Flytvästar i cat 3?
På förekommen anledning med ett par för säsongen nya gastar undrar jag om läsartips på alternativa godkända flytvästar, dvs godkända för ISAF Cat 3 säkerhetskrav 2015. Är det bara Spinlock som gäller idag också eller finns det kanske billigare alternativ?
Apr 29, 2015 @ 22:58
Min uppfattning är att det finns flera. En är om jag minns rätt Crewsaver, men avsaknad av bra agent i Sverige gjorde att jag valde bort dem. Det gick inte få reda på vilka ställen som säljer omladdningskit! Jag valde i stället tror det är Baltic, som ju har ett bra ÅF-nät. Viss osäkerhet kan du säkert läsa dig till.. Handlade på OneDesign Center i Stockholm/Nacka.
Apr 29, 2015 @ 23:00
Tror det är den som heter Race SL 150 Sele…
Apr 30, 2015 @ 06:52
Köpte också en Baltic, med sele och “nätrygg”, av kostnadsskäl (jfr Spinlock). Beställde den av Hjertmans postorder. En kompis köpte en Spinlock men lämnade tillbaka den för den satt för obekvämt på honom. Han valde istället en likadan Baltic som jag har.
Apr 30, 2015 @ 08:57
Intressant tråd; viktigt att tänka på vid köp tycker jag är följande: passform (prio 1) den ska ju vara på hela tiden….
Jämför kompletta produkter: är lampa med? Sprayhood? Delat grenband?
Förbrukningsartiklar, finns det att tillgå?
Apr 30, 2015 @ 09:09
Ska absolut kontrollera noga så att den sitter skönt, framförallt kring nacke och axlar. Bra om det går att justera från nacken ned mot midjan, typ dyrare Baltic och Spinlock. Västen är ju på ett antal timmar på exvis ÅFOR. Vad har vi för alternativ till Baltic och Spinlock?
Annan fråga på samma tema: hur många “rearming-kit” släpar ni andra med er ombord? En extra per besättningsmedlem? Vi som har sjukt begränsat packutrymme på en J/105 är lite känsliga för alltför mycket extragrunkor, eftersom allting ändå till slut tenderar att hamna i den enda lådan ombord, alternativt mitt på navbordet. Tillsammans med navdator, fyrtiarton telefoner/ipads/gopro och en brutal sladdröra för alla olika laddkontakter :)
Apr 30, 2015 @ 11:37
En sista viktig detalj som rekommenderas nu; välj 170N inte 150N. Båda ska vara godkända (?) men 170N ger mer flytkraft, nått som man med erfarenheter kommit fram till att det är att rekommendera.