Skip to content

5 Comments

  1. Hasse
    Oct 30, 2013 @ 08:04

    Hörde att även Folkbåt varit på tapeten.

    Reply

  2. Mattias Bodlund
    Oct 30, 2013 @ 10:53

    KDY sålde alla sina folkbåtar för något år sedan och köpte en gäng j80.

    Super kul initiativ – för mig spelar båten absolut ingen roll i detta sammanhang – huvudsaken är att det blir genomförbart för alla klubbar med intresse. Ganska meningslös debatt om vilken båt som är bäst för ändamålet. Melges 24 gänget tycker det skall bli Melges 24, det gamla gardet tycker folkbåt osv osv. Vi har hört det tusen gången förr. Våga släppa sargen och kom vidare.

    Reply

  3. Thomas Wiberg
    Oct 30, 2013 @ 10:56

    Toppen tänk med en liga för seglarna att fajtas i. Det kommer förhoppningsvis att generera både intresse och inflöde av nya seglare. Kanske nåt att titta på för SSF?

    Men, och nu svär jag väl i kyrkan här på Blur, varför välja ut en “anbefaldt” sportbåt när man i stället skulle kunna sätta ett spann mätetalsmässigt i DH Sportboat, och både främja båtutveckling och segling? Väljer dom ut en så gör dom samma misstag som SSF gjorde på sjuttiotalet när man valde ut de av SSF rekommenderade jolleklasserna. Det resulterade i en från ett år till ett annat snar död för alla de klasser som inte blev utvalda. Och seglarna som hade andra båtar lade av i stället för att byta till de nya klasserna. Men, jag önskar Danskarna lycka till med detta. De har i alla fall förstått att seglingen behöver bli modern, med moderna, lite mer spektakulära verktyg.

    Reply

  4. Erik Barkefors
    Oct 30, 2013 @ 11:26

    Kanske det blir Match 28. För bara någon vecka sedan kom jag in på klassförbundets sida men nu krävs inloggning…
    Byggare: http://www.js-formbyg.dk/Match-28

    Reply

    • Thomas Wiberg
      Oct 30, 2013 @ 13:23

      Match 28:an är en fin båt, men ingen riktig sportbåt med sitt deplacement på 2 ton. Den liknar karaktärsmässigt mer Benetau/Platu 25 eller J80, vilket ger en livlighet något rappare än en express, men inte så mycket värre. Eftersom det inte är lätt att hitta data på den på nätet, kan vi vara snälla och anta en vattenlinjelängd på 27 fot vid stillaliggande. Det ger ett D/L PÅ 100,7 att jämföras med exempelvis Melges 24;ans D/Lpå 67. Alltså gräver Match 28:an alldeles utan relation till storlek, ett mycket djupare hål i vattnet och har mycket svårare att komma iväg på undanvindar. Vad inte många vet och som absolut inte framgår av JS FORMBYGs hemsida är att pluggar och formar till Match 28, och jag tror de första båtarna, byggdes av West Coast Yachts i Göteborg, Dvs. av de förnämliga båtbyggarna Marcus Sylwin och Björn Gadd

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.