På djupt vatten i en Vega
Varje höst finns det nåt nytt litet halvgalet långseglar-gäng man kan följa. Temat är enkelt: unga oerfarna seglare, i en båt som inte riktigt är färdigmeckad sticker alldeles för sent söderut. Otroliga äventyr avlöser varandra.
Vi hade S/Y Wind, där allting gick sönder hela tiden och fokus kanske mest låg på att kalasa i hamnarna. Vi trodde aldrig att de skulle klara det. Sedan hade vi First Class 10 Chamsin som drog hemifrån i kuling, tappade masten på Nordsjön och blev beskjutna. Men på något sätt tog de sig till Västindien.
Årets gäng att följa är Erik Embretsen och Isak Pålsson som skall segla sin Vega runt jorden. Just nu ligger de inblåsta i Torekov (det blåser 8 m/s) och de vill inte segla i mörker. De pratar om att segla lite längre etapper (20 distans) så det kan bli glest mellan uppdateringarna…
På pappret låter det idiotiskt – men de kommer säkert att klara det. Vi kommer att himla med ögonen och undrar vad de håller på med – men samtidigt vara avundsjuka på att de vågar göra det. Way to go!
Dan
Sep 3, 2014 @ 17:07
Kul att det finns individer med drömmar som inte bara slutar i drömmar!
Hoppas dock de har reserdelskitt på autopiloten…
Pelle Pedersen
Sep 4, 2014 @ 07:52
Prioriterat rätt; feta högtalare i sittbrunn!
Per
Sep 4, 2014 @ 09:24
Visst är det kul att folk gör och inte bara drömmer.
Men att segla jorden runt utan erf och med en båt som inte är färdig låter rent korkat.
Biscaya till att börja med har slutat i tårar (i bästa fall) för många…
Hannu
Sep 4, 2014 @ 10:09
Korkat och korkat, finns säkert mängder med exempel på folk som ska ha allt 100% och som aldrig kommer iväg.
Det behöver inte vara livsfarligt bara för att det återstår en del att göra. 100% på rigg o skrov sedan kör man :-)
Tänk på vad som fanns på 60 talet i båtarna, gick bra att segla jorden runt då med.
Per
Sep 4, 2014 @ 10:29
100 % är svårt att vara.
Men att segla jorden runt med den erf känns inte bra.
Inblåsta vid 8 m/s ? inte segla i mörker?
Låter som man borde skaffat sig lite mer erf innan man seglar jorden runt, börja med kortare etapper.
Havet är underbart och livet över atlanten är ngt jag saknar mkt, men man ska komma ihåg att hur skönt den än är så kan det gå illa.
Finns många exempel på folk som bara kommit till Kanarieöarna och insett att det inte var så kul ändå.
Nu vet jag inte hur medvetna dom här grabbarna är om vilka faror det finns, hoppas dom läst på.
Gustav
Sep 4, 2014 @ 11:27
Fast de kör ju kortare etapper i början och lär sig längs vägen…
Leino
Sep 4, 2014 @ 11:58
Brant inlärningskurva gör ju bara det hela intressantare!! De kommer oavsett hur långt de kommer att vara mer erfarna än den som sitter hemma framför datorn och planerar…
sture smith
Sep 4, 2014 @ 12:17
Vi vet hur det gick för Berserks äventyr vilket började med en Vega. NRK och SR var med på ett hörn och fick glänsa så länge det gick bra.
Men det är klart man blir lite återhållsamt nyfiken på nya projekt på samma tema. Och det ända vi vet med säkerhet är att alla dessa projekt inte slutar lyckligt.
Hannu
Sep 4, 2014 @ 14:01
Thats life, alla andra projekt i livet slutar inte heller lyckligt……
Per
Sep 4, 2014 @ 21:52
Att det inte slutar lyckligt på Biscaya innebär ibland att dom inte kommer hem och allt blir en katastrof.
Och det är inte “Thats Life”
Måste vara lite realist, skillnad på att vara äventyrlig och naiv
Hannu
Sep 5, 2014 @ 06:48
Det är tyvärr så att även om du inte är naiv utan bara lite äventyrlig, så går det ändå åt h…..e ibland, perfektionister som ex Göran Kropp som troligen inte var ett skvatt naiv, precis det menar jag med thats life.
Medans andra projekt som denna segling kanske inte alls blir nåt jättefarligt, eller så blir det thats life……..
Z
Sep 5, 2014 @ 09:50
Som det heter i visan: mod är ett utslag av dålig fantasi. Att avfärda risken att drunkna i en storm kan vara bland det modigaste jag läst, och inte alls that’s life. Du vet, rätt mycket av livet går ut på att lära sig leva för att inte dö i förtid. That’s life.
Hannu
Sep 5, 2014 @ 10:18
Hoppas Z inte kör bil den närmaste tiden, tror det är 100 ggr farligare än att ge sig ut o segla……
Z
Sep 5, 2014 @ 10:23
Det beror på hur du räknar. Jämför du antal olyckor per resa i bil mellan a och b tillexempel normandie och A Coruña och per fritidsbåt över biscaya i oktober är det knappast farligare i bilen. Och jag antar att du inte servar bilen, inte byter däck, inte anpassar fart till väglag, inte har bilbälte eller några andra säkerhetsanordningar, inte följer trafikregler utan istället tänker ‘that’s life’?
Anders B
Sep 4, 2014 @ 14:14
Blev en lite större båt som gick under i Nordvästpassagen med tre man ombord. Berserk själv var smart och mönstrade av på just den etappen! Ett hiskeligt oansvarigt projekt som NRK borde dragit sig ur mycket tidigare, har kollat igenom alla entimmesprogram som NRK gjorde, dom kanske finns kvar på youtube?
Gustav
Sep 4, 2014 @ 21:19
Fast var det inte i Antarktis den sjönk, medans kapten var iland?
Anders B
Sep 4, 2014 @ 23:18
Du har rätt!
Peter Gustafsson
Sep 4, 2014 @ 21:35
Det verkade i vilket fall vara lönsamt…
http://www.side3.no/jarle-andhy-har-havet-inn-16-millioner/8479890.html
Bosse F
Sep 4, 2014 @ 12:51
Fel årstid att ge sig av, de borde passerat Biscaya nu. Speciellt i en Vega, oerfarna och naiva.
Hannu
Sep 4, 2014 @ 16:01
Jag har själv seglat i lillasyster Albin Viggen i ca 15-16 sekundmeter, och det kändes alldeles utmärkt om man jämför med min nuvarande First 31,7 i samma vindar.
Tror Vegan klarar sig utmärkt jämfört med många moderna båter :-)
Bosse F
Sep 4, 2014 @ 16:20
Låg i LaCoruna för en massa år sedan i september.
Båten som kom in sent på kvällen hade haft det jobbigt ett par dygn. Vi låg på en av plåtbojarna som finns på redden och de la till med sidan på oss efter att ha de drivit omkring en stund. Besättningen gick ner och la sig medans den engelske skepparen och jag tog en whiskey. Vi konstaterade att våra vindinstrument visade samma resultat, konstant runt 60 knop med toppar runt 80.
Tror att det vedertagna om att inte korsa Biscaya efter augusti är ett bra råd.
Niclas Holmberg
Oct 31, 2014 @ 11:54
Tråkigt men kanske vettigt beslut: http://djuptvatten.com/2014/10/30/3010-14-amsterdam/