Spetsiga båtar

Lawley 225 Class Dagger 2014 CCYR. Foto: Blake Jackson.

Båtdesign är intressant, då det finns många olika vägar för att uppnå en välseglande båt. Med tanke på diskussionen om långsmala Life 12.0 så kan det ju vara kul att titta närmare på ett annat fenomen – nämligen “spetsiga” båtar.

Ämnet kom upp under en lunch med Pelle Fälth, som brinner för lite udda båtar. Så jag bad honom skriva lite på det här temat.


Många av de båtar som dyker upp här på Blur är sweeta, kanske förutom Buckler, McGregor och några till. Utan att gå in på någon djupare definition av ”sweet” så har de flesta båtar som presenteras och diskuteras här en bred akter och lätt deplacement, det är inget fel i det. Men för att vidga vyerna ytterligare skulle jag vilja slå ett slag för några andra typer av båtar som borde förtjäna lite uppmärksamhet även bland Blur-hang arounds.

spetsiga-batar-tejst

Det är lika bra att med en gång nämna att det är med visst egenintresse jag väljer att presentera några båtar utan akterspegel då jag är en av drivkrafterna bakom D-kanoten Tejst som byggs i Göteborg. Dessutom tycker jag att det ofta är vansinnigt läckert med ett lite mer spolformat skrov.

Ray Hunt är nog mest känd för att ha konstruerat Bertram-motorbåtar, det var han som kom fram till att en V-botten på mellan 22 och 24 grader är det optimala för en motorbåt som skall gå fort och bra i hög sjö. Ray var även en framgångsrik kappseglare och rorsman med medaljer i flera internationella mästerskap.

1937 designade Ray Hunt en ny typ av segelbåt som skulle ge maximal prestanda till låg kostnad (hört det senare?) Båten byggdes av G Lawley & Son i Massachusetts, som bla byggt America´s Cup vinnare. Denna design resulterade i International 110 och Internationall 210 vilka fortfarande är stora klasser i USA.

Båtarna visade sig vara riktigt snabba och dessutom sjövärdiga. Tack vare sin enkelhet och stora serier kunde priset hållas lågt

International 110 seglas med två man varav en i trapetz, det är inte ovanligt med tok-pimpade båtar

spetsiga-batar-b6

International 210 ”Hydra”

Extensive restoration and re-engineering of C. Raymond Hunt’s 1945 International 210. Including re-displaced carbon fiber retractable keel and rudder foils. Hinged carbon fiber adjustable mast, with full battened square top carbon mainsail. Four water tight bulkheads…

spetsiga-batar-b4

spetsiga-batar-b5

rhlawley225

Det byggdes även en 36-fotare (Lawley 225) i samma anda men den blev inte lika populär fast den ser fantastisk ut, eller vad sägs om en nästan 11 meter lång båt med ett deplacement strax över ett ton?

lawley225brochure


Lite mått är alltid intressant att studera:

Modell Int 110 Int 210 Lawley 225 Tejst Jiløen
L.ö.a 7,32 9,09 10,87 6,00 6,66
L.v.l 5,49 6,86 9,90 5,76 6,02
Bredd 1,27 1,78 1,52 1,50 1,97
Djup 0,91 1,17 1,22 1,30 1,60
Disp. Kg 413 1043 1111 380 2000
Barlast, Kg 136 519 585 180 1000
Segelyta 14,6 28,3 21,6 13,0 + 21,9 36 / 87

spetsiga-batar-norw

Som motvikt till dessa lättviktare måste även Jeløen presenteras. Osedvanligt vacker, med utmanande mått och en lång och intressant historia, bara en kort sammanfattning kan återges här.

Jeløen, som från början hette Jorunn ritades av en tysk, Wilhem Schulze, som bodde och verkade i Oslo. Wilhem var smidesgravör och ritade båtar på sin fritid. Båten konstruerades enl den sk Københavnerregeln och mätte 5,5 enl denna.

En hjulmakare i Larvik förälskade sig i båttypen under ”Europaveckan i segling” i Horten 1914. Det gick fort även på den tiden, båten var klar till sommaren 1915. Troligtvis har hjulmakarens gedigna kunskaper om material och hantverksskicklighet starkt bidragit till att båten seglar än idag. En annan bidragande orsak är förstås den nuvarande ägarens, Gabriel Lund, stora båt/seglings-kunskap och engagemang. Gabriel har ägt båten sedan 1990 och gjort en omfattande renovering samt gett båten en ny rigg.

spetsiga-batar-classic

Jeløen har även blivit uppmärksammad internationellt, både i Die Yacht, Clasic Boat och Woodenboat. Stort tack till Gabriel Lund i Moss för bilder och information om Jeløen

spetsiga-batar-peel

Avslutningsvis en mer lokal båt, Lars Sesterviks enastående välhållna och vältrimmade K22, PEEL, med den tog vi hem en 10:e plats i årets Tjörn Runt, korta banan. Den gick förvånande bra på kryssen ut genom Stigfjorden. I den klaffsiga sjön strax söder om Kyrkesund fick vi inte riktig till trimmet i de nya membranseglen från Elvstrøm. Men det blev i alla fall ett bra foto.

// Pelle Fälth

spetsiga-batar-egret

Pelle,

Hi. Carl Cramer sent me the contact and your request for 210 photos. I sure can help you out with that! Please feel free to ask me any questions you may have about 210s. I will tell you a bit about them and attach some photos. You’re in Sweden? Lucky you! Beautiful boats there. I sailed in Norway in the IOD Worlds this summer and hoped to get to Sweden but ran out of time.

The 210 concept as well as the 110, 225, 410, 510 was to produce the lightest, fastest boat for the money. They were innovative and advanced way beyong their times. Look at the keel shapes. Amazing,” L” shaped with minimal resistance. Attached to an ultra light plywood hull by it’s wide, long flange it gave tremendous stiffness to the structure. The 210 has 50% of it’s weight in the cast Iron keel and though a light boat for it’s length (2300) is very stiff in a breeze. The design featured a low rig with short mast, long boom and genoa to give ample but low sail area. Very different from your Scandinavian boats with their tall high aspect rigs but similar in their narrow beam. The chine also helps with stability. 210s are extremely narrow (5’10”) and have quite a shallow draft for a 30′ long boat (3′, 10″)

This is a very good write up about the 210s.

I have a Danish boat that you may be familiar with – a BB 10 meter? There are some in Sweden.

Best of luck and I hope you can use the photos. I’d enjoy seeing a copy of your publication. The painting picture is one I painted of the 210 There is also attached a profile of a 510. Neat boat!

Regards,.
Tom

Thanks to Carl Cramer (ex publisher Woodenboat and Professional Boatbuilder) and Thomas Price for photos and input. Is there anyone out there who can provide us with more nice pics of the Internationals… feel free to drop an email to Pelle Fälth at info@batbyran.se.