Skip to content

45 Comments

  1. Stefan Peterson
    Oct 28, 2014 @ 11:23

    Det är ett stort problem framför allt som medlemsavgifterna ute i klubbarna är långt i från den ända intäktskällan. Att sedan försöka tvinga in ideellt arbetande medlemsansvariga i ett system som är komplext och som kräver att man har tillgång till hela personnummer och/eller fullständiga bostadsadresser samtidigt som systemet inte är helt stabilt. Då förstår man att detta är ett problem och det är inte bra att inte frågan har hanterats mer trots att den varit känd i många år. Men du har rätt Peter här måste kittlas med spännande visioner och erbjudas hjälp på ett bra sätt. Sedan måste SSF tänka om och få alternativa intäkter i vår klubb gick sponsorintäkterna om medlemsavgifter och bidrag för många år sedan.

    Reply

  2. Raketen
    Oct 28, 2014 @ 16:58

    Det är klart och tydligt att större delen av medlemarna inte är aktiva sport/kappseglare.
    “Min” klubb är dubbelansluten till båtunionen och SSF. Klubben använder båtunionens register sytem som kallas BAS. Helt horribelt system.. Men, att då få klubben att även använda Idrott online är nog omöjlig..Näst intill iaf.. Större delen av medlemarna kappseglar inget. Har inget intresse över huvud taget. vet knappt att det pågår egen verksamhet (lite överdrivet)
    Kappseglarna ska i dagarna försöka redogöra för nyttan/vitsen att vara med i SSF. för styrelsen.
    I grannkubben har det varit på tapeten att lämna SSF. Dock är tankarna skrinlagda. För nu iaf.
    Dessa två klubbar handlar det om ca 250? Medlemmar.
    I den Diskussionen kan man ju kontra med att varför ska man vara med i båtunionen m.m?

    Klart är det, att i de flesta “vanliga” båtklubbar som inte har jolle på programmet. Så är jag säker på att frågan poppar upp nu och då. Att man inte använder idrott online är enkelt att förstå med.

    För mig och några fler är det enkelt. Ingen SSF anslutning som kappseglare. Så blir det klubb byte. Eller starta en liten klubb som kappseglar med SSF anslutning. Men för SSF blir det betydligt färre medlemmar.

    SSF´s strategi “måste” vara ett bättre alternativ till båtunionen. Om man vill behålla medlemmarna.
    Till sist vill jag påpeka att avgiften till SSF per medlem är låg. Men är man dubbelansluten så blir det en slant. Sedan kanske medlemmarna vill vara med i SSRS (självklart) och Kryssarklubben..

    Reply

  3. Anders Nilsson
    Oct 28, 2014 @ 18:49

    RF´s sponsorer är också ett problem på idrotten on-line.
    Det dyker upp sponsorer på hemsidan vilka är i direkt konflikt med klubbens sponsorer så det begränsar värdet för evenemangens sponsorer. Att ha tävlingarnas sponsorer bara på särskild hemsida ger inte dem samma värde som en egen hemsida gör.

    Att registrera medlemmar är i och för sig ett annat problem men Malmö Segel Sällskap ska också registrera dem i Malmö stads system för att få eventuella bidrag därifrån.

    Det är förövrigt en hel del klubbar som lämnat SSF här i Skåne eftersom de har för få kappseglare för att motivera SSF´s avgift. Det diskuteras just nu att skapa en klubb “Skånes kappseglare” för att få kappsegla. En klubb utan verksamhet som seglarskola, ungdomsverksamhet, kappseglingar etc. Bara ett register. Blir det verklighet så är det ju en knepig utveckling kan jag tycka.

    Reply

    • Jonas
      Oct 29, 2014 @ 15:08

      Anders, det är 1 klubb som har lämnat SSF i Skåne under 2013-2014

      Reply

      • Anders Nilsson
        Oct 29, 2014 @ 18:59

        Jag menade inte de som gick ur nyligen.
        Det är många som inte är med men det hänger väl ihop med att de har annan verksamhet idag.
        Vikhög, Abbekås, LBS, LYC, Klagshamn etc.

        Reply

        • seglaren
          Oct 29, 2014 @ 21:26

          Jag vill minnas att det var en några som gick ur efter avgiftshöjningen för några år sen.

          Reply

          • Anders Nilsson
            Oct 29, 2014 @ 22:11

            Jag blev mest trött när min ungdomsklubb Abbekås Båtklubb som fostrat många kappseglare inte längre är med i SSF.

  4. seglaren
    Oct 28, 2014 @ 19:53

    det med kappseglingsklubbar diskuteras väl på många håll i landet. Egentligen inte så konstigt med tanken på hur liten andel är kappseglare. SSF har idag en tydlig kappseglingsprofil som idrottsförbund. Inte så konstigt men det blir en konflikt.
    Många klubbar har dessutom familj medlemskap men nu krävs det registrering av individer. Även detta en utmaning.

    Reply

  5. Tobbe
    Oct 28, 2014 @ 20:05

    Svensk Segling har varit en av de större idrottsrörelserna i Sverige. I alla fall om man räknar i antalet “medlemsinstanser”. Jag skriver instanser eftersom man inte haft koll på hur många som är dubbelregistrerade. Jag själv har bidragit med tre “medlemsinstanser” de senaste åren. Med Idrottonline försvinner denna möjlighet.

    Sedan måste det bli en samvetsfråga hur många medlemmar man som klubb tycker man ska rapportera till Idrottonline. Från Svensk Segling är man tydlig. ALLA medlemmar ska registreras i Idrottonline, och jag brukar få några påstötningar lite nu och då.
    Personligen tycker jag självklart att de medlemmar som deltager i kappseglingar, är funktionärer eller jolleseglar ska tas upp i Idrottonline.
    I en av klubbarna jag är med i blir det ca 5 st medlemmar av totalt ca 200 som vi betalar för till Svensk Segling.
    Faktum är att vi har fler sportfiskare med styrpulpetare än vi har seglare i klubben.

    Jag tycker det är en samvetsfråga eftersom bidragen ett förbund får från RF regleras efter medlemsantalet. Jag tycker inte det är rimligt att uppta alla sportfiskare, motorbåtsägare, bryggseglare i Idrottonline bara för att ge mer bidragspengar till Svensk Segling.
    Gissningsvis är vår båtklubb representativ för hur det ser ut bland Svensk Seglings medlemsklubbar.

    Reply

    • Anders Averdal
      Oct 29, 2014 @ 10:38

      Jag blir lite fascinerad av att man ser rapporteringen som en börda och ett problem.
      Andra idrottsklubbar som jag är medlem i (andra idrotter) ser det snarare som en potentiell inkomstkälla och jag blir inrapporterad i Idrott online ögonblickligen efter att mitt medlemskap har blivit aktivt.

      Att se en potentiell inkomst till idrotten som en börda. Då har man otur när man tänker.

      Om det sen må vara styrpulpetsfiskare som gör segelsporten större och ger SSF mer bidrag från RF så får vi tacka och bocka. De tar ju faktist inte så mycket resurser från klubben. De är mest glada för sin båtplats.

      Sen blir jag mörkrädd om det är sant att SSF enbart drar in 150.000 kr om året i sponsring.

      Reply

      • Tobbe
        Oct 29, 2014 @ 12:51

        Jag pratade aldrig om en “börda”.

        Jag pratade om rimligheten att vi ska uppta medlemmar som uppenbarligen inte har något med segling att göra i syfte att tillskansa sig mer bidragspengar.

        Men motivera gärna varför jag ska uppta sportfiskare, motorbåtsförare i ett medlemsregister för “segelporten” i syfte att få mer bidragspengar?

        Reply

        • seglaren
          Oct 29, 2014 @ 13:32

          så har det väl varit i många år, dvs. icke kappseglare och till och med ickeseglare var med för att få mer bidragspengar eller åtminstone att visa bättre självkostnadsgrad.
          Det är bara att inse att det är endast en liten andel i Sverige som bedriver segling som en idrott. merparten i våra klubbar är fritidsseglare.

          Reply

  6. srsseglaren
    Oct 28, 2014 @ 21:01

    Borde även finnas ganska många gastar som deltar sporadiskt vänner, bekanta från arbetet och grannar som inte är medlemmar ?
    Även föräldrar som hjälper sina barn med jolle aktiveter ?
    Samt en och annan som har sin båt på ett varv istället för en SSF ansluten klubb.
    Att kräva registrering med personnummer för dessa kommer inte att göra det lättare att få gastar, deltagare i seglingar ?
    Mörker talet för personer som ibland deltar borde vara ganska stort om man även räknar in lokala osanktionerade seglingar ?
    Kunde man påvisa den verkliga antalet seglings aktiva kunde det leda till mer intäkter ? eller räknas det inte som aktivt om man bara seglar en segling ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 28, 2014 @ 22:38

      I Norge har man gått licensvägen, men många menar att detta inverkat menligt på deltagarantalet på kappseglingarna. För mig känns det lite omodernt om man vill få fram de positiva sidorna av segelsporten. Vi upplevs redan som en krånglig och svårtillgänglig sport och att folk inte skulle få kappsegla utan att först lösa en licens på bryggan är fel väg att gå.

      http://registrering.seiling.no/login.asp

      Reply

  7. Gustav
    Oct 28, 2014 @ 21:36

    Det där med idrottonline och personnummer är för mig en rejäl Blocker! Lämnade just en klubb ( ej segling) efter en lång diskussion om detta med styrelsen. Seglingen lär bli lidande om kravet kommer hårt från klubbarna- jag lär skippa klubben och kappsegla i alla fall….

    Reply

    • Nicklas
      Oct 29, 2014 @ 13:09

      Jag kan bara hålla med. IdrottOnlines krav på personnummer gör att många inte vill vara med. Det är min erfarenhet från andra idrotter och det lär vara lika giltigt för seglingen

      Reply

  8. Olle
    Oct 28, 2014 @ 23:38

    Bidragsfenomenet visar sig med all tydlighet i SSFs balansräkning. Externa sponsorer stod för SEK 150 000:-, vilket är ungefär samma summa som gällt för ett stort antal år. När Stefan Rahm anställdes var just sponsorfrågan en av de viktigaste uppgifterna. Tyvärr blev administrationen en så stor börda att man anställde en kanslichef med erfarenhet som brand manager från Unilever, Martin Olsson och Coca-Cola.

    Så länge man får statsbidrag som löser alla problem finns helt enkelt incitament att lyfta längre från skrivbordet. Om OS är det allenarådande borde väl det spegla marknadsvärdet för sponsorer, jag menar ett OS-guld och ett broms gjorde ju seglingen till den mest framgångsrika idrotten! Öppet mål kan man tycka!?

    Fast har man åsikten att “sponsorer kostar lika mycket som de drar in” (sagt av Stefan Rahm), japp då har man ett problem!

    Reply

  9. Olle
    Oct 28, 2014 @ 23:48

    Så här såg SSFs utfall för 2013 ut: http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_13929/cf_32/Utfall_2013_jmf_Budget_2013_-_Seglardagen_-_detalj.PDF

    Längst ned så finns det en intäktpost sponsorer 150 000:-

    Jag vet flera jolleseglare som drar in mer! För att inte tala om kölbåtsprojekt! Och dessa projekt drivs av oavlönade aktiva seglare! Tänk om man hade betalt för att göra det jobbet?

    Reply

  10. Stefan K
    Oct 29, 2014 @ 00:17

    SSF och SBU har ju bara båtklubbarna som medlemmar. Båtklubbarna har personer som medlemmar och dom blir då kollektivanslutna till SSF/SBU. Ett medlemsregister innehåller rimligen bara båtklubbarna?
    Sponsorintäkter på 150′ totalt måste vara ett misslyckande.
    Nu kan SSF snart plocka ut vinst ur det egna försäkringsbolaget SV. Sjö så då löser sig nog problemet genom att ta försäkringstagarnas pengar i den f.d. Ideella non-profit försäkringsformen.

    Reply

    • Magnus
      Nov 17, 2014 @ 15:31

      När Svenska Sjö inte längre förblir “non-profit” och nu då dess försäkringsvillkor av allt fler inte anses konkurrenskraftiga jämfört med de bolag som inte har några åldersavdrag på skadad utrustning och som ersätter det angivna försäkringsvärdet i stället för ett dagspris då förlusten sker, ja då lär inte Svenska Sjö få det så lätt att ge några pengar till SSF/SBU.

      Reply

      • Stefan K
        Nov 19, 2014 @ 00:39

        Magnus, kanske blir “tänkte inte på det..”?
        :-)
        Stefan K

        Reply

  11. Olle
    Oct 29, 2014 @ 00:19

    Stefan Rahm har haft 10 år på sig….

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2014 @ 00:52

      Det är väl styrelsen, och i slutändan Seglardagen som sätter riktning och prioriteringar. Stefans jobb är att leverera på deras uppdrag.

      Men jag kan inte se att frågan om en bredare finansieringsstrategi har varit uppe på ett tag?

      I strategidokumentet (140513) berör man inte finansieringsfrågan alls, utan nöjer man med att konstatera att “SSF har stabil ekonomi. Mindre bidragsberoende än för 10 år sedan.” Att fem månader senare konstatera att bidragsfallet “påverkar seglingen radikalt” kommer väl lite som en kalldusch?

      Reply

      • seglaren
        Oct 29, 2014 @ 09:26

        mindre bidragsberoende var uppe på seglardagen länge. Stefan Rahm och styrelsen var mycket tydligt i frågan länge. Resultatet vart en kraftig höjning av medlemsavgifterna något år senare. rätt eller fel så ledde det att flera klubbar började se över nyttan med medlemskap i SSF.
        Inte så lätt att få ihop det.

        Peter G. har du varit med på en seglardag och fått uppleva hur det går till?

        Reply

  12. Skoglund
    Oct 29, 2014 @ 10:29

    SRS-systement
    Intäkter: 380 000
    Kostander: 20 000
    Resultat: 360 000
    Vilket resulterar i 3 antaganden:
    1. Vi betalar för mycket för mätbrev
    2. SRS-kommittén får för lite ersättning
    3. Det är fel i redovisningen
    Jag tror på en kobination av 2 och 3

    Reply

    • seglaren
      Oct 29, 2014 @ 11:21

      med 20000 klarar man ju inte lönen till halvtidsanställd på kansliet. Sen tror jag nog att SRS får bära en del andra kostnader som finns inom TK.

      Reply

  13. Allan W
    Oct 29, 2014 @ 10:50

    Som Raketen antyder så är systemet BAS SBUs medlemssytem, systemet är väldigt låst och segt då man måste vara uppkopplad via internet för att göra något, man längtar tillbaks till tiden då man uppdaterade genom att skicka filer.
    De som har beställt systemet har missat biten hur föda idrottOnline på ett enkelt sätt.

    För båtklubbarna är SBU som de ser som sin moderförening, SBU driver frågor som har direkt påverkan på klubbhamnarna och klubbvarven.

    Så SSF har ett jobb att göra i att prata med SBU om hur de kan skicka över infon fast det kanske datalagringslagen inte tillåter. I vilket fall måste SSF och SBU ta fram ett gränssnitt som fungerar.
    Att lasta detta jobb på klubbarna, att sitta och dubbelregistrera i två sega internetapplikationer kan nog ta död på vilket funktionär som helst.

    Reply

  14. Olle
    Oct 29, 2014 @ 19:12

    SSF har bara ett system att förhålla sig till och det är av RF det påtvingade system Idrott OnLine, samma system som vi skall regga vara kappseglingar i.

    SSFs styrelse skall inte vara operativ, och är inte det heller! Tjänstemännen skall naturligtvis agera efter beslut tagna på Seglardagen. Peter G och andra, har ni varit med på en Seglardag? Rätt intressant tillställning kan jag försäkra er om.

    Ett annat möte är “seglarträffen” som kommer upp nu i november, i Jönköping!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2014 @ 22:49

      Jag vet inte hur jag skall tolka “rätt intressant tillställning”? Är det bra eller dåligt?

      Reply

      • seglaren
        Oct 30, 2014 @ 00:04

        varför inte försöka att vara med och göra din egen uppfattning? Jag håller med att det är en rätt intressant tillställning.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Oct 30, 2014 @ 00:47

        Jag läser allt material och protokollen noggrant, men jag får aldrig känslan att “det här måste jag vara med på”. Det är mycket formalia och avslagna motioner, men jag ser sällan att man tar de stora strategiska besluten (eller så kommer de inte med i protokollet?)

        Jag har heller aldrig träffat någon som tyckt att “det här måste du bara vara med på”. Att lite mystiskt positionera det som en “rätt intressant tillställning” räcker liksom inte…

        Jag har varit med på en del andra möten mellan de nationella förbunden och klubbarna i Sverige, Norge och Danmark och pratar mycket med folk på både SSF, distrikten och klubbarna. Jag talade t.ex. på Norges Seilforbunds Ledermøte i våras. Så jag tror jag har en ganska bra uppfattning om vilka utmaningar de nationella förbunden (och klubbarna) står inför.

        Personligen är jag mer intresserad av att hitta goda exempel runt om på jordklotet, vara bollplank till de personer och klubbar som vill förändra och åstadkomma skillnad där det går. Hittills har min analys varit att jag gör mest nytta för Svensk segling genom att göra det lite vid sidan om (men i samverkan med) etablissemanget :-)

        Reply

        • Carl Peter Carlsson
          Oct 30, 2014 @ 18:35

          Jag har varit med på en seglardag. På den diskuterades varken strategi eller inriktning av SSF verksamhet. Istället diskuterades om SSF skulle ha en projektorganisation eller kommitteorganisation, Det beslutades att höja avgiften från 17 till 27 SEK med motiveringen att om vi får in mer pengar kan vi göra mer (inge redovisning av vad pengarna skule gå till) … det lockar inte mig att åka igen.

          Reply

          • seglaren
            Oct 30, 2014 @ 19:57

            Hmm, det är ju seglarnas riksdag vi prata om…

  15. Pär
    Oct 30, 2014 @ 12:45

    Det är ju oroväckande att förbundet tappar intäkter. Men en fråga jag ställer mig är vad förbundet gör för att breddsegling ute i småklubbarna. Förra året var vi tvingade att åka på utbildning för att få arrangerar tävlingar. Vi har blivit tvingade in i ett ej färdigutvecklat IT system som får en att bli helt vansinnig. Om förbundet vill växa så tycker jag att se skall fokusera mer på saker som berör bredden och inte ett få tal glamorösa projekt

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 30, 2014 @ 13:09

      Det är väl här som verkligheten inte riktigt går i takt med visionen.

      Man vill göra segling till en mer lättillgänglig och rolig sport? Vi måste locka fler att börja segla, få smak på kappsegling och tycke det är kul att arrangera.

      Men för varje år tillkommer fler krångliga och fördyrande regler, kraven ökar på både arrangörer och seglare och man åläggs en ganska tungrodd administration. Är det ett olycksfall i arbetet, eller kommer den här trenden att fortsätta?

      Reply

  16. Göran/Xusidus/X-382
    Oct 30, 2014 @ 14:54

    Hej Peter,
    Har Du koll på hur upplägget är i Danmark? Det som slår en när man seglar i Danmark är att det alltid finns stora klubblokaler som även står öppna för gästseglare. Klubbåtarna är alltid större och fler än vad man ser i Sverige. I Mittelfart ligger där 6st matchracers av den typ de använder i Marstrand. I Svendborg såg jag 2 Oceanis 40+ som tillhörde Svendborg sejlklub. I Langör på Samsö ligger där 5 späckhuggare som tillhör klubben. Läser man bloggen minbaad.dk så handlar det väldigt mycket om inköp av segelbåtar typ J70-J80.

    Skulle vara intressant att veta skillnaden mellan SSF och dess danska motsvarighet.

    Reply

  17. Björn
    Oct 31, 2014 @ 09:23

    Hej,
    Jag känner igen tugget från 80-och 90-talen.
    Nu som då snärjer SSF (som ju är alla medlemmar/seglare, klubbar och förbund) sig själv och faller många ggr på eget grepp, eftersom organisation och struktur inte är ändamålsenlig.

    Organisationen behöver anpassas sig efter behoven, snarare än att vi seglare ska anpassa oss till en många ggr obegriplig byråkrati. Man ser paralleller till de Gaulles Frankrike och ostarna!
    Sveriges seglingstränares förening, drev frågan om organisationsutveckling gällande framförallt ungdoms- och elitsegling och vann kanske någon liten seger som medförde ett steg framåt. Men nu som då förefaller den stora viktiga frågan vara:
    Hur förenklar vi byråkratin så att mesta möjliga resurs hamnar i verksamheten där vi kappseglar?
    De klassiska idealen 1. Förstå uppgiften; 2. Förmågan att göra det som krävs; samt 3. Viljan att göra just det kan kanske hjälpa till. Men avgörande är engagemanget.

    Jag håller med Peter: Vision och Verklighet måste synka! Men det gör sig inte själv. Det måste erövras kontinuerligt, så att inte byråkratin tillåts växa på verksamhetens bekostnad. Enkelhet och funktionalitet är receptet.
    Vi seglare måste representeras på seglardagar och seglarträffar. Det gäller att bevaka, kommunicera, argumentera och återta den roll vi lämnat till byråkraterna.
    Seglarträffen i Jkp kände jag inte till. Nu gör jag det och tänker närvara för att gör just det; bevaka, kommunicera och argumentera. Häng på, så kanske vi får igång synkroniseringen.

    Att segla entyp är häftigt!
    11:metre One Design

    Reply

  18. Ulf Nilsson
    Nov 3, 2014 @ 19:13

    Intressant läsning….
    Noterade häromdagen att ett större svenskt statligt bolag sponsrar Tyska “bundesliga” i segling. Hade ju varit kul om dom pengarna stannat i Sverige och svensk segling.

    Reply

    • Hannu
      Nov 4, 2014 @ 12:18

      Sponsringen hamnar där marknadssatsningen görs, kanske i detta fallet Tyskland :-)

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 4, 2014 @ 16:44

        Ingen sponsring “hamnar” någonstans :-)

        Marknadssatsningar görs i alla länder och det är de sporter som är på hugget och kan leverera bra värde till sponsorerna som tar hem miljonerna. I vissa länder är segling duktiga, även om det inom sporten som helhet (ledda av ISAF) har funnits en tendens att förlita sig på bidrag.

        Värt att notera är att tyska Seglingsligan drivs av privata aktörer och att RYA har ett helt annat fokus än SSF – genom att jobba med all båtverksamhet så får man kritisk massa att skapa världens bästa landslag. Den Svenska modellen är ju att bara foka på de som bedriver idrotten, vilket så klar leder till ett mindre underlag. Frågan om vilken väg som är best debatterades friskt i samband med sammanslagningen med SBU, och det vi ser nu är väl en naturlig följd av det beslutet.

        RYAs strategiska plan http://www.rya.org.uk/SiteCollectionDocuments/hr-administration/administration/Strategic%20Plan/RYA%20Strategic%20Plan%202013-17.pdf

        Reply

        • Hannu
          Nov 4, 2014 @ 19:14

          Preeeeecis det jag menade ;-) Ordvalet “hamnar” kanske var lite olyckligt, i detta fallet var det mer intressant för det Svenska bolaget att satsa pengarna på segling i Tyskland.

          Reply

        • seglaren
          Nov 4, 2014 @ 23:04

          Tyska seglingsligan drivs i samarbete mellan DSV (tyska seglarförbundet), föreningen “Deutsche Segel-Liga e.V.” och bolaget “Deutsche Segel-Bundesliga GmbH “. Det finns anledning att man valde den här konstellationen.

          Jag håller med om att vi ser nu konsekvenserna av det uteblivna samarbete mellan SSF och SBU. Intressant att det tydligen fungera ( eller ej???) att ha fokus på den minoriteten. Det väcker dock frågor om den demokratiska ordningen via klubbar, distrikt och seglardagen (seglarnas riksdag)verkligen fungerar?

          Reply

  19. Olle
    Nov 3, 2014 @ 23:58

    Och Volvo+Skandia sponsrar Englands Landslag från junior till OS…

    Reply

  20. kim
    Nov 4, 2014 @ 16:37

    Och Mc D*nalds sponsar svenska längdskidlandslaget.

    Reply

  21. Sjörövaren
    Nov 4, 2014 @ 23:49

    Se till att alla som gillar båtar är medlemmar. Jag ger gärna idrottenonline mitt personnummer (lika alla idrotter)

    Att marknadsföra hur enkelt det är att importera medlemsrigister via idrottenonline klarar tydligen andra förbund av. Här är manualen http://idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_48809/cf_394/Lathund_importera_medlemmar.PDF

    Kan vi utlysa en tävling för att få in medlemarna och hur får vi gastar, föräldrar, morföräldrar och bryggseglare till att vilja ha ett “team new zeeland” (sverige) att vara stolta över?

    Eller tycker vi det är bättre med AC/VOR projekt finansierade av svenskar/svenska bolag men utan anknytning till SSF

    Att vårt landslag idag saknar finansiering till klasser som 49er, 49er FX, Nacra 17 mfl där seglare ligger precis i kanten med SOK Talangprogram, hur tror vi då att det ska finnas lag på plats i Rio om 1,5 år?

    2. SSF börjar leta finansiering/partners, finns det något bolag som kan hjälpa dem som IT partner? Marknadsbyrå? Bilpartner? Matpartner? Resepartner, En anmälnings/resultatmodul? ÅF, CGI, Atea, Tieto, IBM, Dell, Ericsson?? Eller räcker det med Musto som partner?

    Att sitta på seglardagen och argumentera för att höja avgiften på 2000talet med 10 :-
    Är som att fundera på att återinföra 10 öringen. 100:- verkar jämt och bra..

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.