Skip to content

14 Comments

  1. Feffe
    Nov 21, 2013 @ 19:41

    Är de i synk ? :-)

    Reply

    • Gerhard
      Nov 21, 2013 @ 22:05

      +1

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 21, 2013 @ 22:25

      :-)

      Eftersom det är ägardrivna klasser så behöver man inte fundera på så mycket mer än att räkna ihop resultaten från de olika regattorna. Och se till att seglarna är happy.

      Det är när man tar en amatörklass och försöker göra den till publik- och stor TV-sport som man kanske stöter på patrull.

      Reply

      • Gerhard
        Nov 21, 2013 @ 23:21

        Är inga sponsorer inblandade, allt finansierat av ägarna? Mäktigt!

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 21, 2013 @ 23:52

        Skrev jag det?

        Jag antar att det var känsligt att ifrågasätta Stararnas förmåga att göra en “remake” på klassen. Men mailar man ut en pressrelease med ord som “mythic”, “innovative”, “magnificent” och “launch of a movement” så höjs förväntningarna :-)

        Tar man J/boats, Melges eller Drakarnas cuper så är de väl lite mer “ordinary”. Och det är väl kanon för både seglare och eventuella sponsorer.

        Reply

      • Feffe
        Nov 22, 2013 @ 07:11

        Är det något som sticker ut litegrann i SSL-finalen så är det väl kanske startfältet i sig ? Det är väl rent krasst inte så många klasser som har möjlighet att få till ett event med så många av världens bästa seglare på en och samma gång där i stort sett alla av dem har chansen att vinna ?

        Om 10 år kanske SSL-finalen heter JSL och seglas i J70 eller MSL och seglas i M32 istället. Man kan ju sätta Världens bästa i vilken båt som helst och köra ett “mästarnas mästare” men det hela blir ju mera av ploj-karaktär om ingen egentligen kan segla på toppen av sin förmåga för att man inte kan båten ? Det som är unikt med Staren i det här fallet är ju att den varit en stor klass under lång tid och att en 82-åring fortfarande kan vinna ett race pga sin rutin och förmåga att segla båten. Många av de bästa har ju gjort satsningar i Staren under 100 år och en del av dem är ju aktiva seglare idag också.

        Om 10 år är det säkert en annan klass som motsvarar Staren, frågan är ju bara vilken ?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 22, 2013 @ 08:18

        Jag tror att Staren, Draken, Melges 24 och ytterligare några klasser har tillräckligt moment för att locka världens bästa seglare oavsett om de är proffs eller amatörer – ni kan ju bråka med varandra vem som har flest OS-medaljörer i startfältet – och utvecklas i takt med tiden.

        Parallellt med detta kommer det att finnas ett antal 100% professionella/kommersiella serier som AC, VOR eller Extreme Sailing Series som från tid till annan faktiskt attraherar de allra bästa – som ju faktikst har segling som välbetalt arbete.

        Det jag tror är livsfarligt är att bli “stuck in the middle”, att som amatör- eller seglardriven klass försöka bli kommersiell utan att riktigt ta konsekvenserna av detta. Man kan så klart ha sponsorer på både SSL, Drakserien, J/70-serien och Marstrand Big Boat – men i slutet av dagen så är det ändå seglarna som sätter formatet. Precis som det måste vara.

        Som duktig amatör så kanske det känns konstigt att offra taktisk segling i stora fält på havet för att Cayard och andra kändisar skall showa i hamnbassängen :-)

        Att det är så här är ju ingen hemlighet. Det fanns ett antal bra diskussioner på förra årets WYRF http://www.blur.se/2012/12/16/world-yacht-racing-forum-2012/ och jag tror det kommer att bli minst lika lärorikt i år http://www.worldyachtracingforum.com/

        Reply

        • Gerhard
          Nov 22, 2013 @ 09:35

          Jag må vara trögtänkt, men fattar inte varför amatörer behöver offra taktisk havskappsegling bara för att namnkunniga aktiva och inte längre fullt så aktiva superstärnor inom sporten segling gör upp med varandra i Starbåt? Att dom dessutom seglar om 200 000$ vid en enda regatta är något seglarna inte är bortskämda med!
          Vi får inte klaga på att någon tar initiativet och bekostar detta, det kan aldrig vara dåligt för segling eller seglarna antingen dom seglar på havet eller nära land!

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 22, 2013 @ 11:16

          Arrangören har ju ett val… Skall man under lördagen köra tio eller fyra båtar i en spektakulär superfinal (vilket Cayard, media och sponsorerna gillar) eller skall man ordna två ordentliga seglingar med hela fleeten (vilket jag som “vanlig” seglare rankad som #30 antagligen gillar bättre). Det går inte att tillfredsställa alla.

          På samma sätt så är mästarnas mästare ett kul format för media & publik. Men min besättning får kanske bara segla 40 minuter på en hel helg. Det funkar ju på en säsongsavslutning men är ingenting man bygger en serie på.

          Reply

          • Gerhard
            Nov 22, 2013 @ 14:22

            Om att alla bör segla alla seglingar när det är så få deltagare håller jag fullständigt med om!
            Detta är dock ett event som skapats av en person som blev frustrerad över att Staren togs bort från OS och därmed omöjliggjorde för de flesta rutinerade välkända seglarna att segla mindre kölbåt i bästa konkurrents mot betalning.
            Att formatet fick den utformning den har denna första gången är tydligen inte hugget i sten utan skall utvärderas inför nästa år. Men håll med om att det inte finns någon segling som samlar så många välkända individuella stjärnor under en regatta som dom lyckats med i finalen av SSL!
            Jag kan inte se något dåligt i det förutom att jag saknar en deltagare ;-)

        • Feffe
          Nov 22, 2013 @ 18:58

          SSL-finalen är ju ett isolerat event. Detta event ska ju inte blandas ihop med de tävlingar som resp fleet eller ISCYRA står som avsändare av. Dessa tävlingar samlar ju allt mellan 10 och 60 båtar hela tiden. Att dessa tävlingar sedan räknas i SSL är ju bara en kul grej men det är ju inte i SSL-finalen som är basen för Starbåtsseglingen ? Det är ju sällan TV sänder golftävlingar från Gräppås, majoriteten av de som tittar vill väl se Stenson & Tiger Woods ? Dvs att uppmärksamma ett race med bara “stjärnor” är väl helt rätt tänkt ur den aspekten ?

          Seglarna seglar sina resp seglingar, deltar med automatik i “världsrankingen” och får se idolerna och förebilderna göra upp i en Major ( där merparten av oss inte skulle ha en suck i alla fall ) förstår inte riktigt hur du menar Peter, varför måste alla event vara för “alla” ?

          Reply

  2. Per J
    Nov 21, 2013 @ 23:43

    Hur ska du hinna med allt detta :-) ?

    Nordsjön runt…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 21, 2013 @ 23:56

      Vi kommer nog inte att hinna med något av det här nästa år. Tyvärr.

      Reply

  3. Peter Gustafsson
    Feb 15, 2014 @ 09:37

    J/70 European Circuit Update

    (Les Sables d’Olonne, France)- The European J/70 National class associations have updated their J/70 European circuit and proposed European 2014 ranking. At this time, over 200 J/70s are sold in Europe and J/Composites in France will be delivering 15 boats per month to fulfill the demand. The primary countries generating such enormous enthusiasm are Germany followed by Great Britain, France and Switzerland.

    The 2014 European ranking system has been established as follows: each race of each event will be considered in the overall formula. The points will be based on a “high point” scenario, with first equalling the number of starters for each race, second is -1, third is -2, etc. On the basis of an average of 6 races per event, you can discard 10% of the races when more than 18 races have been achieved and 20% when 32 races have been achieved. The major events include the following dates:

    – Feb 7-9- Primo Cup- Trophee Credit Suisse- Monte Carlo, Monaco
    – Apr 18-21- SPI Ouest France- La Trinite sur Mer, France
    – Jun 6-9- North Sea Regatta- The Hague, Netherlands
    – Jun 21-29- Kiel Week- Kiel, Germany
    – Aug 2-5- Cowes Race Week- Cowes, Isle of Wight, England
    – Sep 23—27- J/70 EuroCup/ Europeans- Lake Garda, Italy

    At this stage, the current report from the various J/70 Class associations are that Kieler Woche will see at least 25+ boats from Germany and that 15+ boats from Lake Constance will participate in the EuroCup on Lago di Garda. The German J/70 Nationals will be held on Lake Constance (the Bodensee) just before the EuroCup.

    The Netherlands J/70 Class reports they’re already approaching a dozen boats. One of their top sailors, Wouter Kollman sailing HENRI LLOD will be sailing the North Sea Regatta at The Hague, Kieler Woche, Cowes Week and Lago di Garda for the EuroCup. They expect at least 6 Dutch boats at North Sea Week, 3 at Kieler Woche, 2 at Cowes and 4-5 teams at EuroCup. The Dutch J/70 sailors are also offering to other J/70 teams “free storage” after North Sea Week so that you can easily sail Kiel, saving a lot of travel time for some teams!

    Both the Italian and French J/70 Class associations are indicating at least as many boats as the Dutch teams traveling to the same events. For more information on the J/70 European Circuit, please contact Fred Bouvier- fred@jcomposites.com

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.