Skip to content

23 Comments

  1. Anders B
    Jul 27, 2014 @ 10:09

    Misstänker att djupgåendet ska vara 6,24’=1,90m (och inte tvärtom). Ser fint ut, men ändå ganska tung?

    Reply

  2. Anders Nilsson
    Jul 27, 2014 @ 12:29

    Ungefär samma data som min förra båt, First 31.7. Lite bredare och ett par hundra kilo tyngre så det känns väl som ett normalbygge. Gennakerns yta är däremot större än spinnakern vi hade.
    Det jämnar kanske ut sig om man nu inte kan segla läns med J-97. Vem vet den går kanske som en klocka. Går och går men kommer inte fram till dörren. :-)
    Skulle vara kul att se vad den mäter i ORCi och jämföra VPP med First 31.7.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 27, 2014 @ 18:05

      Reply

      • Anders Nilsson
        Jul 27, 2014 @ 18:29

        Det var ju skönt att det ändrat sig så det går att köra kryssläns med J-båtar.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 27, 2014 @ 22:55

          Det funkar väl alldeles utmärkt runt om på jordklotet, även om det av förklarliga skäl har varit tunnt i just ORC.

          Sist jag kollade så spikade vi både Kerteminde Big Boat (IRC) och Marstrand (SRS) med assy i hyfsad konkurrens.

          Så det går definitivt att köra kryssläns… Framför allt med båtar som J/97, J/109 eller J/122 som från början är designade för det.

          Reply

          • Anders Nilsson
            Jul 28, 2014 @ 08:40

            OK
            Vad skiljer en J-boat som är designad för Kryss/läns mot en som inte är det?

          • Peter Gustafsson
            Jul 28, 2014 @ 10:50

            Du brukar ju hänga med både båtdesigners och segelmakare och har säkert koll på att man kan ha olika kravbild när man designar en båt. Skall man segla fort på en kryss/länsbana så ser en båt ut på ett sätt. Skall man segla snabbt solo över Atlanten på ett annat. Eller snabbast runt jorden på ett tredje.

            Och av denna anledning så blir en Mini 650 eller VO70 ganska kassa båtar för ett ORCi-VM. Och en Grand Soleil 42R ganska tröttsam att segla till Hawaii med. Horses for courses.

            På samma sätt så är Ford Mustang, en Porsche Cayman och en Audi RS4 bra på olika saker (även om man skulle stoppa i lika många hästkrafter).

            Om man specifikt tittar på J/Boats så finns det ett par tydliga linjer. J/97, J/109, J/122, J/133 är alla bra men relativt tunga allroundbåtar som kryssar bra. Moderat undanvindsyta. Här har man redan från början funderat på hur de skall stå sig mot andra båtar i t.ex. IRC.

            I en annan linjen finns J/88 (J/92), J/111 eller J/125. Här är båtarna lätta och snabba där man laddat på med mycket segelyta på undanvindenb utan att bry sig om konsekvenserna regelmässigt. Man vet från början att de kommer att ha det svårt mot större båtar i 4-8 m/s men det struntar man i för att göra en kul båt som kan segla entyp eller distansrace.

            Så klart kan man göra en J/109 till en bra distansracer för att surfa till Hawaii, eller en J/111 för att bli en bra båt på kryss/länsbana i Kiel-bukten. Men man motverkar hela idén bakom designen.

            På samma sätt så är det bortkastade pengar och energi att göra om sin Porsche Cayman till en dragracingbil. Eller att försöka få Mustangen att bli en bra bil på kurviga bergsvägar :-)

          • Anders Nilsson
            Jul 28, 2014 @ 11:21

            Jag har faktiskt ganska dålig koll på J-boats.
            Jag har alltid tyckt det var märkligt med att de lansera denna mängd med olika storlekar så frekvent. Jag har inte riktigt förstått hur man tänker för att få till några fleets om båtarna skiftar så ofta.
            Det du säger förklarar ju en del om de har en linje för respitsegling och en för sportbåtar.

          • Peter Gustafsson
            Jul 28, 2014 @ 11:48

            Jag vet ju inte vad du jämför med, men jag tror J/boats tillsammans med Melges är bäst i världen på att “få till fleets”?

            Jag tittade på olika klasser för ett par år sedan – http://www.blur.se/2008/09/22/entypsklasser/ – och J/boats hade fem olika båttyper som lockade stora fält: J/22, J/24, J/80, J/105 och J/109. Även J/122 har samlat entypsfält i USA.

            Så vill man vara lite raljerande så kan man konstatera att J/97 är den enda modell (förutom nya J/88)i deras aktuella range som INTE samlat till entypsfält.

            Och har man inte bott under en sten de senaste två åren så kan man inte ha missat att det sålts 600 !!!!!!! J/70.

            J/boats får en del kritik för att man har för mycket modeller (precis som BMW). Men man är duktiga på att förstå sina målgrupper och får oftast till bra volymer. J/97 är väl en av de modeller som inte sålt så bra med J/boats-mått mätt (~50 båtar). Jag tror att den var på gränsen för sportig i detta segment – i alla fall för den Europeiska marknaden. Det är väl detta man vill åtgärda med en mer ombonad E-modell.

          • Anders Nilsson
            Jul 28, 2014 @ 14:53

            Nä, det är coolt med försäljningsframgångarna i de mindre båtarna för att inte säga fantastiskt.
            Jag gick in och kollade på deras hemsida. Den förklarar situationen bättre idag än som jag minns det. Förr tyckte jag bara det var en lista på J-boats men nu är de grupperade och det gör det tydligare.
            Om du kollar i listan på modeller som de gjort över åren så är det väl ingen som gjort så många över den tidsperioden?

            Då är det kanske underligare att vi knappt klarar av att ha SM status på J-80 i Sverige. J-24 har inget SM vilket för mig är obegripligt. (det ryktades om att SSF tyckte det var en tre-mans båt och att det är därför).
            Det kommer kanske i J-70 om inte SSF tycker det är bättre med CB66 och skapar en Allsvenskan i CB66. ;-)
            Men det är en annan historia och gäller inte bara dessa J-båtar.

          • Skoglund
            Jul 28, 2014 @ 18:15

            Allt handlar väl om hur man seglar. Jag skulle kunna tänka mig en J/109 men skulle gärna ha spinnaker. Några som provat det?

          • Peter Gustafsson
            Jul 28, 2014 @ 19:39

            Det finns ett par båtar i Medelhavet som har det för att segla ORC. Det ger så klart fler optioner på en undanvind, men jag tycker det är värt besväret att vänja sig vid assy :-)

            Det är lite lustigt hur olika båtar seglas. A35 kom med gennaker men där har nästan 100% valt att gå till spinn. Med First 34.7 verkar det vara 50/50 men med J/109 ocxh andra J/båtar så stannar nästan alla med gennaker. Och alla varianter verkar funka.

  3. Erik Barkefors
    Jul 27, 2014 @ 15:49

    Jag gillar J/97:an och kikar man på “Jesus for life” som har SRSv 2014 så har den 1,227/1,182 (med utan spinn). De två First 31.7 med höga riggen som dessutom har SRSv ligger på 1,186/1,157 respektive 1,192/1,164. J/97:a ska alltså vara klart snabbare. Gissar att det är lättare att segla J/97 shorthanded eftersom den har mer vikt i bulben.

    Reply

    • Anders Nilsson
      Jul 27, 2014 @ 18:20

      Klart snabbare? Det är ju inom felmarginalen i SRS.

      Reply

      • Erik Barkefors
        Jul 27, 2014 @ 19:04

        Nu verkar du veta något som jag inte känner till…
        Kan du upplysa mig – och kanske några andra ovetande?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Jul 27, 2014 @ 20:22

          Tja både ORC (GPH) och SRS tycker en J/97 skall vara ca 3% snabbare än en 31.7 HR så det är nog så ;-)

          Reply

          • Anders Nilsson
            Jul 27, 2014 @ 23:07

            En jämförelse båtarna emellan i ORCi är väl mer än en jämförelse av GPH.

  4. Johan Åström
    Jul 27, 2014 @ 19:26

    Vi som seglar J97 Jesusforlife kan meddela att det är en skön allroundbåt, dvs den har få svagheter oavsett vindförhållanden, dock surfar den inte fortare än runt 14 knop :-)

    Reply

  5. Kåre
    Jul 28, 2014 @ 08:43

    Den nya moderniserade J/97 har vissa likheter utseendemässigt med en 30år gammal svensk design
    http://www.diva35.com/Diva35/c_35_10.jpg :)

    Reply

  6. Wietze Zetzema
    Jul 29, 2014 @ 10:08

    Perfect yacht for cruising or club racing, proud owner of a J/97 off 2013 ( the evo version).
    Also available for charter and fitted with an NKE system incl gyropilot and remote, AIS and E7 plotter..
    more info on http://www.waterlandyacht.eu/yacht-charter/our-yachts/helmstok-met-2-hutten/j97-new-2014/

    Reply

  7. Seb
    Jul 29, 2014 @ 14:21

    Och då är serien j80, j92, j105 och j120 aningen mer halvvindsbetonade eftersom de har större roder och bredare köl, vill jag tycka.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 29, 2014 @ 20:46

      Jag tror att det har med tidsandan att göra. Det vimlade inte av smala kölar med stora bulbar 1991 när J/105 introducerades. De första smalare kölarna kom på J/90 och J/125 som var rena distansracers.

      Tittar du på föregångarna till J/105 (ex J/35 från 1983) så är profilen extremt lik samtidiga Norlin-båtar som ex Novan. Båda fantastiska kryssbåtar. http://www.jboats.com/j35-tech-specs

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.