Skip to content

90 Comments

  1. Pelle Lindell
    Dec 21, 2014 @ 11:59

    Stratusen kommer snart tillbaka. Den försvann oavsiktligt när vi flyttade databasen och vi missade det i korrekturläsningen.

    Reply

  2. Pelle Lindell
    Dec 21, 2014 @ 12:16

    Jo kanske det. Däremot är Polca 28C och Gambler 37 borttagna avsiktligt. Polca 28 C pga. att det är tveksamt om det ens finns någon sådan i sinnevärlden och specen för Gambler 37 har visat sig vara osäker eftersom de flesta verkar vara semi-oneoff byggen. Vi kommer att fortsätta att rensa i tabellen framöver.

    Reply

    • Pelle Fälth
      Dec 21, 2014 @ 17:38

      Klart det finns några Polca 28C, inte vacker men den finns. Helt modern båt med chines från för till akter…

      Reply

    • Stefan Kolmodin
      Dec 21, 2014 @ 20:25

      Polca 28C finns – den har partialrigg och matchar väl Cumulus i prestanda.

      Reply

  3. Pelle Pedersen
    Dec 21, 2014 @ 18:07

    “C” = Cruising? Hur ser en Polca28R ut? Något vassare än en Nord 80 med hög rigg ?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Dec 21, 2014 @ 18:24

    Det verkar inte heller lira riktigt mellan tabell och båtdatablad. Ex är J92 och J/105 C/R i tabellen men R/S på båtdatabladet… Säkert några fler som har samma problem.

    Reply

  5. Johan
    Dec 21, 2014 @ 20:56

    Jag tror inte att det är något fel alls. Det finns flera båtar som har den kombinationen tex Dynamic 35, J/24, Maxi R, X-99, X-79 Ravage 36 mfl. Och jag tänkte precis som du att något inte stämmer och blivit fel bara.

    Här tror jag nu efter att ha läst in mig i tabellen att, utan att veta eller att ha frågat SRS att det är båtar som kan flyttas från C/R till kategori R/S vid behov för att utöka antal båtar i startfält.
    Jag ser ingen annan logik än just det att båtarna är lite på gränsen åt hållet mellan C/R och R/S.
    Men man kan ju alltid fråga på SRS på FB.

    Johan

    Reply

  6. srsseglaren
    Dec 21, 2014 @ 20:58

    Finns det inga gamla båtdatablad som visar på ngn skillnad på Polca 28 med utan C ?
    Konstruktören deltog med en C version på Båtnytts One Off a Kind 1982:
    http://www.sunwindexpress83.se/Finnexpress_test_8215.pdf
    http://rtc.se/sv/hyr-bat-i-sverige/sok-batar/batvy/boat/4840
    Listan stavade den Polka 28 ? fast propeller ?
    Ovanlig bottenkonstruktion med en ca 5 centimeter nedbyggd box på skrovet från köl till akter starkt men ger större våt yta ?

    Nordisk Folkbåt klassades C/R CL, ?

    Bavaria 36 -01-05 Uppges kölen till 1.95 med bulb undrar om det stämmer ? normalt var den 1,65 med bulbliknande köl:http://www.yachtsalesgreece.com/boat-news-events/wp-content/uploads/2012/05/ashorestern.jpg
    Fanns som tillägg en 1.95 köl men då utan bulb ?
    Den Bavaria 36 som finns på siten sailboatdata med 1.95 köl var eg. Bavaria 37 enl.notisen.

    Behövs mätbrev för att segla gennaker fom 2015 ?

    Reply

  7. srsseglaren
    Dec 21, 2014 @ 22:11

    Bra Erik :-)
    Brukade vara favoritsysselsättningen att studera den när man gick nattvakt undrar om det fanns fler med den deffekten ?
    Lika kul som telefonkatologen för vanligt folk :-)

    Reply

  8. ??
    Dec 21, 2014 @ 22:31

    Kan inte låta bli fundera på hur IF-båten kan åka upp och ner så i SRS-tabellen mellan några år… I fjol 2014?åkte de upp och de gick bättre än någonsin i tävlingarna [ kanske ;) ] och ändå fick de sänkt till 2015…

    Det är ju ingen purfärsk båt..

    Reply

  9. seglaren
    Dec 21, 2014 @ 23:05

    det kan vara intressant vad som ligger till grund om en båt klassas Cr, C/R eller R/S?

    Reply

  10. Pelle Lindell
    Dec 22, 2014 @ 07:15

    Klassningarna i båtdatabladen är tyvärr fel. Listan är korrekt. Vi får se om vi kan fixa det idag.

    Reply

  11. Claes
    Dec 26, 2014 @ 13:41

    Möter ofta X 99, som fått sänkt till 1,244 – numera lägre än vår J 92 med 1,246 – hur har man tänkt där. Speglar def inte min erfarenhet

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 26, 2014 @ 14:31

      Claes, det är 1.5% skillnad, och det är svårt att avgöra om det är rätt eller inte.

      IRC har nästan exakt samma förhållande med en J/92 på 0,976 och X-99 på 0,975. Inga stora fleets av någon av båtarna så det underlaget blir inte så stort.

      I ORC är X-99 markant snabbare med en X-99-medianbåt på GPH 630,5 medan J/92-medianbåt med GPH 648,8. Här är alltså X-99 2.8% snabbare.

      Jag skulle säga att det var väderberpende, Där en X-99 säkert är snabbare i lätt väder, men där en J/92 borde kunna hålla emot bra, eller vara snabbare, när det blåser lite mer.

      Reply

      • Claes
        Dec 26, 2014 @ 15:40

        vet att vi är snabba, när det blåser ordentligt

        ingen S, så jag tror vi också är vassa runt 4, när vi kan optimera som genoa-båt. Vi hade inget race 2014 på den nivån. Martin på North har optimerat ny genoa och gennaker för detta spann – spännande.

        känns ändå som att X99 borde ligga över, sett till hela registret

        Reply

        • Patrik Andersson
          Dec 26, 2014 @ 16:21

          SRStal är satta för att spegla en båts prestanda på rundbana i 3-7m/s detta innebär ju att båtar kan prestera långt över eller under dessa tal i vindar 0-3m/s resp. över 7m/s.
          Bor man i ett blåshål eller som jag i ett blekbälte dvs. en ort där det på över hälften av seglingarna blåser under 3m/s så kan resultaten bli väldigt underliga och inte alls spegla andras erfarenheter.
          Att dela i alla båtar som har lågt deplacement i förhållande till sin längd kan också slå väldigt fel i olika vindar, ex. Melges24 vs. pogo10.50 båda med liknande SRStal där en Melges går praktiskt taget friktionsfritt i lätta vindar så kommer Pogon att klistra sig fast med sin stora våta yta och platta rockerkurva, men i friska vindar kommer båda att “flyga” även om Melgesen kommer broacha oftare.
          SRSsegling är verkligen extremt trubbigt i vindar utanför de 3-7m/s som talen är satta för och det är svårt att hitta någon annan idrott där utövarna skulle acceptera en sån spridning av redskapen man använder.
          Försök att anmäla er i en motortävling med samma spridning av biltyper eller skytte med helt olika gevärstyper och sikten eller i en hopptävling för hästar med ponnys mot storhästar, ja ni hajar.
          Oinredda kappseglingsbåtar mot semesterutrustade Orustbyggen ja ibland tycker jag faktiskt gränsen passeras och det är med glädje jag konstaterar att man vågar bryta ur båtar som skiljer sig allt för mycket även om man kan tycka synd om dem som inte får segla i den klassen som de önskar. Det kan vara gjort med respekt för de som kämpar med “likadana” redskap.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Dec 26, 2014 @ 16:46

            Och i ingen annan sport skulle man heller ta hänsyn till att utövaren väljer reskap som inte passar förutsättningarna? Jag vet inte om man kan göra en regel som tar hänsyn till att en Class 40 inte funkar så bra på Siljan i midsommartid eller att en B&R23 inte är nåt vidare på att kryssa till Skottland i November :-)

            Inte ens de regler som verkligen försöker (ex ORCi eller DH) lyckas hantera/jämställa båtars prestanda <3 m/s eller >10 m/s. Det går helt enkelt inte att göra vettiga VPP som funkar för alla båttyper i dessa förhållanden.

            För en kvällsegling med blandade båtar funkar SRS tillräckligt bra, och kan man samla en fleet med likartade båtar så funkar det faktikst över förväntan.

            Sedan får väl vi som har valt uddabåtar (som Altiett 35, Class 40, J/111 eller B&R23) leva med att vi inte är allround, utan att vi kommer att gå bäst i vissa förhållanden. Det kan inte komma som en överraskning för någon av oss.

          • seglaren
            Jan 4, 2015 @ 22:07

            det går säkert att trimma in regel som ORCi så att man kan kunna göra vettiga VPP. Det är dock rätt komplex men jag är säker att man kommer att lyckas bättre över tiden. Vad som är mest lämpligt för en kvällssegling kan diskuteras där finns ju olika filosofier. Jag gillar filosofin bakom PHS och Echo.

          • Peter Gustafsson
            Jan 4, 2015 @ 22:33

            Det är omöjligt att göra en generisk VPP för alla båtar från 20 till 100 fot. Eller att få samma VPP att funka lika bra för en Class 40 som för en Malö 40. Eller att spänna över hela vindregistret.

            Det finns en anledning till att designhus som Farr eller JV har olika helt olika VPP-uppsättningar för cruisers, Class 40, TP52 eller mini maxis. Eller att ett seriösa projekt inte nöjer sig med det man får från ORC, designers eller segelmakare utan tar fram egna. Det är svåra saker.

            Fokus för ORC är att göra ett bra jobb för de som kappseglar, vilket typiskt är cruiser/racers från 30-45 fot och lite mer racebetonade båtar från 42-55 fot. Detta i ett register från 6 till 20 knop.

          • seglaren
            Jan 5, 2015 @ 07:46

            ingenting är omöjligt, sade väl Gunde någon gång… Naturlagar är samma oavsett stor eller liten båt. Modellerna skiljer tydligen idag men jag är säker på att med tiden kommer även det ändras.

          • Peter Gustafsson
            Jan 5, 2015 @ 13:42

            Ja, Gunde är ju en hejare på hydrodynamik så han borde ju veta.

            Och med tanke på vilka enorma summor som vi vill betala för våra mätbrev, så är det klart att värdens bästa jobbar på problemet (eller så funderar de på foiling) ;-)

          • seglaren
            Jan 5, 2015 @ 17:31

            vet ej vilka kunskaper Gunde har inom hydrodynamiken, förmodligen inga men han är en djävel att tar utmaningar. ;-)
            Hur beräkningsmodellerna utvecklas begränsas ju inte bara av viljan att betala för mätbrev.

          • Peter Gustafsson
            Jan 5, 2015 @ 18:36

            Nej, men pengarna (och all kompetens) läggs på America’s Cup, VOR, IMOCA 60, 100-fotare, Wallys och andra som har lust att betala för kompetens, vindtunnlar, mjukvaror och massor av datortid.

            Att få en K6, Mini 6.50 och Farr 280 att funka bra samma VPP-modell (mindre än +/- 5% diff) är det nog ingen som har högt på att-göra listan (eller har lust att lägga pengar på).

            En av anledningarna är ju att existerande system för klubbracing funkar tillräckligt bra.

          • seglaren
            Jan 5, 2015 @ 23:49

            glöm respitsystem för utveckling av beräkningsmodeller. Respitsystemen kommer använda kunskap som används på annat håll…

    • Rikard I
      Jan 4, 2015 @ 21:31

      Claes – SRS bygger på två olika formler; en för äldre LYS-tabellbåtar (som X-99), och en för nyare båtar (som J-92) där IRC förefaller prägla mätetalet. Det skiljer idag ung 4% i medeltal mellan dessa olika värderingar dvs nyare båtar värderas i ett lite högre vindregister :-)

      Sedan finns det några specialfall – ex.vis X-99 och Express som fått ett tillägg mot “LYS-formeln” för att dessa har visat sig snabbare pga av mycket “inbyggd” kunskap från entypssegling. Detta tillägg har sänkts något inför 2015 och därav sänkningen som du noterat. SRS värderar dock X-99 och J-92 som jämbördiga oavsett variant av formel. Sedan är troligen ORC en mer fysikaliskt korrekt värdemätare för en båts potential, då ORC bygger på en konsistent modell för VPP. Men det är en helt annan sak.
      Så hoppas att du ändå lyckas att slå X-99 “in your neck of the woods” någon gång under 2015

      Reply

      • Joakim
        Jan 4, 2015 @ 21:55

        Hur vet du detta Richard I?
        Vad menar du med att det skiljer 4% mellan dessa olika värderingar?
        Vilket år är skiljelinjen mellan formlerna?
        Hur behandlas en gammal båt med modern konstruktion och sportiga egenskaper?
        Hur behandlas en ny trög båt som det ju kryllar av?

        Reply

  12. Patrik Andersson
    Dec 26, 2014 @ 16:57

    @Peter Jag talar inte alls om mig själv, jag är nöjd med min båts prestanda i alla vindar :-)
    Men det finns båtar som är så udda i sitt sammanhang eller gynnade i vissa förhållanden att de kanske får leva med att starta i annan startgrupp eller helt enkelt satsa på entyp och segla mot “systrar”.
    De nya foilingkatamaranerna är ett exempel som kommer möta sura miner om de vill segla mot vanliga flerskrovare eller Cantingkeelbåtar mot långkölade.. ibland måste man säga Stopp!

    Reply

    • Bosse
      Dec 26, 2014 @ 17:10

      Patrik, har hört ett antal gånger nu att du vet vad som är så fel. Men så berätta då vilka båtar som är så gynnade resp missgynnade gentemot regeln?

      Reply

      • Patrik Andersson
        Dec 26, 2014 @ 17:57

        Jag diskuterar aldrig med folk på nätet som inte vågar stoltsera med hela sitt namn.
        Vill bara förtydliga att man i många föreningar släpper in båtar i all välmening som inte alls passar i sammanhanget bara för att öka deltagarantalet så glömmer man att det i andra ändan av deltagarlistan finns andra båtar som är mindre extrema och tröttnar för att allt blivit så extremt.. Bättre då att dela upp i fler klasser även om någon klass blir väldigt liten.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 26, 2014 @ 18:08

          Jag har inte samma principer :-)

          Så om det inte gäller din båt. Var har vi sett exempel på detta under 2014?

          Reply

          • Patrik Andersson
            Dec 26, 2014 @ 18:23

            Det är inte mitt jobb att hänga ut båttyper, men det finns många exempel. Är övertygad om att SRSgruppen vet vilka skillnader det finns mellan olika båtgrupper annars hade de inte lagt ner det jobb de gjort med att dela upp i grupper. Vad jag försöker komma fram till men som verkar vara väldigt provocerande är att klubbar/arrangörer inte skall vara rädda för att dela upp i klasser och att de vet bäst vilka uppdelningar som behövs eller är lämpliga för att inte jaga bort de som är mindre fanatiska/bitna kappseglare. Vad vi alla vill ha är många startande båtar.
            Många (de flesta) som hänger på denna sida är fantaster som ibland har svårt att sätta sig in i sällankappseglarnas värld och verklighet.

          • Peter Gustafsson
            Dec 26, 2014 @ 18:56

            Jag tror arrangörerna runt om i Sverige hade haft nytta av lite konkreta exempel.

            Jag har svårt att dra några slutsatser genom att läsa mellan raderna. Först är problemet Melges 24 vs Pogo 10.50. Sedan foilande katamaraner. Och absolut inte Alltiett 35. Vad tycker du att duin klubb skall göra annorlunda baserat på denna information??

            De flesta av oss är sällankappseglare. Vi seglar de race som finns och accepterar de olika förutsättningar som finns. Och bland de som som vill segla ett eller ett par race, så är det inte skillnaden i prestandaprofil mellan Melges och Pogo som gör att de stannar hemma. Eller farhågan att någon skall komma och foila på onsdagskvällen :-)

          • Bosse
            Dec 26, 2014 @ 18:50

            Ok, så det är de fanatiska kappseglarna som kör bort de som inte vill satsa så hårt?
            De som håller ordning på sin båt, lär känna sin båt, håller botten ren, polerar köl och roder, plockar ur och vill ha en lätt båt, kanske även tränar, huh! Finns de som dyker och tvättar innan varje tävling och får sen höra att det är fel srs, att det är fel på systemet.
            Är det de som skrämmer bort de som köpt för stor båt för att orka göra något av det som alla egentligen vet behövs?

  13. Patrik Andersson
    Dec 26, 2014 @ 19:26

    Lugn Bosse tänk på blodtrycket ;-)
    Varken jag eller någon annan tror jag har några problem med satsande båtar och att detta påverkar resultaten.
    Att ha ordning på utrustningen och träna är ingen som har problem med, men när du vill deltaga i standardbilsklassen i din WRCbil så kan det bli “knorr” och det kanske är bättre om ni skapar en WRCklass då det är mer som skiljer än förenar även om alla bilarna har 4hjul och är i topptrim.
    Vill man inte förstå detta då är det nog ingen ide att jag förklarar mitt budskap tydligare, tack för visat intresse och jag tror nog att en och annan förstod vad jag vill ha sagt. Ha en trevlig Jul och Nyårshelg :-)

    Reply

  14. Pelle Lindell
    Dec 26, 2014 @ 19:32

    Jag hoppas alla förstår att klassningen inte är avsedd att använda som ett verktyg för att “bryta ut” båttyper som är framgångsrika i små klasser. Problemet Patrik tar upp att en båt(typ) blir alltför dominerande lokalt är ett dock verkligt problem på den del håll speciellt om man oftast seglar i lätt eller hård vind. I en klubbfleet skulle jag i sådant fall rekommendera SRSp i stället för att splittra upp en redan liten fleet.

    Reply

    • Patrik Andersson
      Dec 26, 2014 @ 20:10

      Tack Pelle. :-)

      Reply

    • srsseglaren
      Dec 26, 2014 @ 20:45

      Antar att det inte finns ngt som hindrar arrangören att använda klassindelning på ett sådant sätt ?
      Finns ev. ex. på att så redan sker med dom tidigare klasserna ?

      Iden att låta båtar av samma typ(egenskaper) tex. långsmalt alt. sport få deltaga i samma klass är riktigt bra, men sen beror det på hur arrangörerna använder sig av möjligheten att indela på detta nya sätt ?
      Ser man på tex sportbåtar så finns dom från Mustang j:r SRS 0.999 till Farr 40 SRS1.489 om man vill så kan man som arrangör placera tre eller fem R/S klassade båtar i en startgrupp, men hur rättvis segling blir det om en Mustang j:r försöker segla mot en Farr 40 ?

      Ett av skälen som många hänger på Blur är att både lära och ta till sig andras erfarenheter, ser det därför som intressant om ngn har sett att vissa båttyper skulle vara extra fördelaktiga ?

      Reply

  15. Patrik Andersson
    Dec 26, 2014 @ 19:36

    @Peter
    Det känns som att du är som Fredrik Reinfeldt och Jag Jimmy Åkesson..
    Så fort jag skriver en enda rad så skall du vara emot eller utgå ifrån att jag talar i eget intresse.
    Så är inte fallet!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 26, 2014 @ 20:06

      Haha…

      Jag vet bara att din båt har varit dit tydligaste exempel tidigare, och jag har stor förståelse för ditt resonemang. Inga konstigheter så långt. Det vi varit oeniga kring är om respitregeln skall hantera dessa situationer, där jag anser att SRS gör ett bra jobb och att man inte kan hantera alla lokala situationer som folk upplever som “orättvisa”.

      När du nu talade i gåtor, så antog jag förstås att du var inne på samma linje som i dina tidigare inlägg. Fel av mig.

      Är ni åtta båtar som kappseglar i er cup (med medelvind <3 m/s) så tror jag det är svårt att argumentera för att en Melges 24 skall segla i egen klass… Dyker det upp en SK95 eller välseglad X-99 så kommer de att vara precis lika dominanta, trots att de är helt olika som båttyper.

      Reply

  16. Thomas Ottosson
    Dec 26, 2014 @ 20:59

    Jag är lite nyfiken på det här med “långsmalt”. Det kan ju låta enkelt i teorin (längd dividerat med bredd), men hur ska det hanteras i praktiken? Några typiska exempel på båtar som väl de flesta skulle säga är “långsmala” är Smaragd, A22 och R6. Men de här tre båtarna har radikalt olika “sweet spots”. Sexan är skitsnabb i lättvind men får problem redan i mellanvind och är helt omöjlig i hårdvind. (Man seglar över huvud taget inte i hårdvind med en sexa. Det är livsfarligt.) För en A22:a gäller motsatsen; det är världens snabbaste båt i kuling, men långsammare än en stortriss i lättvind. Smaragden skulle jag däremot vilja beskriva som ganska “välbalanserad” gentemot SRS. En Smaragd inmätt med genua trivs bäst i kanske 3-4 m/s, medan en Smaragd med bara fock nog behöver 7-8 m/s för att komma till sin rätt, men det är ändå en båttyp som måste betraktas som ganska allround.

    Om vi vill komplicera saken ytterligare kan vi konstatera att även, säg, Wasa 30, Dynamic 35 och JS 9000 rimligtvis måste betraktas som långa och smala. Men därutöver har de absolut ingenting gemensamt med de tidigare nämnda båttyperna.

    Det här känner naturligtvis Pelle Lindell & co till. Men gör arrangörerna runt om i Sverige det? Eller finns det färdiga listor på vilka båtar som ska klassas som “långsmala” enligt reglerna? Kan man i så fall få se den listan?

    Reply

    • srsseglaren
      Dec 26, 2014 @ 21:07

      Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 26, 2014 @ 21:19

      Reply

      • Thomas Ottosson
        Dec 26, 2014 @ 21:24

        Aha. Tack Pelle!

        Reply

      • Thomas Ottosson
        Dec 26, 2014 @ 21:35

        Men Pelle, nu har jag snabbt kollat igenom listan och kan konstatera att det enda de “långsmala” båtarna har gemensamt är just att de är långa och smala. Därutöver blandas det hej vilt. Tanken var väl att samla båtar med “liknande egenskaper” (eller hur det nu kan uttryckas) i samma klass?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Dec 26, 2014 @ 22:09

          Man hade givetvis kunnat driva detta längre men det får inte bli för komplicerat. Vi får se om det används och hur det i så fall funkar och vi kommer säkert att behöva justera efterhand

          Reply

          • Thomas Ottosson
            Dec 26, 2014 @ 22:18

            Okej Pelle, jag köper det. Är inte så nogräknad för egen del (seglar ju ändå mest entyp). Men borde inte grejen vara att försöka separera extrema hårdvindsbåtar (A22) från lättvindsbåtar (R6) och planande båtar (Melges 24) från mer normala deplacementsbåtar (typ resten). Jag är helt övertygad om att du skulle kunna få fram en formel som fixar det där på typ en fikarast…

        • Z
          Jan 6, 2015 @ 04:23

          alla orättvisa båtar i en klass, och så de rättvisa i en annan. Problemet löst, lätt som en plätt.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Jan 6, 2015 @ 23:33

            Ha ha, huvudet på spiken!!

  17. seglaren
    Dec 26, 2014 @ 21:27

    långsmal och klassik är ju en underkategori till huvudkategorierna Cr, C/R, S/R.

    Reply

  18. Thomas Ottosson
    Dec 26, 2014 @ 21:54

    Har kollar lite närmare. Så här står det någonstans:

    “Långsmala båtar har ett relativt lågt vågbildningsmotstånd även om de nödvändigtvis inte är
    extremt lätta och detta gör att de ofta kan segla snabbare än sin skrovfart på öppna bogar även om de inte per definition planar. Den moderata bredden gör att de ofta är begynnelseveka och detta påverkar normalt höjdtagningen negativt. En långsmal båt går därför förhållandevis bäst på öppna bogar i mellan till frisk vind. Exempel på långsmala båtar: Safir, Smaragd, Passad, mfl”

    Och det är ju en sanning med modifikation, minst sagt. Jag skulle säga att beskrivningen stämmer på pricken för en A22, och kanske också Passad, men definitivt inte för en Smaragd. Och för en sexa är beskrivningen fullständigt galen.

    Reply

  19. Svenne
    Dec 27, 2014 @ 21:45

    Varför börjar man inte med att dela in båtarna efter det sätt de erhållit mätetal. SRS tabell, SRS mätbrev, SRS mätbrev V, osv. Och så vind tabell med kanske 3 spann, de flesta seglingarnas resultat räknas väl i efterhand så problemet bör väl inte vara så komplicerat.

    I övrigt är det så att på mindre seglingar deltar båtar utan mätbrev, och de kanske också borde segla egen klass.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 27, 2014 @ 21:50

      Kanske för att det är stor chans att samma båttyp sprids ut på tre klasser? Inte helt ovanligt att båtar som ex X-332 kan finnas i alla tre kategorierna med marginella skillnader i mätetal. Orimligt att de inte seglar tillsammans.

      dessutom är det så att t.ex. Farr 30, X-35 och ytterligare några ambitiösa klasser väljer att köra på tabellvärdet. Då verkar det fånigt att inte låta dem köra tillsammans med SRSv där liknande båtar med samma ambition finns.

      Vilket problem är det ni vill lösa?

      Reply

      • seglaren
        Dec 28, 2014 @ 12:53

        orimligt? det är ju frågan om hur reglerna är formulerade och vad den enstaka seglaren bestämmer sig för. Redan idag finns en del exempel där båtar seglar dubbelscoring och då som entyp och samtidigt med olika respittal. just där är det uppstår ju problem men med tydliga regler kan man ju tvinga fram att välja. Vill man ha entyp kan det vara värd att alla som vill köra även entyp segla med samma respit. tabellvärde skulle ju vara det klara alternativet.
        Att ha olika vindintervaller med respektive respittal skulle ju kunna vara ett alternativ till båtklassning.

        Reply

  20. Svenne
    Dec 27, 2014 @ 22:25

    Ok, missade att X-332 fanns i alla tre katogorier, och de bryr sig naturligtvis inte om vindstyrkan heller.

    God fortsättning !

    mvh
    Svenne

    Reply

  21. Joakim
    Dec 28, 2014 @ 14:34

    Jag tror inte klassningen kommer bli något större problem. Det lär lösa sig nog helt automatiskt.
    Vad gäller tankar om vindberoende srs och uppdelning efter hur talet erhållits känns det som att krångla till det i onödan.
    Systemet funkar ju bra. Ta det för vad det är.

    Reply

  22. Peter Gustafsson
    Jan 2, 2015 @ 13:27

    Reply

  23. Dan
    Jan 2, 2015 @ 17:42

    De har funnits där ett par dagar nu, första gången jag sökt mätbrev och har dessutom ny segelgaderob så man har varit liiite nyfiken :-).

    Reply

    • Erik Barkefors
      Jan 2, 2015 @ 17:49

      De publicerades igår och kunde inte läggas ut tidigare pga att ett SRS-mätbrev blir ogiltigt 31 december det år det publiceras.

      Reply

  24. Splittrad segling i Arvika? - BLUR
    Jan 3, 2015 @ 21:40

    […] egenskaper i lättvind diskuterats. Framför allt i Arvika :-). Nu senast i kommentarerna om SRS-tabellen 2015. En av de synpunkter som Patrik Andersson framförde var att man även i små kappseglingar borde […]

    Reply

  25. Sillstryparn
    Jan 5, 2015 @ 09:08

    Är inte Båtval/Väder en del av kittlingen med segling?
    Ibland får man “sitt” väder, ibland inte.
    Men det är ju roligare med större fleeter.

    Reply

  26. JohanB
    Nov 20, 2015 @ 15:45

    Det är som vanligt lite nya debatter på olika sidor om SRS system.
    SRS är en fantastisk enkel och bra regel för breddsegling, även om det finns båtar som kanske har någon % för högst eller lågt mätetal. Det är bara att titta i resultatlistorna och titta på tidsskillnaden, så ser man att det är bara någon enstaka placering som det skulle förändra, mellan samma typ av båt exempelvis cruisingracers.
    Däremot så blir det större skillnader om man tittar på cruising kontra sportbåtar som förbundet definierade upp till årets segel säsong. Tycker det var en strålande lösning på olika båtar fartskillnader i olika vindförhållanden.
    Nu är frågan?
    Genomfördes det någon tävling under 2015 med dessa nya klassificeringar och varför är det så lite debatt om detta.
    Börjar man segla efter detta system skulle det kunna blir riktigt bra för breddsegling.

    Reply

    • seglaren
      Nov 20, 2015 @ 16:44

      det krävs viss underlag för de olika klassningar och då blir det ju endast intressant för de stora tävlingar. Vill man inte utesluta sportbåtar t.ex. så krävs det ju några båtar av den typen som anmäler sig. Sen tillkommer att helst bör de även vara ungefär lika snabba, dvs. SRS ska väl inte skilja för mycket heller annars möts ju endast vid starten om man inte kör omvänd SRS.

      Reply

  27. JohanB
    Nov 21, 2015 @ 11:10

    Seglaren, jag håller med om att i mindre tävlingar så fungerar det dåligt med många olika typer av klasser. Vid tävlingar om 50 båtar kan man ha en sport SRS klass och 3-4 vanliga SRS klasser. Tävling om 100 båtar kan man lägga till de övriga klassifieringarna som Cruising, långsmal och Cruisingracers.
    Fartskillnad är det redan idag, de flesta tävlingar har en sista klass med alla båtar med exembelvis SRS 1,30 och uppåt, vilket ger ett spann på mellan 15-30% i skillnad och därtill olika karaktär på båtarna.
    Med lika karaktär på båtarna skulle det bli mer jämt i SRS sluttid i de olika klasserna, oberoende av vindförhållandet under tävlingen. Sedan kommer man aldrig runt problematiken med att det ibland blåser mer för de tidigare starterna eller omvänt. Se bara på Lidingö runt 2015, där Expresserna seglade snabbare på tid en Hyundai.

    Reply

  28. Tomas
    Nov 24, 2015 @ 00:18

    Jodå, visst seglades det i år i uppdelade klasser.
    SRS klass och ULDB!

    ULDB klassen , har faktiskt inte sett den som klass i nya SRS med den klassen finns i Arvika Segelsällskap!

    Som enda båt , Melges24 , seglade vi i den klassen i årets seglingar arrangerade av Arvika Segelsällskap.

    Vi startade 10 min efter den vanliga SRS kölbåtsklassen och i total resultatet fick ULDB klassen inte vara med i!

    Antalet startande båtar på seglingarna arrangerade av Arvika Segelsällskap var i genomsnitt kanske 8 båtar per race!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 24, 2015 @ 08:47

      Haha, detta fortsätter att vara stor humor…

      Jag gav mig på att göra en liten analys här.

      Där kan nytillkomna tittare också läsa på för att förstå bakgrunden till varför just Arvika blev känt i breddseglingskretsar 2015.

      Reply

    • Andreas
      Nov 24, 2015 @ 12:29

      I vår klubb seglar vi
      Dominant78,h-båtar, 6a, cb66or, first36.7, cheetah30 , HP 1030, x båtar mellan 33 o 37 fot , birdie32 ,farr30 osv…tom någon nacra har varit med…
      Vi kör 2 starter efter SRs. Funkar helt ok. H båt vinner oftast, men variation förekommer och vi får träning mm.
      Kan inte säga om vi har någon Uldb båt men gammalt mot nytt och stort spann i hcp, ändå funkar regeln. Nästan alltid kryss-läns. Och definitivt olika karaktärer på båtarna.

      Så hur går det för er? Har nu gjort en objektiv utvärdering än i klubben?
      Ökas antalet seglare? Blir det bättre racing?

      Reply

      • Peter
        Nov 24, 2015 @ 16:37

        frågeställning är ju om klassningen används. Det är en mycket gammal ost med recommendation att göra klassindelning enligt båtarnas egenskaper snarare än endast SRS-tal.

        I användarhandledning står:

        Vid klassindelningen bör man inte bara beakta SRS‐talet utan även båttypernas olika seglingsegenskaper. Välj hellre att placera t.ex. alla långsmala båtar eller ”sportbåtar” i en klass även om det blir ett relativt stort spann i respittal. Speciellt bör flerskrovsbåtar segla i egen klass. För att underlätta för arrangörerna att göra denna klassindelning införs klassningar på alla båtdatablad och mätbrev inför 2015.
        Klassningen beskriver alltså i grova drag seglingsegenskaperna för en båttyp och delas in i fyra huvudkategorier och två subkategorier (där den sista subkategorin egentligen inte alls beskriver seglingsegenskaperna utan är mer till för att bevara vårt kulturarv). Alla båtar tilldelas en huvudkategori. En båttyp oavsett huvudkategori (gäller ej flerskrov) kan sedan också tilldelas en eller flera subkategorier och det står arrangören fritt att skapa klasser som de tycker är lämpliga för regattan.

        Nu finns det lite stöd för arrangörerna. Sen är det så som några nämnde ovan att det är en balans mellan att få ihop klasser där båtarna är ungefär lika snabbar och/eller de har likande egenskaper.

        Reply

    • Mikael Vesala
      Nov 24, 2015 @ 21:28

      Snälla människor, ge upp det där med att det måste vara rättvist i varje race, vi seglar handikapp! Om det är prio 1 med lika villkor så segla entyp. Övriga som vill segla den båt man råkar ha ( av vilken orsak som helst) så fungerar SRS riktigt bra nu sett över en hel säsong. Hur det går i enstaka race ska man inte hetsa upp sig allt för mycket över. Beträffande ULDB/ Sportbåtsklass så så gärna för mig OM det finns underlag, dvs minst 5 ULDB-båtar, annars seglar jag hellre mot det som finns. Jag tycker Arvikaexemplet är tragiskt, fruktansvärt omoget att tvinga en enda båt att segla själv för att den är för extrem jämnfört med de andra. Varför inte ta det som en utmaning att försöka bli lika snabb som den hemska M24:an i stället för att exkludera den?

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 24, 2015 @ 21:30

        Såg du min sammanställning? Hade blivit superjämt om man seglat mot varandra:
        http://www.blur.se/2015/01/03/splittrad-segling-arvika/#comment-346701

        Uppenbarligen funkar det ju i resten av Sverige :-)

        Reply

      • seglaren
        Nov 24, 2015 @ 22:39

        det är väl inte så många arrangörer som nappa och det kan väl bara betyda att det är inte så högt prioriterat heller. Men som Peter skriver ovan så har samma skrivning om val av klass efter båtens egenskap funnits länge.
        bra även när förbud om att ULDB och flerskrov inte få segla i samma klass som kölbåtar har försvunnit. Där låg väl liknande tankar bakom. SRS-talen ska väl vara så att för- och nackdelar för viss båtklassning jämnas ut över tiden, eller?

        5 ULDB-båtar verkar lite med tanken på att det kan skilja massor i SRS-tal de emellan. Är det kul då?

        Reply

        • Mikael Vesala
          Nov 24, 2015 @ 23:47

          Peter: ja med den sammanställningen blir det ännu mer märkligt om dom vidhåller sin särskiljning av M24:an. !
          Seglaren: Ja du har nog rätt där, fem ULDB ger inte mer tight racing än att segla med alla andra vanliga båtar om storleksspridningen är för stor. Faktum är att tom ORC:s sportbåtsklass ger stor skillnad i snabbaste och långsammaste båt. Vid närmare eftertanke är det nog så att det bästa vi kan göra faktiskt är att dela in efter SRS-tal och blanda som precis som tidigare. “Alla ska med” Känns trevligare …

          Reply

  29. JohanB
    Nov 25, 2015 @ 11:29

    Alla skall med är trevligt, men kommer alla?
    Diskuterar vi breddsegling, så är frågan vad som skapar fler deltagare till segel tävlingar.
    Tävla är kul och de flesta som startar en tävling gör det för spänningen och att få utmana sig själv och teamet på båten. I detta perspektiv måste det kännas roligare att möta liknade typ av båtar när så är möjligt (tillräckligt många båtar i startfället). Ger mer spänning då båtskick och segelförmåga blir mer avgörande en om det blåser lite eller mycket. Som blir fallet när exempelvis Cruising och sport båtar deltar i samma klass.
    Om vi vill få fler seglare till våra tävlingar så måste bredden få mer att segla för. Tror mer på olika klasser där Cruisingbåtar kan mötas och där dom har möjlighet att vara nära att vinna eller vinna i sin klass. Det tror jag uppmuntrar dessa seglare att kanske deltaga i fler tävlingar och att fler av börja tävla. Sedan har man självklart en totallista SRS med alla klasserna. Det blir ändå ett lotteri för dagen, då det ofta blåser olika vindar under tävlingen, så båtarna får lite olika vindförhållande och att olika båtyper har olika sweetspots i vindregistret. Jag håller dock med om att över tiden så vinner de seglare som har bäst preparead båt, ihoptrimmade och bästa besättning. Vilket är rättvist.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 25, 2015 @ 12:58

      Det finns ingen statistik som stödjer det ena eller det andra.

      Bohusracet, Silverrudder, Höstkroken eller Hyundai Cup är alla framgångsrika med temat att alla kör mot alla. Alla är överens om att det kanske inte är så rättvist, men man är med för att det är kul eller en bra utmaning.

      Cowes Week, Faerder, Round the Island och de större regattorna i Västindien har massor av klasser för cruising, familjer och bareboats. Det funkar det med.

      Gemensamt för alla dessa race är att man prioriterar bredden. Man arrangerar för den stora massan, och ser till att de har kul, och så får man de seriösare kappseglarna på köpet. På samma sätt ser det ut i Vasaloppet, Göteborgsvarvet eller Vätternrundan – ingen förväntar sig en klassindelning där alla skall vinna.

      Att arra för de seriösa seglarna och hoppas på bredd funkar betydligt sämre.

      Reply

    • Per
      Nov 25, 2015 @ 16:51

      Jag tror att ett rejält avdrag på mätetalet för dacron / dassiga segel / cruisingbotten skulle vara intressant att testa på typ tjörn runt. Då hade det inte behövt vara helt hopplöst att ställa upp i en 70-tals holk av snittstandard.. hehe

      Reply

  30. JohanB
    Nov 25, 2015 @ 14:36

    Vasaloppet var förr bara för “män” och det startade ca 10.000 personer på söndagen. En fantastisk tävling.
    Dagens Vasalopp består av 9 olika lopp över en hel vecka med 50.000 st deltagare.
    Där kvinnor, ungdomar, barn, Team och företag deltar. En helt unik tävling.

    Hyundai cup är omvänd startordning och först i mål vinner (nästan). Det borde vara först båt över mållinjen vinner. Sedan har dom flera klasser och en riktigt kul fest och bra drag på underhållningen. Ett klart lyckat arrangemang för bredden och de seriösa seglarna. En av få tävlingar som ökar i deltagare antal.
    Sedan har vi fått en relativ ny tävlingsform shorthands, som också ökar i deltagandet.
    Tror att de större segeltävlingarna kan utvecklas för att få fler till start.

    Reply

    • PederF
      Nov 25, 2015 @ 16:04

      Skillnaden med Vasaloppet och seglingen är att alla kan köpa samma utrustning till en rimlig kostnad som världseliten använder, och köra i samma spår. Sen krävs det ju en hel del träning för att ens komma i närheten…
      I seglingen kan vem som helst köpa den dyraste och snabbaste båten, rekrytera den bästa besättningen och få äran att vinna stora troféer….

      Reply

      • Swe 31
        Nov 25, 2015 @ 16:11

        Och med det vill du ha sagt? En till skillnad avgörande skillnad är att underlaget är i fast form på Vasaloppet…. Förstår inte din poäng i kontexten “framgångsrika tävlingskoncept som växer och uppskattas av deltagarna har en gemensam nämnare att de satsar på bredden”.

        Reply

      • Patrick L
        Nov 25, 2015 @ 16:40

        Jag tror nog att du kan få en liknande upplevelse om du köper en schysst Laser och ger dig ut i ett världsfält.

        Reply

        • McMagnus
          Nov 25, 2015 @ 17:00

          Sorry men det går inte, bara topp 40 på världsrankingen får segla världscup och begränsat med platser/nation på VM och kontinentalmästerskap!!

          Reply

          • Patrick L
            Nov 25, 2015 @ 17:57

            Ja du får börja med SM, det är rätt tufft det också :-)

  31. PederF
    Nov 25, 2015 @ 16:19

    Skillnaden är att i Vasaloppet är det svårt att köpa sig en toppframgång, men du kan använda precis samma utrustning och tävla på samma bana, samtidigt med världseliten. I segling kan den med pengar köpa sig både utrustning och framgång på event för “invited ony”. Därför sympatiserar jag mer med Vasaloppet som de facto är öppet, till en rimlig kostnad, vilket stimulerar till bredd! Seglingen går ännu mer från bredd till förmån för en smal elit.

    Reply

    • Stefan Peterson
      Nov 26, 2015 @ 16:07

      Vet inte riktigt vad du är ute efter men kanske det bara är Jante som spökar. Förmodar att du som jag försöker dig på Vasaloppet/öppetspår. Visst är det ett riktigt kul event och skickligt managerat. Det är långt ifrån gratis och binder tid i träning och förberedelser och det finns säkert andra skidtävlingar där man mer visar upp utrustning och köper sig fördelar. Men hur tusan får du till det till en sågning av segling generellt. Skärp till dig och uppskatta olika idrotter och gläds år andras framgång istället för att vara avundsjuk.

      Reply

    • Henrik
      Nov 26, 2015 @ 19:14

      Skillnaden mellan segling och skidåkning är att dom flesta förstår att det krävs träning för att prestera i till exempel Vasaloppet. Men i segling så tror många liksom du PederF att träning är onödigt och att det bara är att köpa dom dyraste prylarna för att vinna. Segling är en erfarenhets och kunskapsidrott där fysik inte är av samma betydelse som skidåkning. Den kunskap och erfarenhet som behövs för att bli framgångsrik i segling tar många år att få genom träning, analys och självrannsakan.
      Tyvärr inser inte alla detta och resonerar som PederF.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.