Skip to content

25 Comments

  1. Patrik Andersson
    Jan 11, 2014 @ 16:32

    Riktigt tuff! Vad som framförallt blir snyggare på båtarna är överbyggnader som bara blir smäckrare/råare för varje generation. Kioskernas och friggebodarnas tid är förbi.

    Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 11, 2014 @ 19:52

      Jag tycker precis tvärtom, att båtarna blir mer och mer karaktärslösa. Bla beroende på att de flesta har fet akter, 2 rattar och ufo-inspirerad ruff. Jag har absolut inget emot moderna båtar men lite eget tänk måste ju producenterna ha. Vi vill väl inte ha det som med bilarna, där man måste ha på sig läsglasögonen för att kunna skilja de olika märkena från varandra?

      Reply

  2. JIMMY
    Jan 11, 2014 @ 20:37

    Fins väl inget rätt eller fel men jag gillar det moderna formspråket med slanka överbyggnader. Allra snyggast är båtar som typ Wally 100 som är helt flush.

    För och nackdelar med allt. Nackdelen är att låga överbyggnader ofta innebär att friborden höjs (för ståhöjd) vilket blir tyngre än att ha en högre ruff. Fördelen, förutom att det ser snyggare ut, är att innerutrymmerna blir betydligt större och att båten blir lite torrare att segla.

    Reply

    • Anders Nilsson
      Jan 11, 2014 @ 21:00

      Ingen 46-fotare borde se hög ut. Lite no brainer.
      Är det trovärdigt att bygga en 46-fotar för 2 millar?

      Reply

  3. Team Dehlerdoris
    Jan 12, 2014 @ 01:13

    Anders, skulle inte tro att utrustningsnivån är den som var basnivå i våra D34:or anno 2007/2008.. Ungefär samma prisklass som en Arcona 340 eller Xc35 känns inte helt trovärdigt.
    Dehler har ju inte direkt marknadsförts som lågprisbåtar. Det kanske är nån sorts Hanse-effekt?
    Den ser snygg ut. Det är lättare att få till stora båtar snygga förståss. Antar att man fasar ut Dehler 45 nu.
    Stefan K

    Reply

  4. Henrik
    Jan 12, 2014 @ 01:26

    Tror man får lägga till ca 1 miljon om man vill ha den lite bra utrustad mm.

    Ska bli kul att se den. En 38a är på inköpslistan, gäller bara att fjäska för frugan så hon går med på det.

    Reply

  5. jussi
    Jan 12, 2014 @ 09:13

    I’m looking forward to a 34/35/36 along the same lines …

    Reply

  6. Anders Nilsson
    Jan 12, 2014 @ 11:26

    Reply

    • Team Dehlerdoris
      Jan 12, 2014 @ 16:46

      Ha ha!! Den var bra :-)) Anders kan inte du mejla dom om det direkt så inte J/V börjar designa nya såna vassa båtar som redan finns i koncernen.
      Stefan K

      Reply

  7. Anders Nilsson
    Jan 12, 2014 @ 19:44

    De kunde ju göra tvärtom en gång – sätt en gammal Dehlerköl på en Hanse vet jag. Måste vara tunga uppdrag på J/V. ;-)

    Reply

  8. Pelle Pedersen
    Jan 13, 2014 @ 19:21

    Samma djupgående som Pelles nya!

    Reply

    • Anders Nilsson
      Jan 13, 2014 @ 21:10

      Vilket djupgående då? Det är ju 3 olika.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 14, 2014 @ 08:03

        Gick du på den lätta Anders??!:) Är inte det en svaghet med Dehler, kommer i massa olika utföranden = många olika mätetal mm???
        Jag tittade bara på std utförandet som är 5 cm djupare än PP:s nya Maxi 1200.

        Reply

        • Team Dehlerdoris
          Jan 14, 2014 @ 09:51

          Pelle, det bästa vore ju att man själv kunde ställa in djupgåendet efter “behag”.. som i nya Linjett.
          Stefan K

          Reply

        • Anders Nilsson
          Jan 14, 2014 @ 13:14

          Ha ha – en slamkrypare alltså. ;-)
          Det gör ju Bavaria också så det är väl inget konstigt att de har en massa alternativ på Hanse. De bygger ju för cruisingseglare och seglare i Ijselmeer.
          Jag tror nog att dagens performance cruisers med sina breddmått ska generellt vara mer djupgående än de är som standard för att fungera för kappsegling.
          En 35-fotare med L-köl ska vara ca 200cm i djupgående, en 40-fotare ca 230-240cm och en 46-fotare bör på den bredden vara 260-270cm. Är det T-köl ska du lägga på lite till.

          Reply

          • Team Dehlerdoris
            Jan 14, 2014 @ 16:08

            Nya Linjett 38 har sänkköl som kan ändras från c:a 2,4 – 1,8 m för smidig tilläggning i skärgård. Verkar vara ett bra “svenskkoncept”.
            Stefan K

  9. Christopher
    Jan 13, 2014 @ 20:11

    Var är vinscharna och skotskenan?

    Reply

  10. Pelle Fälth
    Jan 14, 2014 @ 10:01

    Här är en annan ny 46-fotare, i mitt tycke klart fräckare http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=2162498&cat=4914

    Reply

    • Andreas i HP
      Jan 14, 2014 @ 11:33

      Om Faurby klarar producera den båten enligt Lars T. Olsen, Danish Marine Design, designvikt så blir jag impad
      8,5 t med barlast på 3,6t är lovande o klart mindre än vad Dehlern väger.
      Men så fräck :-) vet jag inte om den ser ut?
      MVH Andreas

      Reply

      • Pelle Fälth
        Jan 14, 2014 @ 11:47

        “Fräck” är för mig nåt som inte är helt mainstream eller som idet här fallet sticker ut genom mått som antyder betydligt mer prestanda än utseendet. Enligt snävare definitioner är den varken fräck eller sweet men säkert riktigt välseglande.

        Reply

        • Thomas Wiberg
          Jan 14, 2014 @ 14:04

          Jag tycker absolut att Faurbyn är fräck, men smaken är ju som baken…. Synd bara att dom inte maxat vattenlinjelängden. Förmodligen hamnar den kostnadsmässigt på ungefär dubbla pengen jämfört med Dehlern. Samtidigt förmodligen med betydligt högre kvalitet.

          Reply

      • Olav
        Jan 14, 2014 @ 21:12

        Da veiere Faurby 800 kg mindre enn f.eks Luffe 45 med tilsvarende bredde, lengde og produsentland. Og det selv med 300 kg mer ballast. Det høres dyrt ut.
        http://www.luffe.com/yachts.php?site=yachts&page=spec&range=45

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 14, 2014 @ 14:01

      Är det inte lite typisk dansk 46-fotare över den? Jag tänker Bianca.

      Reply

  11. Bosse
    Jan 14, 2014 @ 12:02

    Tycker överbyggnaden ser ut att vara opropotionerligt låg. Om båten deplacerar 10,7 ton, med en bredd över 4 meter så blir den ganska grund i undervattenskroppen. För att få den ståhöjden, man kan förvänta sig av en 46 fotare så blir friborden mycket höga. Dehler 38 var ritad på samma sätt liksom de flesta bilarna i skisstadiet, låga tak. Ser fräckt ut. Skulle vara intressant att lägga den färdiga 38an över den första skissen som visades och se skillnaden.
    Faurbyn ser mer trovärdig ut. Danskarna håller fast vid att bygga lätt och slankt.

    Reply

  12. Stefan Kolmodin
    Jan 14, 2014 @ 13:45

    Svårt att jämföra dessa två med tanke på prisskillnaden.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.