Allsvenskan i segling | oskustlagen i topp
Saltsjöbaden bjöd på sommarväder men mycket utmanande seglingsförhållanden när den första deltävlingen av Allsvenskan i Segling avgjordes i helgen.
Fredagen började ju lite trevande, men det stod snart klart vilka klubbar som skulle dominera helgen. Ekolns segelsällskap från Uppsala överraskade genom att vinna sina fem första race, innan en tjuvstart visade att de inte var oövervinnerliga. Stockholms 606 Klubb var förhandstippade här på Blur, men hade en trög start. Man jobbade dock hårt och slutade tvåa. Även västkustklubbarna, Hjuvik Båtklubb och Göteborgs Kungliga Segelsällskap, visade att vårträningen hade gett utdelning.
Men KSSS övertygade genom alla tre dagarna. Man seglade säkert och undvek dåliga placeringar. Till slut vann de 8 av sina 11 race.
Rutinerat gäng: Rodney Ardern, Sandra Sandqvist, Ingemar Sundstedt och Mikael Lindqvist.
Allsvensk tabell efter första omgången:
1 Kungliga Svenska Segelsällskapet 62
2 Stockholms 606 Klubb 53
3 Ekolns Segelklubb 51
4 Hjuviks Båtklubb 51
5 Göteborgs Kungliga Segelsällskap 49
6 Malmö Segelsällskap 44
7 Halmstads Segelsällskap 42
8 Strängnäs Segelsällskap 39
9 Kullaviks Kanot och Kappseglingsklubb 39
10 Värmdö Jolleseglare 38
11 Sotefjordens Segelsällskap 37
12 Örnsköldsviks Segelsällskap 34
13 Team Jungfrusund Ekerö Båtklubb 33
14 Trälhavets Båtklubb 31
15 Wikens Båtselskap 30
16 Långedrags Segelsällskap 24
17 Oxelösunds Segelsällskap 18
18 Lerums Segelsällskap 17
Så vad är min känsla så här efter första deltävlingen. Har Allsvenskan levt upp till de förväntningar som jag hade initialt?
Det viktigaste handlade om att engagera klubbarna och stärka klubbkänslan. Jag har ju inte varit med överallt, men av det jag har sett på västkusten så har det definitivt hänt saker. Klubbarna har haft möten, diskuterat målsättningar, media, sponsring och tränat tillsammans. Och i stort alla lag är en skön mix av jolleseglare och lite mer rutinerade seglare. Samtidigt så blir det vad man gör det till, och de klubbar som tar chansen kan nog få en ganska stor utväxling.
Även båtarna fungerar mycket bra. Alla verkar gilla dem. Det var så klart trixigt att få till konstruktionen med privata båtar som hyrs ut till Allsvenskan, men det verkar fungera helt ok. Så klart mycket mer jobb än vad man tror på förhand, men samtidigt är det grymt kul att vara en del av detta. Min båt ligger ju i Hjuvik, och det är superkul att hänga på klubben och kunna bidra till att de gör bra ifrån sig på Allsvenskan. Snart hoppas jag hinna segla min båt lite mer.
När det gäller media har fokus legat på den lokala media som gör skillnad för klubbarna. Så klart är det kul att se en bild på Dongfeng ellere Artemis i Dagens Industri, men effekten för en seglingsklubb är mycket större med en helsida i lokaltidningen. Det är lokalt man rekryterar nya seglare. Det är lokalt man raggar sponsorer. Och det är lokalt som klubben en viktig partner till kommunen eller staden.
Här har många klubbar gjort ett strålande arbete. Någon klubb har lyckats få in 5-6 stora artiklar i två olika lokaltidningar. Någon annan har skaffat fram >100.000 i sponsorpengar. En tredje har samarbete med en ny medlem för att få träna i J/70. Allt detta innan vi hade börjat segla. Här finns det massor av potential framöver.
På plats då?
Tempot med 18 lag i 6 båtar var helt perfekt. En bra balans mellan segling (alla lag får typiskt 5-6 race på en full dag) vänta i båt för båtbyte och spana in andra matcher på nära håll och hänga i loungen. Här är den sociala biten inte att förakta, att kunna käka frukost, lunch eller fika och snacka med andra lag är en viktig del av helheten. Det var kul även för oss som arrade eller jobbade med media.
En stor del av upplevelsen på land var SAP Sailing Analytics. Att kunna följa alla race i realtid både på havet och på tracking, att hela tiden ha en uppdaterad tabell samt kunna gå in och analysera race i efterhand var mycket uppskattat. Jag har sett många lösningar på det här, men aldrig någon som engagerar seglarna så mycket. Jättekul.
Så klart finns det mycket saker man skulle kunna förbättra. Men målet 2015 var att komma igång och visa på konceptet. Det kommer att ta 3 år att etablera Allsvenskan som ett självklart koncept, men det är bättre att utveckla den tillsammans med klubbarna.
Det som är viktigt är engagemanget från arrangörsklubben. SSF kan komma med båtar och ett koncept, men inramningen på plats och hur man använder plattformen ligger på den lokala klubben. Här var det kort varsel för KSSS, men man hade kunnat göra mer för att locka dit sina medlemmar och kanske även ett par sponsorer som skulle kunna agera “arena-partners” och ha nytta av arrangemanget på olika sätt. Här är det superviktigt att klubbar inte bara blir utförare/banläggare åt externa aktörer som M32, Branspot, Blur eller Hyundai, utan att man är med och äger och utvecklar egna rättigheter.
Med 6 J/70 och en fantastisk plats kan man göra mycket kul.
Här var både Björn Olsson från Malmö/MSS och Lasse Linger och Johan Mossberg från Grötö/CCYC/Hjuvik på plats för att reka inför kommande arrangemang. Här har man ju lite tid på sig, och jag är säker på att båda arren kommer att bli mycket bra.