Skip to content

26 Comments

  1. Peter Gustafsson
    May 19, 2015 @ 12:58

    Tittar man på bilderna i galleriet så ser att riggen har så kallade “deflectors” flör att hålla koll på mastböj. De ersätter ju den funktionalitet man skulle få av backstag eller diamantstag. Jag kollade med Christen hur de använde dessa:

    “Dette er dobble akterstag i utgangspunktet. De holder mastetoppen fra å brekke på lens i mye vind og vi bruker dem delvis til å bøy masta på kryss i mye vind. Men så har vi “deflektorer” som går sammen inne i masta og inn på en hydraulisk ram under dekk. Jo mer vi styrammer disse, dess mer fungerer da akterstagene som “runners”. Hvor mye vi bruker deflector kommer opp på et display i prosent. 100% er helt inne. I TWS 24 har vi i dag 60% deflector. På et nytt storseil vi har på gang, har vi redusert forlikskurven for å kjøre mer deflektor og få bedre kontroll på forstaget.”

    Reply

  2. Bertil R
    May 19, 2015 @ 16:21

    undrar bara om nån kan tala om varför deras förenklade polar visar högre vindvinkel ( 15 grader ) när vinden ökar ( mellan 14 – 16 knop ) på undanvind
    nyfiken X3M

    Reply

  3. Pelle Pedersen
    May 19, 2015 @ 16:56

    Planing Bertil.

    Reply

  4. Christen With
    May 19, 2015 @ 20:25

    Det er riktig, da bytter vi også til A4 som er flatere.

    Reply

  5. Freddy
    May 19, 2015 @ 21:50

    Häftig båt!
    Där var det ordentlig utväxling på fockens skotpunkts “höjd” :D

    ajaj, TEF-gel har glömts då man installerat röstjärn (Korrosion) :)

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    May 20, 2015 @ 08:00

    Teamet har lagt upp ett antal filmer om båthantering. De är från vinterträningen i Danmark, och kan vara värda att spana in.

    https://www.youtube.com/playlist?list=PLW8LPBwSMfFq86xFagXZnM1WxyAxNzSVv

    Reply

  7. Anders Averdal
    May 21, 2015 @ 15:13

    Ser ju cool ut.

    Men har det verkligen inte hänt mer sedan 2007? GP 42 Al Capone har ju samma SRS-tal.

    Reply

  8. Øystein M
    May 21, 2015 @ 22:20

    Den mangler PBO-rigg, canting keel og asymetriske daggerboards :) Forøvrig en Rå båt! Ekstreme skjøtepunkt på fokken – ikke mange som klarer å henge med på kryssen der!!

    Reply

  9. fin men..
    May 21, 2015 @ 22:40

    Jaha. Ytterligare en båt som om 10 år kommer ligga på land oanvänd…..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 21, 2015 @ 22:55

      Nja, min känsla är att fina racebåtar faktiskt får ganska mycket tid på vattnet även efter några år.

      Just GP42 är väl ett exempel på att heta båtar kan må alldeles utmärkt efter 10 år.

      Eller har du många bra exempel på båtar som var extremt heta 2005 men som ingen vill segla idag?

      Reply

  10. fin men..
    May 21, 2015 @ 23:12

    GP 42 är väl en fungerande klass med en egen liga…annars hade den nog inte varit så intressant.

    Finns många så kallade sweeta båtar som ligger och ruttnar på land runt om världen.

    Respekterar att folk vill ha sin speciella båt sweeta båt….men visst är det roligare med 3 st J111 (?) på startlinjen en att vara ensam J111!!!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 21, 2015 @ 23:45

      GP42 har inte varit en liga på 5 år. Den blev intressant (prisvärd) när ligan lades ned :-)

      Nu står ju inte valet mellan en eller tre J/111, utan mellan att vara ensam J/111 eller att vara en av 3 First 36.7:or. Och det är två helt olika saker. Bägge med sina för- och nackdelar.

      Återigen efterlyser jag några exempel på 10 år gamla riktigt sweeta båtar som ligger på land oanvända?

      Exempel på motsatsen: RC44, Swan 45, GP42, TP52, Ker 39, Corby 33 och ett antal andra båtar som står sig mycket bra fortfarande. Inte många av dessa som ligger på land :-)

      Reply

  11. fin men..
    May 22, 2015 @ 00:14

    Finns väl en hel del Farr båtar av olika storlek som var sweeta för 5-7 år sedan som ingen vill ha längre….

    Reply

  12. Fin men..
    May 22, 2015 @ 14:58

    B.l.a. :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 22, 2015 @ 15:06

      Älskar dina konkreta exempel på alla båtar som ligger på land :-)

      Reply

  13. Fin men..
    May 22, 2015 @ 18:46

    Var ett antagande jag hade :)…se bara på alla sweet racers från slutet 90-talet mitten 2000 ungefär…hur många seglar aktivt idag med dessa ….så vi kan ju se var denna båt är om 10-12 år…:)

    Hur många FARR 30 tillverkades – hur många står i malpåse idag…en hel del skulle jag tro.

    I min tanke finns tex j24 när kom den 1970?? (sweet båt då) ….och håller än…inte många som kan matcha denna.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 22, 2015 @ 18:59

      Ja, tio Farr 30 med riktigt bra seglare är ganska kass på Marstrand nästa vecka.

      Jag hoppas någon dissade dessa båtar när de var nya :-)

      Reply

    • Hannu
      May 22, 2015 @ 19:03

      Fin men! Tur att inte alla tänker och oroar sig som du, inte många båtar på vattnet då!

      Reply

    • Anders Nilsson
      May 22, 2015 @ 23:01

      Hur många av de tusentals J-24 som är byggda seglas och hur många är i malpåse?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      May 23, 2015 @ 07:56

      Jag tror man kan säga att ca 20% av byggda Farr 30 och Farr 40 kappseglas på högsta nivå, typ VM, SM eller i en tour någonstans. Säg att minst lika många klubbkappseglas. Det skulle innebära att hälften av båtarna är aktiva.

      J/24 eller Express har klarat sig jättebra. 10% av 1400 Expresser kanske är riktigt aktiva, men jag tvivlar på att hälften kappseglas? Kanske 25%. J/24 byggdes i nästan 5.500 ex och jag skulle tro att siffrorna är liknande där.

      Man skulle säkert kunna räkna på det där. En bra design med stark klass har 40% aktiva båtar efter 10 år, 20% aktiva efter 20 år och 10% aktiva efter 30 år. Best case :-)

      Jag vet inte om du noterade det, men både Svenska Farr 30-förbundet och Sailing Tour Arabia/Sail Oman har aktivt jagat efter begagnade båtar då efterfrågan har varit större än tillgången. Farr 40 är ingen lättsåld båt, men det är fortfarande ett av världens tuffaste klasser om man vill segla storbåt.

      Reply

      • Anders Nilsson
        May 23, 2015 @ 14:06

        Just nu gör 25 stycken J-24 upp om US Nationals. Hur många procent är det av antalet J-24 sålda i USA. Dags att räkna promillen?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          May 23, 2015 @ 14:09

          Nästa helg seglar en enda Dehler i Marstrand :-)

          Reply

          • Anders Nilsson
            May 23, 2015 @ 14:18

            Ha ha – ok Poäng till dig
            Vi kommer 2016 och hjälper upp siffran.
            Vi är två i besättningen som har studenter hemma i år. Vi missar både Marstrand Big Boat och Kullaseglingen i år.
            Amager Cup den 13 juni blir vårt nästa race med Grynet. X-35 Gold Cup och ORC VM vatten på danska sidan.

  14. srsseglaren
    May 23, 2015 @ 07:19

    Reply

  15. Fin men..
    May 23, 2015 @ 17:37

    Hannu…är väl inte speciellt många båtar ändå ;) ..trenden är väl ganska tydlig förutom några undantag…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.