totalt dag 1.

    Reply

  14. Pelle Pedersen
    Sep 21, 2013 @ 17:58

    Farr 30 först i mål. Aph 29 1:a, NF 2:a totalt

    Reply

  15. Erik Barkefors
    Sep 21, 2013 @ 18:21

    Resultat ute:
    http://mycket.enklare.nu/byx/d1_tot.pdf

    Aphrodite 29
    NF
    Express
    S30
    Scampi
    Oneoff
    Express
    Express
    X-332

    Startgrupp 2 var vassast med 7 st bland 10-topp

    Reply

  16. Lasse Bergkvist
    Sep 21, 2013 @ 20:43

    Till Alla och framförallt Pelle Pedersen! Viktigaste tävlingen : Kubb : Claesson/ Bergkvist mor Pelle Pedersen& tomas: 6:1! Revansch 2014? Glöm inte att ju mer man tränar ju mer tur får man cheers mate(JC & LB)

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 23, 2013 @ 09:00

      Grattis till kubb-vinsten! Tur att vi tog er på sjön…

      Reply

  17. Erik Barkefors
    Sep 22, 2013 @ 12:03

    Ska man gissa på att tidiga startgrupper gynnades även idag pga motvredet som kom vid 11-snåret?

    Reply

    • Joakim
      Sep 23, 2013 @ 06:35

      Vridet gav bara lite mer skärning så i det låg ingen nackdel för de stora.

      Reply

  18. Erik Barkefors
    Sep 22, 2013 @ 16:04

    Bandyväder… klassvinst och 7:a totalt.
    Långsmalt bra gissning annars.

    Reply

  19. Team Dehlerdoris
    Sep 22, 2013 @ 21:09

    Hmm… mest ligga o halka på halvvind/slör i år igen på Byxelkroken om jag fattat rätt. Arrangören kanske borde ha en alternativ bansträckning att välja på? Via Kungsgrundet, då blir det ju inte bara fram o tillbaka i samma “hjulspår”?
    Stefan K
    http://www.dehlerdoris.blogspot.com

    Reply

  20. Patrik Svensson
    Sep 23, 2013 @ 07:38

    Tack för en kul tävling, bra väder på lördag och lite tuffare på söndag när man behövde vakna till efter lördags festen.
    Grattis tilll segraren, bra kört vi såg er först i Byxelkrok.

    Reply

  21. Lasse Bergkvist
    Sep 23, 2013 @ 09:45

    Pelle Pedersen! Just i år kändes kubbsegern större än klass-segern! Att ta stryk av en välseglad Express, det måste man lära sig att leva med. Ni seglar bra och är väldigt trevliga att umgås med – segling när den är som bäst!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 23, 2013 @ 22:07

      :)

      Reply

  22. Lasse Bergkvist
    Sep 23, 2013 @ 09:49

    Stort tack från oss ( J-105 Enjoy) till alla hårt arbetande arrangörer – kanon i alla avseenden – bra väder – bra och trevligt skepparmöte – trevlig prisutdelning i Byxelkroken – trevligt samkväm på kvällen med artisten/arrangören Roger som skönsjungande höjdpunkt! Svårt att inte vilja komma tillbaka 2014 – som säsongsavslutning är Byxelkroken perfekt! Med båtar från Kalmar i söder till Stockholm i norr så blir det ett arrangemang med många hårt kämpande besättningar och bra snack i land.

    Reply

  23. Lars
    Sep 24, 2013 @ 10:06

    Vad var det jag skrev? Se upp för Lady Stardust! Dock slagen totalt av klassikern A22 från Westervik, med svågern ombord.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.