Close
Skip to content

31 Comments

  1. JIMMY
    Oct 28, 2013 @ 23:49

    Trevligt test!

    Reply

  2. Pelle Pedersen
    Oct 29, 2013 @ 07:24

    Fockskotvinklar?

    Reply

  3. Per
    Oct 29, 2013 @ 07:43

    Bra test. Man får en känsla av att testet gjorts för tidigt, man triggas ju inte direkt till köp närman ghör om nödstyrning och småsaker som inte är på topp. Verkar inte vara en båt som är skön att dra ut på ett längre havsrace med. Då tappar de mkt tror jag, gissar att många då väljer nåt som kan trailas / eller något större kring 40 fot eller iaf mer bobart.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2013 @ 08:06

      Småsakerna är sådant som man ser på de flesta nya båtar, och inget jag skulle oroa mig för.

      Just när det gäller interiören håller jag med. Jag är osäker på om man tänkt eller om det bara blivit som det blivit. Nu ter sig Farr 30 eller J/88 som rymliga :-)

      Just offshore tillbringar man ju lite tid under däck med att packa spinnakers, laga mat eller navigera. Eller kanske sova lite. Där känns det som att J/111 hamnat mer rätt. Priset man betalar är ett skiov som väger 700 kg mer – och en ballastprocent som går från 58% på Bolt 37 till 40% på J/111.

      Reply

      • Bosse
        Oct 29, 2013 @ 09:04

        Ofta jämförs olika båtar med hur många procent som utgörs av köl. Det är ju rätt ointressant om man inte tar hänsyn till hur kölen ser ut. Jag funderar på att ersätta en fenköl som väger 1350 kilo och sticker 1,6, antar att kölens tyngdpunkt ligger 1,4 ner.
        En bulb med ett centrum 2 meter ner skulle inte behöva väga mer än 950 kilo om man bortser från att svärdet väger en del.
        Nackdelar som pitchning är något att väga in, borde var en stor skillnad på Bolt och J/111 om det är hög sjö.

        Reply

  4. Andreas
    Oct 29, 2013 @ 08:27

    Hej
    Du börjar lovande i testet med 2 loft o olika design, 2 båtar..
    Men sedan hittade jag inget om hur båtarna gick mot varandra?
    Så får man ju inte göra…säga A men inte B?
    Vilken fart o höjd gick ni på? Hur tät var däcksluckan ? hur gick det att röra sig på däcket o riva gennakers
    Det som oftast efterlyst i tidigare test.
    Denna gång gör ni 2 båtstest, fördel med rorkult eller ratt?
    Hade de samma mastlut,prebend osv trots olika segeldesigner?
    Samma storskotsarr osv..

    För mig känns det som vanlig båttest, man vill inte säga något negativt för det kan slå tillbaka senare utan det blir lite urlakat…
    Men du kan ju ändra på det med att komplettera med mera info :-) så jag(vi) som drömmer om att få segla, blir tillfredsställda!

    Tack på förhand
    Andreas

    Jag trodde att avseende styvhet att det borde vara klart märkbar skillnad i styvhet om du har +2 ton 2,6 m ner eller 1,4 ton 2,2 m ner,
    Kryssfarten borde ju öka o accelerationen bättre? Då de har mer segelyta o totalt lättare båt med smalare vattenlinje osv…?

    Reply

    • Andreas
      Oct 29, 2013 @ 08:47

      Peter, det var ett bra test med mycket utförligare reportage än vissa tidningar, så det vill jag du skall veta.
      Men mer info om jämnförelser osv. Manöverbarhet, körde ni lite matchracing…jag tror du vet vad jag är ute efter

      MVH Andreas

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2013 @ 09:19

      Det går inte att göra jämförande tester, om man inte är på en kappsegling där alla har ordning på sina grejer. Sista gången jag såg det i en båttidning var one-of-a-kind på 80-talet… i alla andra fall handlar det om den båt som kommer med bäst segel, renast botten och bäst besättning.

      Att göra en jämförande test på ett bra sätt skulle kräva två bra besättningar, en rib och 2-3 dagar. Och jag vet inte vad allt det jobbet skulle ge läsarna på blur.se om vi konstaterade att Quantum var 1% snabbare i 10-16 knops vind men att Doyle var lättare att pointa med i det lätta registret. Eller att prebend var 7 respektive 9 cm?

      Att jämföra två båtar där den ena har seglat ett enda race och den andra riggades dagen innan ger inte svar på någonting. Mer än att bägge behöver tunas. Och att rorsmännen behöver mer tid i båten :-) Ungefär samma saker som man kan konstatera när Curre och andra båttestare samlar flera båtar.

      Både båt mot båt och på min GPS var de lika – med liten fördel för den båt som hade seglat längst. Inte helt oväntat.

      Som jag skriver är däckslayouten rätt. Det är en racer och allt sitter där det skall. Allt är lika förutom styrningen. Däcksluckan är så klart inte tät, men det mesta vattnet kommer ner med gennakern. Och som du ser så går det massor av tampar genom däck. Och med låga fribord blir det blött.

      Bolt 37 är både styvare och snabbare än J/111. Framförallt når den toppfart i lägre vindstyrka. Sammanfattningsvis levererar båten det man förväntar sig. Och det är rimligt att anta att fartpotentialen relativt din och min båt stämmer med mätetalen.

      HP1030 = 1,297
      J/111 = 1.383
      Bolt 37 = ~1.46

      Reply

  5. Christoffer
    Oct 29, 2013 @ 09:56

    Trevligt reportage, mycket intressanta däckslösningar!

    En grej jag inte lyckas bena ut, vart tar kicken vägen? den går ner genom däck med en kaskad vid masten och bryts bakåt, sedan finns en bild på ett ledat harkenblock med råtta någonstans på durken som jag misstänker är till kicken, men kan inte hitta den på någon av dom andra bilderna.

    Reply

  6. Sam V
    Oct 29, 2013 @ 09:57

    Fin båt fint presentation fortfarande ful film. Undrar hur Bolt 37 kan stå sig mot MC38? Snarlikt koncept men ändå med en del olikheter. Har det sålts något MC38 utanför Australien?

    Ett test mellan dem hade varit kul att se. Men det kommer aldrig hända. Har själv försökt få till flerbåtstester men importörer/tillverkare drar sig för det. Kan kräva en stor arbetsinsats och ingen vill vara sist. Det är synd, One-of-a-kind var verkligen sitt namn.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2013 @ 10:00

      Två helt olika målgrupper. MC38 är inshore med fokus på one-design. Ganska mycket kol och kostar som en Ker 40, dvs >50% mer än den här. Ett antal MC38 är sålda till USA för att köra i HPR-serien.

      Reply

      • Sam V
        Oct 29, 2013 @ 11:02

        Jo, men det finns en del likheter som sagt, fler än att Bolten kommer vara lika blöt som MC38an från förra fredagsfilmen.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 29, 2013 @ 11:11

        En MC 38 kommer in på IRC TCC på 1.220, alltså >4% snabbare än Bolt 37 och mer lika med Ker 40.

        Reply

        • Sam V
          Oct 29, 2013 @ 11:22

          Bra där, tack. En skillnad vi nog aldrig kommer få se. Däremot ska det bli kul att se hur MC38an går mot fyrtiofotarna i HPR. Flerbåtstest! :-)

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Oct 29, 2013 @ 11:25

            :-)

            Just nu verkar J/125 vara det som gäller i HPR
            http://www.yachtscoring.com/event_results_cumulative.cfm?eID=839

          • Mats V
            Oct 29, 2013 @ 11:38

            Snarast Melges 24 som verkar gälla i HPR… ;-)
            Om den ändå kunde bli en klass på ostkusten i Sverige… 606 i all ära – Melgesen är liiite roligare…

          • Sam V
            Oct 29, 2013 @ 15:44

            Imponerande. Förutom 125orna verkar MC38 segla hyfsat jämnt mot Farr 400. Får väl mer att jämföra med när det drar igång i Florida. Så många M24or var för att regattan fungerade som tune-up inför VM.

            Off topic, i flerskrov möttes bl a en M32 och SL33. Det verkar som om M32an seglade fortare men blev slagen på omräknad tid. Används HPR där också?

          • Petter Isaksson
            Oct 29, 2013 @ 16:34

            Varför har inte Melges 24 slått i Sverige?

          • Erik Barkefors
            Oct 29, 2013 @ 17:14

            Svenskarna blir hellre världsmästare i IF, Express eller 606 än att bli 10:a på VM i Melges 24 ;-)

          • Joakim
            Oct 29, 2013 @ 17:28

            Viss prisskillnad på att köra if, express eller 606 kontra melges. Kan nog spela in.

          • Sam V
            Oct 29, 2013 @ 18:44

            På väst- och sydkusten seglas en del M24. En handfull båtar tränar i Kullavik, med fortsättning i november. Starkt!

          • Pelle Pedersen
            Oct 30, 2013 @ 08:56

            Undrar om priset spelade roll för kungen!!??
            http://www.seilmagasinet.no/id/40610

  7. Jonas Caspersson
    Oct 29, 2013 @ 19:19

    Inte utan att jag blir sugen….

    Reply

  8. Carl Fjällman
    Oct 29, 2013 @ 20:36

    En sprayhood ifrån den perfekta semesterbåten!

    Reply

  9. Per Weiskvist
    Oct 31, 2013 @ 16:11

    Hej Peter
    Ser jo meget fin ud, sådan en Bolt 37. Jeg har stoppet salg af min Ker 11.3, og kører på igen i 2014. Kan du give et bud på, om jeg skulle gå over i et rent assymetrisk set up på sejl. Jeg har bovspryd på, og med stl på 5,49, og min tanke går på en assymetrisk på 147 kvm, hvad var din oplevelse ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 31, 2013 @ 16:28

      Låter som en läsarfråga :-)

      Personligen tror jag att det hade funkat fint att köra 100% assy på peke, men det skall så klart ställas i relation till vilka race man skall segla och hur DH hanterar denna konfig. Har ni räknat på det?

      Reply

      • Per Weiskvist
        Oct 31, 2013 @ 18:41

        Ja Peter, vi straffes hårdt på DH i let luft, men det er vi i forvejen, og så kan vi måske få det lidt mere sjovt med en større asymmetrisk, så vi kommer hurtigere ud af vandet og planer, tænker jeg. Tror ikke vi straffes så hårdt på Orci

        Reply

    • Pelle Pedersen
      Oct 31, 2013 @ 16:43

      Hej Per,
      Lite mer info please; 5,49m är det j-måttet + bogspröt? Hur långt är bogsprötet?
      Kontakta norrmännen med GP42:an, dom har ju gått från spinnbom till bogspröt. Dom har säkert en del data att delge. PG har säkert tfnr till gänget!

      Reply

      • Per Weiskvist
        Oct 31, 2013 @ 18:39

        5,49 er STL mål, altså fra mast til ende af bovspryd. Blot 37 har 5,89 og 145 kvm spiler.

        Reply

  10. Sweet... Next 37 (och Next 45) | BLUR
    Mar 14, 2014 @ 09:00

    […] man Bolt 37 som jämförelse, så är den 8-10% snabbare än Next […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.