Soloträning

Man skulle kunna tro att det är tuffa pass på gymet som behövs för att man skall orka köra hårt på havet? Men jag tror det finns en alternativ form av vinterträning som gör att man kommer väl förberedd till sommarens shorthandedrace.


  1. Det är bra om det blåser och regnar rejält. Gärna snöblandat.
  2. Klä dig för en dag på havet = sjöställ + flytväst + pannlampa + PLB + alla underställ du har.
  3. Hitta en bra parkbänk eller lekplats där du kan sitta riktigt obekvämt med vinden rakt i ansiktet.
  4. Sätt upp små siffror på ett träd 4-5 meter bort. Koncentrera dig på dessa. Det finns säkert nån app.
  5. Sitt still en timme i sträck. Det skall göra ont i ryggen om du sitter rätt.
  6. Sedan maxpuls i 10 minuter så man blir riktigt svettig. Man kan ha med en otymplig code som man släpar runt kvarteret. OBS denna måste vara genomblöt.
  7. Ladda ner väder på mobilen med jämna mellanrum. Du bör också ladda upp suddiga bilder på Facebook där du får det att låta som du har kul.
  8. Var fjärde timme får man gå in och sova i max 8 minuter. Kombinera med att packa om en spinnaker och äta nåt frystorkat som tillagas i trångt utrymme. Man skall vara ute igen inom 20 minuter. OBS inga klädbyten.
  9. Upprepa i 24-36 timmar.