Skip to content

32 Comments

  1. Adrian
    Dec 20, 2013 @ 11:23

    Ser kul ut!
    Men cb66 verkar lite mer sjövärdig ändå!

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Dec 20, 2013 @ 12:52

      ??????????? Baserat på vad?

      Reply

    • Stefan Aaröe
      Dec 20, 2013 @ 15:24

      Har aldrig sett en CB66 prestera på det där sättet. Posta gärna en länk om du har det… 

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Dec 20, 2013 @ 15:44

        Nu var det mest “sjövärdigheten” som var på tapeten, ska bli spännande och höra vad Adrian har att komma med!!

        Reply

        • Leino
          Dec 20, 2013 @ 16:26

          +1

          Reply

          • Adrian
            Dec 21, 2013 @ 07:16

            J70 skär genom vattnet och det sprutar in i brunn, men i en cb66 seglar man helt torr i 18-20 knop. Kan bero på relingslisten, cb66 är faktiskt väldigt sjöduglig :-)

            Angående undanvindsprestandan:
            J70 med 800kg dspl (285kg i köl) har 61kvm undanvindssegel.
            Cb66 med 500kg dspl (250kg i köl) har 52kvm undanvindssegel.
            Alla ser av dessa siffror att cb66an är lite mer prestandainriktad(?) även om j70 vinner på vattenlängd och topphissad gennaker.

          • Pelle Pedersen
            Dec 21, 2013 @ 07:44

            Nu säger du att den mer prestandainriktad, förut sa du sjövärdig. Är det två faktorer som går hand i hand?

          • Adrian
            Dec 21, 2013 @ 12:14

            Nu är du ute och i tramsspåret.
            Jämför cb66 och 606. Cb66 är både mer prestandainriktad och mer sjöduglig. Hur går det ihop enligt din logik?

          • Pelle Pedersen
            Dec 21, 2013 @ 12:36

            CB och 606 är två olika typer av båt. Och hur räknar man CB:n som sjövärdigare än 606:an? Tänker du på sjunkrisken så håller jag med dig Adrian. Tillbaka till CB/J70; räknar man sjövärdighet i hur torrt den går i 15-20 knop på undanvindarna? Eller är relingskanten den avgörande?
            Jag tramsar inte, gör du det?
            Kan bara inte förstå hur CB;en kan vara sjövärdigare.

          • Adrian
            Dec 21, 2013 @ 15:29

            Ja!
            Men som jag skrev, cb66 _verkar_ mer sjövärdig än j70, subjektivt.
            Att j70 är mer cruising än cb66 tror jag Peter skrev i en artikel också.

          • Pelle Pedersen
            Dec 21, 2013 @ 20:59

            Vad är det du svarar ja på?

    • Leino
      Dec 21, 2013 @ 15:50

      Adrian. Om du skulle välja en av de båda att segla ett riktigt blåsigt offshorerace med. Vilken skulle du välja?

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Dec 21, 2013 @ 16:05

        Vare sig CB66 eller J70 tror jag:)

        Reply

        • Anders Nilsson
          Dec 21, 2013 @ 16:13

          Pelle
          Det fattar du väl att rätt svar är Minitransat 650.

          Reply

          • Leino
            Dec 21, 2013 @ 16:47

            :) Såklart väljer jag Minin alla ggr!! Men om nu inte det fanns Minis… Vad skulle man då segla??

          • srsseglaren
            Dec 21, 2013 @ 18:49

            Kanske något med stödben ?
            Airplay Rocket Factory 25:
            http://www.rocketfactorytrimarans.com/rocket-factory-25/

          • Pelle Pedersen
            Dec 21, 2013 @ 19:14

            +1 Anders!!

      • Stefan Aaröe
        Dec 21, 2013 @ 16:15

        Googlade lite på CB66 och hittade den här videon:

        http://www.youtube.com/watch?v=BiK4ICnMP2s

        Jag får inte känslan av att den är mer sjövärdig än en J/70. Men jag har ju och andra sidan inte seglat någon av båtarna… 

        YouTube-seglingen leder J/70 just nu i vilket fall ;)

        Reply

        • Adrian
          Dec 22, 2013 @ 07:40

          Hur menar du?
          Jag anser att dom som seglar j70n blir blötare.
          Att ni inte kan förstå, relingslist gör att att det boir torrare i planing, punkt.

          Och som svar på Leino;
          Jag vill vinna alla race jag deltar i så skulle självklart välja cb66 om jag hade någon.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Dec 22, 2013 @ 09:18

            Sjövärdighet=torr på däck, inget annat. Nu kanske jag förstår.!

          • Leino
            Dec 22, 2013 @ 19:13

            Då är jag också med dig Adrian :)
            Jag som var fel på det, trodde den mest sjövärdiga var den som var mest hanterbar då det tuffar till sig..
            Cb66 är en jättekul båt, säkert känsligare och roligare än J70 i lätt- och mellanvind. Hoppas du ser till att få tag på en Adrian :) Ju fler som seglar sina båtar desto roligare!!

          • Adrian
            Dec 22, 2013 @ 23:27

            Leino:
            Sanningen är att jag har en cb66.
            Men tid och besättning saknas ofta

          • Leino
            Dec 25, 2013 @ 09:26

            Var bor du Adrian? Vilka race skulle du vilja segla? Kanhända jag vet ett par grabbar som gärna seglar med dig!

        • Peter Gustafsson
          Dec 22, 2013 @ 10:38

          Jag har seglat både J/70 och CB66, och den senare är med stor sannolikhet både snabbare och mer krävande under de förhållanden vi ser på filmen. När man skall kryssa tillbaka skulle jag välja J/70 alla gånger :-)

          När det blir sjö och man konstant planar in i vågen framför så finns det inga torra båtar… En relingslist hjälper inte mycket då.

          Det som är mest förvånande är att det inte finns en enda video på en CB66 i +10 m/s och ordentlig sjö. Har seglarna inga kameror eller stannar man inne då?

          Reply

  2. Erik Barkefors
    Dec 20, 2013 @ 17:19

    Brrr – bra jobbat utan handskar (snö på bergen bakom…).
    J/70 ser ut att ha bra bärighet i nosen och klara rejält tryck utan att vika ner sig!

    Reply

  3. Anders Nilsson
    Dec 20, 2013 @ 17:28

    Av de tre man valde mellan måste ju B/One vara uträknad nästan innan man började.
    Longtze verkar vara en kul en.
    Man borde väl funderat på Melges 20 också?
    Jag tycker en sportbåt på 3 man borde vara hel rätt som i Melges 20.
    I alla fall om man ska positionera sig mot Melges 24 som oftast har 5 man. 4 eller 5 borde kvitta att få ihop och då är väl Melges 24 vara rätt för racing.
    Hur som helst så verkar J-70 ta världen med storm och det är ju kul.

    Reply

  4. Per-Erik
    Dec 21, 2013 @ 08:23

    Vill man segla på det viset själv, men torrare, seglar man RS 100 kanonkul.
    Kul att se dom seglar nu, det är ju varmare nu än till våren.
    Mer kappseglingar på hemmaplan oktober november, så blir inte vintern så lång.

    Reply

    • Leino
      Dec 21, 2013 @ 16:07

      http://www.youtube.com/watch?v=OTPiKjfvDoQ
      Ser ju inte direkt torrare ut… Speciellt inte om man betänker att RS100 är en jolle som man troligtvis kommer att vurpa med då o då..
      Fast Rs100 levererar med all säkerhet den där goa känslan i långt mindre vindstyrka än J70. Säkert Cb66 också, fast såklart behöver den mer vind än Rs100 den med.

      Reply

      • Hans Gunnarsson
        Dec 22, 2013 @ 12:23

        Garanterat inte torrare, men galet roligt. Har gått från 36-fots blyfraktare (Dehler 36 JV) till RS100 och ångrar inte en sekund.

        Det är ju lite svårare att få med familjen i den, men fick med frun till Como-sjön i höstas… Det är bekvämare att bo på hotell!

        Nu får det bara bli lite fler i Stockholm så vi kan segla flera samtidigt.

        /Hans

        Reply

  5. Pär Bäck
    Dec 22, 2013 @ 12:31

    Dags att lägga sig i debatten. Jag förstår inte varför det är så viktigt att hitta den bästa båten eller vilket sätt att segla (SRS eller entyp). CB66 som jag nu seglar är jätte rolig och stundom blöt misstänker att det är lika känsla ni som har enJ70 känner när ni seglar den.
    Borde inte BLUR vara ett media där man lyftet fram glädje att vi seglat, vilket jag tycker Peter gör vid flera tillfällen. Men fokuset ofta blir vad som är bäst. Min filosofi är att ju fler som vill segla desto roligare är det och inte dissa en eller annan forn av segling. Frågan är vad seglar Sverige vill. Få personer som seglar rätt typ av båt eller många som seglar det man har och vi fyller havet med segel.
    Bifogar en länk till FB där vi under Herrmanlrunt seglar +10 m/s Max fart var 15,5knop.
    https://www.facebook.com/par.back.5/posts/3340761614272

    Reply

  6. Erik Barkefors
    Dec 22, 2013 @ 20:50

    Före jul kan man fortfarande drömma men realismen blir en ny gennaker ;-)
    http://youtu.be/VEQdJ-2udJI

    Reply

  7. Feffe
    Dec 23, 2013 @ 10:46

    Bara det blåser lite går ju alla båtar rätt bra utför….

    http://youtu.be/v_-n83NH_RY

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.