Skip to content

42 Comments

  1. Fabian
    May 5, 2014 @ 23:35

    En av dem hängde i Valencia basens tak när jag va där Maj 2012, allt var då till salu och är det säkert fortfarande.

    victoryintheroof

    Reply

  2. Ludvig Daae
    May 6, 2014 @ 00:43

    IL MORO stod på land i Ravena sist sommer. Jeg så masten på langt hold, og kjørte bort for å se.

    Reply

  3. Otto
    May 6, 2014 @ 01:04

    Två av dem låg i Auckland 2010 för en peng kunde man vara med att segla match race på helgerna!

    Reply

  4. Anders Dahlsjö
    May 6, 2014 @ 06:37

    Vad jag vet är alla tre upphuggna och delarna sålda, 63, 73 och 96. Tror Järvs winchpaket m.m sitter på en maxi idag, kan det vara Alegre?

    Reply

  5. Swash Buckler
    May 6, 2014 @ 08:10

    Two of them are in Sassnitz, Germany. GER 72 and GBR 52:
    http://www.matchsailing.de/

    Reply

  6. Kristoffer
    May 6, 2014 @ 08:36

    I Mexico, Cabo San Lucas, finns några båtar som kör turister. http://www.cabosanlucastours.net/Americas-Cup-Sailing-Tour.htm

    Reply

  7. Johan
    May 6, 2014 @ 09:49

    USA71 stod åtminstone tidigare (2010) i dammen utanför Oracles huvudkontor. Ingen köl på så båten är lastad med 20 ton grus så det går knappt att komma in i den.
    http://i44.tinypic.com/34fnxb5.jpg

    Reply

  8. Andreas Åsviken
    May 6, 2014 @ 12:27

    USA 76 såg jag i San Fransisco när jag var där, den kan man segla om man har lust/råd.

    http://www.acsailingsf.com/

    Reply

  9. Christer
    May 6, 2014 @ 16:53

    Det är JPN 41 – Nippon och GER 68 som ligger i Auckland. Dessa används till charter av SailNZ där turister kan segla match race eller enbart ta en seglingstur på 4h. Reste runt i Nya Zeeland i november och var då ute med NZL 41. 30m ifrån båtarna ligger New Zealand National Maritime Museum och inne på detta finns NZL 32 samt ett av centerborden som Team New Zealand först foilade med. Ytterligare en Cup båt finns här och den ligger på land utanför museet, KZ-1 från cupen 1988.

    På wikipedia finns information om var vissa av båtar är:

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_IACC

    [IMG]http://i62.tinypic.com/2vigml3.jpg[/IMG]
    [IMG]http://i59.tinypic.com/2e36gc5.jpg[/IMG]
    [IMG]http://i57.tinypic.com/2qa30ba.jpg[/IMG]
    [IMG]http://i62.tinypic.com/2mydleg.jpg[/IMG]
    [IMG]http://i62.tinypic.com/ma849g.jpg[/IMG]

    Reply

  10. Smoker
    May 7, 2014 @ 12:30

    Det ligger en i Arvika, il moro de venesia, nr? ombyggd till jorden runt farkost men inte färdig…..konkurs för ägaren tror jag….kortad köl o uppgraderad inredning m.m., bogprop, motorn ska vara bortplockad, sägs det…

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 8, 2014 @ 13:19

      Låter helballt!! Finns det bilder på kalaset???
      Det får bli en sväng om Arvika!!!

      Reply

      • Alfred Orrbeck
        May 13, 2014 @ 17:03

        Jag har 3 bilder på den från i Oktober!

        Reply

        • Pelle Pedersen
          May 13, 2014 @ 19:38

          Och varför ser vi inte dom?!:)

          Reply

          • Alfred Orrbeck
            May 13, 2014 @ 20:57

            Vart vill du ha dom?

    • Raketen
      May 8, 2014 @ 16:42

      Svågern har riggen ligger i hans garage. Åtminstone för något år sedan. Hyffsat maffig riggning..
      Kaffekvarnar mm.

      Reply

      • Magnus Johansson
        May 25, 2016 @ 20:04

        Hur får man tag på svågern?

        Reply

  11. claudio
    May 8, 2014 @ 22:07

    the Moro di Venezia in Arvika isn’t IACC ,it’s crusing boat with tha same name tha t Raul Gardini was saling

    Reply

  12. Patrik Andersson
    May 8, 2014 @ 22:58

    Dags att reda ut vilken båt som ligger i Arvika.
    Det är en av två båtar som byggdes av herr Gardini till Whitbread round the world race och är en IOR Maxi på 77 fot, den kom dock aldrig till start då team Il moro gjorde en helomvändning och istället satsade på Americas cup. Dock ganska häftigt med en sån båt i Arvika. Båten är och har varit privatägd sen den kom till Arvika och har inte varit del i något konkursbo. Den genomgår mycket riktigt en omfattande ombyggnation till cruisingbåt, men för närvarande är projektet vilande.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      May 9, 2014 @ 07:14

      Aha!! Nice story ändå!!!

      Reply

  13. Anders
    May 8, 2014 @ 23:23

    Cristina (NZL/SWE 38) såldes till en charterfirma i Spanien (Alicante?) där hon började konverteras för dagsegling. Det fanns bilder från renoveringen på firmans hemsida. Firman verkar ha gått omkull och var 38:an försvann vet jag inte. För jäkligt om 63, 73 och 96 har hackats upp. Synd att det inte finns någon med en slant över som kan göra någon form av museum för gamla tävlingsraketer. Det lär ju finnas en del överskott till skänks för den som har utrymmet. Artemis 72:a kommer ju aldrig att seglas igen (då användandet av dem verkar förbjudas i kommande protokoll), Gamla schweizarnas “5” från AC33 ligger väl fortfarande och skräpar på en parkering i Valencia, staden vill inte ha den. Sen finns det ju några W60/VO60:er som börjar bli mogna för museum. Gamla trotjänaren “The Card” hade varit kul att få räddad innan det var försent (var det i höstas?).

    Reply

    • Peter
      May 9, 2014 @ 22:12

      vad är fel med att gamla tävlingsbåtar används till olika typer av jippo? Illbruk, Toshiba och SEB ligger i Rostock och ingår i speedsailing. Där finns dessutom även FUJICOLOR II om man är intresserat av flerskrov. Även här erbjuds seglingsevents. Kan vara kul att vara ett gäng och segla matchrace med den typen av båtar någon dag.

      Reply

    • Erik Barkefors
      May 9, 2014 @ 22:48

      Här finns en kultbåt till salu för 190′ €. Välj mellan den och en ett par år gammal Arcona 400 ;-)
      http://www.bernard-gallay.com/yacht-for-sale/NEW-ZEALAND-ENDEAVOUR-335

      Reply

      • Hasse
        May 9, 2014 @ 23:15

        Ballt! Vill ha:-)

        Reply

  14. Hasse
    May 9, 2014 @ 21:10

    Någon som vet vad som hänt med Big T och Very Bright? vad hände med Nicorette? Var ligger New Sweden (gamla R12:an) nuförtiden?

    Reply

  15. Erik Barkefors
    May 9, 2014 @ 22:44

    BigT var till salu i Italien för några år sedan.

    Reply

    • Hasse
      May 9, 2014 @ 23:11

      Tack! Kul kul att hon lever:-)

      Reply

  16. Anton Jönsson
    May 10, 2014 @ 17:25

    Reply

  17. Rikard
    May 12, 2014 @ 16:01

    I Cowes så ligger det två inplastade båtar på en gammal rutten kaj med drivor av rodrig på marken.

    Man ser tydligt två cigarrer på Google Earth.

    https://www.google.se/maps/@50.7551827,-1.2944237,242m/data=!3m1!1e3

    Reply

  18. Frederic
    May 12, 2014 @ 21:02

    Reply

  19. Sam V
    May 12, 2014 @ 21:35

    En låg utanför Oracles HQ för sex år sedan men nu är det dags för DOGzilla:
    http://davidhaimes.wordpress.com/2014/05/11/americas-cup-winning-boat-arrives-at-oracle-hq/

    Reply

  20. Per
    May 16, 2014 @ 14:41

    I Öregrund ligger en gammal AC 12:a från 70-80tal. Går nu under namnet “Clipper”. Var till salu för ett antal år sedan men tror att Strandhotellet där nu har den för event.

    Reply

    • Lars M
      May 16, 2014 @ 16:25

      Kan det vara US-32 Clipper, ritad av Dave Pedrick, seglade i försvararserien 1980 ?

      Reply

  21. David Haimes
    May 16, 2014 @ 20:27

    Jag har också en fin intervallfotografering videosekvens som visar helgen aktivitet som båten installerades.

    http://davidhaimes.wordpress.com/2014/05/13/americas-cup-boat-installation-time-lapse-video/

    Reply

  22. Anders Dahlsjö
    May 30, 2014 @ 08:49

    Reply

  23. Joan Wallgren
    Jun 12, 2014 @ 12:32

    Ang. US 32 Clipper så står det hemmahamn Öregrund här http://www.12mrclass.com/yacht-search/detail/273-itemId.511705423.html
    Ser ut att ha legat där sen 2002

    Reply

  24. Fabian
    Jun 12, 2014 @ 13:56

    Clipper är en 12mR, inte IACC (24mR).

    Reply

  25. Mats
    Oct 7, 2014 @ 17:00

    står framför il moro di venezia i Arvika just nu, kommer den båten någonsin att komma i vattnet igen? Hon ser ok ut o verkar vara i bra skick under v-linjen, ser ej resten av båten för presenningen..

    Reply

    • Patrik Andersson
      Oct 19, 2020 @ 09:38

      Detta var heller ingen ACbåt utan en Whitbread IORMaxi som var tänkt till start – 89, teamet backade ur och satsade istället på Americascup… Resten av historien kan ni☺️.
      Båten är nu tillbaks i Italien och ska återställas till ursprungsskick, har tydligen blivit en grej i Medelhavet att rejsa med dessa igen.

      Reply

  26. David
    Oct 16, 2020 @ 19:45

    Reply

    • Patrik Andersson
      Oct 19, 2020 @ 09:36

      Detta var heller ingen ACbåt utan en Whitbread IORMaxi som var tänkt till start – 89, teamet backade ur och satsade istället på Americascup… Resten av historien kan ni☺️.
      Båten är nu tillbaks i Italien och ska återställas till ursprungsskick, har tydligen blivit en grej i Medelhavet att rejsa med dessa igen.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.