Skip to content

17 Comments

  1. Sture Smith
    Jun 29, 2015 @ 23:57

    Mkt bra artikel som beskriver Själland runt för vad ja tycker det är. En riktigt bra segling som innehåller det mesta. Kul att seglingen kommer tillbaka.
    Strong segling av Bluren, lite synd med parkeringen. Lovar gott inför den ultimata utmaningen.
    Har två SR i CVt, med VO 60 (semcon) min erfarenhet är att det var en “soft attitude” till regler och banbegränsningar. Vi fick tjata till oss banrekordet stora banan av arrangören, märkligt. Som vi höll i ett år, Hollänska Bols slog det året efter. Vi seglade hela banan med ett slag!! Kan vara svårt att göra om.

    Reply

  2. SilverSurfer
    Jun 30, 2015 @ 07:06

    Hej Peter,
    Har du anskaffet en speciel 65% Code 0 til DH-sejlads, eller anvendte I jeres almindelige SRS Code 0, som jeg forstår er 55% ?
    http://www.blur.se/2012/06/28/j111-blur%C2%B3-downwind-sails/

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jun 30, 2015 @ 08:23

      Vi har för säsongen lånat en code som är 75%. Detta för att den skall fungera i IRC, men det visar sig att det är det som gäller i DH också. Den är lite för kort i förliket, och går inte alls lika högt, men helt ok på lite brantare sträckbogar.

      Reply

      • SilverSurfer
        Jun 30, 2015 @ 12:54

        Ja – jeg har selv spekuleret på at det nok er vigtigere at have sejltypen end at den er helt perfekt til båden. (Læs: – måske kunne man finde en brugt). Iøvrigt må den jo gerne være ned til 65% i DH, så vidt jeg forstår det. Det kunne være fint med en standardisering af alt dette så man slipper for den slags overvejelser. Nogen som ved hvad som gælder i ORCi ?

        Reply

  3. Per Weiskvist
    Jun 30, 2015 @ 10:34

    Hej Peter
    Tak for kampen.
    Til info havde vi en DH 65 % Code 0 på Freedom, som vi brugte meget aktivt, og var nok det sejl vi brugte mest, i alle de mange sejlskift rundt om Sjælland :-).
    Per

    Reply

  4. Krokodilen
    Jun 30, 2015 @ 11:02

    Upptäcker man att man inte seglat banan så brukar man väl utgå?

    Reply

  5. lars meijer
    Jun 30, 2015 @ 15:17

    Trevlig beskrivning. Den ena Sjaelland Rundt är inte den andra lik – som alla seglingar speciellt runt öar.
    Men just avstånd till land runt Möns Klint är svårbedömbart.
    Dock hellre längre ut än för nära vilken er rundning också tyder på.
    Lycka till i fortsättningen och fint ni hänger med större X-yachts…
    Sofia

    Reply

  6. Mikael Vesala
    Jul 1, 2015 @ 07:34

    Såna där parkeringar är hårda att smälta, känns ungefär som en oväntad sköntaxering… Hur F-n hamnade fisken i båten??

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Jul 1, 2015 @ 07:47

      Fisken? Inte en aning; den gömde sig bakom/under fockskotet i brunn…

      Reply

  7. SilverSurfer
    Jul 2, 2015 @ 08:22

    Peter,
    Kan du sige noget om hvor jeres targets på kryds ligger i forhold til f.eks. ORCs VPP ?
    Hvor meget bedre (eller dårligere :-)) er jeres indsamlede værdier end ORCs VPP – også gerne på andet end kryds – i store træk ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 2, 2015 @ 08:40

      Jag skall titta på det. Återkommer.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 3, 2015 @ 21:47

      Rent generellt är vi 2-3% snabbare än vad ORC VPP säger.

      På kryss i lätt vind och i undanvind i +18 knops vind så är vi betydligt snabbare.

      ORC VPP är ganska bra på att fånga upp maxfarter för respektive segel, men får inte med glappet mellan dem. Ex så stämmer sweetspots för C0, A3 och A2 bra (i 10 knop kanske det är TWA 100, 120 och 140). Däremot missar man att farten inte är 100% vid 110 och 130 som ju är vinklar man vill hålla sig borta från.

      Reply

      • SilverSurfer
        Jul 4, 2015 @ 09:03

        Takker. Jeg vil starte med at forsøge at få os op på ORC VPP-værdierne (specielt på kryds) og finde cross-overs. Men det er godt at vide at det generelt er omkring 2-3%. Det må komme siden……

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 4, 2015 @ 09:16

          Jag har för mig att det fanns en gammal tumregel som sa att man skulle segla 4% snabbare än ORCi VPP. Men steg ett är som du säger att nå dem.

          Kör hårt!

          Reply

  8. Vems ansvar är det att man seglar banan? - BLUR
    Jul 3, 2015 @ 10:40

    […] Jag har funderat en del efter förra veckans Sjælland Rundt. […]

    Reply

  9. Nästa race... Sjælland Rundt - BLUR
    May 29, 2018 @ 07:20

    […] tag för teamet (jag skall segla Midsummer Solo Challenge) innan det är dags för Sjælland Rundt. Förra gången vi körde, så ledde vi rejält ionnan vi parkerade vid Møn. Det skall vi försöka undvika i […]

    Reply

  10. Sjælland Rundt 2019 - BLUR
    Jul 2, 2019 @ 08:40

    […] har ju kört Sjælland Runt två gånger tidigare, 2015 och förra året. Bägge gångerna har vi hängt med bra, men sedan fastnat i nåt bleke eller i […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.