Sjælland Rundt 2015
Alla var grymt taggade när starten gick för Sjælland Rundt i torsdags kväll. Ingen av oss har seglar racet, och någon gång skall man ju göra det?
Deltagarantalet har ju fallit från rekordnivåer med över 2000 båtar till en bottennotering med 28 båtar 2013. Sedan tog man tag i det och i år lockade man nästan 100 båtar. Jättekul. Och sådant vill man ju uppmuntra.
Starten går utanför nordhamnen i Helsingør och oftast går varvet motsols. Så även i år då DMI lovade kryss i 5-10 m/s bort mot Sjællands odde. Med rejäl motström så ville alla in till stranden och det blev trångt vid vänstra bojen. Vi prickade den på skottet med strömmen gjorde att vi touchade den… en nästan perfekt start alltså… Bara att gå runt igen och komma ut babord bakom klungan.
Trots en stökig start så hade vi bra fart och hängde med betydligt större båtar som också småslog upp längs stranden. Ganska klart stod det klart att fighten framför allt skulle stå mellan x-46 Freedom, Xp 44 Stony VII, Kracer 40r Krackemut och oss. I alla fall rent fartmässigt i vårt Løb. X40 Safran gjorde också en bra start.
Upp mot Gilleleje så ökade vinden som utlovat samtidigt som solen gick ner. Ett snyggt byte till J2 och hårt jobb med att både plocka skift och hålla sig undan strömmen.
Efter Gilleleje var det lång styrbordsbog och dragrace bort mot Odden. Xp-44 Stony var svår att hålla. Ganska mycket större båt liksom X-46 som sakta drog ifrån. Vi tog dock successivt in på Kracer och när vi slog på ett kort skift mitt i natten så var vi före.
Ett av få babordsslag under natten. Styrbord var det långa benet och vi valde också att komma in i sjölä bakom Odden innan vi gick ut för rundning. Samma val som de flesta båtar före oss.
Notera instrumenten, där vi ibland får upp “Polar BSP %” längst dere. Här ser man enkelt hur snabbt man seglar båten mot de teoretiska/insamlade siffrorna. Nästan 103% är mycket bra i mörker och krabb sjö.
Här är seglad tid efter ett ben. Vår strategi var att minimera förlusten till de lite tycgre båtarna so har potential att gå fort på en tuff kryss. Att vi bara tappar 13 minuter (<3%) på en X-46 eller 3,5 minuter på en X-44 måste man vara mycket nöjd med. X-35 är den enda jämförbara storleken i klassen och där är vi en halvtimme före.
Sjællands Odde
x-46 Freedom 08:12:10 (seglad tid)
X-40 Safran 08:16:55
Xp 44 Stony VII 08:21:30
J/111 Blur 08:24:54 (-12:44)
Kracer 40r Krackemut 08:29:33
Arcona 430 Mermaiden 08:47:00
Arcona 430 Sirenita 08:52:42
X-35 Viatempo 08:54:44
X-119 Carmen 09:05:33
Carbon 40 Carbon 40 09:09:01
Det kändes skönt att kunna släppa lite på skoten och dra ner mot Stora Bælt.
När solen gick upp hittade vi den här gynnaren i sittbrunn. Exotiskt.
Ingen ville dock ha näbbgädda till frukost, så det fick bli gröt och mackor.
Det är härligt att få rulla ut code 0 efter en lång natt, känna solen i ansiktet och jaga ikapp båtarna framför. Just coden visade sig vara ett vapen, och jag var lite förvånad att bra båtar som Stony eller Freedom inte inte hade dem i sina garderober.
Vinden fortsatte att vrida med och snart kunde vi gå från code till A3 och till sist till A2. Vinden lättade också ut och vi hade nästan svårt att hitta in under rätt brospann.
Vid bron var vi 2:a på seglad tid och hade avverkat sträckan från Odden snabbare än alla stora båtar trots mycket vattenlinjeåka.
Storebælt
x-46 Freedom 14:07:18
J/111 Blur 14:16:36 (-09:18)
Xp 44 Stony VII 14:18:40
Kracer 40r Krackemut 14:24:55
X40 Safran 14:35:24
Arcona 430 Sirenita 14:59:33
Arcona 430 Mermaiden 15:04:59
Carbon 40 Carbon 40 15:11:54
X-35 Viatempo 15:37:48
X-119 Carmen 15:41:08
En som inte klarade att passera bron på rätt ställe var Farr 40 MMM som gick på grund. Den svarta gennakern är Krackemut.
Vi seglade mycket offensivt ner genom stora Bælt, innanför Agersø och genom Smålandsfarvannet. Bytte gennakers, hittade strömfårorna och den lilla vind som stod lite närmare Sjælland på sydsidan.
Här passerade vi Freedom, Farr 40 APM och drog ifrån båtarna bakom. Nu var det bara Essex Girl och Swan 45 Tarok Framför oss i spåret. Förutom shorthandedbåtarna då. Jag fick ett lite oroväckande meddelande från Sebastian Larsson som seglade J/105 Javelin om han kanske behövde assistans när vi hann ikapp…
Men det visade sig att han hade koll på läget och låg bra till i sin klass.
Strax före rundningen av Farøbroen försvann Krackemut från AIS, vilket brukar innebära 10-12 distans. Och i rundningsrapporten kan man se att vi faktiskt hade gjort ett klassiskt “horizon job” på alla båtar i vår klass.
Farøbroen
J/111 Blur 1:0:24:18 (+03:37)
Kracer 40r Krackemut 1:4:01:51
Xp 44 Stony VII 1:4:02:53
x-46 Freedom 1:4:28:10
X40 Safran 1:4:34:42
Carbon 40 Carbon 40 1:4:36:44
Arcona 430 Sirenita 1:5:01:22
Arcona 430 Mermaiden 1:5:12:50
X-119 Carmen 1:5:23:28
X-35 Viatempo 1:5:37:00
I Grønsund var det dags för middag, och strax därefter var vi tvugna att ankra. Längre fram i sundet kunde vi se både Essex Girl och Tarok. Men efter ett par timmar tuffade vi igång igen i mörkret. Lustig känsla.
Vinden tog oss till Møns klind där det var punka igen. Här låg vi, Essex Girl och Tarok parkerade när gänget bakom dök upp på AIS igen. Vi var väl bra markörer för var man inte skulle segla, för hela gänget gick förbi oss 500 meter längre österut. När det väl kom lite vind så chansade vi på att komma nära land, men ganska snart tog det slut igen. Så snabbt blev tre timmars ledning till tre kvart att hämta in. Deppigt.
Tyvärr blev resten av racet en enda lång sträckbog där det inte fanns några bra möjligheter att hämta in förlorad tid. Så här såg det ut på lördag förmiddag.
Stevns (Kirken tværs)
Kracer 40r Krackemut 1:14:46:36
Xp 44 Stony VII 1:14:49:03
x-46 Freedom 1:14:50:28
Arcona 430 Sirenita 1:15:10:00
Carbon 40 Carbon 40 1:15:12:24
X40 Safran 1:15:26:57
X-119 Carmen 1:15:26:58
J/111 Blur 1:15:31:27 (-44.41)
X-35 Viatempo 1:15:44:33
Arcona 430 Mermaiden 1:15:56:48
En av snackisarna efter racet har handlat om banbegränsningar. Det är en stor sak i Danmark och på skepparmötet hotar man med både tidstillägg och dryga böter
TRAFIKSEPARERINGSSYSTEMER
En båd skal overholde regel 10, Trafiksepareringssystemer, i De Internationale Søvejsregler.
Sejlads er forbudt i systemet i nordlige Øresund, systemet ved Hatter Barn (Rute T), systemet mellem Korsør og Sprogø og ved Falsterbo Rev.
Regel 48.2 er ændret således, at både der overskrider Trafiksepareringer, kan ved observation få tidstillæg fra 1 time til DSQ.
Redan vid Farøbroen observerade vi att Essex Girl gick under ett förbjudet brospann för att undvika strömen och vid Falsterbo så verkade många båtar helt strunta i trafikseparationen:
Här ser man “rondellen” runt Falsterbo rev tydligt. På detta sjökort har jag lagt en bild från trackern där jag matchat fyren och vår position för att få en skalenlig bild. Den röda streckade linjen är två distans från fyren. Innanför denna seglar fartyg motsols. Alla tätbåtar, utom Carbon 40, hade gått tajt på denna och jag körde själv nav för att säkerställa att vi inte var på fel sida. Men Carmen, Safran och Grynet går rakt igenom separationen, dessutom mot trafikriktningen.
Eftersom ingen av dem var i vårt løb så protesterade vi inte. Men jag messade Anders på Grynet för att han skulle ha koll på läget.
Tydligen hade Omega 42 Pingvino, den andra båt som fullföljde i Løb 13 protesterat, men man hade inte tillräckliga bevis på att Grynet var i zonen. Då är det ju okej att ta en liten genväg :-) Läs mer på Öresund Regatta.
Att det är lite vilda western har tydligen varit problem på Sjælland Rundt förr i tiden. Många struntade i banbegränsningar och det blev dålig stämning. Jag har hört att det finns seglare som slutade segla racet eftersom fusk alltid lönade sig. Det vore tråkigt om man lät detta bli en faktor som hämmade en i övrigt positiv trend.
Havskappsegling bygger inte på att arrangören skall kontrollera att båtarna seglar banan. Eller på att medtävlarna måste protestera. Havskappsegling bygger på ärlig segling där man seglar banan även om det är mitt i natten och ingen ser. Det kan inte heller vara ok att ta med ett extra segel, stacka i lovart eller köra motor en liten stund när ingen ser för att sedan gå upp och hämta pris.
Jag tror ingen vill ha en sport där vi tummar på reglerna. Alla kan göra misstag, eller missa något i seglingsintruktionerna. Men då får man ta konsekvenserna av detta.
Vi körde sedan 100% hela vägen upp och lyckades hämta in 20 minuter på nya danskan Carbon 40. Kändes skönt att få göra det på deras hemmaplan…
Till slut var vi nästan en timme efter Krackemut. Stort grattis till Hansen och gänget för rutinerad segling.
Helsingør
Kracer 40r Krackemut 1:21:11:45
x-46 Freedom 1:21:16:58
Xp 44 Stony VII 1:21:23:31
J/111 Blur 1:22:01:00 (-49.50)
Carbon 40 Carbon 40 1:22:02:19
Arcona 430 Sirenita 1:22:54:12
X-119 Carmen 1:23:18:03
X40 Safran 1:23:35:07
Arcona 430 Mermaiden 2:0:49:32
X-35 Viatempo 2:2:21:42
Sammanfattningsvis ett kul och omväxlande race. Lagom långt för att vara en utmaning oavsett om man har en Späckhuggare eller en 40-fotare. Jag seglar det gärna igen.
Jun 29, 2015 @ 23:57
Mkt bra artikel som beskriver Själland runt för vad ja tycker det är. En riktigt bra segling som innehåller det mesta. Kul att seglingen kommer tillbaka.
Strong segling av Bluren, lite synd med parkeringen. Lovar gott inför den ultimata utmaningen.
Har två SR i CVt, med VO 60 (semcon) min erfarenhet är att det var en “soft attitude” till regler och banbegränsningar. Vi fick tjata till oss banrekordet stora banan av arrangören, märkligt. Som vi höll i ett år, Hollänska Bols slog det året efter. Vi seglade hela banan med ett slag!! Kan vara svårt att göra om.
Jun 30, 2015 @ 07:06
Hej Peter,
Har du anskaffet en speciel 65% Code 0 til DH-sejlads, eller anvendte I jeres almindelige SRS Code 0, som jeg forstår er 55% ?
http://www.blur.se/2012/06/28/j111-blur%C2%B3-downwind-sails/
Jun 30, 2015 @ 08:23
Vi har för säsongen lånat en code som är 75%. Detta för att den skall fungera i IRC, men det visar sig att det är det som gäller i DH också. Den är lite för kort i förliket, och går inte alls lika högt, men helt ok på lite brantare sträckbogar.
Jun 30, 2015 @ 12:54
Ja – jeg har selv spekuleret på at det nok er vigtigere at have sejltypen end at den er helt perfekt til båden. (Læs: – måske kunne man finde en brugt). Iøvrigt må den jo gerne være ned til 65% i DH, så vidt jeg forstår det. Det kunne være fint med en standardisering af alt dette så man slipper for den slags overvejelser. Nogen som ved hvad som gælder i ORCi ?
Jun 30, 2015 @ 10:34
Hej Peter
Tak for kampen.
Til info havde vi en DH 65 % Code 0 på Freedom, som vi brugte meget aktivt, og var nok det sejl vi brugte mest, i alle de mange sejlskift rundt om Sjælland :-).
Per
Jun 30, 2015 @ 11:02
Upptäcker man att man inte seglat banan så brukar man väl utgå?
Jun 30, 2015 @ 15:17
Trevlig beskrivning. Den ena Sjaelland Rundt är inte den andra lik – som alla seglingar speciellt runt öar.
Men just avstånd till land runt Möns Klint är svårbedömbart.
Dock hellre längre ut än för nära vilken er rundning också tyder på.
Lycka till i fortsättningen och fint ni hänger med större X-yachts…
Sofia
Jul 1, 2015 @ 07:34
Såna där parkeringar är hårda att smälta, känns ungefär som en oväntad sköntaxering… Hur F-n hamnade fisken i båten??
Jul 1, 2015 @ 07:47
Fisken? Inte en aning; den gömde sig bakom/under fockskotet i brunn…
Jul 2, 2015 @ 08:22
Peter,
Kan du sige noget om hvor jeres targets på kryds ligger i forhold til f.eks. ORCs VPP ?
Hvor meget bedre (eller dårligere :-)) er jeres indsamlede værdier end ORCs VPP – også gerne på andet end kryds – i store træk ?
Jul 2, 2015 @ 08:40
Jag skall titta på det. Återkommer.
Jul 3, 2015 @ 21:47
Rent generellt är vi 2-3% snabbare än vad ORC VPP säger.
På kryss i lätt vind och i undanvind i +18 knops vind så är vi betydligt snabbare.
ORC VPP är ganska bra på att fånga upp maxfarter för respektive segel, men får inte med glappet mellan dem. Ex så stämmer sweetspots för C0, A3 och A2 bra (i 10 knop kanske det är TWA 100, 120 och 140). Däremot missar man att farten inte är 100% vid 110 och 130 som ju är vinklar man vill hålla sig borta från.
Jul 4, 2015 @ 09:03
Takker. Jeg vil starte med at forsøge at få os op på ORC VPP-værdierne (specielt på kryds) og finde cross-overs. Men det er godt at vide at det generelt er omkring 2-3%. Det må komme siden……
Jul 4, 2015 @ 09:16
Jag har för mig att det fanns en gammal tumregel som sa att man skulle segla 4% snabbare än ORCi VPP. Men steg ett är som du säger att nå dem.
Kör hårt!
Vems ansvar är det att man seglar banan? - BLUR
Jul 3, 2015 @ 10:40
[…] Jag har funderat en del efter förra veckans Sjælland Rundt. […]
Nästa race... Sjælland Rundt - BLUR
May 29, 2018 @ 07:20
[…] tag för teamet (jag skall segla Midsummer Solo Challenge) innan det är dags för Sjælland Rundt. Förra gången vi körde, så ledde vi rejält ionnan vi parkerade vid Møn. Det skall vi försöka undvika i […]
Sjælland Rundt 2019 - BLUR
Jul 2, 2019 @ 08:40
[…] har ju kört Sjælland Runt två gånger tidigare, 2015 och förra året. Bägge gångerna har vi hängt med bra, men sedan fastnat i nåt bleke eller i […]