Skip to content

30 Comments

  1. Anders Nilsson
    Apr 11, 2015 @ 10:59

    Känns som J:80 hade grymt kort livslängd.
    De som var och kollade på VM i Dragör säger att det liknade VM i seglarskolebåt. Liten topp som hade koll men med en lång svans.
    Melges 24 borde vara grejen med tanke på allt snack om hur kul sportbåtar är eller är det så att det är just experimenterandet som är kul med sportbåtar? Eller både och kanske.
    FarEast 28r verkar också vara en som kommer. De har byggt ett 40-tal redan.
    ORC EM i sportbåtar hade över 35 anmälda sist jag kollade. Inte illa det heller.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 11, 2015 @ 11:32

      Ja, eller hur. Bara 73 båtar på Spi Ouest förra veckan och 117 då VM gick i Europa senast (133 är rekordet) Efter 23 år och 1500 båtar så förväntar man sig verkligen mer. Grymt kort livslängd :-)

      Även om seriösa entypsseglare väljer Melges eller J/70 så erbjuder J/80 fortfarande mycket segling för pengarna. För 200.000 kan du göra 20 knop men ändå campa ombord. Det finns en anledning att det är ont om beggade båtar.

      Jag skulle säga att man ett ganska bra track record med J/24, J/80 och J/70. Nästan 8000 entypsbåtar i den här storleksklassen. Samma sak med Melges som också vet hur man skapar stora klasser. Där har både Far East och ORC en bit kvar.

      Reply

  2. Anders Nilsson
    Apr 11, 2015 @ 12:02

    Jag tänkte ju då regionalt Skandinavien och Östersjön. Att fransmännen och spanjorerna har många påverkar ju knappast seglarna här hemma annat än när de ska hyra en i Frankrike. J-70 är mer rätt för oss Europa med sin trailerbarhet..
    Det fina med J-boats är att det går alltid att hyra en till ett större mästerskap om man vill.
    Att J-boats har en position på marknaden i 7-8m entypsbåtar är ju klart. J-24 är ju byggda av flera tillverkare under 40-års tid och byggs ju inte längre av J-boats. Ytterst få av dessa är aktiva. I Sverige klarar de inte få SM-status men det kanske ändrar sig. SSF har ju bestämt att J-24 är en 3-mansbåt vilket är gör det svårare att få SM-status för klassen.

    Reply

  3. Mikael Vesala
    Apr 11, 2015 @ 12:06

    Jag tillhör nån slags minoritet som gillar sportbåt och att bygga om och fixa. Gillar Fareast 28r som tusan men skulle själv ha svårt entypsbegränsningen. Ser en möjlighet i ORC:s sportbåtsklass. OM fareast28r blir stor tillräckligt många här i landet vore det grymt kul att få vara med och segla med dom, Kanske en idé att köra klass i klass pararellt? Säg att det blir 10 fareast 28 som vill köra entyp, Om arrangören är med på det så är det ju möjligt att även inbjuda båtar som går in under ORC-sportbåtsreglementet att delta. Fareast kan räknas separat i egen klass och utöver det kan en total resultatlista sättas upp beräknat på SRS. På detta sättet får man upp antalet startande båtar till sk kritisk massa både till gagn för fareast och oss som har båtar det inte finns antal att köra entyp med. Vad tror ni?

    Reply

  4. Anders Nilsson
    Apr 11, 2015 @ 13:07

    Jag vet inte om Peter tänkte på ORCs boxregler GP26, GP33 och GP42 eller om han menade ORC Sportboat.
    GP-båtarna har ju inte varit den succé som jag heller tycker. Jag tror själv mer på att samla alla möjliga sportbåtar som man gör nu i Balaton.

    Reply

    • Mikael Vesala
      Apr 11, 2015 @ 14:02

      Ja, det borde ju tillfredställa alla, både entypare och andra eftersom det blir liknande båtar att segla mot och når någon båttyp kritisk massa så får dom räknas separat i egen klass!

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 11, 2015 @ 15:50

      Jag reagerade på att du framhåller ORC EM i sportbåtar som ett relevant och positivt exempel. All cred till Cheetah som åker, men det är en enda båt från Sverige, Norge, Danmark & Finland. Knappast något som gör stor skillnad i Svensk segling. På samma sätt som mini har sin bas i Frankrike och Spanien så är ORC-sportbåtarna väl ett typiskt östeuropeiskt fenomen.

      Jag är den förste att skriva under på allas rätt att segla vad man vill – men jag är också en stark förespråkare för moment och kritisk massa. Man behöver kunna samla >30 båtar på 4-5 regionala regattor på ett år och betydligt fler på ett mästerskap eller årlig regatta. Då kommer vi ner till en handfull entypsklasser och ett par respitsystem.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Apr 11, 2015 @ 18:53

        Må så vara att det inte gör stor skillnad i svensk segling. Vad gör det om det gör stor skillnad för den enskilde seglaren?
        Jag tror det kan växa och bli en större grej.

        Reply

      • seglaren
        Apr 12, 2015 @ 16:48

        ORC-sportbåt seglas rätt mycket inom alperna men även på andra håll i Europa. Att hävda att det är en östeuropäiskt fenomen är tveksamt.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 12, 2015 @ 17:17

          Sorry, glömde alpsjöarna och att man seglar ORC Club där,

          Jag hittade bara några få mästerskap (körs de varje år?), men de domineras av de lokala fleeterna. Som nu i Ungern. Av någon anledning så trailas båtarna inte särskilt flitigt vilket är synd när det är sportbåtar.

          Reply

          • seglaren
            Apr 12, 2015 @ 18:35

            så vit jag vet körs EM i ORC sportboat varje år på olika platser. de har väl hållits lite var som helst som t.ex. Italien, Tyskland, Ryssland mm. I år blir det Ungern.
            Jag håller med om att det är synd att båtarna trailas inte flitigare. Då tycker jag att Mikael Vesala är helt rätt ute att göra det kanske får han någon att hänga på.

  5. Mikael Vesala
    Apr 11, 2015 @ 16:49

    Antar att det var Anders du replikerade på , Peter. Den idén jag fick går inte ut på att försöka köra en ny regel (ORC) utan bara använda ORC:s kriterier för sportbåt för att få en klass med liknande båtar. (För det finns väl ingen motsvarande spec i SRS?) Sedan kör vi med SRS-systemet precis som vanligt. Tanken med detta är att vi med sportbåtar på så vis hjäper varandra. Det är väl roligare att det tex blir 5 Fareast 28, 4 Melges 24, en cheetah, en Bull 7000, osv än 5 fareast för sig själva? Vid mer än 5 båtar får dom egen klass med inbördes poängberäkning, alla räknas i totalen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 11, 2015 @ 17:17

      Denna möjlighet finns nu i SRS med de nya klassificeraingarna. Frågan är om det är roligare med en sportsbåtsklass på Marstrand Big Boat där vi seglar mot Melges 24, HP1030, M34, Landmark 43, HH42, GP42 och TP52 i stället för 35 båtar som är ungefär lika snabba runt en bana? I en sportbåtsklass skulle fältet snabbt separeras efter start och man skulle få segla runt själv.

      Fast kunde någon samla sportbåtarna vore det ju kul. Min uppfattning är att de flesta är fokade på sin entypsklass (Melges 24 har aldrig visat sig på MBBR) och övriga är sporadiska i sin segling. Hur många “udda” sportbåtar seglar lika aktivt som du?

      Reply

      • Anders Nilsson
        Apr 11, 2015 @ 19:35

        Det är ju inte regeln som är grejen utan att det är nog nödvändigt att se över landsgränserna om det ska bli något.
        Visst kan man skapa en sportbåtsklass i SRS men vad är poängen? Isolera sig från omvärlden är väl ganska onödigt. Hur många aktiva kommer det att bli. Ingen lär ju heller kora någon Europamästare i SRS hur bra entalsregel den än är.

        Reply

  6. Mikael Vesala
    Apr 11, 2015 @ 17:30

    Nej, det är sant. Dom flesta orkar inte chansa utan köper något som det redan finns klass av. Och det är inte meningen att splittra racen i ännu fler klasser på tex MBBR eller Tjörn runt. De racen tillförs inget mervärde av denna idén, utan tanken var nog mer ett förslag till Tex Mats Runnerström som säljer Fareast eller andra entypsklasser av sportbåtar. Om någon entypsklass har svårt att få ihop kritisk massa så bjud in liknande båtar enl sportbåtsdefinitionen för att få ett event med kritisk massa. Det kan faktiskt gynna den egna entypsklassen så att den växer eftersom det blir roligare event. ORC:s definition av sportbåt är att loa ska vara mellan 6-9 meter och att man ska hålla sig under en vikt enl en viss formel.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Apr 11, 2015 @ 17:41

      Jag tror snarare att man köper nåt kul. En Bull, Farr, Life, Seascape eller Open 5.70 och sedan upptäcker man vilket jobb det var att segla den riktigt bra. Då väljer man hellre att stanna hemma i stället för att putta in den tid du eller jag har gjort. Och så klagar man på att man har en missgynnad båt i SRS :-)

      Även 707, Dominant Race, och J/80 borde ju finnas i mängder.

      Jag hade funderat på att synka kappseglingar med andra sportbåtar <30 fot. De första åren seglar man samma race och så räknar man ut poäng i en sportbåtscup. Sedan, när intresset finns där, kan man klura på egen klass. Eller ett informellt mästerskap.

      Reply

  7. Mikael Vesala
    Apr 11, 2015 @ 17:34

    Förtydlignande: ovanstående gäller i de fall ett klassförbund eller importör/ säljare sätter upp ett eget event.

    Reply

  8. Lasse Bergkvist J/80 Swe 196
    Apr 11, 2015 @ 20:06

    Ska bli skoj att snart sjösätta den nyinköpta J80:n! Har köpt den för att det ska vara skoj att segla och ibland kunna plana! Enkelt, inte så tungt, men självklart svårt att få doublehanded fart på – det tar säkert tre säsonger, men jag har inte bråttom!
    På Bohusracet är vi hitills 5 J80 anmälda – skoj, det kanske blir ännu fler! Roligt för oss som nybörjare att se hur de som har kört ett tag och är duktiga löser olika saker. Blir säkert mycket tugg både före start och efter målgång! Två man och en båt

    Reply

    • Anders Nilsson
      Apr 11, 2015 @ 21:57

      Det blir säkert en höjdare men det jag refererade till var entypskappsegling med J-80.

      Reply

  9. Peter Gustafsson
    Apr 13, 2015 @ 07:39

    Skall vi prata a) sportbåtar och b) entyp, så tycker jag att man skall titta på Charleston Race Week med nästan 300 båtar på startlinjen.

    J/70 86 båtar
    Melges 20 27
    Melges 24 25
    J/24 21
    Viper 640 20
    J/80 11
    VX One 11
    J/22 9
    J/111 7
    Farr 280 5
    J/88 4

    Reply

    • Anders Nilsson
      Apr 13, 2015 @ 09:21

      Hur skulle då motsvarande regatta kunna se ut i någonstans i Norden där de flesta ska traila 30 -60 mil?
      Nu tänker jag att det inte är en regatta med SM-status.
      Jag gör en gissning på deltagarantal.

      Farr 30 10st
      Melges 24 15st
      Express 15st
      H-båt 15st
      606 15st
      C55 10st
      Starbåt 5st
      CB66 7st
      J-80 5st
      J-70 5st
      J-24 5st

      Kommer det några Folkbåtar, Späckhuggare, Mälar 22, Mälar 30 etc?

      Säg att man vill ha en regatta med modernare båttyper som är yngre än 25 år så blir det inte mycket till regatta. Det är väl det vi ser i Norden. Det finns i princip inga entypsregattor kvar.
      MSS-Cup och Sandhamnsveckan är de jag känner till. Finns det någon entypskappsegling på västkusten?

      Därför tror jag att de som vill segla sportbåt mot andra sportbåtar skulle kunna ha glädje av att köra ORC Sportboat Class också om deras båt klarar definitionen. Det kan vara ett sätt att få igång också

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Apr 13, 2015 @ 09:37

        Du verkar inte så optimistisk när det gäller entypsseglingen i Skandinavien :-)

        Gör man en riktigt bra regatta, a la Charleston, så borde man efter tre år (2018) ha:

        J/70 = 60 (VM går ju här 2017 :-)
        Express = 40
        606 = 30
        Melges 24 = 30
        Drake = 25
        H-båt = 25
        CB66 = 20
        FE28R = 15
        Farr 30 = 10

        Skandinaviska båtar på ORC Sportboat Europeans i Ukraina = 3

        Alla klasser är hälsosamma, men det saknas ju bra regattor.

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Apr 13, 2015 @ 10:13

          Jag har det :-)

          Marstrand Race Week körs första veckan i juni. Inleds med Big Boat och avslutas på nationaldagshelgen med Sveriges bästa entypsregatta.

          KSSS kör som idag Sandhamnsregattan första veckan i augusti.

          Malmö kör som idag Malmö Sail Week i mitten/slutet på augusti, men kompletterar publikseglingen i katamaraner och Allsvenskan med en bra entypsregatta.

          SM för kölbåtsklasserna roteras mellan dessa tre event. Alla klasser får tre riktigt bra regattor, och kan sedan komplettera med andra event, Svenska eller internationella, för att få ihop sina cuper.

          Nu. Tillbaka till verkligheten.

          Reply

          • Pelle Pedersen
            Apr 13, 2015 @ 10:20

            “Verkligheten”, ja det är väl sjösättning snart!!??

          • Sam V
            Apr 13, 2015 @ 11:25

            Spot on! Undrat vem som skulle ta hit konceptet från Charleston, inte förvånad vem det blev.

            Marstrand Race Week 2016 bokad :-)

        • Anders Nilsson
          Apr 13, 2015 @ 16:10

          Vi kan säkert göra det i sista veckan i augusti(25e – 30 aug 2015) i MSS regi, Malmö Regatta tillsammans med Pia L’Obry Trophy (8-10 Mini650), Saltholm Runt(ca 40-50besättningar SRS kölbåt, Texel Flerskrov), Malmö Race och Malmö Offshore (20-30 besättningar i ORCi).
          Om det finns några förbund som är intresserade så kontakta mig eller Henrik Edman så ska vi se vad som går att göra redan i år. Kontakta mig på sundetregatta@hotmail.com
          I år har vi redan 200 seglare anmälda till veckan och det är 6 månader kvar av anmälningstid så det lär bli drag.

          Reply

        • seglaren
          Apr 13, 2015 @ 21:47

          Jag undrar om det ligger flit i att placera Balaton i det oroliga Ukraina eller är det endast okunskap? ORC Sportboat Europeans ska väl seglas i Ungern i år.
          http://orcsportboateuropeans2015.byc.hu/regatta-information/registration/

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Apr 13, 2015 @ 22:08

            Fast nu var det ju 2018 vi pratade om :-)

            Jag försökte bara skapa lite perspektiv. Skall vi åstadkomma mer kul segling så hjälper det inte att Cheetah åker till Ungern, eller att Blur och en handfull andra båtar drar till Fastnet (även om det ju är kul att svenskar seglar internationellt).

            Skall man bygga moment måste vi har 30 besättningar som seglar sportbåt internationellt. Vi har team som gör bra ifrån sig både i Key West och i Italien. Låt oss bygga på det i det i stället för att hoppas på att nya klasser kanske skall ta sig.

          • seglaren
            Apr 14, 2015 @ 00:17

            intressant att du valde just Ukraine av alla möjliga europäiska länder. Spikat är det ju inte och jag har svårt att tänka mig att Ukraine kommer ansöka om ORC Sportboat Europeans.

            För ett större internationellt utbyte krävs ju en viss vana i den internationella miljö och de internationella reglerna. Internationella tävlingar på hemmaplan hjälper till viss del men är inte allt.

            Jag kollade för den delen hur många svenska båtar är anmälda i Pernu, endast 5 svenska båtar ännu.

  10. Anders Nilsson
    Apr 13, 2015 @ 23:49

    Peter det är du som blandar nutid med någon framtidsvision. Jag menade vad som var möjligt att göra idag om klassbåtsseglarna vill ha gemensamma regattor. Så är tyvärr inte alltid fallet ibland entypsseglarnas förbund men det kan ändra sig.

    Just nu är det 37 båtar från Holland, Ungern, Ryssland, Sverige, Turkiet, Schweiz, Polen, Kroatien och Frankrike i Ungern för ORC Sportboat EM 2015. Det kan jag lova blir en kanon seglarfest. Det borde finnas sportbåtar både i Tyskland, Sverige, Finland, Norge som det hade varit intressant för. Det gäller bara att nå ut till de som har båtarna.

    Kan vi få ihop ett gäng ORC Sportboats till sommarens MSS Regatta så kör vi 2 dagar racing. Blir det inte i år så gör vi det 2016. Det måste börja någonstans. Ungefär som vi gjorde för Mini650 seglarna som var 2 första året och nu räknar jag med 8-10 besättningar i år. I fjol var de 6.
    Vi gjorde likadant för H-båtarna. 2007 var de 3 nu är de 15 i fleeten varav 12 i Malmö. Det tar sin tid.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.