Oracles hemligheter
Det har ju tagit lite tid, men nu börjar man få koll på de förändringar Oracle gjorde under America’s Cup. Det har ju kallats “the greatest comeback in sports”, och när man lägger pusslet så inser man att det ligger ganska mycket jobb bakom. Något att läsa in sig på i höstmörkret.
Matthew Sheahan på Yachting World är antagligen den som har sammanfattat det bäst i senaste numret av Yachting World:
Cupexperience har en bra artikel om kontrollsystemet för centerborden på Oracle, det som enligt många var det som gjorde störst skillnad.
Paul Bieker som var “foil designer” berättar mer om hur man undvek kavitation på rodren och den så kallade interceptorn i Sailing World.
Och vill man veta vad kalaset kostad, så läser man Vsails artikel “Oracle Team USA’s quarter-billion euro budget in the 34th America’s Cup”.
Nov 28, 2013 @ 09:32
Tycker det är lite märkligt när det gäller fairings. På vanliga kölbåtar så ser det olika ut på alla båtar i övergången mellan köl och skrov. Borde det inte 2013 finnas så mycket erfarenhet att alla nya båtar tenderat att se likadana ut?
Nov 28, 2013 @ 12:43
Jo, man kan tycka att kunskapsnivån borde kommit längre, men jag tror tyvärr inte att det är så. De flesta seglare koncentrerar sig på att segla sina båtar och har varken intresse eller kunskap nog för att ifrågasätta båtkonstruktörer/ konstruktioner. Därav att området blir försummat. De flesta båtar har kölar och roder som inte är bättre än att en lekman kan förbättra funktionen efter att ha studerat ämnet en vinter eller två.
Nov 28, 2013 @ 12:46
Hej Bosse
Intressant fråga
Att utforma fairings till AC72 T-foils är inte riktigt densamma som att designa fairingen till kölen på en kölbåt.
Två stora skillnader är att fairingen på en kölbåt skall bl.a. minska motståndet som bildas när det tjocka turbulenta gränskiktet från skrovet möter det tunna förhoppningsvis laminära gränskiktet från kölen medans på T-foilsen på Oracle skall fairingen framförallt förhindra kavitation.
Nov 28, 2013 @ 14:26
Spontant känns det som att fel utformad fairings kan störa det laminära flödet långt ner på kölen likaväl som att en bulb kan störa på samma sätt underifrån. Den effektiva, ostörda delen av kölen som genererar lift krymper. På samma sätt ökar motståndet genom ökad turbulens.
Hur gör vi med detta världsproblem?
Nov 28, 2013 @ 16:35
Helt korrekt en felaktigt utformad fairing kan göra mer skada än nytta.
Framförallt skall man vara försiktig med fairings på framkanten dessa brukar kunna leda det turbulenta gränsskiktet från skrovet ner på kölen och förstöra det laminära gränskiktet vilket leder till ökat motstånd.
Jag vågar påstå att de flesta framkants-fairingarna på båtar gör med skada än nytta. Bakkants-fairingar är däremot betydligt lättare att utforma och ett effektivt sätt att minska motståndet.
En korrekt utförd framkants-fairing kan vara effektiv men jag har inte sett många som är korrekt utformade, Alinghi såg ut att ha en korrekt utformad framkant-fairing när de vann AC.
http://www.sail-world.com/photos/Alt_vm1j1991w.jpg
(OBS det räcker inte med att kopiera shapen från sida för att få det att fungera det är ett korrekt tredimensionellt utformning som gäller om det skall fungera). Pappan bakom denna typ av fairing är Loek Boermans.
Tyvärr är nog kunskapsnivån i strömningsmekanik inte alltid så hög bland de som ritar båtar samt att man litar allt för mycket på enkla CFD-program. Ofta styr mode mer än kunskap designen.
Nov 28, 2013 @ 14:18
Enligt Oracle själva så var deras datacrunching en stor hjälp de sista dagarna in i finalen också :-)
Nov 28, 2013 @ 14:19
Oväntat :-)
Nov 28, 2013 @ 23:10
Den eboken vill jag ha:
http://www.kickstarter.com/projects/jackgriffin/comeback-2013-americas-cup-showdown-in-san-francis
Nov 28, 2013 @ 23:12
Tycker väl nästan att Oracle kunde ha finansierat det :-)
Nov 28, 2013 @ 23:44
Håller med!
Dec 4, 2013 @ 11:34
I haven’t received any funding from Oracle, but Jeppe has made a pledge. Thanks, Jeppe!
I would really appreciate it if others would make a pledge, too. By the way, I was part of Artemis Racing: I was the expert commentator in their VIP lounge in San Francisco during all the races.
The Kickstarter project is “all or nothing” – if it does not reach the goal ($17,000) then no pledges are collected. It would be a big help if people here could make a pledge! Maybe join together for $50 and we’ll have a Skype conf call, $500 for a webinar.
http://www.kickstarter.com/projects/jackgriffin/comeback-2013-americas-cup-showdown-in-san-francis
Thanks,
Jack